Kommunens informasjonsstrategi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements


Hvordan nå ut i Media ? NASOL-orkestrene og forholdet til media.
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Det handler om byen vår Bergen har et problem • Luftforurensingen i Bergen er helseskadelig. Det er påvist at folk blir syke • Hver dag står folk i lange.
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Strategi og behov for nettstedet bibin.no - bibliotekene i Østfold Høsten 2011.
Media håndtering og kommunikasjon
Østlendingen og skolene i tospann
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Kommunikasjonsnettverk Lederforum Agenda •Kl Innledning om Infonettverket (10 min) Stig •» Nettverk som arbeidsform (10 min) Margit •»
Ingen kommentar…? Mediekontakt som merkes Rena 2008 ERIK LARSEN.
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Det gode Det rette Det rettferdige
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Webkommunikasjon og evaluering
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Om autorisasjonsordningen 1. Autorisasjonsordningen for finansielle rådgivere (AFR) AFR ble etablert 1. januar AFR er en nasjonal autorisasjonsordning.
Giardia-epidemien i Bergen
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2011 Kommunikasjonsavdelingen.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Staten Vi har også sammenlignbare undersøkelser fra 1991 og i Disse viser bl.a.: Bakgrunn: Journalisten er ”på vei ut” og kommunikatøren med utdanning.
Case Lytt godt til historien som fortelles. Etter du har hørt denne, blir du presentert noen problemstillinger.
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Gode historier til media - tilretteleggernes rolle AB-konferanse Drammen 2007 Informasjonssjef Per Christian Langset.
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
DU HAR VUNNET REISE FOR 7000 EURO!!
God kommunikasjon på nettet
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Hvordan gjøre lokallagsaktivitet mer synlig og kjent der du bor?
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Norsk fosterhjemsforening Hordaland ved Kjell Åge.
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Informasjonsarbeid Dialogkonferansene 2009 Side 6.
Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004 Full åpenhet på nett Hvorfor kommunene og det offentlige må skjerpe seg.
Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Kommunikasjonsavdelingen
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
100 lure ord å lære.
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Sosiale medier og kriseinformasjon. «.. en teknologisk nyvinning som har potensial til å endre våre arbeidsvaner. Deltakelse i sosiale nettverk, samarbeid.
Informasjonssentral for fakta om norske massemedier
Krise: fare & mulighet.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Bakgrunn for skolehelserådet
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2015 Seksjon for kommunikasjon og studentinformasjon.
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
Gruppeprosjekt journalistikk Våren Todelt oppgave Journalistisk prosjektJournalistisk prosjekt MetoderapportMetoderapport.
Mandal kommune Informasjon om valg Trine Merete Vasby.
Presentasjon av erfaringer fra Fellesprosjekt Gruppe nn:,
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
«Slik kan vi tenke innad for å bli gode utad»
Problemløsning.
Kulturnett MR Digitalt fortalt og Kulturminneløypa ved Jan Aakvik
Informasjon og strategi Innlegg ved Vidar R. Myklebust, Molde 16. sept 2010.
Media og marknadsføring. Målet med kommunikasjon: Skape samhøyrsle Spreie informasjon Påverke Verktøykassa © Noregs Ungdomslag Media og marknadsføring.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Hvordan ble informasjonsbehovet til innbyggerne i Bergen ivaretatt
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Utskrift av presentasjonen:

Kommunens informasjonsstrategi Forholdet til kunder og media under Giardia-epidemien Informasjonssjef Robert Rastad

Svartedikets hemmelighet ”Derfor lurer jeg på hva det er med Svartediket, hvilken hemmelighet gjemmer seg der, som jeg ikke får øye på, siden det blir prioritert i et helvetesår i det offentlige Bergen.” Leserbrev Bergens Tidende, juni 2004

Giardia-epidemi! Hva er Giardia? Hvorfor Giardia? Hvordan bli kvitt Giardia? Hva gjør vi nå?

Giardia-epidemi! Med andre ord: Hvordan informere skikkelig i en uoversiktelig og ”delikat” situasjon?

Informasjonsstrategi Full åpenhet Fortløpende Forutsigbar Troverdig Faglig korrekt

Informasjonsstrategi ”På med joggeskoene” Det vil si: Vise hva som ble gjort for å løse problemet…

Informasjonsstrategi ”På med joggeskoene”

Seksjon informasjon Informasjonssjef Inforådgiver Finans Helse Oppvekst Informasjonsservice Byutvikling Informasjonsstab Sentralbord Infosenter Budtjeneste senter Grafisk Redaksjon Nett Støtte

Seksjon informasjon Informasjonssjef Inforådgiver Finans Helse Oppvekst Informasjonsservice Byutvikling Informasjonsstab Sentralbord Infosenter Budtjeneste senter Grafisk Redaksjon Nett Støtte

Organisering - informasjon 2 representanter fra Seksjon informasjon i krisestab Informasjonssjef som bindeledd opp mot politisk ledelse Rådgivning og dialog med VA, smittevern, andre aktører Rådgivning byråder Egen nettredaksjon Internjournalister Informasjonsstab

Virkemidler (1) Mediene Nettaviser (bt.no, ba.no, nrk.no/hordaland, nettavisen) Aviser (bt, ba, lokalaviser) Radio (nrk Hordaland) Fjernsyn (nrk, TV2, btv)

Virkemidler (1) Mediene Utstrakt mediekontakt og service til journalistene Pressekonferanse hver dag (i viktige perioder) Daglige pressemeldinger Daglige nyheter Kobling mot fagfolk Tilrettelegging

Virkemidler (2) Egne nettsider Nyheter Kart Gatelister Lenker FORTLØPENDE OPPDATERT

Virkemidler (3) Egne publikasjoner Annonser/kunngjøringer Brosjyrer på 12 språk Egne brosjyrer for hoteller og spisesteder Egen servicetelefon Medieovervåkning Kontakt med andre nettsider (for eksempel universitet, høyskole)

Bt.no kl 07:50

Bt.no kl 07:54

Virkemidler (4) Informasjonsavis Presentere en samlet oversikt Oppsummere

? Burde vi…… … sendt informasjon hjem til folk med en gang? … laget plakater til sentrale steder i byen? … hatt strengere styring med hvem som møtte mediene og hva som ble sagt? … vært synlig avsender? … ?