Forretningsarkitektur

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Felles rutiner for institusjonene?. Hvorfor? •Kvalitetssikring •Enhetlig rapportering •Mobilitet 3.
Samhandlingsarkitektur for helsesektoren
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
Internkontroll i kommuner
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
11. Legitimitet og makt Påstandene:
8 Mål og strategier Påstandene:
Modellbruk i Referansekatalogen Øyvind Aassve NorStella.
Systemmodeller In 140 Sommerville kap. 7. Mål Forstå hensikten med kontekstmodell Forstå ideene bak –oppførselsmodellering –datamodellering –objektmodellering.
Segmentering Kapittel 8.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Fra virksomhetsmål til prioritert produktkø
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Hvorfor en visjon ? Holder det ikke med arbeidsplanene til aktivitetsutvalgene? Unyttig arbeid Prioritere mer konkrete oppgaver.
Definere og velge hovedmål og delmål
EArkivsamarbeidet Administrasjon OAIS beskrivelse av funksjonsområdet –Tjenester og funksjoner som er nødvendig for kontinuerlig å administrere de øvrige.
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Roller og synsvinkler Bente Erlien
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Om lederavtaler Vi ser på noen maler og konkrete avtaler –
Kvalitative forskningsmetoder
PROGRAMMERING FOR VERDISKAPING PÅ KUNDENS PREMISSER se: Teoretisk analyse av byggeprosesser, - kap 2.
Hydro Representert i ca. 70 land ansatte, hvorav ca. halvparten i Norge Omsetning ca. 150 milliarder NOK Intern.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
20. januar 2010 Administrativ utvikling/prosessforbedring ved UiO Hvordan komme godt i gang – innspill til programplanlegging.
Byggeklosser i UML klassediagram
Segmentering og målgruppetenkning
MAKT OG ORGANISASJONER
Finansnæringens tilnærming mot korrupsjon
Ledelse av salgs- og markedsføringsfunksjonen
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
ROS-analyse.
IPR (Immaterielle Rettigheter): Hva kan IN gjøre for deg? UT-konferansen oktober 2013 Turid Buvik.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
RIS-metoden for prosessforbedring
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Hendelselseshåndtering
PIMS Process Management – PIMS PM
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Porteføljestyring – hva er det?
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
Bakgrunnen for balansert målstyring (BM)
VERDENS BESTE VERTSKAP
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Utskrift av presentasjonen:

Forretningsarkitektur Espen Møller Virksomhetsarkitekt Ullevål Universitetssykehus

Perspektiv på forretningen Forretningsmål Forretningstjenester Forretningsprosesser Roller Organisasjon Begrepsmodell

Steg 1: Identifisere forretningsmål Hva er det som driver forretningen? Mål for forretningen beskrives i målhierarkier hvor man beveger seg fra overordede kvalitative mål til mer konkrete, kvantitative mål egnet for operasjonalisering (ref BMM) Utangspunkt i virksomhetsstrategier Må forankres i ledelse og bør ”eies” av dem Forvaltes av arkitekt

Steg 2: Identifisere forretningstjenester Hva er det forretning tilbyr til ”kundene” og hva må skapes innad i virksomheten for å muliggjøre dette? Enheter i virksomheten samarbeider gjennom tjenester Identifiser tjenestene som tilbys til eksterne. Start med tjenester som har høyest verdi Bruk ”splitt-og-hersk” for å identifiseres sub-tjenester som skal til for å levere tjenestene, rekursivt

Forretningstjenester... Identifiser ansvarlige for å levere tjenestene, forbrukerne, hva som leveres og hva som kreves av konsumenten for å levere tjenesten Kategoriser tjenestene i funksjonsområder (NIKT)

Steg 3: Identifisere forretningsprosesser Hvordan implementerer enheter i virksomheten tjenestene sine? Forretningsprosesser beskrives i prosjekter Prosessbeskrivelser knyttes til de tjenestene de realiserer

Steg 4: Identifisere roller Hvilke roller må bekles av virksomheten? Lag en overordnet oppdeling av roller som besettes av interne og eksterne aktører

Steg 5: Organisasjon Hvem i virksomheten produserer verdier? Beskriv organisasjonsstrukturen Kan også være hensiktsmessig å lage funksjonelle inndelinger som ikke nødvendigvis gjenspeiler den formelle organisatoriske strukturen

Steg 6: Begrepsmodell Hva er det virksomheten ”bryr seg om”? Identifiser og definer de overordnede begrepene som er relevante for virksomheten i en informasjonsmodell i ER- eller UML klassediagram.

Standarder for arkitekturen Mål: BMM Tjenester: SoaML (light) Prosesser: BPMN 1.1 Tverrgående: Archimate ? Må identifisere standard for organisasjonsstruktur og begrepsmodell