Forretningsarkitektur Espen Møller Virksomhetsarkitekt Ullevål Universitetssykehus
Perspektiv på forretningen Forretningsmål Forretningstjenester Forretningsprosesser Roller Organisasjon Begrepsmodell
Steg 1: Identifisere forretningsmål Hva er det som driver forretningen? Mål for forretningen beskrives i målhierarkier hvor man beveger seg fra overordede kvalitative mål til mer konkrete, kvantitative mål egnet for operasjonalisering (ref BMM) Utangspunkt i virksomhetsstrategier Må forankres i ledelse og bør ”eies” av dem Forvaltes av arkitekt
Steg 2: Identifisere forretningstjenester Hva er det forretning tilbyr til ”kundene” og hva må skapes innad i virksomheten for å muliggjøre dette? Enheter i virksomheten samarbeider gjennom tjenester Identifiser tjenestene som tilbys til eksterne. Start med tjenester som har høyest verdi Bruk ”splitt-og-hersk” for å identifiseres sub-tjenester som skal til for å levere tjenestene, rekursivt
Forretningstjenester... Identifiser ansvarlige for å levere tjenestene, forbrukerne, hva som leveres og hva som kreves av konsumenten for å levere tjenesten Kategoriser tjenestene i funksjonsområder (NIKT)
Steg 3: Identifisere forretningsprosesser Hvordan implementerer enheter i virksomheten tjenestene sine? Forretningsprosesser beskrives i prosjekter Prosessbeskrivelser knyttes til de tjenestene de realiserer
Steg 4: Identifisere roller Hvilke roller må bekles av virksomheten? Lag en overordnet oppdeling av roller som besettes av interne og eksterne aktører
Steg 5: Organisasjon Hvem i virksomheten produserer verdier? Beskriv organisasjonsstrukturen Kan også være hensiktsmessig å lage funksjonelle inndelinger som ikke nødvendigvis gjenspeiler den formelle organisatoriske strukturen
Steg 6: Begrepsmodell Hva er det virksomheten ”bryr seg om”? Identifiser og definer de overordnede begrepene som er relevante for virksomheten i en informasjonsmodell i ER- eller UML klassediagram.
Standarder for arkitekturen Mål: BMM Tjenester: SoaML (light) Prosesser: BPMN 1.1 Tverrgående: Archimate ? Må identifisere standard for organisasjonsstruktur og begrepsmodell