Norsk Audiografforening 6. november 2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Rapport om formidling av høreapparat og tinnitusmaskerere.
Høreapparatformidlingen – nasjonalt
Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Trygghet Respekt Kvalitet
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Avtale mellom RHFene og NAV  Oppdragsdok. HOD:  For å få en mer samordnet formidling av høreapparater skal det inngås avtaler om oppfølging og rehabilitering.
Velkommen til regional kvalitetsregisterkonferanse i Helse Sør-Øst RHF 18. Juni 2010.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Individuelle planer etter helse- og sosiallovgivningen
Screening – spedbarn - høreapparater Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
ReSonare  Fra 2005 til i dag…… 2005: Hovedprosjektet avsluttet 2006: Overgangsprosjekt 2007: Overgangsprosjektet – LMS 2008: Prosjektet forlenges.
Kommuneavtalene - nok en gang Oppfølging av samarbeidsavtale om formidling av høreapparat og høretekniske hjelpemidler.
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Fremtidig høreapparatformidling SH-dir Problemstilling •Uklare ansvarsforhold •Mange aktører •Lange ventetider •Forskjeller avhengig av bosted.
Handlingsplan for helhetlig rehabilitering av hørselshemmede Sosial- og helsedep
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Tinnitus i Helse Nord Fagnettverk Hørsel 17. –
Høreapparatformidlingen – lokalt
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Inngåelse av lovpålagte samarbeidsavtaler med kommunene i Midt-Norge Fagseminar Vestmo mars 2012 Elise Solheim Lovpålagte samarbeidsavtaler.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Demensteam Lier Kommune
Eli Løkken, Helsetilsynet i Nordland Merete Steen, Statens helsetilsyn
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Helse Midt-Norge.
”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.
Revidert system for formidling av høreapparater UNN, 24. og 25. august 2006.
Tilbud til pasienter med tinnitus UNN, 27. og 28. sept 2007.
Nord-norsk Fagnettverk Hørsel nettverkets rolle Samordne organisering av hørselomsorgen Høresentralen ansvarlig koordinator (Sosial- og helsedep. 2002)
Fagnettverksmøte 17. september 2009
Status og framdriftsplan for gjennomgangen - Hovedprosjektet
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Nasjonal rusmestringskonferanse
1 Gunnar Bovim DMF Rollerydding mellom RHF(HF) FHI SHDir NFR KS-senter Universitetene.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Tvang eller frivillighet
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
AREALIS I 9-K - samarbeid med Fylkesmannen Eidsfoss AREALIS I FULL SKALA - VESTFOLD FYLKE Tiltak og resultater Temakart som beslutningsgrunnlag.
Kommunikasjon og dokumentasjon som forutsetning for god pasientbehandling Utfordringer i allmennlege-hverdagen Per G. Johnsen Allmennlege Director.
Anna M. Kittelsaa NAKU Utviklingshemning og psykiske helsetjenester.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
Rådgiver/ nestleder NAKU - Kim Berge. Bakgrunn for opprettelsen av NAKU St.meld.nr. 40 ( ) "Nedbygging av funksjonshemmende barrierer”, har.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Selvbestemmelse og bruk av tvang og makt
Bakgrunn for opprettelsen av NAKU
Regionalt Brukerutvalg
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
NTAF Etterutdanningskurs
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
Nasjonal rusmestringskonferanse
Direktoratet for e-helse
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Norsk Audiografforening 6. november 2009 Bestillerdokumentet fra HOD til RHF ”Innhold og bakteppet” Martha Østbye Seksjonsleder Helse Sør-Øst RHF

Et helhetlig rehabiliteringstilbud til hørselshemmede - plan for utvikling og organisering av tjenestetilbudet Handlingsplanen for hørselshemmede (2002) har fokus på rehabilitering i helsetjenesten og i sosialtjenesten og ser kommunen som en viktig aktør i en helhetlig rehabilitering av hørselshemmede

Tiltak innen høreapparatformidlingen – behov for faglige anbefalinger 7/7 2006 Oppdrag fra HOD til Helsedirektoratet Arbeidet skal ta utgangspunkt i Handlingsplanen Tilpasning av høreapparater skal fortsatt være en spesialisthelsetjeneste Anbefalingene skal også omfatte hørselstekniske hjelpemidler Anbefalingene skal omfatte alle livsfaser Anbefalingene skal tilgodese et bredt rehabiliteringsperspektiv Kostnadseffektivitet bør tilstrebes Førstelinjens ansvar må avklares Spesialistenes roller må vurderes

Å høre og bli hørt – anbefalinger for en bedre høreapparatformidling August 2007 Arbeidsgruppen fikk sent i prosessen et flertalls- og et mindretallsforslag => Ny prosess for omforent modell Rapporten Å høre og blir hørt levert ble fra Helsedirektoratet til Helse- og omsorgsdepartementet i februar 2008.

Hva ble anbefalingen fra i ”Å høre og bli hørt” til departementene? Formidling av høreapparater skjer så nær bruker som mulig. Innkjøp, lagerhold og gjenbruk må foretas av personer som har fagkunnskap i forhold til tilpasning av høreapparater. RHF’ene, gjennom den foreslåtte nasjonale høreapparatsentralen, forestår inngåelse av pris- og leveringsavtaler av høreapparater og reparasjoner. Hovedlager og landsdekkende register over utlånte høreapparater forankres i helseforetakstrukturen. Hjelpemiddelsentralene må få tilgang til nødvendige opplysninger om høreapparater når de skal formidle hørselstekniske hjelpemidler til brukerne. Reparasjoner av høreapparater kanaliseres gjennom hørselssentraler i samarbeid med nasjonal høreapparatsentral.

Anbefalinger forts. Høreapparatene blir høreapparatsentralens eiendom. Avtalespesialister forholder seg til den hørselssentral som hvert RHF utpeker til avtaleinngåelser. NAV utbetaler tilskudd til høreapparatsentralen for hvert formidlet apparat. NAV utbetaler tilskudd til høreapparatsentralen for hvert formidlet gjenbrukt apparat til en lavere pris enn ved nytt. Høreapparatsentralen har oppgjørsordning med hørselssentraler og avtalespesialister. Når organisasjonsmodell er valgt, utarbeides det felles retningslinjer for det formidlingsfaglige arbeidet på høreapparatområdet. Forskrifter må endres i forhold til valgt organisasjonsmodell.

Hva ønsket departementene å gå videre med? RHF har fortsatt ”sørge-for”-ansvaret for tilpasning av høreapparater og skal bidra i rehabiliteringsarbeidet RHF inngår driftsavtaler med legespesialister ved behov LMS*ene er sentrale arenaer for tverrfaglig rehabilitering AV-etat innhenter fortsatt anbud på høreapparater og reparasjoner av disse AV-etat gir fortsatt tilskudd til høreapparater som blir brukers eiendom

Oppdragsdokumentet (1) Som oppfølging av rapporten ”Å høre og bli hørt” legger Helse- og omsorgsdepartementet til grunn at de regionale helseforetakene innenfor sitt ”sørge for”-ansvar har ansvar for helsehjelp til mennesker med hørselsproblemer, herunder tilpasning av høreapparater. Det skal inngås avtaler om oppfølging og rehabilitering knyttet til høreapparatformidling mellom kommuner, spesialisthelsetjeneste og NAV/hjelpemiddelsentralene slik det er foreslått i rapporten ”Å høre og bli hørt”. Helse Sør-Øst RHF har ansvar for at dette skjer og skal rapportere antall helseforetak som har inngått slike samarbeidsavtaler.

Oppdragsdokumentet (2) Helse Sør-Øst RHF skal inngå avtale om høreapparattilpasning med avtalespesialister for å sikre tilstrekkelig kapasitet og gi oppdatert oversikt over hvem det er inngått slik avtale med til Arbeids- og velferdsetaten. Helse Sør-Øst RHF skal legge til rette for at lærings- og mestringssentrene kan bli arena for helhetlig høreapparatsformidling i samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten, kommunene, NAV og brukerne.

Flere oppgaver… Direktoratene skal gjennomgå gjeldende regelverk med tanke på forbedring ved behov Direktoratene skal utarbeide informasjon om god høreapparatformidling Dette arbeidet starter når avtalen mellom RHF’ene og NAV er skrevet under.