Lilleborgbanen – Torshov - Planskisse med beskrivelse – Frode Svane

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
”Spillerutvikling i fokus”
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Samhandling.
Dagsrytme og rutiner ved Skjold SFO
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Lykke til alle sammen og ha en kjempefin sommer
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole
Bildekomposisjon.
”SKAUTRAVERN” – VANDRENDE LEIRSKOLE OG SPENNENDE DAGSTURER I MARIDALSMARKA – ARR: BARNAS LANDSKAP Her er to ulike turtilbud til skoleklasser, studentgrupper.
Leverandørutviklings-programmet 20.mars utbyggers behov •Baseareal •Fellesareal •Kulturskolen •Arbeidsrom •Personalrom •Kantine •Administrasjonen.
Virkemidler og komposisjon
Evaluering av september på blå
………………………………………………………..(Hvem i kommunen/bydelen)
ROM I SLOTTSPARKEN FOR BOSTEDSLØSE
Dokumentasjon av en prosess
Vegetasjon i hagen og boligmiljøet
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Et prosjekt i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
Eldre & bevegelse Et møte med brukere av eldresentre
Barns læring, voksnes ansvar!
Å leve med ADHD i familien
NIVÅSTIGEN Gå gradene 4 Avhengig av utv.nivå, ikke alder
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Tema: Prosjekt Byggfag Navn: Kim Johnsen
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
My Samien Sijte Tore Sætre Arbeidskrav ved HiOA, ZARK 1, 2012 vår.
Hvilken del av “vær stille” forstod du ikke??
Lek og Læring i barnehagen
Foreldremøte 2. trinn
Skolestart med downs Slik har vi gjort det på Grøtte skole
Her viser jeg hvordan man kan overføre ideen sin til plexiglass
Maria Tindberg.
LYSTLUNDEN Horten vidergående skole. ROM – OG FUNKSJONSPROGRAM Programmet skal redegjøre for alle funksjoner i skolen, og hvilke fysiske krav som må være.
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Festivalopplevelser Brukerperspektiv på festival.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
Sansehage. Hva er en sansehage? Et trygt, inngjerdet område som stimulerer til både sanseopplevelser og aktivitet som gir mulighet for gode ting å ta,
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Skeid ungdomsavdeling
Lekens egenverdi.
Kvifor ynskjer me dette?
Klubben for alle.
Økt 2 Analyser ei lampe.
Økt 2 Analyser ei lampe.
Tennisbane – Basketballbane - Volleyball bane Treningspark
Veien videre Vi er ferdig med vår etappe – men ikke i mål
Samarbeid som løfter alle
Glad og trygg, på jakt etter kunnskap
Sinne Film:
Oppgaver Med ”forhold” menes: Aktiviteter Bygninger/arenaer
Base 1 sine kurs på Aks Uke
Base 1 sine kurs på Aks Uke
Base 1 sine kurs på Aks Uke og 46.
Utskrift av presentasjonen:

Lilleborgbanen – Torshov - Planskisse med beskrivelse – Frode Svane Lagringsboder under uværstaket. Boder for: a) minigolfen, b) skolen, c) bydelens parkforvaltning. Muligens barn og unges utsmykninger på veggen mot banen. Buldrevegg(er). Klatrefester kan tenkes påsatt natursteinveggen i nordøstre hjørnet. Men det etableres mindre buldre installasjoner andre steder: a) på solid levegg for bordtennisbordene, b) ved siden av denne veggen, i kombinasjon med en buldrestein og c) på en ”buldrestein” mellom høybedene nord for sandkassa. (Se bilder). Bordtennisbord. 3 betongbord i nordøstre hjørnet, med best kveldslys. Trenger solid leskjerm mot syd. Turneringsmiljø. Styrketrening og trimapparater. Fastmonterte, plasserti en oval gruppering (cluster funksjon), tilpasset arealet mellom basketstolpen (ballfangernettet) og gjerdet (ca. 8,0 m bredde). 5. Turnapparater: Svingstenger. Skranker. Kolbøttestativer. Balanseapparater. Plasseres nær styrketrening gruppe, eller som lineær funksjon, bak målbur, om disse kan trekkes ca. 2,0 m ut fra gjerdet. Avhenger av type utvalg, og antall elementer.

Lilleborgbanen – Torshov - Planskisse med beskrivelse – Frode Svane Lagringsboder under uværstaket. Det er behov for boder som betjener: a) minigolf anlegget, b) skolens uteaktiviteter, c) bydelens parkforvaltning. Muligens barn og unges utsmykninger på bodveggene mot banen. Buldreveggen på støttemuren er erstattet av en stor ”klatrestein” mellom høybedene nord for sandkassa (se bilde). Bordtennisbord. 3 betongbord i nordøstre hjørnet, med best kveldslys. Trenger solid leskjerm mot syd. Turneringsmiljø. Viktig med sykkel oppstillingsplasser ved sør-østre inngang. Her bør også plasseres drikkefontene. Nye støttemurer langs stien mellom sandvolleybanene gir bedre bruksflater her og muligheter for plassering av sittebenker. 5. To nye ”NettOpp” baner på 5,5 x 12,0 m gir muligheter for yngre barn til å spille volleyball og for eksempel badminton. Dette kan også være en ”oppvarmingssone” for de andre volleyballspillerne. Minimål bøt plaseres med ballbaner på tvers av den store ballplassen. Høybedet tjener som buffersone og vindskjerm og gir mer grønt til hele banen.

Den nye klatresteinen og muligheter for barn og unges utsmykninger på gjerdet FOTO: F.SVANE FOTO: F.SVANE FOTO: F.SVANE Foto: Frode Svane Foto: Frode Svane

LILLEBORGBANEN – NYE TRIMAPPARATER I NORD-ØSTRE HJØRNET GRAFFITTI PÅ FINE GRANITT STØTTEMURER I BAKGRUNNEN (HELT FEIL). FOTO: F.SVANE FOTO: F.SVANE

LILLEBORGBANEN - NYE STØTTEMULIGHETER LANGS STIEN MELLOM VOLLEYBALLBANENE GIR PLASS TIL BENKER FOTO: F.SVANE FOTO: F.SVANE

MULIG BEVEGELIG BALANSEBOM – LILLEBORGBANEN FOTO: F.SVANE

MULIG STYLTESTOLPER – LILLEBORGBANEN FOTO: F.SVANE

HVA KAN ET LITE UTETRIM ANLEGG VÆRE ? Hovedstikkord: Muligheter for fysisk aktivitet, styrke- og smidighetstrening Positivt samspill flere aldersgrupper og styrking av sosiale nettverk Enkelt å skifte mellom å være tilskuer og deltaker Uhøytidelig atmosfære Aktiviteter kan oppstå og organiseres spontant Skjermet og overdekket Grønne rammer Utsmykning Kontakt med andre kulturaktiviteter Lett tilgjengelig plass for funksjonshemmede Visuell kontakt til andre samlingsfunksjoner (for eksempel petanquebaner, faste grillplasser, bordtennisbord, benker og bord) Frode Svane: ”Barnas Landskap”

HVA KAN ET LITE UTETRIM ANLEGG VÆRE ?

FOTO: F. SVANE BARNAS LANDSKAP

BALANSERE I TAUGANGER FOTO: F.SVANE FOTO: F.SVANE FOTO: F.SVANE

EKSTRA FYSISKE UTFORDRINGER OG OPPLEVELSER LANGS BANEN STYLTESTOLPER OG BARFOTSTIER – FOTOS FRODE SVANE FOTO: F.SVANE – BARNAS LANDSKAP

TURNSTATIVET – SNURRE RUNDT – KLATRE- OG BEVEGELSESLEK – SKOLENS UTEMILJØ – BARNAS LANDSKAP Dette enkle, lille turn- stativet i skolegården er i bruk hele tida. Jentene er ofte ivrigere og dyktigere enn gutta på dette apparatet. Foto: Frode Svane www.barnas-landskap.no

TURNSTATIV TEGNING – KLATRE- OG BEVEGELSESLEK – SKOLENS UTEMILJØ – BARNAS LANDSKAP ”Jeg ønsker meg husker og en turnstang. Men ikke bare en. Vi matte ha mange.” Det kan ofte være rift om apparatet, og det oppstår kø for å få bruke det. For få turnstativer fører ofte til unødvendige konflikter. Foto: Frode Svane www.barnas-landskap.no

TURNSTATIV I JAPAN LANGS HELE IDRETTSBANEN I japanske skolegårder er det vanlig med et stort utvalg av turnstativer. Her i denne skolegården kan alle elevene i klassen være aktive samtidig, og trene eller få instruksjon samtidig i gymtimen. Noen steder har de også turnstativ eller ”kolbøtte- stativ” inne i selve klasse- rommet. Dette forbedrer lærings- kapasiteten. Foto: Frode Svane www.barnas-landskap.no

TURNSTATIV I JAPAN LANGS HELE IDRETTSBANEN De elevene som trenger ekstra trening, får også tilbud om å bruke en slags ”oppløftsrampe”, som gjør at de lettere kommer seg rundt, og raskt får trening og trygghet på selve roterings- bevegelsen. Foto: Frode Svane www.barnas-landskap.org

TURNLANDSKAP – ASBJØRN FLEMMEN – KLATRE- OG BEVEGELSESLEK Turnlandskapet til Asbjørn Flemmen med høye og lave svingstenger,”dame- skranker” og ”herre- skranker”, er organisert som en ”tett gruppering”, der alle ser alle. Dette gir ekstra inspirasjon og stimulerer til mye ”synkron turn”, en oppløftet kommunikasjon og stimul- erende veiledning. Rørene gir passende svikt og er plastbelagt. Bark- underlag. Elementene er satt i prod- uksjon i Norge. Bildet er fra Skudeneshavn skole på Karmøy Foto: Asbjørn Flemmen

TURNLANDSKAP – ASBJØRN FLEMMEN – KLATRE- OG BEVEGELSESLEK Turnlandskapet til Asbjørn Flemmen med høye og lave svingstenger,”dame- skranker” og ”herre- skranker”, er organisert som en ”tett gruppering” (cluster), der alle ser og hører alle. Dette gir gjensidig inspirasjon og stimulerer til ”synkron turn”. Rørende gir passende svikt og er plastbelagt. Bark- underlag. Elementene er satt i prod- uksjon i Norge. Bildet er fra Skudeneshavn skole på Karmøy Foto: Asbjørn Flemmen