Fortidens løsninger !. Nettverk - skisse og datasimulering Forklaring : •Sirklene viser forholdet mellom til/fra trafikk ved stasjoner •Tykkelsen på strekene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DASH EAM Enterprise Asset Management Vedlikeholdsstyring
Advertisements

Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
Content Management på en ny måte Stian Danenbarger Creuna as.
Programvare for nisje SMS
Fortidens løsninger !.
Fortidens løsninger !.
Gruppe: Energi og miljøvennlig teknologi Ordstyrer: Ole Kr. Førrisdal Referent: Kamil Dursun.
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Eksempler på samarbeidsløsninger Rådmann Torleif Gjellebæk – Hvaler kommune
Abc | group as | trygg mat | ren energi | effektig logistikk.
Managerial Decision Modeling Cliff Ragsdale 6. edition Rasmus RasmussenBØK350 OPERASJONSANALYSE1 Chapter 5 Network Modeling.
Inge Oliversen Daglig leder
IT Fornebu Visjon / Forretningsidé "I et samspill mellom forskning, utdanning og næringsliv, på lang sikt å skape et mangfold i et fremtidsrettet kunnskapsmiljø¸
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Sportaxi Fornebubyen • Brukervennlig transport • - for et nytt næringsliv • - for en ny tid • Transport for en ny by 1.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Kundekrav og restordrer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi endrer litt på kundeønskene i eksempel 8, og bruker kapasiteter og etterspørsel fra eksempel.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Tøff konkuranse! Forholdet mellom Norge og Chile
NHOs forskningspolitiske konferanse Berit Svendsen Direktør for Fixed i Telenor Nordic.
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
PPS 2007 og BI rpporteringsløsninger 11 april 2007.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Slide 1 Objective: “To safeguard life, property and the environment” Foundation established 1864 Det Norske Veritas AS.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
Møte om samkjøring 4. januar
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Transportens betydning Kulturspreder (informasjon) Demokratiserende (eliten ikke isolert) Muliggjør arbeidsdeling, marked - og dermed konkurranse og effektivitet.
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
”Mottaksterminaler og infrastruktur” Thomas Øien, Prosjektleder Barents NaturGass AS
Mål og virkemidler i den nasjonale skogpolitikken Skogarealene brukes til mange formål og det er mange ulike interesser Skogloven, 1965, rev Grunntanke.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Fornebubanen – Reguleringsplan parsell 1 Bærum
Gevingåsen tunnel1 Susanne Bratli Leder Jernbaneforum Midt-Norge.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Nasjonal satsing på TRE – ”Fellessatsing TRE” Tre i bygg Gardermoen
Erfaringer fra Kompetanseutviklingsprogrammet Sveinung Skule, Fafo Erik Døving, SNF.
Implementering og drift av virtuelt datasystem med VMware View
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
NEDGRAVDE LØSNINGER er fremtiden - En effektiv, driftssikker og miljøvennlig renovasjonsløsning.
Regjeringens tiltakspakke – hovedtrekk Sterk vekt på sysselsetting og klima – 20 milliarder i nye tiltak arbeidsplasser Skattelette er tonet ned.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
PROSJEKT N ESØYA SKOLE OG FLERBRUKSHALL INTERESSEGRUPPE FOR NESØYA.
IRIS MARIE BORVIK Transport. Foredragets innhold Problemstilling Reiseliv og transport Utslipp fra transportmidler Buss – fordeler og ulemper Tog – fordeler.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Markedsleder i Norge på elektriske busser
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Presens V/ Andreas Seim Punktlighetsdagen,
På sporet av den tapte tid
Ruters dialogkonferanse 12. februar 2018
Innlegg Dialogmøte: Buddy Mobility
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Først noen korte betraktninger om trafikkutviklingen over bygrensen i vest. Hva har skjedd på vegnettet og med kollektivtrafikken. Er det sammenhenger?
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

Fortidens løsninger !

Nettverk - skisse og datasimulering Forklaring : •Sirklene viser forholdet mellom til/fra trafikk ved stasjoner •Tykkelsen på strekene viser trafikk- intensitet •Tykkelse på indre strek viser tomtrafikk

Taxibane (SporTaxi – PRT)  Felles med andre automatbaner:  Kollektivsystem - sporbasert  Automatisert  Separate spor, helst opphøyd  Særegent  Rimelig og rask personlig service pga:  Små vogner (3 pers.)  Vognbasert pensing  Stasjoner på sidespor © InnoTrans

© Taxi2000

Fornebubanen – på bussbilkår Vi setter opp banen ”på bussvilkår” Dvs:  Vi mottar intet byggetilskudd, men bare en årlig fast sum • - som en minimums-kompensasjon for billettinntekter for kontraktsperioden • - som for buss idag © InnoTrans

Prototype – guideway + chassis

Tradisjonell transport  2/3 av kostnad er lønninger - og stigende  Kortsiktig løsning : Store enheter (leddbuss, trailer) Gir mange ulemper : •Dyrt : 1/4 av BNP •Miljøskadelig – arealkrevende, tomkjøring, energibruk og kapitalslit •Lite brukervennlig og fleksibelt - folk velger heller personbil © InnoTrans

Automatisering 1  Samfunn må noen ganger skifte plattform for sin infrastruktur - “fra vardebrenning til Internett”  Varig investering fortjener langsiktig god løsning  1. steg for bedre løsning :  Automatisering på opphøyde spor Hittil ikke gjennomtenkt : “Ta en stor trikk og tilsett en datamaskin”  Ofte uegnet til nettverk – ’monorail’ © InnoTrans

Automatisering 2 IT revolusjonerer transport  2. steg for en bedre løsning :  Gjennomtenkning av IT for transport: Automatisering snur tradisjonell logistikk på hodet : Ikke lenger noen grunn til store enheter:  ”Smått er best” !!! © InnoTrans

Effektive nettverk  Krever 1. Automatikk 2. Vognbasert pensing (som i bil)  Muliggjør 1. Stasjoner på sidespor 2. Sikker fletting i kryss Resultat:  Brukervennlig, fleksibel og personlig service (Billig, fleksibelt non-stop / on-demand kundetilbud)  Høy kapasitet og god økonomi © InnoTrans

Taxi stations - serves 76% of area Subway - 5 stations - serves 2.2% of area Taxi $1.25 billionSUBWAY - $1.25 billion Bedre flatedekning – mindre arealkrevende © Taxu2000

Driftskostnader (unntatt kapitalkostnader til infrastruktur etc) Per passasjerkilometer : •Taxibane: 1,5 krone (Taxi2000) •Automatbane: 3 kroner ? (Intamin, Norconsult) •T-bane: 5-6 kroner (plantall fra Oslopakke 2) •Bybane : 8-9 kroner (plantall fra Oslopakke 2) © InnoTrans

Taxibane kostnader  Planlegging etc: 51 mill NOK  Kontrollsenter, servicehall & garasje 35 mill  Totalt “faste kostnader”: 86 mill  Total kilometerkostnad ca. 23 mill  Totalt for 7 km : 247 mill (Lysaker – Telenor - IT-Fornebu - Norske Skog)  Fallende kilometerkostnad med økt produksjonskompetanse i modulproduksjon  Muligheter for støtte nasjonalt (OFU etc.) - og betydelig fra EU til “urban innovasjon” © InnoTrans

Byggetid - 3 år  Bygging av Lysaker stasjon er holdt utenfor  Flere oppgaver vil foregå parallelt  Planlegging – 1 år  Fundamentering og produksjon av moduler – ½ år  Første trinn installasjon: 1/4 år (3,5 km enkeltspor og 7 stasjoner) •Baneoppsett: 1,5 km per uke (ett arbeidslag på 5 med vanlig gaffeltruck) •Stasjon : 1 stk per uke (ett arbeidslag på 5)  Justering 1 år  Totalt : 3 år © InnoTrans

Rask Installasjon • Rask - måneder, ikke år (ett arbeidslag på 5 med gaffeltruck, monterer 1,5 km enkeltspor per uke) • Billig • Minimale avbrudd for bedrifter og trafikk © Taxu2000

Oppsummering - Hva får vi?  Billigere  Bedre trafikkavvikling  Fremragende i norsk klima og terreng  Brukervennlig – personlig service  Miljøvennlig – lite bruk av areal, energi og kapitalslit  Sosial - ingen fysiske barrierer  Turistattraksjon for lokale bedrifter og for Norge (”gratis reklame i Discovery Channel”) Dessuten:  Produksjon og arbeidsplasser i Norge  Kompetanse for langsiktig eksport  Store spin-off effekter innen material-, styrings- og kommunikasjonsteknologi © InnoTrans