Fortidens løsninger !
Nettverk - skisse og datasimulering Forklaring : •Sirklene viser forholdet mellom til/fra trafikk ved stasjoner •Tykkelsen på strekene viser trafikk- intensitet •Tykkelse på indre strek viser tomtrafikk
Taxibane (SporTaxi – PRT) Felles med andre automatbaner: Kollektivsystem - sporbasert Automatisert Separate spor, helst opphøyd Særegent Rimelig og rask personlig service pga: Små vogner (3 pers.) Vognbasert pensing Stasjoner på sidespor © InnoTrans
© Taxi2000
Fornebubanen – på bussbilkår Vi setter opp banen ”på bussvilkår” Dvs: Vi mottar intet byggetilskudd, men bare en årlig fast sum • - som en minimums-kompensasjon for billettinntekter for kontraktsperioden • - som for buss idag © InnoTrans
Prototype – guideway + chassis
Tradisjonell transport 2/3 av kostnad er lønninger - og stigende Kortsiktig løsning : Store enheter (leddbuss, trailer) Gir mange ulemper : •Dyrt : 1/4 av BNP •Miljøskadelig – arealkrevende, tomkjøring, energibruk og kapitalslit •Lite brukervennlig og fleksibelt - folk velger heller personbil © InnoTrans
Automatisering 1 Samfunn må noen ganger skifte plattform for sin infrastruktur - “fra vardebrenning til Internett” Varig investering fortjener langsiktig god løsning 1. steg for bedre løsning : Automatisering på opphøyde spor Hittil ikke gjennomtenkt : “Ta en stor trikk og tilsett en datamaskin” Ofte uegnet til nettverk – ’monorail’ © InnoTrans
Automatisering 2 IT revolusjonerer transport 2. steg for en bedre løsning : Gjennomtenkning av IT for transport: Automatisering snur tradisjonell logistikk på hodet : Ikke lenger noen grunn til store enheter: ”Smått er best” !!! © InnoTrans
Effektive nettverk Krever 1. Automatikk 2. Vognbasert pensing (som i bil) Muliggjør 1. Stasjoner på sidespor 2. Sikker fletting i kryss Resultat: Brukervennlig, fleksibel og personlig service (Billig, fleksibelt non-stop / on-demand kundetilbud) Høy kapasitet og god økonomi © InnoTrans
Taxi stations - serves 76% of area Subway - 5 stations - serves 2.2% of area Taxi $1.25 billionSUBWAY - $1.25 billion Bedre flatedekning – mindre arealkrevende © Taxu2000
Driftskostnader (unntatt kapitalkostnader til infrastruktur etc) Per passasjerkilometer : •Taxibane: 1,5 krone (Taxi2000) •Automatbane: 3 kroner ? (Intamin, Norconsult) •T-bane: 5-6 kroner (plantall fra Oslopakke 2) •Bybane : 8-9 kroner (plantall fra Oslopakke 2) © InnoTrans
Taxibane kostnader Planlegging etc: 51 mill NOK Kontrollsenter, servicehall & garasje 35 mill Totalt “faste kostnader”: 86 mill Total kilometerkostnad ca. 23 mill Totalt for 7 km : 247 mill (Lysaker – Telenor - IT-Fornebu - Norske Skog) Fallende kilometerkostnad med økt produksjonskompetanse i modulproduksjon Muligheter for støtte nasjonalt (OFU etc.) - og betydelig fra EU til “urban innovasjon” © InnoTrans
Byggetid - 3 år Bygging av Lysaker stasjon er holdt utenfor Flere oppgaver vil foregå parallelt Planlegging – 1 år Fundamentering og produksjon av moduler – ½ år Første trinn installasjon: 1/4 år (3,5 km enkeltspor og 7 stasjoner) •Baneoppsett: 1,5 km per uke (ett arbeidslag på 5 med vanlig gaffeltruck) •Stasjon : 1 stk per uke (ett arbeidslag på 5) Justering 1 år Totalt : 3 år © InnoTrans
Rask Installasjon • Rask - måneder, ikke år (ett arbeidslag på 5 med gaffeltruck, monterer 1,5 km enkeltspor per uke) • Billig • Minimale avbrudd for bedrifter og trafikk © Taxu2000
Oppsummering - Hva får vi? Billigere Bedre trafikkavvikling Fremragende i norsk klima og terreng Brukervennlig – personlig service Miljøvennlig – lite bruk av areal, energi og kapitalslit Sosial - ingen fysiske barrierer Turistattraksjon for lokale bedrifter og for Norge (”gratis reklame i Discovery Channel”) Dessuten: Produksjon og arbeidsplasser i Norge Kompetanse for langsiktig eksport Store spin-off effekter innen material-, styrings- og kommunikasjonsteknologi © InnoTrans