Corporate social responsibility - moteord eller realitet? •CSR; hva er det? •CSR i DNV –DNVs egen CSR-satsning –CSR tjenesteutvikling •NRF og DNV –Felles.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fremtiden begynner hos BackerSkeie
Advertisements

Universitetet i Oslo Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi Kina i Afrika: Slutten på verden slik vi kjenner den? Heidi Østbø Haugen Kurs i internasjonal.
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.

Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Restrukturering av eierskap, drift og finansiering
Organization and board
Styrearbeid i Norwegian
Samfunnsansvar Strategiske muligheter Haugesund, august 2011.
RESIRKULERING AV SKIP NY INTERNASJONAL KONVENSJON BAKGRUNN - UTVIKLING - UTFORDRINGER Direktør Terje C. Gløersen Norges Rederiforbund Sjørettsforeningen.
Business Process Reengineering
UNICEF.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Sertifisering og indikatorer Senter for bedriftenes samfunnsansvar - BI Seminar 25/ Petter Vilsted DNV.
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Mål/hensikt Å skape verdi for eierne Ikke likegyldig hvordan Nye muligheter.
SOSIAL KAPITAL.
Innovasjon i etablerte virksomheter Mer enn å komme med nye ideer
Skandinavisk næringsliv og CSR
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
En leders økonomiske hverdag
The Torvald Klaveness Group
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
The Scrum illusion? - foreløpige resultater av undersøkelse om bruk av utviklingsmetoder i Norge Lyntale på Smidig 2011 av Eivind Brevik og Tor-Morten.
Europcar presentasjon
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
SUKSESS ELLER FIASKO I PROSJEKTER TIDLIGE ”SYKDOMSTEGN”
MetaLib og SFX Demonstrasjon 16 oktober Program Utfordringer for bibliotek og brukere Hva er MetaLib og SFX? Live-demo Systemene i bruk Produkter.
Produkeierrollen i Scrum
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Presentasjon for SPAREBANKENES FAGDAG Bergen, 28. oktober 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk Ludvik Sandnes Adm.direktør.
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
THE EFFECT OF MANAGEMENT PAY AND INCENTIVES ON LONG-TERM PERFORMANCE OF PUBLIC FIRMS Professor Trond Randøy Agder University College Presentert for styret.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Building the One to One Enterprise - Personalizing products for developing customer communities’ Relationships between customer loyalty and interactive.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Industri og miljø SGO 2300 Bjørnar Sæther. Industrivekst og forurensing Sterk vekst i industriproduksjonen i Norge og internasjonalt Generelt.
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
CSR i press mellom politikk og kollektive avtaler - hvilken betydning vil CSR få framover? 3. November 2005 Norsk Arbeidslivsforum Avtale LovCSR Bedrift.
Presentasjon til NFR’s konferanse: CSR in the Petroleum Industry
KUNNE InterPrax Internationalization in Praxis Bærende ide: Kunnskpapsdeling og utvikling innen nettverket av internasjonale aktørerer er helt avgjørende.
New New Economic History Tirsdag Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
Er det lønnsomt for bedrifter å ta sosialt ansvar? Roy Mersland Professor Handelshøyskolen Universitetet i Agder.
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
Den nasjonale styredagen - ”Liv & Lære” ”Verdiskapende styrer – hva skal til ?” 16. Oktober 2003Else Bugge Fougner Marianne E. Johnsen Den nasjonale styredagen.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Foto: Jo Michael Sosialt enterprenørskap og næringslivet Erik Lundeby, NHO.
North Sea Commission Culture & Tourism Frederikke Stensrød.
@2003 Anita Krohn Thrane. Alle rettigheter reservert Neste generasjons styrerom Den Nasjonale Styredagen 2003 Anita Krohn Thrane.
FNs bærekraftsmål: Næringslivets muligheter og ansvar
SoMe – dei nye privatarkiva?
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling
Merete Asak - Styreleder ISOC Norge
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Chapter 13: Corporate Strategy, FDI and Political Risk
Konkurrerende økonomiske teorier
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
The future of Unik Property Management software
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
Sustainability as practice
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Corporate social responsibility - moteord eller realitet? •CSR; hva er det? •CSR i DNV –DNVs egen CSR-satsning –CSR tjenesteutvikling •NRF og DNV –Felles interesser og utfordringer –Diskusjon

Selskapers rolle – tradisjonelt syn “There is one and only one social responsibility of business – to use its resources and engage in activities designed to increase its profits so long as it stays within the rules of the game” Milton Friedman (1963)

I dag: Endret business-klima Det forventes mer av næringslivet Hvorfor: •globalisering •CNN-society •svakere myndigheter, sterke selskaper

Hva forventes av næringslivsaktører? •Millennium Poll ( informanter, 23 land, 6 kontinenter) avdekket: –2 av 3 ønsker at selskaper skal bidra til bredere samfunnsmessige mål –1 av 2 følger med på selskapers ‘sosiale’ oppførsel –1 av 5 belønnet/straffet selskapers handlemåte siste år

CSR – hva er det? •et frivillig fokus på sosiale og miljømessige aspekter av egen virksomhet •lønnsomhet bedømt i et lengre tidsperspektiv •økte bestrebelser på å tilpasse selskapsmål med samfunnsmål Economic performance Environmental performance Social performance Sustain- ability

Økt fokus på interessenter Lokalsamfunn Egne ansatte Investorer Kunder Aksjonærer Myndigheter NGO’er Selskap Leverandører/ forrestnings- forbindelser -identifisering -dialog -partnerskap

‘Voice of society’ Reguleringer Leverandørkjedeansvar og - press Økt investorfokus First mover-fordeler og økt konkurranse om arbeidstakere Krav om økt åpenthet og rapportering Nye framvoksende tema Industripress CSR Source: Warwick Business School Hva er driverne for sosialt ansvar?

DNV og CSR 2001: •DNV CSR Research Project 2002: •Integrert i DNVs Ledertrening (Liberia-case) •Executive board plasserer CSR på ti-på-topp liste over viktigste tema i strategisk plan 2003: •CSR i DNV- corporate prosjekt •Global CSR Service Manager 2005: •DNV publiserer fullstendig triple- bunnlinje rapport

Paradoks: Globalisering gjør andre industrier likere shipping- industrien ? Selskaper i andre industrier synes å lede an med å definere og kommunisere et samfunnsansvar

Oppsummering: CSR: Realitet, ikke motebegrep, men mye buzz… Tydelig sektorfokus nødvendig! Fellesinteresser Rederiforbundet/DNV: •Rederiforbundets kunder og DNV –relaterte omdømmehensyn •Forståelse av CSR for shipping industrien •Referanseprosjekter for CSR (scrapping av skip)