Kan e-kommunikasjon mellom lokalpolitikere og innbyggere styrke lokaldemokratiet? Gro Sandkjær Hanssen Norsk institutt for by- og regionforskning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Evaluering av fire spesialiserte korttidsenheter Elektronisk spørreskjemaundersøkelse til ledere av 10 bestillerkontor i Oslo og 4 tjenestekontor på nedre.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
FRISPARK Du, jeg, fysioterapien – og det bortenfor…
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
8 Det politiske systemet i Norge
næringens samfunnsrolle
Nettdebatten – en ny arena for lokalpolitisk deltakelse? Marte Winsvold Norsk institutt for by- og regionforskning.
Kommuneundersøkelsen 2004 Halvparten av de informasjonsansvarlige i kommunene er i stab direkte under rådmannen En tredjedel av kommunene har ansatt egne.
Første kveld folkevalgtopplæring 2012 Bydelspolitikere.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.
Analyse av Tromsø kommunes omdømme
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Barn som lever med omsorgssvikt
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
E-demokrati muligheter og realiteter Paneldebatt mellom nordiske IT ministere Reykjavik 26. august 2004 Morten Øgård Institutt for statsvitenskap Høgskolen.
Og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Politiske partier og valg
Kommune og fylkestingsvalg Sammenhenger Først og fremst et lokalvalg, der en skal velge representanter til kommunestyre/bystyre og fylkesting for.
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) IKT og lokaldemokrati - foreløpige betraktninger Beathe Due, stipendiat, IMK, Uio
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier
Idrettsrådets ansvar og rolle
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Lokalkommunedatabasen Konferanse, KS, Oslo 16. februar 2011 Lokaldemokratiet i 82 kommuner - Presentasjon med sideblikk til kommunevalget 2011 Harald Baldersheim.
Modellkommunene Hva er unikt?
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Politisk lederskap og demokratitiltak Kjennetegn, sentrale utfordringer og erfaringer Marte Winsvold KS,
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Et offentlig rom for lokaldemokratiet
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Innbyggerundersøkelse 2018
Utskrift av presentasjonen:

Kan e-kommunikasjon mellom lokalpolitikere og innbyggere styrke lokaldemokratiet? Gro Sandkjær Hanssen Norsk institutt for by- og regionforskning

2 IKTs demokratiserende potensial  Informasjonskilde  Kommunikasjonskanal  Ny arena for debatt og diskusjon  Fysisk tilstedeværelse mindre viktig

3 Forskningsspørsmål  I hvor stor grad bruker lokalpolitikere e-post sammenliknet med tradisjonelle kommunikasjonskanaler?  I hvor stor grad bruker lokalpolitikere e-debatter for å kommunisere/ diskutere med innbyggere?  Hvordan vurderer politikerne de digitale kommunikasjonskanalene?  Bidrar disse digitale kommunikasjonskanalene til å bringe taus og uformell kunnskap inn i lokalpolitikken, eller reduseres lokalpolitikernes tilgang på slik kunnskap?

4 Datagrunnlag  Spørreundersøkelser - Nasjonal politikersurvey (utvalg på 1500, 50 prosent svar) - Nasjonal ordførersurvey – elektronisk (sendt alle, 63 prosent svar)  Kvalitative intervjuer - Intervjuer med politisk og administrativ ledelse, IKTansatte og lokalpolitikere i fire norske casekommuner: Drammen, Tromsø, Førde og Stavanger (til sammen 63 intervjuer).

5 Hvordan kan e-kommunikasjon styrke lokaldemokratiet?  Generell begrunnelse for kommunikasjon mellom velger og lokalt folkevalgt: – Politikere trenger kunnskap om befolkningens ønsker, preferanser og behov – En av politikernes oppgaver - og kompetanser - er artikulere erfaringer og behov  omdanne taus og uformell kunnskap om lokalsamfunnet til eksplisitt kunnskap, som igjen danner grunnlag for politiske program og vedtak.

6 Hvordan kan e-kommunikasjon styrke lokaldemokratiet?  Kan øke lokaldemokratiets in-put legitimitet (Scharpf 1999) – Bidra til at innbyggerne føler seg representert, og at de får sin stemme hørt – På den måten kan innbyggernes tillit og oppslutning om lokaldemokratiet opprettholdes og styrkes  Kan øke lokaldemokratiets out-put legitimitet – Bidra til økt kunnskapsoverføring fra lokalsamfunnet til politikerne (taus og uformell kunnskap, lokal kunnskap) – På den måten kan lokaldemokratiets institusjoner bli bedre i stand til å løse utfordringer og oppgaver på en mer adekvat og hensiktsmessig måte.

7 Kjennetegn ved e-kommunikasjon  Anonymitet  Muntlig sjanger  Asynkronitet/nåtid (e-post/ onlinetreff)  Terskelen for kontakt lavere  Terskelen for å ytre seg i diskusjoner lavere  Troverdig informasjonskilde?  Evne til å formidle/overføre taus og uformell kunnskap? – Muntlig sjanger - ”information richness”, social cues – Krever til en viss grad at kunnskapen er verbalisert, selv om bilde, film og lyd i stadig større grad blir brukt

8 Ordføreres og lokalpolitikeres daglige/ukentlige kontakt med ulike aktører

9 Hvilke politikere?  Ordførere mer enn vanlige politikere - gjelder også tradisjonelle kanaler  Alder ingen signifikant effekt  Lokalpolitikere som har 4 års utdanning eller høyere mer enn de uten utdanning  Lokalpolitikere i store kommuner mer enn i små kommuner

10 Lokalpolitikeres vurdering av e-post som kommunikasjonskanal

11 Lokalpolitikerne kommuniserer med en bredere gruppe innbyggere via e-post ” gjør også ombudsrollen lettere for oss, - jeg får mange henvendelser på mail nå. Jeg var ute i avisen angående barnehagepolitikk, og fikk i etterkant fra innbyggere som hadde tilleggsinformasjon om saken. Jeg hadde nok ikke fått mer enn et par telefoner hvis jeg ikke hadde hatt ”. ”Folk ser mulighetene til å gi meg informasjon og argumenter gjennom e-post. Har i tre tilfeller opplevd å måtte ta opp enkeltsaker i formannskapet hvor innbyggerne har vært utsatt for slett saksbehandling. Dette er et viktig signal i forhold til administrasjonen – de må skjønne at IKT styrker den ombudsrollen politikerne har overfor innbyggerne”.

12 Like god kommunikasjonskanal? ”Det å møte folk er grunnlaget for demokratiet, og menneskelig kontakt er en forutsetning for å opprettholde det. For eksempel det at ordføreren møter folk på torget. Politikerne skal se folk i øya og si at ”dette er jeg ansvarlig for”. IKT kan bare bli et supplement til det personlige møtet” ”Det er jeg uenig i. Jeg tror tvert imot politikerportalen har gjort at det har blitt lettere å se politikerne i øynene. Nå vet folk hvem de er, de ser hvem de er på nett. Da er det litt lettere å ta kontakt. Det er mye lettere å sende en mail idet jeg er forbanna. Jeg tror man kan få den samme ”se i øya-kontakten” via mail”.

13 Kommunikasjon med innbyggere gjennom e-debatter

14 Lokalpolitikeres vurdering av e-debatter som formidlere av innbyggernes synspunkter

15 Hvilke politikere?  Det er først og fremst de aller yngste, og mest velutdannede, lokalpolitikerne som deltar i e-debatter.  Det er også denne gruppen som e-debatt som en viktig kanal og dialogarena som kommunene bør satse mer på.  Ordførere synes i større grad enn andre politikere at lokale nettdebatter er viktige å følge med på.  Forskjeller etter kommunestørrelse: i store kommuner vurderes det som viktig å følge med i lokale nettdebatter

16 ”Når det gjelder å få oversikt over hva folk er opptatt av har internett svært liten betydning! Det er flere måter å få informasjon om dette på. Papirutgaven av lokalavisa og leserinnlegg er en av dem, og det er viktig å prate politikk i lunsjpausen. Nå får jeg også inntrykk av hva velgerne er opptatt av gjennom henvendelser via e- post og telefon”.

17 Styrker digital kommunikasjon lokaldemokratiet?  E-post er blitt en viktig kommunikasjonskanal mellom innbyggere og folkevalgte – De folkevalgte har stor tillit til e-postmediet, men mindre tillit til kommunikasjonen som skjer i e-debatter – Finner digitale skiller, men alder har overraskende liten effekt – Digitale kommunikasjonsformer kommer i tillegg til de tradisjonelle, og erstatter dem ikke  Øker dette tilliten og kunnskapsoverføring mellom innbyggere og folkevalgte? – Bredere kontaktflate og økt kontakt – Med hvilke innbyggere/aktører i lokalsamfunnet?

18  Kan økning i direkte kontakt mellom velger og valgte, som e-post stimulerer til, svekke kollektiv deltakelse gjennom partiapparatet? ”Den nye tekniken konkurrerar således med partierna om att vara länken mellan väljare och valda, och på lång sikt kan detta få stor betydelse för partiernas roll och funktion i den lokala politiken” (Åström 2004:201)