Forelesning 11: Moderne Politisk Teori

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Kapittel 9. Den politiske revolusjonen
Arven fra Athen Humanismens hjemby.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Forelesning 20: Modernitet og Modernisme
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Venstres sosialliberalisme
7 Demokrati.
Etiske modeller - hva er det?
FORELESNING 2: Sofistene og Sokrates
KRL Av Karina Schjølberg
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Enevelde og opplysningstid
1. Innledende påstander om organisasjoner
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Opplysnings-filosofi, og den amerikanske revolusjonen
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Forelesning 13: Kants Politiske Filosofi/Utilitarismen
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
FORELESNING 4: Platon II: Praktisk Filosofi
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
Forelesning 14: Kants Etikk
Forelesning 6: Aristoteles’ Praktiske Filosofi
Forelesning 8: Descartes
Forelesning 8: Middelalderen
POLITIKK.
Etikk for finansielle rådgivere
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Det flerkulturelle samfunnet
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
Justis- og beredskapsdepartementet Norsk mal: Startside Etikk og politikk Dilemma i et politisk/administrativt system Ekspedisjonssjef Øystein Blymke UiO.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Etikk og verdier – bare ord
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Internasjonale menneskerettigheter Janne Tysnes Kaasin Rettsavdelingen, UD.
Innføring i yrkesetikk for lærere
Livssynshumanismen Hva er livssyn? -Ser på livet
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Menneskerettighetene Historiske perspektiver Lars Gunnar Lingås, fil dr.
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Fordi Kongen oppfattet seg som Gud selv Kongen oppfattet seg som Gud selv Kongen og Dronningen (Ludvig 16. og Marie Antoinette) var dårlig likt. Kongen.
Barn som deltakere i et demokrati? Grunnloven, menneskerettigheter, lov om barn og foreldre, barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Demokrati som styreform
Livssynshumanismen.
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Stoisismen og kristendommen
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Kjent norsk Bahai: Lasse Thoresen
Kapittel 7 Demokrati.
Livssynshumanismen.
Politiske ideologier 1800->.
Livssynshumanismen.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Perspektiver på retten (jf. lærebok kap. 13 og 14)
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning 11: Moderne Politisk Teori Narve Strand

Machiavelli (1469-1527) Overgangsskikkelse Politikk = maktspill! (“Fyrsten”) Eller: balanse interesser → orden, stabilitet (“Discorsi…”) → “Fattigmanns-Platon/ -Aristoteles”

Den Klassiske Liberalismen Grunnlegger: Hobbes (1588-1679) Oppsto kjølvannet Vitenskapelige Revolusjon Sentralt: Grunnlag/legitimering samfunnsorden Nøkkelbegrep: Samfunnskontrakten!

Naturtilstanden Statsløs tilstand (1) Mennesket: Styrt overlevelsesdrift; frykt (2) Aldri nok ressurser → Alles krig mot alle!

Samfunnskontrakten All makt til Suverenen! Sterk, stabil stat Samtykke Fornuftsbasert = Legitimere statsstyre (nattvekterstat)

LEX/IUS Naturloven = Søk alltid fred hvis mulig! Lov (lex): Fornuftsnorm, -regel Rett (ius): Frihet til å handle eller ikke Naturloven = Søk alltid fred hvis mulig! Naturretten = Hvis ikke, bruke alle midler sikre deg! Positiv lov = Suverenens vilje

Konflikter mulig? EGENTLIG IKKE: Suverenens vilje lovgivende Plikt underkaste oss Suverenens person ”hellig” Kan alltids prøve å flykte...

Verdinøytral Vitenskapelig Modell? (1) Statsstyre vs. moral/politisk liv (2) Verdier = subjektive (3) Statsstyre og mennesket= urverk (mekanistisk syn) → Rent beskrivende samfunnsvitenskap?

John Locke (1632-1704) Bidratt mest utforming moderne liberalisme Etter Platon kanskje den mest innflytelsesrike politiske teoretikeren

Naturtilstanden Statsløs, men IKKE samfunnsløs tilstand (1) Alle individer rett til frihet, liv og eiendom (iboende rettigheter) (2) Nok ressurser alle klare seg → Statsdannelse?

Samfunnskontrakten (1) Offentlige kjente lover (2) Upartiske dommere (3) Håndhevelse lover Rettsstat og deling statsmakt (utøvende, lovgivende) Folkesuverenitet

Konflikter mulig? JA! (1) Utøvende og lovgivende makt må fungere i.h.t. naturlig lov (2) Borgerne kan rasjonelt vurdere dette! (3) Hvis flertallet mener de ikke gjør det → Opprørsrett!

”Possessiv Individualisme” (MacPherson) Rett til disponere fritt egen kropp og resultat arbeid (privat eiendomsrett) Landeiendommer og kapital Statens rolle beskytte dette

VIKTIG: Locke den første tenker som gir forsvar konstitusjonelt styre, rettsstat og demokrati!

Konsekvent Politisk Teori? (1) Naturrett på empiristisk grunnlag? (2) Religiøs begrunnelse sekulær teori?

Rousseau (1712-1778) Imot engelske liberalismes og opplysningstidens ensidige fokus fornuft og framskritt Anti-liberal? Totalitær?

Naturtilstanden Statsløs og samholdsløs tilstand (1) Mennesket = naturlig godt (2) Roten til alt ondt: Eiendomsretten! → Stat?!

Samfunnskontrakten Basis: individets egen frie vilje Forener individuell frihet og moralsk fellesskap i høyere syntese ↔ Positiv vs. negativ frihet

”Allmennviljen” Sikrer politisk liv styrt hensynet fellesskapet Tuftet på menneskets naturlige medfølelse Det egoistiske mennesket må tvinges til å bli fritt!

En Liberal Teori? For aktivt borgerskap, men samtidig må folket oppdras... ”Allmennviljen”: Ikke reduseres flertallsbeslutning/enstemmighet! Staten i siste instans tvinge borgerne til å innse sitt eget beste!

Grunnproblem Klassiske Liberalisme: Objektiv, rettferdig samfunnsorden ↔ subjektive, individet? Forsvare den rasjonelt? Utvikle en ”nøytral” statsteori?