Kompetansenettverket

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Advertisements

Videreutvikling og ny organisering
Har sykepleierdrevne hjertesvikt poliklinikker effekt?
Kommunen og samhandling - utfordringer
Operasjonsavdelingene og T-DOC Trondheim, 22. september 2009
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Elektronisk samhandling Ahus - primærhelsetjenesten
Å innarbeide sykehusapotekets aktiviteter i behandlingsprosessen.
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
Orkdal Sjukehus – Omstilling 2010
KØH Døgnopphold Østre Agder
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
NOIS – Veien videre NOIS-dag 25. april 2007 Overlege Bjørn G. Iversen, Folkehelseinstituttet.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
StartsideFaktaOmråderHva gjør viHistorieMiljøEtikkOrganisasjonSamarbeidUtstillingerDagens tema MTFs symposium 11. og 12. mars 2008 Losby gods Sentralisering.
Brukerstyrte helsetjenester - har vi råd til å la det være?
Henvisningsprosjekt ved Sykehuset i Buskerud Hensikten med prosjektet var å avdekke om det var mangler som var gjengangere på tvers av fagområder(barn,
Hvordan planlegge framtidas sykehus
Klinisk aktivitetsavdeling (KLA)
Er dagkirurgi et trygt behandlingstilbud til brystkreftpasienter
Helse 1 Fremskriving av behovet for sykehustjenester Stein Østerlund Petersen SINTEF Helse.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Senter for helseadministrasjon
Etablering av øyeblikkelig hjelp døgntilbud i Fosnes kommune Med fokus på et helhetlig pasientforløp og kompetansebygging Gardermoen 4 juni-14 Anne Johanne.
St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
Det integrerte universitetssykehuset i Trondheim
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Pasientforløp alkohol
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
Nytt, integrert bibliotek for medisin, helse og sosialfag i Trondheim.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Framtidens sykehus Nasjonal helse- og sykehusplan HelseOmsorg21
Tiltakspakken for Trygg kirurgi og postoperative sårinfeksjoner Tiltakspakken på innsatsområdet Trygg kirurgi og POSI skal bidra til å sikre rett praksis.
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Enhet for pasientlogistikk PASIENTLOGISTIKK Presentasjon av pasientlogistikkarbeidet ved St Olavs Hospital Styremøte 30 sept-2010.
Akuttmottakene – er det system i kaoset ? Jørgen Holmboe, Statens helsetilsyn.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
Standardisert Hofteproteseforløp Bernt Johan Marskar Ortopedisk avdeling.
Samlokalisering Horten videregående skole Fylkestinget vedtok i desember 2004 : utarbeide et byggeprogram for en samlokalisert skole reguleringsplan for.
Forsknings- og kreftsykepleier Turid Almvik Kreftsykepleier Janne Sundfær 5.oktober 2015 St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
USEtool – Trinn 3 - Gåtur – støtteverktøy 3aSINTEF / NTNU U S A B I L I T Y brukskvalitet Hva ønsker vi at bygget skal gjøre for oss?
Dialogkonferanse Behovene
Verktøykasse for IKT- planlegging i kommunene
Standardisert pasientforløp Langvarige rygg- og nakkeplager Tverrfaglig poliklinikk rygg-nakke-skulder Utarbeidet våren 2015.
Standardisert pasientforløp nyrekreft
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
”I pasientens fotspor”
Norsk kongress i geriatri
Prosjektdirektør i Helse Sør-Øst Andreas Moan
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Kvalitetsindikatorer St. Olavs Hospital HF
Standardisert pasientforløp Akutt myelogen leukemi (AML) Akutt lymfoblastisk leukemi (ALL) Myelodysplastisk syndrom (MDS) Utarbeidet vinteren 2016.
Brukere for bedre helse
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Standardisert pasientforløp Akutt myelogen leukemi (AML) Akutt lymfoblastisk leukemi (ALL) Myelodysplastisk syndrom (MDS) Utarbeidet vinteren 2016.
Styremøte 20. juni 2018.
Reduksjon av uønsket variasjon
Utskrift av presentasjonen:

Kompetansenettverket Arbeidsseminar om helhetlige pasientforløp og strategisk eiendomsutvikling Oslo 1. juni 2005 Lise Aagaard, Ementor Danmark A/S

Agenda Tittel: Analyser av arbeidsprosesser som grunnlag for planlegging og utvikling av sykehus – eksempler og erfaringer Prosesser og bygg – gir det mening? Hvorfor interessere sig for prosesser? Eksempler Hvor er prosessene når man planlegger/bygger nytt sykehus? Oppsummering

Prosesser i sykehus Pasienter Personal Forsyning Pasientens flyt = pasientens vei i sykehus Pasientforløp = behandlingsforløp pasientens samlede forløp i 1. og 2. linjetjeneste: De tjenester som leveres til pasienten, inkl. hvem som leverer tjenesten, hvor tjenesten leveres, det tidsmessige forløp, ressurstrekket, anvendt utstyr, journalføring etc. Delprosess, f.eks. forløpet i akuttmottak, operasjon, røntgen etc. Personal Personalets flyt = personalets vei i sykehus Arbeidsprosesser knyttet til ulike oppgaver, for eksempel kontorfunksjoner (journalhåndtering, registrering, booking) Forsyning Vareflyt Arbeidsprosesser knyttet til innkjøp, rekvisisjon, lagring, distribusjon

Prosesser & bygg - konseptnivå (1) Bispebjerg Hospital

Prosesser & bygg - konseptnivå (2) Amtssygehuset i Herlev Senge Undersøkelse/Behandling

Prosesser & bygg - konseptnivå (3) Nye Ahus

Prosesser & bygg - konseptnivå (4) Nye St. Olavs Hospital

Prosesser & bygg – inne i sykehuset (1) Fysiske løsninger inne i sykehuset har stor betydning for pasient- og personalprosesser: Fysisk plassering av avdelinger i bygget Avdelingenes interne fysiske løsninger Plassering og antall av heiser Eksempel på en prioriteringskonflikt: Sentral poliklinikk (i 1. etasje) og sengeområder enten i fløy eller opp i etasje Prioritet: Hensyn til bygningsmessig fleksibilitet og begrensning av trafikk Konsekvens: Mer personaltransport – store krav til planlegging Poliklinikk med nærhet til sengeområde, dvs. opp i etasjene Prioritet: Avgrenset område til avdelingen, korte transportveie for personalet, personalkontinuitet for pasientene Konsekvens: Pasienter rundt i sykehuset, større belastning på heiser

Prosesser & bygg – inne i sykehuset (2) Eksempel på prosess/flyt problemstillinger: Unngå transport gjennom ”fremmede” avdelinger Sikre ensartet belastning av heiser Nærhet akutte funksjoner Erfaring: Det tenkes mye i prosesser når fysisk planløsninger designes Allikevel må prosesser ofte tilpasses fysisk planløsning Eksempler: Kvinne-barn senteret i nye St. Olavs Hospital Akutte pasient: ankomst, til operasjon, intensiv og sengeområde Elektive pasienter til sengeområde

Den akutte pasientens vei ST ST Medisin Ortopedi/ nevro/revma Kirurgi ST ST 04 AH Infeksjon ST ST T ST ST 03 AH ST ST V Operasjon Ø T Barn Intensiv ST 02 ST AH ST ST Pasientmottak 01 AH Fra Akuttmottak/ legevakt ST T T ST ST T T T ST ST U1 AH S

Den elektive pasient til innleggelse ST ST Medisin Ortopedi/ nevro/revma Kirurgi ST ST 04 AH Kreft- og blodsykdommer Infeksjon ST ST T ST ST 03 AH V ST ST Ø Operasjon T Barn intensiv ST 02 ST AH ST Resepsjon ST Pasientmottak 01 AH ST T T ST ST T T T ST ST U1 AH S

Pasientforløp & prosessanalyse – hvorfor? Historikk: bølge som startede for 10 -15 år siden i alle typer av bransjer Formål: forbedre effektivitet og kvalitet ved å analysere og strømline prosessene dvs. Unngå dobbelthandlinger og gjentagelser Færre trin i prosessen Hurtigere prosess – gjennomløpstid Overført til pasienter: dessuten kontinuitet, ansvarlig lege/sykepleier standard behandlingsforløp Erfaringer fra helsesektoren Forbedring og effektivisering av prosessene Som støtte for planlegging av bygg Eksempler

Eksempel: Rigshospitalet: Pasientforløp Bakgrunn: Krav om økt kvalitet og redusert ressursbruk i klinisk avdeling Pilotprosjekt Prosjekt: Nye pasientforløp, ny organisasjon, ny avdelingsstruktur Estimering av gevinstpotensial Implementering Før- og etter måling av effektene Samarbeid: Tett involvering av avdelingens personal, især legene Oppbakning og konsekvens fra avdelingsledelse Realiserte resultater og gevinster etter 1 år: Bedre effektivitet enn satt som mål, for eksempel flere dagpasienter (3-dobling) færre innleggelser (12 % - 24 %) kortere liggetid (22%) Konsekvenser: 20 senger lukket Personal redusert tilsvarende Reduserte utgifter per pasient Kvalitative resultater etter 1 år: Økt pasienttilfredshet, kortere ventetider & behandlingstider Økt legetilfredshet Redusert sykepleiertilfredshet (avskjedigelse av personal)

Eksempel – Prosesser & bygg: St. Olavs Hospital For alle Spesialiteter/sentre er det utarbeidet prosessanalyse for utvalgte pasientforløp Gastrosenterets spesialiteter: Kirurgisk gastroenterologi Urologi Kirurgisk endokrinologi Medisinsk gastroenterologi Nefrologi Medisinsk endokrinologi Formål Metode/fase Noen resultater

Formål: grunnlag for nybygg og forbedring i eksisterende sykehus Programmering "Nytt Sykehus" PK Byggefase PA Prosjektering "Bedre prosesser" OU Handlingsplaner over tid Straks- tiltak

Metode/prosjektfaser

Resultat: handlingsplaner Handlingsplanene resulterer i Antall handlings-planer Kvalitativ forbedring for pasienter 20 Kvalitativ forbedring for personalet 13 Effektivitet

Resultat: Beskrivelse av nye behandlingsforløp

Resultat: reduksjon i innleggelser *) ekskl. ØHJ innleggelser

Resultat: Reduksjon i liggetid

Resultat: flere dagpasienter

Resultat: økt poliklinisk aktivitet

Resultat for det samlede Gastrosenter Resultatene fra PA ble kvalifisert mhp. overføring til øvrige pasientgrupper Endringer i pasientdata 2000 – 2020 for hele Gastrosenteret: Innleggelser: - 17 % Liggetid: + 6 % Liggedager: - 2 % Observasjonspasienter: svarende til 9 senger (ingen i år 2000) Dagpasienter: + 123 % Poliklinikk: + 23 % Økt bemanning

Hvor er prosessene når man planlegger/bygger nytt sykehus ?

Hva skjer når man planlegger/bygger nytt sykehus ? Utredning i forvaltningsregi Helseplaner, visjoner, analyser av pasientdata Hovedfunksjonsprogram, omstilling, effektivisering, arealer Kostnadsoverslag Arkitekten kommer inn – konkurranse Velger løsning, konsept Funksjonsplanlegging Data, rom, arealer Organisering, nærhet Prosesser Logistikk sentrale pasientprosesser, for eksempel mottak Prosjektering/bygging Arkitekten prosjekterer på grunnlag av planer, romprogram osv. Arkitekten og brukere finner fysiske planløsninger Løpende brukerinvolvering og politiske vedtak

Læring & anbefalinger Hva skjer ofte: Hva bør man gjøre Målsettinger om organisering, prosesser, effektiviseringer, rammer realiseres ikke Hva bør man gjøre Prosessene – og deres sammenheng med organisasjon og bygg - bør være helt sentrale i planleggingen – men der skal settes effektiviserings- og forbedringsmål – og der skal følges opp Fastholdelse av ledelsesfokus og visjon – business casen – hele veien også i prosjekteringsfasen Brukere er eksperter i medisinsk faglige spørsmål og de skal involveres, men de er amatører – og ofte inhabile - når det gjelder planlegging av sin nye avdeling/sykehus Insitamenter og endringsledelse Prosesser, organisering, bygg – et strategisk og konseptuelt valg Valget er trend betonet