Forslag og ideer til å snu negativ medlemsutvikling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Alkohol | SVØMMING.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fotball mot homofobi Et skjevt blikk fra sidelinja.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Hvordan intervjue en forsker?
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
Hønefoss politistasjon
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Alkohol | fotball.
Seilflyging – klubben min! Del 1 Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Godt verktøy er halve jobben
Hva er aktivitet og deltakelse?
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Forbedringsprosjektet
44 Hector om skikk og bruk I Norge
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
”Vi vil bli flere". Vil vi bli flere?.....Hvorfor? …Hva vil vi ha de nye til?
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Praktiske oppgaver. Oppgave 1 Profesjonsetikk i klubben.
Resultatene av Spørreundersøkelsen i Langesund Rotaryklubb.
Bokpresentasjon Bergen
Hvordan skape et attraktivt produkt i Toppserien Visepresident Erik Loe SKF, 11. mars 2007.
”A-Team” Gruppeoppgave. Har din klubb et rekrutteringsproblem / avtagende medlemsmasse? JA Problemet er å beholde elevene / medlemmene Rekruttering generelt.
Svar på gruppearbeid Gruppe E Spørsmål 1 Trenden for de fleste er at antall medlemmer går nedover. Men aktiviteten blir ikke nødvendigvis skadelidende!
Seilflykonferansen Seilflykonferansen Møte med sporten og verdsetting av medlemmer.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Operativ Leder - Hvem, hva og hvordan -.
Visjon Enklere, sikrere og artigere seilflyging For å nå vår visjon legger vi følgende til grunn: Seilflyging skal være en utfordrende aktivitet som utøves.
Hvorfor utvikle en ren motorgliderklubb og hvorfor kjøpe en DG505MB?
Cafédialog – elevmedvirkning
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
PDGI Sverre Bjønnes PETS, 14. mars Mangfold: Medlemskap og medlemskapsutvikling Hva ligger det i dette da? Mangfold?
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
MD-Miniseminar nr 05 PRESIDENTOPPLÆRING Nettside: GRATULERER med vervet som president Som klubbpresident står du direkte under Distriktsguvernøren.
Mål og prioriteringer for rekrutteringsarbeidet Svein-Erik Dippner Klubb- og medlemsutvikling, D2260.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
PRESIDENTOPPLÆRING Nettside: GRATULERER med vervet som president Som klubbpresident står du direkte under Distriktsguvernøren og Verdenspresidenten.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING Per-Arne Davidson.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Innledning NJFF lang erfaring med utdanning av instruktører og kursledere Kursheftet utarbeidet for å gi deg informasjon og kunnskap om det å utøve veilederrollen.
Cafédialog – elevmedvirkning
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Stavanger Turnforening Hvorfor samarbeide med STF i merkevarebyggingen? Stavangers desidert største idrettslag –Pr. dato medlemmer. Disponerer.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
“Disippel-høring”.
KLP - DGE Sverre Bjønnes1 Klubb lederskapsplan (KLP) Klubbens lederskapsplan er det administrative rammeverk som anbefales for alle rotaryklubber.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
FORSLAG OMORGANISERING. Forslaget Hovedpoeng: Sagene IF omorganiseres til kun å ha et styre.
Problemløsning.
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet Dynamikk i godt arbeidsfellesskap Meningsfull fritid Glede og humør!
Velkommen – presentasjon av deg selv
Gang.
Roller og forventninger
Utskrift av presentasjonen:

Forslag og ideer til å snu negativ medlemsutvikling.

Hvem er Tore Øvreeide •45 år gift med Anne har to døtre og et barnebarn •Startet i Os Aeroklubb i 1978 som modellflyger. •Seilfly siden •Kjent fra flystevner. •Vært med på å få seilflyging på TV. •Har erfaring med å bygge opp varemerke i Norge •Jobber i dag som Norges sjef i westerbergs.

Åpen og mottagelig. •Skru av all forsvarsmekanisme. •La en ny ide få en sjanse til å bli diskutert på en positiv måte. •Prøv å finne det positive i nytenking. •Se løsninger og ikke bare problemer. •Prøv å vær positiv. •Ikke bare benekt alt.

Grunn for nye ider. •Det er vel ingen hemmelighet at det sporet vi har fulgt i dag ikke har slått helt ann. •Hovedgrunnen må være å øke interesen for seilflyging i Norge. •Øke til 2000 medlemmer på 5 år. •Vi burde ha 3000 medlemmer etter 8 år. •Dette burde være mulig dersom vi henvender oss til den gjennomsnittlige Normann eller kvinne.

Markedsføring. •Ta kontakt med Blindheim på Norges markedsførings høyskole. •Forklare dagens situasjon. •Hva gjør vi galt. •Hva kan vi gjøre for å ha en korrekt markedsføring.

Omgjengelig og hyggelig. •Noen av oss legger ned mange dugnadstimer i klubben. •Noen av disse personene får et eierforhold til klubben. •Dette eierforholdet trenger det ikke bare komme noe godt ut av. •Har vert ute for at lokale fagsjefer seier at vist ikke klubben gjør slik han vil så slutter fagsjefen å utføre sitt embete. •Skal det være gøy å være med oss så må vi oppføre oss som folk. •Vi er nødt til å bli med sosiale.

Forsure klubbmiljøet. •Medlemmer som forsurer arbeidsmiljøet på sin arbeidsplass kan ta dette med seg til klubbmiljøet. •Vi må tørre å stå fram å si ifra dette vill vi ikke ha noe av. •Sterke personligheter kan lage en del uro i klubbmiljøet. •Må lage en mer hyggelig atmosfære rundt oss. •Vi må bli en hyggeligere veiviser for nye medlemmer. •Vi må ta oss av besøkene og publikum på en bedre måte. •Klubb miljøet vårt må passe for hele familien.

Egen overbevisning. •Vi kan ikke være utdanna innen alt. •Vi kan heller ikke vite alt. •Men vi har en følelse av hva som er rett. •Altså en overbevisning. •Men er alt vi føler rett.

Kreativ. •Norges kreative høyskole i Kristiansand. •La nye medlemmer få være kreative. •Mer positiv holdning se løsninger og ikke bare problemer. •Ikke bruk så mye energi til å snakke i mot et medlem som er kreativ.

Inspirasjon. •Knut Jørgen Røed Ødegård. •Vi trenger en person som er like inspirerende. •Mulig pr sjefen burde være av det kaliberet.

Takknemlighet overfor medlemmer. •Klubbens lokale hederstein første solo sertifikat og annen innsats for klubben. •Tildele seksjonens egne hederstein. •Noen medlemmer burde blitt tildelt Kongens fortjeneste medalje. •Medlemmer som har gjort en innsats for klubben sin i 50 år burde blitt tildelt kongens fortjeneste medalje.

Omorganisere seilfly Norge. •Dette er et vanskelig tema. •Gå varsamt frem. •Vi må alle være enig i en omorganisering. •Omorganiseringen må tilhøre alle. •Noen medlemmer vil nok falle i fra pga omorganisering. •Men formålet med en omorganisering er jo at det skal bli bedre og vi flere.

Samenligne oss med andre. •Sjekke ut andre fritidsaktiviteter, hvordan vi ligger an med pris til hvert medlem. •Hvor myr tid som går med for å kunne utøve sin fritids aktivitet. •Hvordan markedsfører andres fritids aktiviteter seg. •Hvordan andre rekrutterer nye medlemmer. •Det settes ned en komite på 3-5 pers til å utrede dette.

Infrastruktur. •Har alle seilflyklubber i landet livets rett? •Skal vi fjerne noen. •Skal vi slå noen klubber sammen. •Skal vi lage en eller flere nye klubber på plasser det ikke finest noen? •Vi trenge nye seilflyplasser i sterkt befolket område av landet. •Det settes ned en komite på 3-5 pers til å utrede dette.

Minstestandard til flyplass og bygninger. •Flyplassen må ha en minimumslengde og bredde. •Overflaten på flyplassen må ha en minste standard. •Parkerings og oppstillingsplasser for fly. •Hangarplass til alle klubbens fly. •Byggelokalet må være tilfredsstilende. •Klubbhus må ha nødvendige fasiliteter for hele familien •Lekeplass for barn.

•Parkeringsplass for biler til medlemmer og besøkende. •Flyplassområdet må være tilrettelagt for familien og besøkende. •Det settes ned en komité på 3-5 pers til å utrede dette.

Planlegge en standard seilflyhangar. •Hva skal en hangar inneholde? •Størelse og utforming. •Praktiske løsninger. •Produsere hangaren i eit billigere land. •Det settes ned en komité på 3-5 pers til å utrede dette.

Effektivisere og redusere utdanningstid. •Normal utdanningstid for seilfly bevis er pr i dag ca 1 1/2 år. •Dette må reduseres til 4 til 5 måneder. •Skolesjefer og IK1 utarbeider forslag til effektivisering.

Instruktører. •Trenger flere arbeidsvillige instruktører. •Endre utdanningstid og mønster på utdanning. •Senke aldersgrense for å bli instruktør. •Innføre betaling til instruktører? •Det settes ned en komité på 3-5 instruktører til å utrede dette.

Endre aldersgrense for å fly seilfly. •For å øke tilgangen til statlige midler må vi satse på junior flyging fra 15 år og nedover. •Ingen fastsatt nedre aldersgrense for å bli instruert. •Første solo 14.år. •Sertifikat 16.år. •Skolesjefer IK1 eller instruktører utarbeider forslag til effektivisering.

Beholde på medlemmene. •Formange av våre sertifikatinnehavere forlater oss i etter noen få år. •Analysere problemet. •Det settes ned en komité på 3-5 pers til å utrede dette.

Rekruttere jenter til seilflyging. •Hva skal til for å øke interessen blant jenter og damer. •Ta kontakt med jenter som har sluttet å fly finne ut hvorfor. •Det settes ned en komité på 3-5 jenter til å utrede dette.

Rekruttere nye medlemmer. •Vi må satse på den Norske gjennomsnitts mann og dame. •Den gjennomsnittsmann og kvinne er ikke så høyt utdannet derfor en annen profil. •Sats på det sosiale og det familiære.

Innkjøp av fabrikknye motorglidere til alle klubber. •Vi trenger en standardmotorglider. •Disse er likt utstyrt og instrumentert. •Dette og for utdanning av teknisk personell. •Kan samkjøre årlig og andre ettersyn. •Håper på bøker og manualer på Norsk. •Teknisk komité sammen med skolesjefer og IK1 utreder hvilke fly som passer best.

Innkjøp av fabrikknye seilfly som skolefly. •Tenker på det samme som Svenskene hadde på Bergfalke II 55. •Vi trenger en standardskole seilfly •Disse er likt utstyrt og instrumentert. •Dette og for utdanning av teknisk personell. •Kan samkjøre årlig og andre ettersyn. •Håper på bøker og manualer på Norsk. •Teknisk komité sammen med skolesjefer og IK1 utreder hvilke fly som passer best.

Profilering. •Vis offentlig at du er seilflyger. •Trenger vi ny logo? •Bruk div. effekter: •Caps med seilfly på •Jakke og kler med seilfly på •Klistremerker til å ha på bilen. •Det settes ned en komité på 3-5 pers til å utrede dette.

PR. •Sentralt så må det være en pressetalsmann som alltid stiller opp når det gjelder seilflyging. •Denne pressetalsmannen vil etter hvert bli en kjent person i landet. •Det må planlegges RADIO OG TV innslag. •Hver klubb må ha sin egen pressetalsmann. •Det settes ned en komité på 3-5 pers til å utrede dette.

Bladet Seilflysport. •Vi må forandre profilen til bladet. •Må inneholde info for de som ingenting kan. •Besøke en klubb i hvert nummer. •Intervjue et medlem i hvert nummer. •Lage bladet slik at alle vil lese det. •Gjøre det tilgjengelig i kiosker og lignende. •Det settes ned en komité på 3-5 pers til å utrede dette.

Ny strategi. •Samle alle komiteene sinne innstillinger. •Utarbeide en god og gjennomtenkt presentasjon. •En gruppe settes ned til å kunne presentere den nye strategien godt. •Presentere den nye presentasjonen for Luftforsvaret og Flyselskaper. •Håper på at Luftforsvaret og flyselskapene liker våre nye planer. •Hvis ikke så må vi ordne på strategien til de liker den. •Vi må få Luftforsvaret og flyselskapene til attestere at de har tru på vår nye strategi. •Vi kan nå lage en svært profesjonell presentasjon som vi skal bruke vider for å skaffe statelige garantier sponsorer og annen finansiering.

SLUTT.