Forelesning for Oslo kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
NAFO prosjektet og tospråklig opplæring
Litterære virkemidler
Ruskonsulent Psykiatrisk senter Helgelandssykehuset Mosjøen
Andel reinnleggelser ved St. Olav per måned, Reinnleggelse definert som ø-hjelp innleggelse innen 30 dager etter forrige utskrivning Andel reinnleggelser.
Bygningsdelstabellen
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Ordkunnskap Forelesning 2A
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Kapittel 28 Norgeskartet
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Hva kan bankene og ungdommen lære av forskningen? Ellen Katrine Nyhus Universitetet i Agder Finansnæringens dag 27.Mars, 2012: Ungdom og økonomi.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Forelesning for Oslo kommune
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Lesing, skriving og lese- skrivevansker i et minoritets-språklig perspektiv Liv Bøyesen rådgiver: Senter for flerkulturell opplæring Høgskolen i Oslo.
Drammen kommune, 7. trinn Opplevd mobbing Ikke i det heletatt2-3 ggr/mnd eller mer Er du blitt mobbet på skolen de siste månedene? Elever% % Drammen 7.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
Impulsuka 2013 Kristiansand
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Fastlege Fastlege Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Helsestasjon Helsestasjon Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Kulturundersøkelsen i Sandnes Sandnes kommune 2004.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
100 lure ord å lære.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Litterære virkemidler
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Barnehage Barnehage Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
 Udgangspunkt Hovedkonto 0-6 Fratrukket -Forsyning -Tjenestemands- pension forsyning -Overførsler -Forsyning -Tjenestemands-
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Agent for rettferdighet
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Idrettens kvinner og kvinners idrett: fakta og visjoner Ørnulf Seippel Institutt for samfunnsforskning Munthesgt. 31, 0260 Oslo, Norge
Faksimile fra Dagens Næringsliv: AGB Sundal Collier kåres til Nordens beste meglerhus ABG Sundal Collier er kåret til Nordens beste meglerhus i en rykende.
UKEPLAN FOR 3. KLASSE UKE 2 – januar 2015
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
Norsk som andrespråk LUB
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning for Oslo kommune 18.03. 2004 Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark Ord og ordlæring Forelesning for Oslo kommune 18.03. 2004

Grensene for mitt språk er grensene for min verden Ludwig Wittgenstein

Eit ord er eit under Olav H. Hauge

skal eg koma over Olav H. Hauge Eit ord - ein stein i ei kald elv. Ein stein til – Eg må ha fleire steinar skal eg koma over Olav H. Hauge

Alle lærere norsklærere?

Ord og begrep ’en mellomting mellom snø og regn som daler ned gjennom lufta’ SLUDD ’en mellomting mellom snø og regn som ligger på bakken’ SLAPS ’å gå med vide busker langt nede på hoftene’ SAGGE ’betegnelse på en mann i forhold til en person X når mannen bor sammen med Xs mor, men ikke er Xs biologiske far’ STEFAR? ANDREFAR? NYFAR?

’en liten halvkuleformet beholder av glass eller plast, fylt med vann eller en annen klar væske, med en figur på bunnen – oftest en julenisse, et grantre eller en kirke – og snøliknende plastspon e.l. som virvles opp og daler langsomt ned igjen når en rister på beholderen’ SNØKULE? ’et stykke av tekstil (ev. plast) som henger ned fra ryggen eller dekker hodestøtten i et togsete, flysete e.l., og som passasjeren kan lene hodet mot’ ANTIMAKASSAR

Ord for ’rein’ i samisk boazu hillagabba mielkenjunni botkeboazu hubat mosat buhtis iðat muzet çalaçoarvi láððeçáhpot muzetçuoivvat çeavþeballi láððemuzet muzetjievja çuoivvat láiddot nammaláhpat finjoaivi lihppeçoarvi udámat gabba luosttat uvjaçielgi

På hvilke områder er ordforrådet i norsk spesielt rikt? vær? topografi (landskapsbeskrivelse)? ?

Sammenlikning av fargebetegnelser NORSK blå grønn VIETNAMESISK màu xanh

lilla blå grønn gul oransje rød NORSK cipswuka citema cicena cipswuka SHONA BASSA hui ziza

NORSK brun grå blå grønn WALISISK llwyrd glas gwyrdd

MULIG UNIVERSELT MØNSTER SVART/HVIT SVART/HVIT + RØD SVART/HVIT + RØD + GRØNN/gul eller GUL/grønn SVART/HVIT + RØD + GRØNN/gul eller GUL/grønn + BLÅ SVART/HVIT + RØD + GRØNN/gul eller GUL/grønn + BLÅ + BRUN SVART/HVIT + RØD + GRØNN/gul eller GUL/grønn + BLÅ + BRUN + LILLA/ROSA/ORANSJE/GRÅ

A. Begge språkene har ord for begrepet det er tale om ORD OG BEGREP I TO SPRÅK A. Begge språkene har ord for begrepet det er tale om A.1 Ordene har helt forskjellig lydlig form (eks. snø- kar) A.2 Ordene har en lydlig form som er mer eller mindre lik på de to språkene (eks. strand - ranta, minutt - minuuti) ”kognater” B. Bare det ene av de to språkene har ord for begrepet det er tale om B.1 Det andre språket har heller ikke begrepet B.2 Det andre språket har begrepet

Leksikalsk (ordforrådsmessig) samsvar mellom to språk Sit. 2 Sit. 1 Sit. 4 Sit. 3

importord fra det ene til det andre språket Hvordan får to språk felles ordforråd? felles arveord dvs. ord som stammer fra et felles opphavsspråk norsk: mor engelsk: mother spansk: madre persisk: mâdar felles importord dvs. ord som er tatt inn fra andre språk norsk: piano engelsk: piano spansk: piano persisk: piyâno importord fra det ene til det andre språket norsk: ski engelsk: ski spansk: esquí norsk: tøff engelsk: tough norsk: flamenco spansk: flamenco

Minoritetselevers ordkunnskap ved skolestart Området HJEM Bjørkavåg 1991 Ord Minoritets-elever (42). Svar på morsmål (urdu og tyrkisk) Minoritets-elever (42). Svar på andrespråket (norsk) . Majoritetselever (35). Svar på morsmålet (norsk) seng 100 % 55 % tøfler 12 % 97 % hjem 71 % pusser tenner 43 % kjøkkenet 98 % pute 95 % 31 % dyne 93 % 17 % tannbørste 38 % ovn 5 % badet 90 % 45 % kran 79 % 0 % 89 % (spiser) frokost 77 % 7 % vask 40 % 2 %

Området SKOLE Ord Minoritets-elever. Svar på morsmål (urdu og tyrkisk) Minoritets-elever. Svar på andrespråket (norsk) Majoritetselever.Svar på morsmålet (norsk) (til) skolen 100 % 98 % gjøre lekser 67 % blyant 86 % viskelær 81 % bok 90 % kateter 0% 41 % ransel, sekk 95 % 79 % lærer 36 % pennal 85 % 64 % kritt 73 % 52 % pult 68 % 29 % 94 % tavle 50 % 57 % svamp 30 % 43 %

Området TRAFIKK Ord Minoritets-elever. Svar på morsmål (urdu og tyrkisk) Minoritets-elever. Svar på andrespråket (norsk) . Majoritetselever: Svar på morsmålet (norsk) vei, gate 98 % 36 % 100 % sykkel 95 % å sykle 91 % 28 % gangfelt 64 % 5 % 51 % bussholdeplass 62 % 80 % fortau 46 % 7 % 94 % skilt 23 % 31 % trafikklys 2 % 74 %

DIVERSE rød 98 % 76 % 100 % gul 90 % 86 % blå 88 % grønn 74 % brun Ord Minoritetselever. Svar på morsmål (urdu og tyrkisk) Minoritets-eleer. Svar på andrespråket (norsk) Majoritetselever. Svar på morsmålet (norsk) rød 98 % 76 % 100 % gul 90 % 86 % blå 88 % grønn 74 % brun 62 % stripete 17 % 97 % øye fot 95 % 39 % 94 % bein 61 % bukse 80 % genser 71 % skjorte 83 %

Aspekter ved ordet betydning etymologi uttale ORD syntaks stavemåte konnotasjoner stilverdi begrepsinnhold emotiv betydning betydning relasjoner og nettverk etymologi uttale ORD syntaks stavemåte kollokasjoner morfologi struktur bøying avledningsmuligheter ordklasse

vanlig substantivsyntaks ’eldre, lite tiltalende, sur (?)’ ’voksen kvinne’ hverdagslig betydning negativt synonymer: furie, hurpe ... overordnet begrep: kvinne antonym: mann, kar ”kjerring” eg. karl + ing /2çæriŋ/ vanlig substantivsyntaks morfologi kjerring f.eks. ”jævla kjerring” kjerr+ing kjerringaktig substantiv hunkjønn el. felleskjønn

OPPGAVE

HVORDAN VI DU FORKLARE DISSE ORDA? løvtre klima grunntall frustrert

Hvordan forklare betydningen av ord? anskueliggjøring, illustrasjon (vise, tegne ...) parafrase, forklaring synonymer antonymer overordnete begreper (hyperonymer), underordnete begreper (hyponymer) eller sideordnede begreper analogi anekdote

Ulike perspektiver på ordforrådet Ordhistorisk Bruksområder Frekvens Leksikalsk struktur (semantiske felt) Produksjons- og resepsjonsperspektiv Innlæringsperspektiv Undervisningsperspektiv

Ordhistorisk perspektiv Det er viktig å hjelpe elevene med å utvide ordtilfanget og utvikle en følelse for presisjon og nyanser i bruken av ord

Ordhistorisk perspektiv Det er viktig å hjelpe elevene med å utvide ordtilfanget og utvikle en følelse for presisjon og nyanser i bruken av ord

Ordhistorisk perspektiv Det er viktig å hjelpe elevene med å utvide ordtilfanget og utvikle en følelse for presisjon og nyanser i bruken av ord

Ordhistorisk perspektiv Det er viktig å hjelpe elevene med å utvide ordtilfanget og utvikle en følelse for presisjon og nyanser i bruken av ord

Ordhistorisk perspektiv Det er viktig å hjelpe elevene med å utvide ordtilfanget og utvikle en følelse for presisjon og nyanser i bruken av ord

Ordtyper i historisk perspektiv Arveord Importord Lånord Fremmedord Nylaginger

Kan gekkoer bjeffe? Gekkoer er små øgler som kan kneppe, kvitre og bjeffe. Lydene anvender de når de gjør kur til en make eller forsvarer hjemmet sitt. Det er svært få krypdyr som kan frembringe så mange ulike lyder. Fra Fantastiske fakta om dyr

Kan gekkoer bjeffe? Gekkoer er små øgler som kan kneppe, kvitre og bjeffe. Lydene anvender de når de gjør kur til en make eller forsvarer hjemmet sitt. Det er svært få krypdyr som kan frembringe så mange ulike lyder. Fra Fantastiske fakta om dyr

Kan gekkoer bjeffe? Gekkoer er små øgler som kan kneppe, kvitre og bjeffe. Lydene anvender de når de gjør kur til en make eller forsvarer hjemmet sitt. Det er svært få krypdyr som kan frembringe så mange ulike lyder. Fra Fantastiske fakta om dyr

Kan gekkoer bjeffe? Gekkoer er små øgler som kan kneppe, kvitre og bjeffe. Lydene anvender de når de gjør kur til en make eller forsvarer hjemmet sitt. Det er svært få krypdyr som kan frembringe så mange ulike lyder. Fra Fantastiske fakta om dyr

Ordforrådet i bruksområde-perspektiv Allmennord Fagord Mindre vanlige allmennord, ”litterære ord” Vanlige allmennord, hverdagsord

OPPGAVE

Ordforrådet i frekvensperspektiv Høgfrekvente ord Ca. 50 ord utgjør halvparten av orda i løpende tekst Mellomfrekvente ord Lavfrekvente ord De fleste ord i et større tekstmateriale blir brukt bare en eller to ganger

Høgfrekvente ord i norsk 1 I 16 DEN 31 OGSÅ 46 ELLER 2 0G 17 IKKE 32 SKAL 47 TO 3 DET 18 ET 33 SÅ 48 OPP 4 SOM 19 0M DETTE 49 BLI 5 ER 20 FRA 35 BLIR 50 BARE 6 TIL 21 VAR 36 ÅR 7 EN 22 HAN 37 VÆRE 8 AV 23 MEN 38 JEG 9 PÅ 24 SEG 39 HADDE 10 FOR 25 VOØ 40 OVER 11 AT 26 VI 41 DA 12 Å 27 BLE 42 UT 13 MED 28 VED 43 SIN 14 DE 29 LAM 44 DENNE 15 HAR 30 MAN 45 MÅ

I år har vi hatt en makeløs sommer over det meste av landet I år har vi hatt en makeløs sommer over det meste av landet. Rekorder har falt for så vel antall timer sol som antall dager med temperatur på tjue grader eller mer. I (1) år (36) har (15) vi (26) hatt (157) en (7) makeløs (-) sommer (1331) over (40) det (3) meste (1063) av (8) landet (166). Rekorder (6618) har (15) falt (543) for (10) så (33) vel (11) antall (462) timer (469) sol (2071) som (4) antall (462) dager (223) med (13) temperatur (3416) på (9) tjue (4716) grader (1233) eller (46) mer (65)

I (1) OVER (40) DET (3) ELLER (46) SOM (4) HATT (157) EN (7) LANDET (166) AV (8) DAGER (223) PÅ (9) ANTALL (462) FOR (10) TIMER (469) VEL (11) FALT (543) MED (13) MESTE (1063) HAR (15) GRADER (1233) VI (26) SOL (2071) SÅ (33) TEMPERATUR (3416)

Ant a l l forekoms t er 100 80 60 40 20 Rang 500 1000

Hva slags ord forekommer bare én gang? pannen pent planer plast premiert pappstykke perioder planet plastprodukt-er propan parafin person planeten politi prosent partikler Pigger plantekost pose prossen passerer Pinne plantelivet postene pulten peis plagg plasket preget påbudt Fra en fysikkbok for 5. kl.

Betydningsfelt (semantiske felt)

Jeg var i konfirmasjon i helga Jeg var i konfirmasjon i helga. Foreldrene til konfirmanten var selvsagt stolte – mora holdt tale og faren viste video fra oppveksten til dattera. Blant gjestene var det tanter – både ordentlige tanter og filletanter, onkler, fettere og en grandonkel.

Jeg var i konfirmasjon i helga Jeg var i konfirmasjon i helga. Foreldrene til konfirmanten var selvsagt stolte – mora holdt tale og faren viste video fra oppveksten til dattera. Blant gjestene var det tanter – både ordentlige tanter og filletanter, onkler, fettere og en grandonkel.

Eksempler på betydningsfelt (semantiske felt) slektskapsord fargebetegnelser bevegelsesverb: gå, løpe, rusler, jogge … mentale verb: se, høre, tenke, tro, ønske, håpe ord for høydeformasjoner: haug, kolle, fjell, nut … …

Barnets åsyn Hvor ynderikt, hvor mildt og bløtt seg runder det barneåsyn, som i uskyld blunder! som åndede med liv i morgenvind det fine rødt på månedsrosens kinn Hva honningdugg dog disse øyne regner! Hvor søtt et dikt i smil de engle tegner, utslettet fluks med skyggen av en drøm, der traurig er fordi den er så øm!

Produksjons- og resepsjonsperspektiv Produktivt (”aktivt”) ordforråd Reseptivt (”passivt”) ordforråd Tommelfingerregel: Reseptivt ordforråd = produktivt ordforråd X 3

Barnets åsyn Hvor ynderikt, hvor mildt og bløtt seg runder det barneåsyn, som i uskyld blunder! som åndede med liv i morgenvind det fine rødt på månedsrosens kinn Hva honningdugg dog disse øyne regner! Hvor søtt et dikt i smil de engle tegner, utslettet fluks med skyggen av en drøm, der traurig er fordi den er så øm!

Ordlæring og utvikling av ordforråd Førstespråk: oppbygging av et begrepssystem i hjernen og et leksikalsk system, dvs. ord med tilhørende betydning Andrespråk: justering og supplering begrepssystemet oppbygging av leksikalsk system

Ord- og begrepsutvikling i skolealderen endring av ordassosiasjonsmønstre økende abstraksjonsevne fordobling av ordforrådet fra 4. til 8. klasse vekst i ordtilfanget Kl.tr. Førsk. 1. kl. 4. kl. 6. kl. 8. kl 10. kl Gj.sn. 4000 10 000 17 000 22 000 31 000 33 000

Sammenslåing til ordfamilier (produsere, produsent, produktiv osv.): ca. 20 000 reseptivt ordforråd hos voksne

Innlæringsperspektiv Forhold mellom førstespråk og målspråk Leksikalsk distanse ”kognater” lik/ulik struktur i ordforrådene Forhold innen målspråket frekvens hvor ”tydelig” ordet er, både i form og betydning hvor ”gjennomsiktig” ordet er hvor anvendbart ordet er

Systematisk ordundervisning? Argumenter for særlig svake elever trenger det effektivt med ordfamilier, hierarkier osv. viktig med opplæring i bruk av ordbøker og lignende Argumenter mot bare dråper i havet heller: lesing, lytting, samtale …

Tospråklige elever behov for systematisk ordopplæring spesielle utfordringer lavfrekvente allmennord metaforer (”medaljens bakside” o.l.) ordforståelse ut fra konteksten fokus på hovedpunkter, ikke detaljer

Gode strategier introduser nye ord i en kontekst med kjente ord introduser nye ord i ”utpreget” kontekst (dvs. der de hører hjemme) gjenta nye ord ofte, spre gjentakelsene over tid gjenta nye ord i varierende kontekster

LEXIN – ORDBOK FOR INNVANDRERE http://decentius.hit.uib.no/lexin.html

Teoribok: Anne Golden: Ordforråd, ordbruk og ordlæring, 2. utg. Gyldendal Akademisk 2003