Design og websøk Brukermøte Mikromarc 2010
Intro • Websøk – hva er det? • Hvordan er ditt websøk? • Funksjonalitet versus design • AIDA • Vi startet på nytt • Design- for hvem? • Web. 2.1, 2.2., 2.3……..
Websøk- hva er det? Websøk = varebeholdning Ser vi på websøket i dag er det i praksis en oversikt over vår varebeholdning. Den sier noe: • Beholdning • Tilgjengelighet • Informasjon om varen
Eksempel ”websøk”
Hvordan er ditt websøk?
Overkill
Integert websøk –et steg på veien?
AIDA
Aida – Attention = omslagsbilde
AIDA- I for interest = ingress Dette er en skarp politisk roman og en fortelling om mennesker og landskap, lyder og lukter.
AIDA- D for desire = ”vaskeseddel” • Dette er en dramatisk familiehistorie og en beretning om endringer i det vietnamesiske samfunnet over en periode på førti år. I kjølvannet av jordreformene på 50-tallet ble gamle føydalstrukturer brutt opp, men slo raskt tilbake i ny form. • I sentrum av fortellingen står tre kvinner. Den unge kvinnen Hang er på 80-tallet arbeider ved en russisk tekstilfabrikk. I slummen i Hanoi bor hennes mor Que, der hun overlever som gateselger. I landsbyen bor tanten Tam, som ikke kan glemme fortiden, på godt og vondt. Oppe i det politiske systemet er morens bror Chinh, en mann som har mye på samvittigheten. • Akkurat som Parfymen av Süskind er en bok som fenger luktesansen, er det smakssansene som blir pirret i denne lille juvelen av en bok. Når det kokkeleres opp til fest er det utrolig hva som står på menyen og man blir rent sulten av å prøve den fremmedartede maten i sitt eget kjøkken.
AIDA – A for Action=bestill • Thu Huong Duong: De blindes paradis. Pax, sjekk om boka er inne Thu Huong Duong: De blindes paradis. Pax, sjekk om boka er inne
Vox – Bibliotekar i Time Machine • Er det en slik publikum vil ha?
Seven-up reklamen
Det enkle er ofte det beste
Web.20, 2.1., 2.2. etc
AIDA - Desire
Assosiativ lenking – en mulighet