LEKERESSURSER - Ungdomsskolegutter inn som en ressurs i barnehagen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Advertisements

Fra tegning til fortelling
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Foreldremøte 3b – våren 2013 Oppmøte:
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Aktivitetsskolen Rosenholm Infohefte 2013
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
L IKESTILLINGSPROSJEKT I BARNEHAGENE I E NGERDAL Sømådal barnehage 6 barn Engerdal barnehage24 barn Drevsjø barnehage36 barn.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Skøytedag 2013 Slåtthaugen. Ersilia og Per, poserer.
KARIUS OG BAKTUS PÅ PIRATEN
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Ungdomsskolegutter i barnehagen
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Velkommen til foreldremøte på Aktivitetsskolen Ekeberg
Velkommen til Aktivitetsskolen Rosenholm 2013
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
NKIs erfaring med Læringspartnere
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Av Dan Christian og Stein Jørgen
”En likestilt barnehage” -
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Ungomsskoleelever som instruktører i programmering: La ungdommen undervise kidsa! Torbjørn Skauli.
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
- Ungdomsskolegutter inn som en ressurs i barnehagen.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Besøk på Beracah barnehjem som ligger i Kerala i India
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Lek og Læring i barnehagen
Vi er inne i vårt 6. år Skoleår Elever 2008/ /2010 4
Drop-In metoden i skolen
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Definisjoner.
Om å forstå ungdom.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Månedsplan for Froskene Mai 2015
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Utvalgte resultater for SVGS
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Utvalgte resultater for SVGS
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Foreldremøte SFO høsten 2019
Utskrift av presentasjonen:

LEKERESSURSER - Ungdomsskolegutter inn som en ressurs i barnehagen. Lillehammer modellen 7/11-2013

BAKRUNN FOR PROSJEKTET 15/6-2009 lyste Fylkesmannen Oppland ut midler til lokalt arbeid med likestilling i barnehagen. Prosjekt 2 i utlysningen: Samarbeide mellom barnehage og ungdomsskole. Flere forskere og menn i nettverket ”menn i barnehager” hevder at gutter i ungdomsskolen er en viktig gruppe å satse på for rekruttering til et yrke i barnehagen.

OPPMERKSOMHET Besøk av Barne- og likestillingsministeren Audun Lysbakken. Innslag på God morgen Norge tv 2 Lokalaviser Bladet Utdanning Barnehage.no ( nett og blad) Besøk av Utdanningsdirektoratet Flere foredrag / presentasjoner

Artig med medieomtale. …forsida på gd…

HAMMARTUN SKOLE 600 elever 100 ansatte -en GENIAL plass å være 98 barn 16 ansatte, 1 mann i fast stilling

ÅRETTA UNGDOMSSKOLE STEINRØYSA BARNEHAGE 45 ANSATTE 370 ELEVER 70 BARN 5 MENN I FAST STILLING

Smestad Ungdomsskole Lundgaardsløkka Barnehage ca 320 elever Ca 40 årsverk Lundgaardsløkka Barnehage 68 barn 15 årsverk 4 menn i faste stillinger

LIKESTILLING 2014 MÅL 2. Likestilling for fremtiden -Øke bevisstheten om likestilling i barnehage og utdanning. Hva vil regjeringen? at barnehagene og utdanningssektoren skal fremme likestilling og motarbeide alle former for diskriminering. å stimulere til mer utradisjonelle utdanningsvalg for jenter og gutter både innenfor videregående opplæring og høyere utdanning. arbeide for å øke andelen menn i barnehagene til 20% jevnere kjønnsbalanse blant studenter i førskolelærer – lærer og barnevernutdanningen.

RAMMEPLANEN Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk. Barnehagen skal oppdra barn til å møte og skape et likestilt samfunn. Barnehagen skal bygge sin virksomhet på prinsippet om likestilling mellom kjønn. Gutter og jenter skal ha like muligheter til å bli sett og hørt, og oppmuntres til å delta i felleskap i alle aktiviteter i barnehagen. Personalet må reflektere over sine egne holdninger og samfunnets forventninger til gutter og jenter.

HVA ER EN LEKERESSURS ? En lekeressurs kommer til barnehagen og er sammen med barna. Lekeressursen er med barna på deres premisser, men kan også ta initiativ til aktiviteter. Forslag på aktiviteter: Tegning, maling, bygge med lego, musikkstund, ”fotballskole,” ski eller skøyte aktiviteter, lesegrupper m.m Som lekeressurs får guttene en av våre 4 mannlige ansatte som veileder. Sammen med veilederen blir de enige om hva de skal gjøre. Veilederen skal også bidra til at guttene får et innblikk i hva det innebærer å jobbe i barnehage

ALTERNATIVER OG LØNN Alternativ 1: 2 ettermiddager i uken i en måned. Kl.15.00 – 17. 00 8 ganger à 2 timer = 16 timer Lønnen er 1500 kr ( 2 lekeressurser er på jobb samtidig) Alternativ 2: Vinterferien, Uke 9. 20 timer. Lønnen er 1900 kr Hvordan timene fordeles i løpet av uken blir lekeressursen og veilederen enige om på forhånd Alternativ 3: Sommerferien, 40 timer fordelt på 2 uker. Lønnen er 3800 kr ( Hvilke uker det skal jobbes blir vi enige om) Ved sykdom blir tapte timer tatt igjen ved en passende anledning. Alle timer skal være gjennomført før lønnen utbetales.

SØKE-PROSSESSEN Info-møte på skolen i alle trinn Guttene får også skriftlig info og søknadsskjema Det er en søknadsfrist for prosjektet, og søknaden leveres til kontaktlærer. Søknadene behandles i barnehagen av de mannlige ansatte i fellesskap. Guttene som får jobb får ett skriftlig tilbud om jobb.

SKOLEBESØKET Viktig å få lærerne med på lag,- personalmøte anbefales. Fordele besøkene Jentene er en fin støttespiller Gang-prat er viktig Søknaden leveres på skolen

SØKESKJEMA

Har du noen tanker om hva du vil gjøre sammen med barna i barnehagen? Ha musikkstunder hvor jeg tar med gitar og vi synger. Jeg gjør hva som helst som jeg får beskjed om med glede. Leke pirat. Tegne fra et tema, for eksempel fra et eventyr. Hva som helst, untatt mor, far og unge og dokker  Brodere og lage små kosedyr av filt og garn. Jeg er en røver til å bygge lego. Jeg foretrekker det nyskapende og det fysiske  Jeg kan gjøre alt fra å leke med dokker til actionman

MØTET MED GUTTA Når alle guttene har fått tilbud om jobb innkalles de til et felles info-møte i barnehagen Presentasjon av styrer og veiledere, presentasjon av gutta. Omvisning i barnehagen Forventninger/Innspill til jobben som skal gjøres Lysbildefremvisning  Taushetserklæringer Servering

Veiledning og bygging

Hva synes barna? Bra. Dem leker og tøyser. Dem er flinke til å stå på hender. Ungdommene er voksne , men dem er med å leker. Vi pleier å hoppe på ungdommene, det gjør vi ikke med de voksne. Dem er ikke så strenge som de voksne. Ungdommene er bare snille, ikke strenge. Flinke til å leke. Vi leker med biler sammen med dem. Veldig fint når dem jobber her. En gang bygde vi et kjempestort tårn. Kult at de er med og leker…. Kanskje jeg kan bli som han??

Kommentarer fra personalet Ressurs for oss Populære blant barna Noen barn som sjelden er i ro, sitter faktisk i ro i lange stunder sammen med lekeressursen Barna synes det er helt topp Veldig givende for oss. Noen ganger tenker jeg er det sånn man skal gjøre. Dem leker annerledes. Er ofte mer tilstede i leken. Vi blir for voksne noen ganger. Smågutta hos oss elsker dem -Dem suger seg på. Dem er blide og positive,det merkes at dem vil være her. Artig å se dagens ungdom sammen med barn. Ser at dem har omsorg i seg. Er mye fin ungdom.

EVALUERING

Hvilket utbytte har gutta hatt? Det har vært interessant å se hva barna gjorde for å få oppmerksomhet, hvordan de tenker og finner frem til løsninger. Jeg føler dette som viktig med tanke på at jeg skal bli far en gang  Jeg har lært at jobb ikke alltid behøver å være kjedelig og at det er veldig gøy å jobbe med barn. Funnet ut at det er utrolig moro og lærerikt å jobbe i barnehage. Jeg har erfart at det er kjempestas for ungene å ha en ung gutt som lekekamerat. De synes det er kult med en å herje litt med.

Hvordan har du opplevd kontakten med barna? Veldig bra, det viktigste er at ungene skal føle seg trygge md meg, og det syntes jeg gikk bra. Jeg har opplevd god kontakt mellom meg og barna,- en har sagt at han har operert i øret og magen  Det har vært veldig lett,- ble jo forbilder for de så å si med en gang. Gøy,- de gjør mye artige sprell.

1/3 AV ALLE UNGDOMSSKOLE GUTTER I LILLEHAMMER SØKTE JOBB SOM LEKERESSURS!

Faktiske tall Kan du tenke deg å jobbe i barnehage en gang i fremtiden? 2009-2010, 16 stk jobbet. 2011 – 2012, 16 stk jobbet 8 stk svarte klart Ja. 7 svarte klart Ja 5 stk svarte Ja i en periode. 5 svarte Ja i en periode 2 stk svarte kanskje, ikke utenklig. 2 svarte kanskje 1 stk svarte Nei. 2 svarte Nei 2010 -2011, 18 gutter jobbet 2012 – 2013,47 jobbet 9 svarte klart Ja 20 svarte klart Ja 6 svarte Ja i en periode 20 svarte Ja i en periode / kanskje 3 svarte Nei. 7 svarte Nei.

Hva har dette prosjektet gitt oss? Bedre samarbeide med ungdomsskolen. Utplassering etc…… Pryo-dager (praktisk yrkes-orientering) Positivitet i nærmiljøet.

De mannlige ansatte blir ofte gode forbilder for ungdomsskoleguttene

NØKKELEN TIL SUKSESS Få personalet på lag. Begge kjønn. Behandle guttene som ”voksne”/likeverdig personale Bli tatt på alvor. For de fleste er møtet med lekeressursoppgaven det første møtet med arbeidslivet. Attest . Positive lærere ,som spiller på lag.

BYGGING ER GØY!!