Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om kroppen ikke gis eksplisitt teoretisk oppmerksomhet eller begrunnes”
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april Presentasjonens hensikt: Gi et eksempel på hvordan av utviklingsarbeid basert på erfaringskunnskap kan dokumenteres Få fram at all kunnskap er sosial og produktiv, skapes i ulike (utdannings)kontekster Felles krav til dokumentasjon av kunnskap: må kunne redegjøres for – tematisk –teoretisk – metodisk - etisk – samt mht relevans
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april Kroppen i utdanningskulturen - Undervisingen i en utdanningskultur reflekterer og skaper den fagpolitiske kontekst og kunnskapsteoretiske ramme for hvordan kroppen gjøres og leves. - Hvordan ”gjør” studenter og lærere kroppen i undervisningen? - Hvordan undervises det når kunnskapsobjektet er ”kroppen” og kroppen er læringssubjektet? - Hvordan synliggjøre både læringsprosesser og læringsutbyttet? (for hvem?)
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april Hvordan dokumentere? Vise hvilke spørsmål som er stilt. Vise hvordan en gått frem for å belyse spørsmålene? Vise hva som har kommet fram/ut av arbeidet Kommunisere dette (kommunikativ validitet)
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april Eksempel: Hvilken kropp læres det om i en idretts/helseutdanning?
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april ”Hvilken” kropp skapes her?
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april ”Hvilken” kropp skapes her?
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april ”Hvilken” kropp skapes her?
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april ”Hvilken” kropp skapes her?
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april ”Hvilken” kropp skapes her?
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april Utfordring i å dokumentere den kroppslige læring: Hvem dokumenterer? Forskersubjektets deltagelse og medvirkning i kunnskapsproduksjon. Hva skal dokumenteres? Avgrensning av kunnskapsobjektet? Hva vurderes som en gyldig dokumentasjonsmåte (metode for fremstilling av kunnskap)?
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april Utfordring i å dokumentere kroppslige læring: Valg av teoretisk perspektiv på kroppen Hva læres kroppslig? l hvilket rom og omgivelse foregår læringen? Kroppslig læring har ikke noe endepunkt- den er kontinuerlig hele livet Hvordan kan subjektivt og analytisk distanse fremstilles og kommuniseres til NOKUT/sakkyndige utvalg??
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april Utvikling av ”kriterier” for vurdering av erfaringskunnskap/praktisk kunnskap Vise til et miljø/nettverk der diskusjoner føres om erfaringskunnskap Forstå kunnskapens menneskelige ”opphav” Vise et teori og erfaringskunnskap henger sammen og er i stadig bevegelse
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april Utvikling av ”kriterier” for vurdering av erfaringskunnskap/praktisk kunnskap Være villig til å akseptere kunnskapens mange former (jfr. Aristoteles) Å la undring og ”ikke-vite” være viktig Stimulans til ”kunnskapstørst” kan være et kriterium. Forstå at ”en kvinne på en øde øy” trenger annen kunnskap enn en ”mann i en skyskraper”.
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april Hvilken kunnskap kommer Sunniva til å få høre om? (og få glede av)