06.07.2014 Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å sette i gang prosjekt
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Fra prøving og feiling til
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Fra ide til problemstilling
Fra prøving og feiling til
Lederutvikling og skreddersøm
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
1 BARNS PERSONLIGE BEVEGELSER CP- konferansen 2007 Wenche Bjorbækmo, stipendiat og Gunn Engelsrud, professor, Seksjon for helsefag, UiO Smakebiter fra.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barn i bevegelse – naturlig vis FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud.
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Barns læring, voksnes ansvar!
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Kommunikasjon og personlig kompetanse
Didaktiske analysekategorier
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
Definere og velge hovedmål og delmål
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Ulikheter og variasjoner
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Digitale mapper i førstelektorkvalifisering Helge Høivik & Vibeke Bjarnø Førstelektorprogrammet, Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar: Digitale mapper i høgre.
Etikk i pedagogisk arbeid
POÉTE Leonardo da Vinci Lifelong Learning program Tanker etter seminar i Frankrike, Norge og Finland Ingvild Espelien og Bente Ryen.
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om kroppen ikke gis eksplisitt teoretisk oppmerksomhet eller begrunnes”

Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april Presentasjonens hensikt:  Gi et eksempel på hvordan av utviklingsarbeid basert på erfaringskunnskap kan dokumenteres  Få fram at all kunnskap er sosial og produktiv, skapes i ulike (utdannings)kontekster  Felles krav til dokumentasjon av kunnskap: må kunne redegjøres for – tematisk –teoretisk – metodisk - etisk – samt mht relevans

Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april Kroppen i utdanningskulturen - Undervisingen i en utdanningskultur reflekterer og skaper den fagpolitiske kontekst og kunnskapsteoretiske ramme for hvordan kroppen gjøres og leves. - Hvordan ”gjør” studenter og lærere kroppen i undervisningen? - Hvordan undervises det når kunnskapsobjektet er ”kroppen” og kroppen er læringssubjektet? - Hvordan synliggjøre både læringsprosesser og læringsutbyttet? (for hvem?)

Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april Hvordan dokumentere?  Vise hvilke spørsmål som er stilt.  Vise hvordan en gått frem for å belyse spørsmålene?  Vise hva som har kommet fram/ut av arbeidet  Kommunisere dette (kommunikativ validitet)

Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april Eksempel: Hvilken kropp læres det om i en idretts/helseutdanning?

Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april ”Hvilken” kropp skapes her?

Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april ”Hvilken” kropp skapes her?

Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april ”Hvilken” kropp skapes her?

Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april ”Hvilken” kropp skapes her?

Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april ”Hvilken” kropp skapes her?

Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april Utfordring i å dokumentere den kroppslige læring:  Hvem dokumenterer? Forskersubjektets deltagelse og medvirkning i kunnskapsproduksjon.  Hva skal dokumenteres? Avgrensning av kunnskapsobjektet?  Hva vurderes som en gyldig dokumentasjonsmåte (metode for fremstilling av kunnskap)?

Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april Utfordring i å dokumentere kroppslige læring:  Valg av teoretisk perspektiv på kroppen  Hva læres kroppslig? l hvilket rom og omgivelse foregår læringen?  Kroppslig læring har ikke noe endepunkt- den er kontinuerlig hele livet  Hvordan kan subjektivt og analytisk distanse fremstilles og kommuniseres til NOKUT/sakkyndige utvalg??

Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april Utvikling av ”kriterier” for vurdering av erfaringskunnskap/praktisk kunnskap  Vise til et miljø/nettverk der diskusjoner føres om erfaringskunnskap  Forstå kunnskapens menneskelige ”opphav”  Vise et teori og erfaringskunnskap henger sammen og er i stadig bevegelse

Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april Utvikling av ”kriterier” for vurdering av erfaringskunnskap/praktisk kunnskap  Være villig til å akseptere kunnskapens mange former (jfr. Aristoteles)  Å la undring og ”ikke-vite” være viktig  Stimulans til ”kunnskapstørst” kan være et kriterium.  Forstå at ”en kvinne på en øde øy” trenger annen kunnskap enn en ”mann i en skyskraper”.

Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april Hvilken kunnskap kommer Sunniva til å få høre om? (og få glede av)