PKO Psykiatrisk klinikk Sykehuset Telemark Astrid Emhjellen, Gisle Roksund Praksiskonsulenter
Bedret samhandling Stille skjerpede krav til så vel allmennleger som poliklinikk mhp kommunikasjon Til pasientens beste: Økt kontakt mellom behandlere gir bedre pasientbehandling og økt tillit og trygghet hos pasienten Ønske om å skape en vinn- vinn situasjon for 1 og 2 linjen mhp mål Samhandling gir økt kunnskap og igjen økt interesse for feltet
Tre innsatsområder for bedret samhandling Henvisninger Løpende kontakt Avslutning av behandlingsløp/epikriser
1. Henvisninger Indikator: Kvalitet på henvisninger Mål: ”Den gode henvisning” Metode: Måle kvalitet på henvisninger før og etter intervensjoner
Henvisninger Registrering 1 (Baseline) Des 06 Intervensjon 1: Brev til allmennleger Febr 07 Registrering 2 Mars 07 Intervensjon 2: Møte med allmennlegene Mai 07 Registrering 3 Mai 07 Intervensjon 3: Individuell tilbakemelding til fastlegene med score for læringseffekt.
Henvisninger Registrering 4 Intervensjon 4: Personlig oppmøte hos ”avviksleger”. ”Månedens beste” Registrering 5 Regelmessig veiledning fra psyk.pol. Registrering 6
2. Løpende kontakt Indikatorer: Antall poliklinikknotater sendt til fastlege i løpet av behandlingstiden på poliklinikken Journalførte telefoner og møter med fastlege i løpet av behandlingsperioden
Løpende kontakt Mål Alle poliklinikknotater sendes fastlegen fortløpende ? Alle vesentlige medikamentendringer sendes fastlege Bevisstgjøre i forhold til mulighet for og øke antall telefoner / møter hvis behov
Løpende kontakt /Epikrise Registrering 1 (baseline) Des 06 Intervensjon: Møter med poliklinikkene, diskutere synspunkter på og behov for endring Januar til mai 07 Registrering 2 Mai 07 Etablere nye retningslinjer /prosedyrer Registering 3 Nov 07
3. a) Epikrisekvalitet b) Avslutning av behandlingsløp Indikatorer og mål: Journalført vurdert behov for kontakt/diskusjon med fastlegen vedrørende avslutning ”Den gode epikrise” med fokus på anbefalt oppfølging hos fastlege
Henvisningskvalitet Skien psykiatriske poliklinikk Pasientnummer P Pasientnummer PasientnummerPa
Pasientnummer
Pasientnummer
Pasientnummer
Pasientnummer
Pasientnummer
Pasientnummer
Pasientnummer
Pasientnummer
Resultater så langt Henvisningskvalitet er ikke blitt bedre Epikrisekvalitet viser en svak tendens til bedring Noe økt antall skriftlig kommunikasjon underveis i behandlingsforløp
Konkrete endringsavtaler med poliklinikkene: Inntaksnotat og epikrise sendes alltid Medikamentoppstart / behandling sendes Teamvurderinger /fellesvurderinger Alle vesentlige endringer av sykdomsforløp/behandlingsendring Spesialvurderinger/tester Samhandlingsnotat med andre instanser Kopi av spesialisterklæringer Økt telefonkontakt/møter ved behov Økt fokus på epikriseinnhold til nytte i 1 linjen
”In hospitals the patients come and go but the diseases stay In general practice the diseases come and go but the patient stays” Iona Heath