Risikovurdering av endret ekstremvær

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Limaendringer i norsk Arktis – Knsekvenser for livet i nord 11. mai 2010 Hva vet vi ikke om klimaendringene som vi trenger å vite? Kim Holmén, Norsk Polarinstitutt.
Advertisements

Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Å være eller å drite i været
Hvordan må kommunene tilpasse seg klimaendringene? Innlegg på parallellseminaret ”Kommunene og klimautfordringen” under Kommunedagene og Landstinget i.
Eksperter i Team – Landsby nr 50 HJEM I FARE! Hvordan takler vi naturfarer? Fasilitatorteam: Ivar Berthling, HjemmesideHjemmeside.
Klima Klimaendringene er farlige, urettferdige og allerede i gang
Delprosjektleder for Dp 5 Håndtering av flom og vann på avveie
Konsekvenser av klimaendring
Juridisk forskning for klimatilpasning Steinar Taubøll.
Klima-START Diskusjonsoppgave om klimasårbarhet i kommunene.
næringens samfunnsrolle
VESTLANDSFORSKING Kommunene som aktør i klimapolitikken - noen internasjonale erfaringer Foredrag på seminaret ”Hva betyr liberalisering av kraftmarkedet.
Klimapolitikk i endring Presentasjon på fagsesjon 2: ”Villere og våtere vær” under FINANSNÆRINGENS DAG 2012 Radisson Blue Plaza Hotel, 27. mars 2012 Arrangert.
DEMENSPLAN 2015 ”DEN GODE DAGEN”
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Klimaendringer, økosystemer og risikohåndtering i lokalsamfunn: prosjektforslag Climate Change, Ecosystem Response and Risk Management in Vulnerable Local.
Konsekvenser av klimaendringer i et lokalt perspektiv Innlegg på Nasjonal konferanse om Samfunnssikkerhet og nye trusselbilder 7. januar.
Modeller til studier av effekter (impacts) av klimaendringer på hele økonomien CGE-modeller, –hele den formelle økonomien –i varierende grad ikke-markedseffekter.
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
Avdelingsleder Erik Thomassen Fylkesmannen i Østfold 24. oktober 2013
Prognose av framtidig etterspørsel
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Vil helseskadene øke i takt med aktivitet og økt press Oslo 26. mai 2010, Knut Barland, konsernsjef Skagerak Energi.
Å være eller å drite i været -om å skape et rettferdig klima.
Limaendringer i norsk Arktis – Knsekvenser for livet i nord 11. mai 2010.
Bærekraftig utvikling - miljø
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Innledning til debatt etter framsyning av filmen ”An Inconvenient Truth” under Internasjonal veke i Sogndal. Sogndal Kulturhus, 27. september 2007 Kvifor.
IPCCs klimamodeller, statistikk og prognoser Lars Holden.
Naturskade i kommunene Resultater fra et prosjekt for KS FoU Foto: NGI.
Klimaendringer – utfordringer for kraftforsyningen
Klimatilpasning Byenes handlingsprogram
Endringer i flomforhold og vannføring Modeller – kunnskap, men ingen fasit Hege Hisdal …. når forskningsresultater skal brukes i forvaltningen ……… …. et.
Klimaendringenes utfordringer og konsekvenser for kommunal og fylkeskommunal infrastruktur. Hvordan prioritere “riktige” tiltak? Presentasjon på seminaret.
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Litt informasjon til deg som skal holde foredraget: Dette foredraget holdes beste gjennom også å vise fasteaksjonsfilmen som følger med. Filmen finnes.
Hensikten med gruppearbeidet
Cyberangrep mot ekom-infrastruktur - ny scenarioanalyse i NRB 2014
Klima i endring Hvor sårbart er Norge? Og hva med landbruket på Oppdal?
Klima i endring Hvor sårbart er Norge? Og hva med Oppdal som vintersportssted?
Litt informasjon til deg som skal holde foredraget: Dette foredraget holdes beste gjennom også å vise fasteaksjonsfilmen som følger med. Filmen finnes.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Utfordringer ved å planlegge for et klima i endring – hvordan få til koordinering og kunnskapsoversettelse? Gro Sandkjær Hanssen Norsk institutt for by-
Vurdering av konsekvensar av klimaendringer i Sogn og Fjordane Innleiing på arbeidsseminar om klimasårbarheit arrangert av Sogn og Fjordane.
Når skal planer konsekvensutredes? Geir Davidsen, fagleder plan 9. april 2015 Foto: Aase Kristine Lundberg.
ROS-analyse i arealplanlegging NIFS- Dp. 3.3 Ved Jan Otto Larsen Statens vegvesen.
Grendene Fokusgruppemøte 9. mai 016. Utfordringer Lite strukturerte grender Vansker med å nå frem til beslutninger. Vansker med innsikt og påvirkning.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Moss kommune Hva betyr forslaget for kommunenes ledelse og forvaltning? Ann-Janette Hansen Rådgiver - Moss kommune Tlf nr
Frå tilpassing til omstilling i Sogn og Fjordane Samhandling for Grønt skifte.
Hva skjer med klimaet sett fra et naturvitenskaplig ståsted?
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Naturskade i kommunene Resultater fra et prosjekt for KS FoU
Overvasshandtering i endring
Jordens klima i endring Helge Drange
Internkontroll Pilotnettverk
Ekstremværvarsling - Planer for 2018
Naturskade i kommunene Resultater fra et prosjekt for KS FoU
RegClim Regional Climate Development under Global Warming / regclim
RegClim Regional Climate Development under Global Warming regclim.met.no Havforskningsinstituttet Nansen Senter for Miljø og Fjernmåling Universitetet.
Flexible Assertive Community Treatment
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Tilpasning til klimaendringer
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Klimatilpasning i styringsdokument
Utskrift av presentasjonen:

Risikovurdering av endret ekstremvær Innlegg på seminaret ”Klimaendringer i norsk Arktis – ekstremvær og konsekvenser for samfunnet”. Forskningsparken i Oslo, 24-25. september 2007. Arrangert av NorACIA Carlo Aall, Vestlandsforsking

Ulike måter å forstå klima og samfunn ”Klimasamfunnet” ”Beredskapssamfunnet” Påvirkning (ekstremvær) Sårbarhet Skade Klimaendring Samfunns- endring Klimatil- passing Utslipps- reduksjoner

Tre kategorier av klimasårbarhet Klima-endringer Endringer i naturen Endringer i samfunnet Endringer i institusjoner Naturlig sårbarhet Samfunnsøk. sårbarhet Institusjonell sårbarhet Lokalsamfunn Samla lokal klimasårbarhet

Eksempel på vurdering av klimasårbarhet Institusjonell sårbarhet Bygningskontroll og tilsyn Planlegging og oppfølging av planer Kunnskap om klimaskader på bygg Vedlikehold av byggesaksarkiv Naturlig sårbarhet Vind Nedbør/slagregn Stormflo Skred Flom Frostnedbryting Samfunnsøkonomisk sårbarhet Sammensetting av bygningsmassen Lokalisering av boliger Valg av bygningstype

Vurdering av sårbarhet ifht ekstremvær Naturlig sårbarhet: Gir klimaendringer ”mer” ekstremvær? Frekvens? Styrke? Lokalisering? ”Nye” mekanismer? Samfunnsøkonomisk sårbarhet: Får vi et mer sårbart samfunn? Svakere fysisk infrastruktur? Mer kompleks fysisk infrastruktur? Større mobilitet? Institusjonell sårbarhet: Får vi mindre kapasitet til å gjøre samfunnet mer klimarobust? Svakere offentlig styring? Lavere aksept for å innrette seg etter fare for ”naturskade”?

”The uncertainty explosion”

Dataoppløsning i de globale klimamodellene! Skalausikkerhet Grad av usikkerhet Lokale vurderinger Globale modeller Grad av lokal detaljering Dataoppløsning i de globale klimamodellene!

Hvordan fordele virkninger geografisk? RegClim baserer seg på et gjennomsnitt for to modeller når det gjelder dominerende lavtrykksmønster L eller

Derfor: skalausikkerheten varierer ”Liten” skalausikkerhet ”Stor” skalausikkerhet

Forslag til en usikkerhetstypologi

Eksempel 1: flomsikring av veger Konklusjon: stor usikkerhet ved nedskalering til kommunenivå. Vanskelig å se for seg oppslutning om omfattende tilpassingstiltak lokalt (tilpassing til usikkerhet)

Eksempel 2: sikring av veger mot havnivåstigning Konklusjon: mangler grunninnsikt i årsak-virkning. Gitt at denne reduseres eller fjernes er grunnlaget godt for å nedskalere til kommunenivå og få oppslutning om tilpassingstiltak.

Og konklusjonen blir da…. Alt er usikkert – vi kan ikke gjøre noe? Eller Vi gjør analyser som om usikkerheten ikke finnes? Eller Kanskje noe midt i mellom? Kombinasjon av top-down og bottom-up, der poenget er: At analyseprosessen (og diskusjonen lokalt om den) er vel så viktig som resultatene fra analysen Effektene av sårbarhetsanalysen ifht økt oppslutning om utslippsreduserende tiltak er vel så viktig som det å gjennomføre tilpassingstiltak Det nye skitrekket i min hjemkommune!

Eksempel på top-down analyse: andel veinett gjennom mulige skredområder

Eksempel på bottom-up analyse: Fare for stormflo i Kirkenes

Takk for oppmerksomheten! Carlo Aall caa@vestforsk.no www.vestforsk.no