Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Klimapolitikk i endring Presentasjon på fagsesjon 2: ”Villere og våtere vær” under FINANSNÆRINGENS DAG 2012 Radisson Blue Plaza Hotel, 27. mars 2012 Arrangert.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Klimapolitikk i endring Presentasjon på fagsesjon 2: ”Villere og våtere vær” under FINANSNÆRINGENS DAG 2012 Radisson Blue Plaza Hotel, 27. mars 2012 Arrangert."— Utskrift av presentasjonen:

1 Klimapolitikk i endring Presentasjon på fagsesjon 2: ”Villere og våtere vær” under FINANSNÆRINGENS DAG 2012 Radisson Blue Plaza Hotel, 27. mars 2012 Arrangert av Finansnæringens fellesorganisasjon (FNO) Carlo Aall Forskingsleiar Vestlandsforsking

2

3 www.vestforsk.no

4 Hva jeg skal snakke om  Klimapolitikk i endring  Kunnskapsgrunnlag og problembeskrivelse  Aksept for at vi bør gjøre noe med problemet  Nasjonale mål og tiltak  Internasjonale avtaler  Finansnæringens rolle

5  Klimapolitikk i endring  Kunnskapsgrunnlag og problembeskrivelse  Aksept for at vi bør gjøre noe med problemet  Nasjonale mål og tiltak  Internasjonale avtaler  Finansnæringens rolle

6  Utslippene er høyere enn utslippsscenarioene spår  Klimaendringene kommer fortere enn klimamodellene spår  Klimatilpasning på dagsorden som noe vi må gjøre uansett hvor mye vi klarer å redusere utslippene  Usikkerheten øker med økende kunnskap  Neste hovedrapport fra IPCC i 2015: Flere prosesser blir inkludert i klimamodellene  ”riktigere” bilde av situasjonen  men usikkerheten øker samtidig  Og ”støyen” rundt klimaforskningen øker  Eks ”Climategate” i 2009 og lekkasjen av konfidensielle styredokumenter fra Heartland Institute i USA i februar 2012 Kunnskapsgrunnlag i utvikling

7 Hva er problemet? Alternative måter å beregne ”det norske utslippet”

8 Og hvor store er de norske utslippene? 0 100 200 300 400 500 600 "Kyotorekneskapen" Nordmenn sitt forbruk i Norge Utanlandske flyturar Innanlandsk produksjon Utanriks sjøfart Industri eigd av oljefondet Eksport av norsk olje og gass mill. tonn CO2-ekvivalentar Norsk produksjonNorsk forbruk = all el-forbruk fra norsk vannkraft = tillegg ved all el-forbruk fra Europeisk OECD miks Utenlandsk forbruk av norske produkter Kyoto- regnskapet 10 X det norske Kyto-regnskapet! Kilde: VF rapport for Miljøverndepartementet og Barne- og familiedepartementet

9 10 % reduksjon i oljeutvinningen tilsvarer hele det norske offisielle utslippet av klimagasser ”Åpning av nye felt eller utvinningstakten på eksisterende brønner vil ikke styres av hensynet til klimaet” ( O.B.Moe til Dagens Næringsliv, 1.12.2011 ) MEN:

10  Klimapolitikk i endring  Kunnskapsgrunnlag og problembeskrivelse  Aksept for at vi bør gjøre noe med problemet  Nasjonale mål og tiltak  Internasjonale avtaler  Finansnæringens rolle

11 Andelen av befolkningen som oppgir at de er meget bekymret for klimaendringer Kilde: Norsk Monitor 200720092011 Kilde: Div

12 21. Februar 2012

13 Andelen av befolkningen som oppgir at de er meget bekymret for klimaendringer Kilde: Norsk Monitor 200720092011 Kilde: Div 2012 ? Dagmar og St,meld om klimapolitikk og klimatilpasning 2014 ? IPCCs femte hovedrapport? Brundtland- rapporten IPCCs fjerde hovedrapport IPCCs andre hovedrapport IPCCs tredje hovedrapport ?

14  Klimapolitikk i endring  Kunnskapsgrunnlag og problembeskrivelse  Aksept for at vi bør gjøre noe med problemet  Nasjonale mål og tiltak  Internasjonale avtaler  Finansnæringens rolle

15 Mål i endring  Stortinget 1990  Stabilisere CO 2 utslipp på 1989-nivå innen 2000 (et mål som senere ble gitt opp)  Norske forpliktelser iflg Kyotoavtalen 1997  Maks 1 % økning av klimagassutslipp ifht 1990-nivå innen 2010-12  Klimaforliket i 2008  Norge skal kutte sine utslipp av klimagasser med 30 prosent innen 2020 i forhold til 1990-nivået.  To tredeler av disse kuttene skal tas på hjemmebane (med diverse forbehold, som i praksis betyr at de innenlandske klimagassutslipp skal reduseres med ca 8% fra 1990-nivå innen 2020).  Norge skal være karbonnøytralt i 2030

16 Første klimamål settes Kilde: SSB

17 …men nåes ikke Kilde: SSB

18 Andre klimamål settes Kilde: SSB

19 …og nåes heller ikke Kilde: SSB

20 Tredje klimamål settes Kilde: SSB

21 …vil vi nå det? Kilde: SSB

22 …ikke med mindre nye virkemidler vedtas (raskt) Kilde: SSB

23 De kontroversielle spørsmålene i norsk klimapolitikk: utslippsdelen  Hvor mye av utslippsreduksjonene skal tas i Norge?  Skal nordmenns forbruk påvirkes av klimapolitikken?  Skal utvinningstakten i norsk olje- og gasspolitikk påvirkes av klimapolitikken?  Hvordan sikre at ny fornybar energi kommer istedenfor og ikke i tillegg til fossil energi?  Skal norsk eksportrettet industri skjermes i klimapolitikken?  Hvordan skal norsk skog forvaltes ut fra klimahensyn – til å produsere bioenergi og/eller fange karbon?  Skal norsk utenriks sjøfart og flytrafikk omfattes av klimapolitikken?

24 De kontroversielle spørsmålene i norsk klimapolitikk: tilpasningsdelen  Hovedproblem: Feltet framstår som ukontroversielt – der kontroversene er redusert til to spørsmål  Usikkerhet er for stor om hvordan klimaendringene fordeler seg lokalt  Hvem som skal betale for tiltakene (som ”alle” er enige i…)  Men: Kontroverser som trolig vil komme  ”Byggestopp” for å gi rom for å ta igjen vedlikeholdsetterslep (eks pågående diskusjon om Nasjonal Transportplan)  Kan vi forsikre oss mot klimaendringer hvis ”alle” rammes av naturskade?  Sterkere statlig styring av arealplanlegging med påfølgende redusere lokalt handlingsrom  ”In the long run we all will be loosers”: ny kunnskap sår tvil om etablerte forventninger om at klimaendringer kan slå positivt ut (eks vilkår for jordbruket)  Naturskadeutfordringer kan gjøre at vi må gå fra evakuering til fraflytting av utsatte områder

25 Ideal klima- politikk Mis- tilpasning Mis- utslipps- reduksjon Business as usual Økte klimagassutslipp Reduserte klimagassutslipp Redusert klimasårbarhet Økt klimasårbarhet Redusert sårbarhet men økte utslipp Eks: Bygge nye og mer klimarobuste motorveier, som igjen kan føre til økt personbiltransport Reduserte utslipp men økt sårbarhet Eks: bygge ned dyrka mark til sentrumsnære boliger for dermed å redusere utslipp fra transport Ideal klima- politikk Nå får vi to klimameldinger som hører inn under hvert sitt departement  problematisk? Redusere sårbarhet og utslipp Eks: Redusere transportomfanget, og dermed redusere både utslipp og eksponering for klimapåvirkning

26  Klimapolitikk i endring  Kunnskapsgrunnlag og problembeskrivelse  Aksept for at vi bør gjøre noe med problemet  Nasjonale mål og tiltak  Internasjonale avtaler  Finansnæringens rolle

27 En internasjonal klimapolitikk i fri flyt….  Under klimaforhandlingene i desember 2011 ble verdens land enige om å utsette en global avtale om utslippsreduksjoner til 2020. Fram til da finnes bare Kyoto-protokollen, og fra 2013 regulerer den bare 15 prosent av verdens totale utslipp.

28 …som det er uklart hvor vil gå videre….  Gi opp FN-sporet og gå over til bilaterale og/eller regionale avtaler?  Vekt på direkte reguleringer av utslipp eller markedsmekanismer?  Tone ned utslippsreduksjoner og satse på fornybar energilinjen?  Tone ned utslippsreduksjoner og satse på fangst og lagring av CO 2 ?  Skifte fokus fra endring av produksjon til endring av forbruk for å få ned utslippene?  Tilpasse oss ut av problemet?  Geo-engineering: Siste utvei?

29  Klimapolitikk i endring  Kunnskapsgrunnlag og problembeskrivelse  Aksept for at vi bør gjøre noe med problemet  Nasjonale mål og tiltak  Internasjonale avtaler  Finansnæringens rolle

30 Hva kan finansnæringen gjøre i påvente av en virkningsfull klimapolitikk?  Vente-og-se  Den økonomiske risikoen for å gjøre noe ”feil” ifht framtidige klimatiltak vurderes å være for høy – derfor fornuftig å vente-og-se?  Feie for egen dør  Lage en klimapolicy, innføre ”grønt kontor”, bruk av videomøter i stedet for fysiske reiser, innføre økomat og mer grønnsaker i kantina osv

31

32 Hva kan finansnæringen gjøre i påvente av en virkningsfull klimapolitikk?  Vente og se  Den økonomiske risikoen for å gjøre noe ”feil” ifht framtidige klimatiltak vurderes å være for høy – derfor fornuftig å vente og se?  Feie for egen dør  Lage en klimapolicy, innføre ”grønt kontor”, bruk av videomøter i stedet for fysiske reiser, innføre økomat og mer grønnsaker i kantina osv  Være kundepådriver?  Myk: Informere kunder om ”klimavennlig handling”

33

34 Hva kan finansnæringen gjøre i påvente av en virkningsfull klimapolitikk?  Vente og se  Den økonomiske risikoen for å gjøre noe ”feil” ifht framtidige klimatiltak vurderes å være for høy – derfor fornuftig å vente og se?  Feie for egen dør  Lage en klimapolicy, innføre ”grønt kontor”, bruk av videomøter i stedet for fysiske reiser, innføre økomat og mer grønnsaker i kantina osv  Være kundepådriver?  Myk: Informere kunder om ”klimavennlig handling”  Hard: Utvikle låneprodukter som premierer ”klimavennlighet”, kreve klimavurderinger av låneprosjekter, differensiere forsikringspremie ut fra klimarisiko, bruke regress ved ”klimauansvarlighet”

35

36 Hva kan finansnæringen gjøre i påvente av en virkningsfull klimapolitikk?  Vente og se  Den økonomiske risikoen for å gjøre noe ”feil” ifht framtidige klimatiltak vurderes å være for høy – derfor fornuftig å vente og se?  Feie for egen dør  Lage en klimapolicy, innføre ”grønt kontor”, bruk av videomøter i stedet for fysiske reiser, innføre økomat og mer grønnsaker i kantina osv  Være kundepådriver?  Myk: Informere kunder om ”klimavennlig handling”  Hard: Utvikle låneprodukter som premierer ”klimavennlighet”, kreve klimavurderinger av låneprosjekter, differensiere forsikringspremie ut fra klimarisiko, bruke regress ved ”klimauansvarlighet”  Være samfunnspådriver?  Påvirke myndighetene til å føre en mer ambisiøs klimapolitikk

37

38 Hva kan finansnæringen gjøre i påvente av en virkningsfull klimapolitikk?  Vente og se  Den økonomiske risikoen for å gjøre noe ”feil” ifht framtidige klimatiltak vurderes å være for høy – derfor fornuftig å vente og se?  Feie for egen dør  Lage en klimapolicy, innføre ”grønt kontor”, bruk av videomøter i stedet for fysiske reiser, innføre økomat og mer grønnsaker i kantina osv  Være kundepådriver?  Myk: Informere kunder om ”klimavennlig handling”  Hard: Utvikle låneprodukter som premierer ”klimavennlighet”, kreve klimavurderinger av låneprosjekter, differensiere forsikringspremie ut fra klimarisiko, bruke regress ved ”klimauansvarlighet”  Være samfunnspådriver?  Påvirke myndighetene til å føre en mer ambisiøs klimapolitikk  Samarbeide med myndighetene om gjennomføring av klimapolitikk

39 FNOs anbefaling til NOUen : ”Etablere en database til offentlig bruk og forskning med et samlet, anonymisert datagrunnlag over klimarelaterte skader fra forsikrings- selskapene og Naturskadepoolen”

40 Finansnæringen som proaktiv i klimasammenheng Finans- næringen Lokale myndigheter Nasjonale myndigheter Kunder Rådgivning (fra finansnæringen) og samarbeid (mellom næringen og kundene) om risikoreduserende tiltak (utslippsreduksjon og klimatilpasning) Dialog om behov for politikk og tiltak Utveksling av informasjon om risikovurdering

41 Carlo Aall 991 27 222 caa@vestforsk.no Vestlandsforsking Postboks 163 6851 Sogndal www.vestforsk.no Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Klimapolitikk i endring Presentasjon på fagsesjon 2: ”Villere og våtere vær” under FINANSNÆRINGENS DAG 2012 Radisson Blue Plaza Hotel, 27. mars 2012 Arrangert."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google