VIRCLASS The Virtual Classroom for Social Work in Europe NVU-konferanse mars 2007 i BERGEN Digitale utfordringer – hvordan fremme læring gjennom fellesskap på nett? Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen
Bakgrunn for prosjektet •EUSW –University of Parma •VIRCLASS – 2003 –Høgskolen i Bergen
HVA ER VIRCLASS? •Et internasjonalt prosjekt – partnere fra 10 land •Tilbyr nettstudier til studenter innen faget sosialt arbeid •Internasjonalt virtuelt klasserom •Studenter fra hele Europa •BA-/MA/profesjonelle sosialarbeidere
FAGPLAN SAMARBEID OG FORSKNING •Utvikling av felles studieplaner •Moduler integrert i de nasjonale fagplanene •15 studiepoeng •Lærersamarbeid på tvers av utdanninger og nasjoner •Forskningssamarbeid
Utforming av studiet Studiet består av 2 moduler
Studie periode •Våren 2005 •Høst/vår 2006/07 Kursing av lærere e-læringspedagogikk bruk av it’s learning
Studenter som har deltatt •62 studenter fra 16 land (2005) •70 studenter fra 11 land (2006/07) Framtidig studentantall: studenter
Pedagogisk platform •Situert læring •Læring gjennom samarbeid og komparative studier •Oppgavebasert læring •Learning-by-doing
Utvikling av læringsmateriell •Erfaringer fra gjennomføring i 2005 •Ukeprogram •Oppgaver •Skriftlige ”forelesninger” •Video kasus
Hvorfor nytt læringsmateriale? •Økt interaktivitet •Visualisering •Fristilt LMS •Fleksibel anvendelse •Læreren får rolle som veileder Virtual Book •24 skjerm -forelesninger •12 triggere •1 Kasus i 12 scener Alt materialet har også et tekstformat Video presentasjon av lærerne
VIRTUAL BOOK – A GUIDE TO SOCIAL WORK IN EUROPE
Utvikling av boken •Mediesenteret ved HiB •Sosionomutdanningen •VIRCLASS partnere •Støttet av NUV/AHS/IVS •Bluescreen studio
Egen påloggings side til it’s learning Egen pålogging til Virtual Book
Hvilke erfaringer har vi gjort? •Utfordringer: –samarbeid mellom studenter –studenter som følger forskjellige studieplaner og studieforløp –eksamen og ferier på forskjellig tid •Gode erfaringer –Tutorials/veiledere –Studentenes tilfredshet –Godt lærersamarbeid –Bredt eierskap til prosjektet
Utfordringer –Påloggingsproblemer –Manglende utprøving av nye funksjoner –Chat problemer –Bugs Hvordan har problemene blitt løst? - god support!! - rask feedback fra lærerne - finne fram til gode tekniske løsninger - brukervennlighet for alle
FORSKNING •Prosjektets plassering innen Bologna prosessen og EUs målsettinger • Studenters refleksjon over egen læring i komparative internasjonale studier • Evaluering av student tilfredshet
Studentenes meninger om studiet ”Before starting this course I had a strong provision that distance learning is not suitable for social work studies. I was definitely wrong. Modern technologies provide us with possibilities to communicate in a different way, which also widen our view on a field of social work”
Studenterfaringer •”E-learning is an exciting new study method, I am glad I had the opportunity to take part in this course” •”I found this course really interesting because I learned much more than I knew before about social work in other European countries”
Student erfaringer •For mye å gjøre både i kurset og ved siden av kurset •For dårlig tilgang på internet og datamaskiner •språkbarrierer
Lærernes erfaringer •Deltok i e-læringsstudier for første gang •Vanskelig å planlegge framgang og arbeidsmengde fra uke til uke •E-læringspedagogikk krever bruk av nye ferdigheter i undervisning •Det tar tid å lære hvordan en arbeider på en læringsplatform (It:s Learning) •Arbeid på toppen av sin vanlige arbeidsplan.
Lærerne uttrykte •Usikkerhet på sine engelsk språklig ferdigheter •Nysgjerrighet og interessert for å gjøre nye erfaringer •Vanskelig å ikke kunne ha F-2-F kommunikasjons •Innspirerende å arbeide på denne måten •Virtuelle synkrone lærerkonferanser ble opplevd som positive •Stress pga for mye arbeid •Ønsket å få tilbake week-endene
En av lærerne uttrykte: •”I was really impressed over how much the students actually had done, they had really worked hard. I feel it is a little bit miraculous the way a student in Italy can talk with a student in Sweden, from Norway all over Europe”
Hvor står prosjektet nå? •Oppretting av et VIRCLASS CONSORTIUM – en ny administrativ og finansiell modell •Utlysing av nye kurs i april – oppstart oktober •Planlegging av kurs i e-læringspedagogikk for lærere •Utvikle forskningsprosjekter •Utvikle ny studier og moduler
Hva har vi lært? •Å beregne pris på et 15 studiepoengs kurs •Hva som må til for å utvikle internasjonale studier •Hvordan få til godt internasjonalt nettverk samarbeid •Betydningen av å benytte enkle tekniske løsninger og som er brukervennlig og tilgjengelig for alle
PARTNERNE –Bergen University College –University of Wales, Swansea –School of Health Sciences, Jønkøping University, Sweden –University of Parma, Italy –University of Complutense, Madrid, Spain –City of Bergen, Bergen, Norway
PARTNERNE Miquel Torga University College, Coimbra, Portugal University of Warma and Mazuri, Olztyn, Poland Fachhochschule Vorarlberg, Austria Fachhochschule Mannheim, Germany University INHOLLAND, Haarlem, Nederlands
•WEB – ADRESSER