VIRCLASS The Virtual Classroom for Social Work in Europe NVU-konferanse 13-14 mars 2007 i BERGEN Digitale utfordringer – hvordan fremme læring gjennom.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
VIRCLASS prosjektet The Virtual Classroom for Social Work in Europe Ide – innhold – søkeprosesser – samarbeid med mediesenteret Presentasjon på Seminaret:
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Lærerkonferansen Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik.
Bruk av håndholdte spillkonsoller og kommersielle spill i skolen
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
FORMATIV VURDERING.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
1 Video i undervisningen
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
Multimodal literacy ”Tekst og kontekst”
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
E-læring: Erfaringer med kompleksitet og grenseoverganger Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning Helge Høivik, Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen.
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Velkommen til presentasjon
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Anne Karin Larsen, Høgskolen i Bergen INTERNASJONALT SAMARBEID Utvikling av et deltidsstudie om sosialt arbeid i Europa.
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
VIRCLASS PROSJEKTET Anne Karin Larsen, HIB
VIRCLASS partnere Parma Universitet,ItaliaNYE PARTNERE KOM MED I 2005 Høgskolen i Jønkøping,Sverige Institutt Miguel Torga, PortugalINHOLLAND universitet,
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Kringsjå studentby – fra bomaskin til frilufts studentby
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
PIMEX for kontroll av støyeksponering Filmer fra Sunndalsøra 16. februar 2007 Kristin Brørs.
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 1 VIRCLASS The Virtual Classroom for social work in Europe Kunnskapsutvikling i sosialt arbeid ved.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
Internasjonal spesialisering i komparativt sosialt arbeid. En presentasjon av SW-VirCamp prosjektet.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
EiT Landsby.
Master i Serviceledelse i Beijing
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Weeks 3-6 STORYLINE Nursery Health Centre.
The Gains from International Trade
Miljø for Masteroppgaven?
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
Fra valg til læring.
Utskrift av presentasjonen:

VIRCLASS The Virtual Classroom for Social Work in Europe NVU-konferanse mars 2007 i BERGEN Digitale utfordringer – hvordan fremme læring gjennom fellesskap på nett? Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen

Bakgrunn for prosjektet •EUSW –University of Parma •VIRCLASS – 2003 –Høgskolen i Bergen

HVA ER VIRCLASS? •Et internasjonalt prosjekt – partnere fra 10 land •Tilbyr nettstudier til studenter innen faget sosialt arbeid •Internasjonalt virtuelt klasserom •Studenter fra hele Europa •BA-/MA/profesjonelle sosialarbeidere

FAGPLAN SAMARBEID OG FORSKNING •Utvikling av felles studieplaner •Moduler integrert i de nasjonale fagplanene •15 studiepoeng •Lærersamarbeid på tvers av utdanninger og nasjoner •Forskningssamarbeid

Utforming av studiet Studiet består av 2 moduler

Studie periode •Våren 2005 •Høst/vår 2006/07 Kursing av lærere e-læringspedagogikk bruk av it’s learning

Studenter som har deltatt •62 studenter fra 16 land (2005) •70 studenter fra 11 land (2006/07) Framtidig studentantall: studenter

Pedagogisk platform •Situert læring •Læring gjennom samarbeid og komparative studier •Oppgavebasert læring •Learning-by-doing

Utvikling av læringsmateriell •Erfaringer fra gjennomføring i 2005 •Ukeprogram •Oppgaver •Skriftlige ”forelesninger” •Video kasus

Hvorfor nytt læringsmateriale? •Økt interaktivitet •Visualisering •Fristilt LMS •Fleksibel anvendelse •Læreren får rolle som veileder Virtual Book •24 skjerm -forelesninger •12 triggere •1 Kasus i 12 scener Alt materialet har også et tekstformat Video presentasjon av lærerne

VIRTUAL BOOK – A GUIDE TO SOCIAL WORK IN EUROPE

Utvikling av boken •Mediesenteret ved HiB •Sosionomutdanningen •VIRCLASS partnere •Støttet av NUV/AHS/IVS •Bluescreen studio

Egen påloggings side til it’s learning Egen pålogging til Virtual Book

Hvilke erfaringer har vi gjort? •Utfordringer: –samarbeid mellom studenter –studenter som følger forskjellige studieplaner og studieforløp –eksamen og ferier på forskjellig tid •Gode erfaringer –Tutorials/veiledere –Studentenes tilfredshet –Godt lærersamarbeid –Bredt eierskap til prosjektet

Utfordringer –Påloggingsproblemer –Manglende utprøving av nye funksjoner –Chat problemer –Bugs Hvordan har problemene blitt løst? - god support!! - rask feedback fra lærerne - finne fram til gode tekniske løsninger - brukervennlighet for alle

FORSKNING •Prosjektets plassering innen Bologna prosessen og EUs målsettinger • Studenters refleksjon over egen læring i komparative internasjonale studier • Evaluering av student tilfredshet

Studentenes meninger om studiet ”Before starting this course I had a strong provision that distance learning is not suitable for social work studies. I was definitely wrong. Modern technologies provide us with possibilities to communicate in a different way, which also widen our view on a field of social work”

Studenterfaringer •”E-learning is an exciting new study method, I am glad I had the opportunity to take part in this course” •”I found this course really interesting because I learned much more than I knew before about social work in other European countries”

Student erfaringer •For mye å gjøre både i kurset og ved siden av kurset •For dårlig tilgang på internet og datamaskiner •språkbarrierer

Lærernes erfaringer •Deltok i e-læringsstudier for første gang •Vanskelig å planlegge framgang og arbeidsmengde fra uke til uke •E-læringspedagogikk krever bruk av nye ferdigheter i undervisning •Det tar tid å lære hvordan en arbeider på en læringsplatform (It:s Learning) •Arbeid på toppen av sin vanlige arbeidsplan.

Lærerne uttrykte •Usikkerhet på sine engelsk språklig ferdigheter •Nysgjerrighet og interessert for å gjøre nye erfaringer •Vanskelig å ikke kunne ha F-2-F kommunikasjons •Innspirerende å arbeide på denne måten •Virtuelle synkrone lærerkonferanser ble opplevd som positive •Stress pga for mye arbeid •Ønsket å få tilbake week-endene

En av lærerne uttrykte: •”I was really impressed over how much the students actually had done, they had really worked hard. I feel it is a little bit miraculous the way a student in Italy can talk with a student in Sweden, from Norway all over Europe”

Hvor står prosjektet nå? •Oppretting av et VIRCLASS CONSORTIUM – en ny administrativ og finansiell modell •Utlysing av nye kurs i april – oppstart oktober •Planlegging av kurs i e-læringspedagogikk for lærere •Utvikle forskningsprosjekter •Utvikle ny studier og moduler

Hva har vi lært? •Å beregne pris på et 15 studiepoengs kurs •Hva som må til for å utvikle internasjonale studier •Hvordan få til godt internasjonalt nettverk samarbeid •Betydningen av å benytte enkle tekniske løsninger og som er brukervennlig og tilgjengelig for alle

PARTNERNE –Bergen University College –University of Wales, Swansea –School of Health Sciences, Jønkøping University, Sweden –University of Parma, Italy –University of Complutense, Madrid, Spain –City of Bergen, Bergen, Norway

PARTNERNE Miquel Torga University College, Coimbra, Portugal University of Warma and Mazuri, Olztyn, Poland Fachhochschule Vorarlberg, Austria Fachhochschule Mannheim, Germany University INHOLLAND, Haarlem, Nederlands

•WEB – ADRESSER