Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning Erfaringer fra PIL-prosjektet, 2009-2012 Grete Haaland - 23.08.2011
Realkompetansevurdering Organisering Fagene Samlingene Emnene Studentene Realkompetansevurdering Organisering Fagene Samlingene Emnene Vurdering av lærerkompetansen Dokumentasjon av lærerkompetansen Grete Haaland - 23.08.2011
Hensikt Profesjonsutdanning; Mer praksisbasert og virkelighetsnær lærer- og videreutdanning, basert på skolens/ bedriftens virksomhet og den enkelte students realkompetanse Utvikling av god hverdagsdokumentasjon på fagarbeid og yrkesfaglærer-/ instruktørarbeid Grete Haaland - 23.08.2011
Studentene - Målgruppe Yrkesfaglærere i ulike yrkesfaglige utdanningsprogram, som ikke har fullverdig formell lærerutdanning. Disse lærerne mangler hele yrkesfaglærferutdanningen (YFL), Praktisk pedagogisk utdanning og/eller yrkesteoretisk del av yrkesfaglærerutdanningen. Yrkesfaglærere som har PPU og teknisk fagskole eller tilsvarende, som ønsker å ta en bachelorgrad. (Gjelder for siste halvdel av studiet) Instruktører i bedrift, som har behov for kompetanseheving (fra høsten 2011) YFL= yrkesfaglærerutdanningen som er for dem som mangler både yrkesteoretisk utdanning og PPU Grete Haaland - 23.08.2011
Studentenes læreforutsetninger Klassen bestod av 48 studenter; 17 på BA, 18 på elektro og 13 på TP. Mange av studentene var dårlig studieforberedte, lite motiverte og var delvis pålagt av sin arbeidsgiver å gjennomføre studiet. Noen hadde fått beskjed om å gjennomføre studiet nå for å unngå at stillingen dere ble lyst ut. Det var lenge siden de fleste hadde studert, men alle hadde fra ett til femten års yrkespraksis. Alderen på studentene var fra 30-65 år. Grete Haaland - 23.08.2011
Realkompetansevurderingen Vurdering av studentenes realkompetanse i forhold til rammeplanens mål i alle de fire fagene Utvikling av prinsipper for realkompetansevurdering http://www.fiff.no/fou/Default.aspx?did=7678306 Vurdert av klasselærer og to kvalifiserte fagpersoner Grete Haaland - 23.08.2011
Organisering Fagforum Lærerteam Lokale og sentrale samlinger Studiets varighet avhenger av studentenes realkompetanse Grete Haaland - 23.08.2011
Fagene Fagene – konkretisert i kompetansemål: http://www.fiff.no/fou/Default.aspx?did=7772937 Samlingene Emnene Vurdering av lærerkompetansen Dokumentasjon av lærerkompetansen Grete Haaland - 23.08.2011
Yrkesdidaktisk tilnærming Forankring i yrkesutøvelsen som fagarbeider (målet med yrkesopplæringen for elevene) og yrkesutøvelsen som yrkesfaglærer Grete Haaland - 23.08.2011
Fagene Yrkesfaglærerens/ instruktørens yrkespedagogiske hverdagsaktiviteter bestemmer innholdet i fagene Grete Haaland - 23.08.2011
Samlingene Tverrfaglige samlinger Faglige samlinger (Yped/Ydid/Yfag) Lokale samlinger Grete Haaland - 23.08.2011
Emnene Innbefatter oppgaver, yrkespedagogisk praksis og yrkesfaglig praksis Vurdering av lærerkompetansen gjennom læreraktiviteter: i praksis og gjennom hverdagsdokumentasjon. Se eks: http://www.fiff.no/fou/Default.aspx?did=10840314 Dokumentasjon av lærerkompetansen gjennom hverdagsdokumentasjon Grete Haaland - 23.08.2011
Dokumentasjon av lærerkompetansen Bruk og utvikling av hverdagsdokumentasjon har flere mål, blant annet: Gi praksisveilederen bedre innsikt i læringsarbeidet, som grunnlag for veiledning og vurdering av lærerstudentens arbeid Studenten får utviklet kompetanse i dokumentasjon som han har behov for i sin lærerhverdag (– ikke bare rapporter og artikler) Spare tid på dokumentasjon Gi hiak bedre innsikt i praksisveilederens og studentens arbeid, som grunnlag for samarbeid og videreutvikling Gi hiak bedre grunnlag for vurdering av studentens lærerkompetanse Grete Haaland - 23.08.2011
Tanker om fremtidig Yrkesfaglærerutdanning Kompetansebeskrivelsen og kompetansemålene bør omhandle lærernes yrkesutøvelse i de tre målområdene/ arbeidsområdene. (Mye frustrasjon rundt dagens mange inndelinger!) Realkompetansevurdering må ligge til grunn for studentenes individuelle planer for studiet Målgruppen må innbefatte alle aktører i yrkesopplæringen Yrkesfaglærerens arbeid i organisasjonen og i et samfunnsperspektiv bør tydeliggjøres En plan som kan konkretiseres for YFL, PPU og videreutdanning. Klare føringer for tverrfaglighet og realkompetansevurdering i rammeplanen! Presentasjonens tittel 04.04.2017