Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Advertisements

Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu
Grete Haaland Sund HiAk,
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Hilde Hiim, Grete Haaland Sund
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Personalmøte GFU 26. september 2012
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
«Samarbeid for fremtiden» Presentasjon på nettverkskonferanse for psykisk helse og rusfeltet i Vest-Agder, Jan Ivar Ekberg og Ingunn Kvamme,
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Landsorganisasjonen i Norge
Vurdering av lærerkompetanse
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
”Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning” KIP-AF Deltaker- og formidlingskonferanse
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
PROSJEKTSAMLING VANDREBOKA 21 APRIL Hva har prosjektet ført til for Dokka Videregående Skole ? Hva blir videreført?
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digital tilstand 2014 på vei mot kvalitet…
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe)
Vurdering for og av læring i yrkesopplæringen
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Fagskolepoeng/Lærerutdanning for ansatte i fagskolen/ ansatte i vgo
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Hospiteringsordningen i yrkesfag på vgs Terje Haukedal, Rådgiver - seksjon for Kvalitet og Utvikling.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Tone Milde Seniorrådgiver
Utskrift av presentasjonen:

Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning Erfaringer fra PIL-prosjektet, 2009-2012 Grete Haaland - 23.08.2011

Realkompetansevurdering Organisering Fagene Samlingene Emnene Studentene Realkompetansevurdering Organisering Fagene Samlingene Emnene Vurdering av lærerkompetansen Dokumentasjon av lærerkompetansen Grete Haaland - 23.08.2011

Hensikt Profesjonsutdanning; Mer praksisbasert og virkelighetsnær lærer- og videreutdanning, basert på skolens/ bedriftens virksomhet og den enkelte students realkompetanse Utvikling av god hverdagsdokumentasjon på fagarbeid og yrkesfaglærer-/ instruktørarbeid Grete Haaland - 23.08.2011

Studentene - Målgruppe Yrkesfaglærere i ulike yrkesfaglige utdanningsprogram, som ikke har fullverdig formell lærerutdanning. Disse lærerne mangler hele yrkesfaglærferutdanningen (YFL), Praktisk pedagogisk utdanning og/eller yrkesteoretisk del av yrkesfaglærerutdanningen. Yrkesfaglærere som har PPU og teknisk fagskole eller tilsvarende, som ønsker å ta en bachelorgrad. (Gjelder for siste halvdel av studiet) Instruktører i bedrift, som har behov for kompetanseheving (fra høsten 2011) YFL= yrkesfaglærerutdanningen som er for dem som mangler både yrkesteoretisk utdanning og PPU Grete Haaland - 23.08.2011

Studentenes læreforutsetninger Klassen bestod av 48 studenter; 17 på BA, 18 på elektro og 13 på TP. Mange av studentene var dårlig studieforberedte, lite motiverte og var delvis pålagt av sin arbeidsgiver å gjennomføre studiet. Noen hadde fått beskjed om å gjennomføre studiet nå for å unngå at stillingen dere ble lyst ut. Det var lenge siden de fleste hadde studert, men alle hadde fra ett til femten års yrkespraksis. Alderen på studentene var fra 30-65 år. Grete Haaland - 23.08.2011

Realkompetansevurderingen Vurdering av studentenes realkompetanse i forhold til rammeplanens mål i alle de fire fagene Utvikling av prinsipper for realkompetansevurdering http://www.fiff.no/fou/Default.aspx?did=7678306 Vurdert av klasselærer og to kvalifiserte fagpersoner Grete Haaland - 23.08.2011

Organisering Fagforum Lærerteam Lokale og sentrale samlinger Studiets varighet avhenger av studentenes realkompetanse Grete Haaland - 23.08.2011

Fagene Fagene – konkretisert i kompetansemål: http://www.fiff.no/fou/Default.aspx?did=7772937 Samlingene Emnene Vurdering av lærerkompetansen Dokumentasjon av lærerkompetansen Grete Haaland - 23.08.2011

Yrkesdidaktisk tilnærming Forankring i yrkesutøvelsen som fagarbeider (målet med yrkesopplæringen for elevene) og yrkesutøvelsen som yrkesfaglærer Grete Haaland - 23.08.2011

Fagene Yrkesfaglærerens/ instruktørens yrkespedagogiske hverdagsaktiviteter bestemmer innholdet i fagene Grete Haaland - 23.08.2011

Samlingene Tverrfaglige samlinger Faglige samlinger (Yped/Ydid/Yfag) Lokale samlinger Grete Haaland - 23.08.2011

Emnene Innbefatter oppgaver, yrkespedagogisk praksis og yrkesfaglig praksis Vurdering av lærerkompetansen gjennom læreraktiviteter: i praksis og gjennom hverdagsdokumentasjon. Se eks: http://www.fiff.no/fou/Default.aspx?did=10840314 Dokumentasjon av lærerkompetansen gjennom hverdagsdokumentasjon Grete Haaland - 23.08.2011

Dokumentasjon av lærerkompetansen Bruk og utvikling av hverdagsdokumentasjon har flere mål, blant annet: Gi praksisveilederen bedre innsikt i læringsarbeidet, som grunnlag for veiledning og vurdering av lærerstudentens arbeid Studenten får utviklet kompetanse i dokumentasjon som han har behov for i sin lærerhverdag (– ikke bare rapporter og artikler) Spare tid på dokumentasjon Gi hiak bedre innsikt i praksisveilederens og studentens arbeid, som grunnlag for samarbeid og videreutvikling Gi hiak bedre grunnlag for vurdering av studentens lærerkompetanse Grete Haaland - 23.08.2011

Tanker om fremtidig Yrkesfaglærerutdanning Kompetansebeskrivelsen og kompetansemålene bør omhandle lærernes yrkesutøvelse i de tre målområdene/ arbeidsområdene. (Mye frustrasjon rundt dagens mange inndelinger!) Realkompetansevurdering må ligge til grunn for studentenes individuelle planer for studiet Målgruppen må innbefatte alle aktører i yrkesopplæringen Yrkesfaglærerens arbeid i organisasjonen og i et samfunnsperspektiv bør tydeliggjøres En plan som kan konkretiseres for YFL, PPU og videreutdanning. Klare føringer for tverrfaglighet og realkompetansevurdering i rammeplanen! Presentasjonens tittel 04.04.2017