Naturfag 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Energi og næringsstoffene
Advertisements

6C Strålingsaktivitet Definisjon:
Hvordan kroppen er bygget og fungerer
ENERGIOMSETNINGEN.
Er universet designet? Kilde: Astronomi nr. 3, mai 2006.
NERVER OG HUD.
Eksperimentelt arbeid
Klima- og miljøpolitikk i lokalsamfunn
Uten mat og drikke.
Fagkurs NTpF, Hell, Stjørdal 1. juni 2007 Heidi M. Kvalvaag, forsker medisinsk sosiologi.
ORGANSYSTEMENE OG KROPPEN VÅR:
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Organisk kjemi - kjeder av karbonatomer
Hva er fysikk? Naturen er styrt av fysiske lover og prinsipper som beskriver og forutsier fenomener i naturen og universet Planetenes bevegelser Legemers.
Kap.10 Oksidasjon og reduksjon
Avfall og avfallsbehandling
Realfag ved Bergen Katedralskole Hva er realfag?
Fordøyelsessystemet Næringsstoffene i maten er store molekyler.
STRÅLING Er energi som sendes ut fra en strålingskilde i form av bølger eller partikler. Kan være synlig (lys) og usynlig (radiofrekvens) energi.
BASIS - CELLER Alle levende organismer er bygd opp av celler
– næringsstoffene omsettes i kroppen Fordøyelsen
Karbohydrater Består av grunnstoffene C, H og O
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Er det behov for kjemikere i lærerutdanning og skoleforskning?
Planteceller og planter
Johanne Molnes Harkjerr
Fossilt brensel. Anvendelse
Valg av matematikk og realfag
Infomøte Valgfag tysk.  Tyskland er Norges viktigste handelspartner i Europa  Tyskkunnskaper er et konkurransefortrinn  Det er svært viktig.
Nøkler til naturfag Et etterutdanningskurs basert
Mennesket spiser organske stoffer fra dyr
Realfag - et hav av muligheter. Følelser rundt Realfag Tegn en forsker i arbeid: U-land: nye medisiner, vanningssystemer, kommunikasjon, arbeidsplasser.
Institutt for plantevitenskap
Tema: Økologi 1NXV Tre økter i våres: 9 mai: generell økologi
Viktige grunnleggende begreper innen kjemi -Kjemiske reaksjoner – Nina Aalberg/ Ellen Andersson - Skolelaboratoriet.
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 4: Fysikken i astrofysikk, del 1.
Celleånding, energi ATP- adenosintrifosfat (små pakker med energi som cellene bruker) Cellene får energi ved at en fosfatgruppe spaltes av. Energi lagres.
Lipider Fettstoffer av biologisk opprinnelse Lipidene deles i flere typer o Triglyserider o Di- og mono- glyserider o Fettsyrer o fosfolipider o Stereoider.
REALFAG  Matematikk  Fysikk  Kjemi  Biologi  IT.
Elektrisitet på barnetrinnet Grunnbegreper og praktiske forsøk Roy Even Aune Berit Bungum Vitensenteret Skolelaboratoriet i Trondheim.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag – mars 2016 Kursdeltakerne har «studentrollen»
ATOMET Minste del av en ting…… Elektroner, protoner, nøytroner, skall.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag 22. og 28. oktober 2015 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Fra celle til flercellet organisme. Mål Du skal kunne cellenes felles grunnleggende bygningstrekk.
Hvordan fungerer de?. Plantecelle Funksjonene i ei plantecelle. Planteceller: Planteceller består av en cellevegg, en cellemembran, en cellekjerne, mitokondrier,
Nøkler til naturfag – mars 2017 Kursdeltakerne har «studentrollen»
ATOMER Atomer har nøytroner og positivt ladde protoner i kjernen, og negativt ladde elektroner som svirrer rundt kjernen. C = karbon.
BASIS - CELLER Alle levende organismer er bygd opp av celler
Kjemi i naturfag på ungdomstrinn og Vg1
Cellene – bitte små fabrikkbyer
Forskere har gjort dette funnet inne i en meteoritt.
Elektrisk energi Kapittel 12.
Naturfag Mål for uka: beskrive oppbygningen av dyre- og planteceller og forklare hovedtrekkene i fotosyntese og celleånding.
Vekst Film: vekst hos ask.
Fra protister til dyr.
Gunvor Gipling Wåde Stipendiat E-post:
Hjertemuskulatur Gunvor Gipling Wåde Stipendiat E-post:
Celler er grunnlaget for alt liv
Prøvemuntlig: -Fenomener og stoffer -Kropp og helse
Periodesystemet og atombegrepet
KARBOHYDRATER.
Kjenneteikn på djupnelæring B – Samarbeid
Fra celle til flercellet organisme
Utskrift av presentasjonen:

Naturfag 1

Naturfag 1

Tine sa: Hvorfor gjør det sånn egentlig? Hva? Hvordan? Hvorfor? Det er kjernen i vårt valgfag Naturfag 1

Noen av de viktigste avgjørelsene i framtida er knyttet til naturfag Utviklingen av Norge etter olja, er avhengig av naturfaglig kompetanse Norsk skole trenger naturfagkompetanse Norsk skole mangler naturfagkompetanse Naturfag 1

Valgfaget Naturfag 1 30 studiepoeng profesjonsrettet og aktivitetsbasert moduloppbygning studieprøve etter hver modul med varierte prøveformer Naturfag 1

Økologi, systematikk og feltarbeid og miljølære Hovedemne: Økologi, systematikk og feltarbeid og miljølære Generell økologi Biologisk mangfold Kjennskap til utvalgte organismer innen plante-, dyre og soppriket Feltarbeid Bestemmelse av organismer og dokumentasjon av funn Bruk av felt- og laboratorieutstyr, undersøkelsesmetodikk Biologididaktikk og feltarbeid med barn Naturfag 1

Kjemi i skolen med fagdidaktikk Hovedemne: Kjemi i skolen med fagdidaktikk Periodesystemet og grunnleggende kjemi Kjemiske reaksjoner Kjemiske forbindelser Surt og basisk Organisk kjemi Hverdagskjemi Naturfagdidaktikk og kjemimetodikk Naturfag 1

Grunnleggende fysikk med fagdidaktikk Hovedemne: Grunnleggende fysikk med fagdidaktikk Kraft og bevegelse Energi Trykk, temperatur, volum, faser Lys og lyd Magnetisme Elektrisitet Atom- og kjernefysikk Undervisning i fysikk Naturfag 1

Hovedemne: Kropp og helse Cellen Sansene våre Nervesystemet og styring av kroppen Næringsopptak og omsetning Sirkulasjonssystemene Muskler og skjelett Forplantning, fosterutvikling og arv Å ta vare på helsen Mat og helse Naturfag 1

Velkommen til naturfag