Meldingsløftet i Hitra Kommune Inger Marie Øien prosjektleder
Hitra Kommune ca. 120 km fra Trondheim og 1 ½ time fra Orkdal Sykehus. Fastlandsforbindelse via tunnel mellom Sunde/Hitra og Hitra/Frøya ca. 4.500 innbyggere på Hitra Raskt voksende innbyggertall pga. arbeidsinnvandring Interkommunalt samarbeid med Frøya Kommune om legevakt, barnevern og bruk av korttidsplasser. I løpet av 2013 interkommunalt samarbeid om forvaltning, friskliv og folkehelse, psykisk helsetjeneste, kompetanse og IKT
Helse og omsorg Hitra legekontor 5 fastleger med kommunale stillingsandeler Pleie og omsorg Sykehjem (korttidsavd og dementavdelinger) Hjemmebaserte Tjenester og omsorgsboliger Tjenesten Funksjonshemmede/Psykiatri og Rus Helse, familie og rehabilitering Helsestasjon/jordmor/barne og familierådgivning Psykisk helsetjenester Ergo/fysio/trening og friskliv
Bakgrunn ”Meldingsløftet i kommunen” 2011 Nettverk med hovedsamarbeidskommunen Trondheim og . Samarbeidskommunene Meldal, Molde og Hitra Kommune Støtte fra Helsedirektoratet Kvalitetsprosjekt- kvalitetssystem, e-meldinger og Helhetlig Pasientforløp i Hjemmet Tilsetting av kvalitetskoordinator Nov 2011 Prosjektorganisering
Omfang og avgrensninger meldingsutveksling mellom Hitra Legekontor og pleie og omsorg meldingsutveksling mellom psykiatri, ergoterapi, fysioterapi, tjenesten for funksjonshemmede og Hitra legekontoret. motta elektroniske epikriser fra helseforetaket Vederlagsmelding til NAV Forvaltning
Organisering Styringsgruppe Prosjektgruppe Samarbeidsforum med kommune Trondheim, Molde og Meldal Nettverksgruppen «Bruk av elektroniske meldinger tilknyttet helhetlig pasientforløp i hjemmet for helse- og omsorgssektoren i SiO kommuner»
Styrende dokumenter Retningslinjer for tilknytning til Norsk Helsenett Retningslinjer utarbeidet av Helsedirektoratet og KITH Norm for informasjonssikkerhet i Helsetjenesten Instruktørkurs Helsedir.
Innføring Fremdriftsplan/milepæler Kartlegging av nåværende arbeidsflyt/elektronisk arbeidsflyt Risiko og sårbarhetsanalyse med handlingsplan Utarbeide og revidere prosedyrer og retningslinjer for mottak, sending, overvåking, avvikshåndtering og informasjonssikkerhet Informasjon om prosjektet til ansatte Opplæring, meldingsmodul og informasjonssikkerhet veiledning i oppstartfasen og underveis
Erfaring fra innføring og drift Prosjektorganisering Motivasjon hos ansatte Kartlegging av eksisterende rutiner Samarbeid med Trondheim, Meldal og Molde kommuner Samarbeid med fastleger og hjelpepersonell ved legekontoret overvåking av meldingstjener rutiner ved fravær hos fastlegene rutiner og arbeidsflyt ved legekontoret
Forts. erfaring Samarbeid med IKT sjef og systemansvarlig Samarbeid med ledere ved enhetene/tjenesteområdene Support av Visma, Norsk Helse Nett, Helse Midt- Norge og Hemit og NAV forvaltning Kvalitetsheving Dokumentasjon av forordninger, beskjeder og forespørsler Oppdaterte legemiddelkort Fastlegen – info til hjemmebaserte tjenester og tjenesten funksjonshemmede etter konsultasjon og evt. kontakt - endringer i helsetilstand eller behov for spesifikk oppfølging eller observasjoner
Forts. erfaringer Oppdaterte journaler Informasjon til fastlegen underveis i korttidsoppholdet Epikrise/Sammenfatning til fastlegen fra korttidsavdeling Elektroniske epikriser fra St Olav tilgjengelig Oppdaterte rutiner/prosedyrer Støtte i prosessen Helhetlig pasientforløp i hjemmet
Utfordringer Informasjon ved rutineendring Endrede arbeidsprosesser for sykepleiere/ hjelpepersonell ved legekontor og fastlegen/ tilsynslegen Utfordrer til økt kompetanse i bruk av fagprogram Tekniske muligheter – kan skape utfordringer Teknisk problemløsing
forts. utfordringer Oppgaver som utføres av hjelpepersonellet ved legekontoret
Meldingsstatistikk 2012/13
Spørsmål?