John Gabriel Borkman.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget
Skjønnlitterær fortelling

Messa for travle familier
utnytte ledg rom/medløpspasning
Når vi døde vågner «En dramatisk epilog».
Fra ord til liv Mars 2011.
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
”Se, vi går opp til Jerusalem”
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
Hyttetun på Høvringen for salg.
Salme 45. Salme 45 Min tunge er som griffelen til en dyktig skriver. Mitt hjerte strømmer over av gode ord, jeg vil synge min sang for kongen. Min.
Sett inn riktig tid/form av verbet
Kapittel 3 oppgave j. (På bildet: Asbjørnsen og Moe)
Å skrive en god innledning
Spøken som gir deg lykke!
Rosmersholm.
- roller og forventinger
Velkommen til skolegudstjeneste
Med sekken full av penger!
Velkommen til gudstjeneste
Sterkere: Normisjons diakonale mulighet v/ Arne Kristian Rokseth.
Matteus 17,1-9 ”Forklarelsens berg”
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Gudstjeneste 1.søndag i advent 2008 i Gruben kirken Dra ut, dra ut gjennom portene og rydd en vei for folket! Bygg, ja, bygg en kongsvei og rens den vel.
Nasjonsbyggingen på 1800-tallet
”Vi vil gjerne se Jesus”
Fru Inger til Østråt.
Hosianna, Davids sønn! Velsignet være han! Velsignet Davids sønn som kommer, i Herrens navn! Hosianna i det høye, hosianna, Davids sønn! Velsignet,
Kapittel 3 oppgave b Bjørnstjerne Bjørnson ( )
Edvard Hagerup Grieg (1843 – 1907)
Sett inn riktig tid/form av verbene.
O PPGAVE 24 Side 144 – 145 Sett inn riktig tid av verbet. Om Henrik Ibsens forfatterskap.
Johannes 21,11-19.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. Forandring fryder Ap.gj. 9,1-20 Saulus fnyste ennå av trusler og mord mot Herrens disipler. Han gikk til ypperstepresten.
Fra ord til liv April 2010.
Av ”De riv ruskende studentpilotene” IKT førskole (F2B) Tommy Liverød, 2001.
Henrik Ibsen Norsk verdensberømt forfatter
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Om det som truer fellesskapet Greiner på det gode treet.
I DINE HENDER ER NÅDE Å FÅ
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
Nysgjerrigperprosjekt
Henrik Ibsen
Og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kjærlighet – mellom søsken
Agent for rettferdighet
Johannes 3, påsken i Det Gamle Testamentet
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Et Dukkehjem.
Tema Vg1, kap 4.
Kapittel 38 Petters familie.
Kapittel 13 I begravelse.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Henrik Ibsen: EN FOLKEFIENDE
Hvorfor er Ibsen fortsatt så populær?
Frem.
ADAM (1) Det første mennesket. Ble til en levende sjel.
Utskrift av presentasjonen:

John Gabriel Borkman

Karakteristikk Ibsens nest siste stykke: hendelsene blir mer og skjøvet i bakgrunnen, dialogene blir mer og mer fremtredende; nærmest som et samtaledrama Teaterhistorisk peker dette bort fra illusjonsteateret og fremover mot 1900-tallets modernitet (Brechts «verfremdungsteater» og det «absurde» teateret) Ibsens dramatiske testamente? Som de andre fire siste dramaene

Stykket i Ibsens produksjon «Ibsen lar stykkene på en subtil måte handle om ham selv» (Ivo de Figuereido) Tese: John Gabriel Borkman = Henrik Ibsen Siste 8 år i selvpålagt isolasjon: 1888 (etter episoden med Emile Bardach, fra og med arbeidet med Hedda Gabler, tiden etter returen fra oppholdet i utlandet) Før det 5 år soning: 1883: arbeidet med Vildanden, Rosmersholm og Fruen fra Havet Og før det igjen: 3 år i varetekt: 1880: Arbeidet med Gengangere og En Folkefiende

«Danse macabre» Musikkstykket ble først satt inn i teksten ved renskriften; i utkastet spilte Borkman og Frida sammen en fiolinsonate av Beethoven; uspesifisert hvilken «Danse macabre»; av Saint-Saëns. Finnes i to versjoner: én for orkester og én for piano. Det er den siste som brukes i skuespillet, men orkesterversjonen har et lettere gjenkjennelig programmatisk preg.

«Danse macabre» Et stykke «programmusikk» til et dikt av Henri Cazalis Stykket handler om satan som leder et ball ved midnattstider. Døden kommer til syne og ringdansen starter. Flyktig til å begynne med, så livligere, deretter roer den seg og forsvinner med en økende lidenskap som ikke opphører før hanen galer. Musikken gjengir skranglingen fra skjelettene, vintervinden, årstidens skarpe tørrhet, midnattsklokkene og bankingen på gravene.

Bergmannsmotivet BORKMAN Kan De gætte Dem til, hvor jeg første gang hørte slige toner, som disse her? FRIDA (sér op på ham) Nej, herr Borkman? BORKMAN Det var nede i gruberne. FRIDA (forstår ikke) Ja så? Nede i gruberne? BORKMAN Jeg er en bergmands søn, véd De vel. Eller véd De kanske ikke det? FRIDA Nej, herr Borkman. BORKMAN En bergmands søn. Og min far tog mig med sig ned i gruberne iblandt. - Dernede synger malmen. FRIDA Ja så, - synger den? BORKMAN (nikker) Når den blir løsnet. Hammerslagene, som løsner den, - det er midnatsklokken, som slår, og gør den fri. Derfor synger malmen - af glæde - på sin vis.

Scenisk struktur 4 akter: 1. akt: nede i dagligstuen 2. akt: oppe i etasjen over 3. akt: nede i dagligstuen 4. akt: ute foran huset Høyre-venstre: regelmessig i dagligstuen, omvendt i 2. etasje; utescenen har omvendt «scene»: huset, hjemmet til høyre; skogen, det ukjente, og høydraget med utsikten utover byen til venstre.

Scenisk struktur Tid: «Sanntid»: dvs. det er egentlig ikke tidsopphold mellom aktene Rommene: gamle, falmede, umoderne, foreldet storhet; nede ser vi havestuen igjen, men den er uten liv; empirestil (oppe); rommet oppe åpenbart det mest antikvariske; I 4. akt (utescenen) skjer det en romlig forflytning fra plassen foran huset gjennom granskogen og opp på en utsiktsplass Årstid: Vinter Tid på døgnet: kveld

Dramatisk struktur Tre handlingslinjer: Sentral oppbygning: John Gabriels forhistorie og hans kamp for å renvaske seg Gunhilds kamp for å gjenopprette slektens ære Tvillingsøstrenes kamp om Erhardt Sentral oppbygning: Et sted utenfor byen, det kommer en person fra et annet sted og skaper furore

Personenes utseende Søstrene: grå, men med fordums storhet og stolthet Borkman; grå, Napoleonsskikkelse Fanny Wilton: yppig; gjør sin entré uten å sende stuepiken først inn for å melde henne Erhard: ung, elegant, «begyndende knebelsbart»; «stormer ind» Frida og Folldal: fattigslige

Navnesymbolikk John: representerer det engelske; dvs. den nye tid, det moderne Gabriel: en av erkenglene; peker bakover; det engleaktige, det som en gang var Gunhild: «krigskamp» Ella: flere mulige opprinnelser, men én av dem er en avledning av «Selene» = måne Fanny Wilton: begge navnene representerer det engelske. «Fanny»-navnet ble allerede på slutten av 1800-tallet betraktet som et vulgært slanguttrykk og gikk av den grunn ut av bruk

Temaer og motiver 1 Gammel mot ny tid, på mange områder og nivåer Tiden som står stille Brudd, revolt, opprør Den misforståtte, geniale entreprenøren Geniets kamp for sine idéer Kunstnerens rett til å ta alle midler i bruk for kunstens skyld («estetismen») Vyer, ønsket om å utføre noe stort Selvopptatthet, manipuleringer og taktiske handlinger

Temaer og motiver 2 «Die verschlangende Mutter» Sjalusi Kjærlighetskamp Ønsket om makt og hevn Sviket Ønsket om ytre status og fasade Egoisme vs. Omsorg Å se innover (Gunhild) – å se utover (JGB) Ute – inne, borte – hjemme, nærhet – avstand Hvordan forene kunsterkravet med kjærlighetskravet?

Temaer og motiver 3 Hva er hjemme? (Erhardts problem) Løsrivelse Lekenhet, munterhet, livsbejaenhet, vitale vs. det kalde, dystre, mørke, depressive Hvilken forbrytelse er størst: Å myrde kjærlighetslivet i et menneske? Fanny Wilton foretar det kjærlighetsvalget John Gabriel ikke gjorde Livet vs. Døden «å være seg selv»-motivet (s. 97)