Merkantil fagskole Modul:Grunnmodul Fag:Regnskap Emne:IKT i regnskap Fagansvarlig:Norsk eLæring Fagutvikler:Karl R. Klaussen Veileder: Merkantil fagskole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
om | navigator™ xlreport™
Advertisements

SkrivBIB - et verktøy for forskere, studenter og bibliotekarer.
IT For medisinsk sekretær Fredrikstad Kai Hagali
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
EIK - fagskole IKT i regnskap Karl Klaussen.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Regneark Introduksjon til bruk av Excel 97
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Mål Excel Mål leksjon 1 Starte og avslutte Verktøylinje Oppgaverute Skjermbildet i Excel Hjelp.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Hvordan skrive en effektiv kravspesifikasjon gsfc. nasa
Regneark III In 102 Torsdag Ola Bø. Ressurser Boka PC-bruk 1, Kapitlet om regneark Fila regneark3.xls i eksempelmappa.
Regneark II IN 102 Forelesning 4.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
LocMoc : Avatar 3D – Visualisering av menneskelige bevegelser ved bruk av Java og Coin3D. En presentasjon av: Øivind Hoff Johansen og Jon Kåre Sørensen.
Regneark I IN 102 Forelesning 2. Eksamensoppgave Hva gjør regnearket til et effektivt verktøy for tallbehandling Hvordan sparer du arbeid med regneark.
IBE110 Informasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Sammensatte tekster.
Opplæring: Digital Diktering
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 11 1 Illustrator.
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
IT for Medisinsk sekretær Kai Hagali KVELD 4.  Siste rest kapittel 3  Kapittel 4  OPPGAVER  Neste gang Fletting Kai Hagali - Fredrikstad.
DATABASE: Oppgave 2 et medlemsregister for en idrettsklubb med flere idrettsgrener (fotball, håndball, osv). klubben ønsker å lagre informasjon om medlemmenes.
Grunnleggende tekstbehandling
“Inn i glasskula” Hvordan vil fremtidas innbyggere ønske å kommunisere med det offentlige? Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, UiO.
Tekstbehandleren som planleggingsverktøy Basert på opplegg av VB For A /06.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med de grunnleggende funksjonene i regnearkprogrammet Excel IT-seksjonen ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Praktisk.
Konstruksjon og Testing Torsdag 30. september 2004 Av Even Aasland Harald Ueland.
Bompasseringer Mål: Slå sammen data om bompasseringer fra mange bomselskap. Sende ut en samlefaktura til hver bileier.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Informasjon om Bacheloroppgave
Utviklet av pedagoger i
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
SeniorSurf 2015 Oversikt over veilednings – og hjelpemateriell og ressurser til bruk i presentasjoner og opplæring om digital postkasse Oversikten er utarbeidet.
Rapportkurs Bevisst Superbrukere Repetisjon : Kubeverktøy -Filter: Mindre datasett å jobbe på, noe som kan bli mer oversiktlig. Nyttig når.
Forelesere ved Institutt for Økonomi og Informatikk ved HSN er oppdragsgivere i dette prosjektet. Videreutvikling av bachelor prosjektet PUR som ble gjennomført.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Datakortet – Modul 3 Word 2003, Kap Modul 3.
Kilde-/litteraturliste
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Vurderingskriterier og skjema
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Tittel på kurspresentasjon
Hva skjer når læringsmålene for del 2 og 3 kommer?
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Teksttype «I den reviderte læreplanen i engelsk finnes ikke lenger begrepet sjanger. I stedet brukes det videre begrepet «type tekst». […] Til eksamen.
Plan for bruk av skoleplattformen
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Tittel på kurspresentasjon
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Dataanalyse CanSat.
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Forside/oversikt Fag / tema Naturfag Trinn 4.trinn
Utskrift av presentasjonen:

Merkantil fagskole Modul:Grunnmodul Fag:Regnskap Emne:IKT i regnskap Fagansvarlig:Norsk eLæring Fagutvikler:Karl R. Klaussen Veileder: Merkantil fagskole Digitale læremidler Merkantil fagskole Digitale læremidler

Mål for IKT i regnskap Læreplanmål: • Studenten skal kunne føre regnskap ved hjelp av digitale verktøy som f.eks. regneark Regneark er et digitalt verktøy som kan benyttes til å føre regnskap, utføre beregninger og lage oversikter.

Målet innebærer: • Studenten skal kunne forstå og kunne anvende elementære funksjoner i et regneark med eksempler fra regnskapsfaget. • Studenten skal kunne benytte regneark som database og hente ut informasjon fra en større sammenheng, for eksempel et regnskap Studenten skal

• Arbeidsoppgaver der ulik funksjonalitet i regneark benyttes. • Videoforelesning • Fagstoff i form av tekst og skjermvideoer • Emnet avsluttes med innleveringsoppgave som det gis karakter på. Innleveringsdato avtales med veileder. • FAQ – ofte stilte spørsmål • Henvisninger til lærebok Ressurser - IKT i regnskap

I tilknytning til oppgavene henvises det til aktuelt kapittel i denne læreboka: Ressurser - IKT i regnskap Anbefalt lærebok Tittel:it-guiden for Microsoft Office 2007 / Windows Vista Forfattere:L. Ottesen, A. H. Øyen, R. Hæhre, K. Holst og P. E. Svendsen Forlag:Økonomiforlaget i samarbeid med Fagbokforlaget Nettadresse:Økonomiforlaget ISBN:

• Begreper i regnearket • Utfylling i rader og kolonner • Formler og funksjoner • Redigering i regneark • Tabeller og diagram • Koblinger, bilder, figurer og symboler • Formatering i regneark • Sortering og databehandling Fagets innhold

InnholdDato * ) Timer 1Totalt omfang32 2Forelesninger2 3Bruk av regneark3 4Redigering3 5Formatering3 6Formler3 7Diagram3 8Øvinger / flervalgsoppgaver3 9Avsluttende oppgave12 Forslag til tidsplan for gjennomføring * ) Når du følger et organisert kurs, får du oppgitt datoer fra din veileder.

• Individuelle øvinger på vedlagte oppgaver under de ulike temaene i høyremenyen • Obligatorisk innleveringsoppgave. Emnet har to case. Velg ett av casene. Opprett eget regneark, før inn vedlagte data, lagre oppgaven og send inn til evaluering. Dette skal du gjøre