Beregningsorientert utdanning Tanumstrand 08.03.12 Tore A. Kro.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Studieretningene Samfunnsøkonomisk analyse og Økonomi og statistikk
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Fra merkantilist til tekniker. - mitt karrierevalg.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
SimVideo.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Hva betyr forkurset for rekruttering til ingeniørutdanning?
Forkurs og Tresemesterordning (TRES) Fakultet for teknologiske fag Høgskolen i Telemark Høgskolelektor Jens Harald Aarnes Førstekonsulent Anne M. Blichfeldt.
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Introduksjon til MATLAB
Velferdsteknologi ved studiested Fredrikstad. En mulig skisse.
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Nytt fag/ nytt forskningsområde, v. Olav Aaker
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Kapittel 11 Rekursjon Å tenke rekursivt Rekursjon er ein programmeringsteknikk der ein metode kallar seg sjølv for å fullføre ei oppgåve For å kunne.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Java sertifisering - testern tester test
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. 15 (TMA4850) mia: matematikk innen anvendelser A MC BVT MAC-modellens inndeling i fagområder: M: Matematikk A: Anvendelse.
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
HSH: Status før ny rammeplan Tresemesterordning: 7 uker sommerkurs med grunnleggende matematikk og fysikk. Innleveringsoppgaver underveis. Avsluttende.
Høgskolen i Gjøvik Prodekan for studier – Liv Torjussen Ny rammeplan innført fra august 2011 Fire ingeniørutdanninger: Avdeling for teknologi, økonomi.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Kvalitative og kvantitative metoder
Valg av studieretning i MAEC-programmet og emner høsten 2014
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Studiedirektør Monica Bakken Studiekvalitet – resultater i 2011 Studiekomitéen
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Solveig Kristensen, Studiedekan
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
ToFs rolle og posisjon overfor høyere utdanning Egil Olsen Naturfagsenteret Nettverkssamling ToF 4/
Professor Guttorm Sindre Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Programmering i Python.
Bachelor Biovitenskap Bachelorstudiet ved IBV er for deg som vil lære om biologiske prosesser og systemer, fra molekyler og celler til populasjoner og.
Dagens læringsmål: Tar du en master i fysikk vil du delta i prosjekt i den internasjonale forskningsfronten. Gjennom å være en integrert del av en spesialisert.
Ingeniørutdanning Program Elektro Studieretning Elkraft
Masterprogram i matematikk Masterprogram i statistikk
Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning
2-årig masterprogram Energi
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Om fagfornyelsen i matematikk
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Miljø for Masteroppgaven?
Prosjekt Digitalt pensum
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Sensorveiledninger på MN
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Beregningsorientert utdanning Tanumstrand Tore A. Kro

Computing in Science Education, UiO • UiO, Studiemodell før 2000, første semester: • UiO, Ny studiemodell ca. 2000: Ex.philKalkulus Modellering og beregninger Grunnkurs i programmering

CSE, Personer • Annik M. Myhre Professor - Petroleum Geology and Geophysics • Knut Martin Mørken Professor - Computational Mathematics • Morten Hjorth-Jensen Professor - Experimental Particle Physics • Anders Malthe-Sørensen Professor - Physics of Geological Processes • Hans Petter Langtangen Professor - Computational Mathematics • Tom L. Lindstrøm Professor - Matematikk • Øyvind Ryan Forsker - Senter for matematikk for anvendelser • Hanne Sølna Seksjonssjef - Fakultetsadministrasjonen

Hva er beregningsorientert utdanning? • Beregningsorientert utdanning inkluderer beregninger på en systematisk og helhetlig måte på tvers av ulike fag, slik at studentene får en solid basis for bruk av beregninger i en fremtidig arbeidskarriere. • Tanken er at grunnlaget i beregningsferdigheter legges så tidlig som mulig i studiet og utnyttes overalt der det er naturlig.

Mer Realistiske Eksempler. • Fysikk: Beregning av satelittbaner.

Hva med tradisjonell matematikk? • Beregningsperspektivet skal ikke gå på bekostning av opplæring i grunnleggende matematikk. • Noen eksempler på matematikkforståelse som blir viktigere enn før: – Algebraisk manipulasjon av uttrykk slik at de kan programmeres mer effektivt – Fortrolighet med definisjonene av den deriverte og av integralet slik at de kan beregnes nummerisk – Overføring av problemer til standard matematisk form slik at de kan løses på standard programvare

HVA SLAGS PROGRAMVARE MØTER INGENIØRSTUDENTENE I FREDRIKSTAD?

Programvare for DAK • ANSYS • AutoCad • Edgecam • Inventor • Revit • Rhino • Solid Works • Tekla

Mikrokontrollere og PLS • AvrStudio 4/5 • Code Composer Studio (CCS) • Code::Blocks med GCC (GNU Free C-compiler) • Factory Talk View ME Station • Factory Talk View studio • MBED • Orcad • RSLogix 5000 • XILINX ISE Design Suite

Matematikk og simulering • MATLAB • MATLAB/Comsol • MATLAB/FDATOOL • Power Simblock/Simulink • Scilab • Visual basic/excel

Diverse programvare • Gemini • G-prog • Granta • Kalk 2010 • Mouse avløpsmodell • MS Project • Netbas • Novapoint • Pspice • PSSU/Sincal

ANSYS • Programvare for simulering: – Mekanikk, fysikk, fluiddynamikk, elektromagnetisme

SolidWorks • DAK og simulering

Autodesk Revit • Modellerer bygningsfysikk

AVR Studio 5 • Utviklingsverktøy for å skrive, bygge og debugge C/C++ for mikrokontrollere

HVILKE ANBEFALINGER GIR UIO?

Anbefalinger for ingeniørutdanningene Undervisningsledelsen ved hver institusjon må ta ansvar og aktiv del i diskusjonen om hvordan beregningsorientert matematikk skal tilpasses undervisningen på den enkelte institusjon.

Anbefalinger for ingeniørutdanningene Kostnader forbundet med tilpasning til mer beregningsorientert matematikk i bachelorutdanningene må tas med i budsjettprosessene.

Anbefalinger for ingeniørutdanningene Høgskolene bør sørge for å integrere beregningsorientert matematikk samtidig som høgskolene tilpasser undervisningen til den nye forskriften og rammeplanen for ingeniørutdanning på bachelornivå.

Anbefalinger for ingeniørutdanningene Et innføringskurs i programmering bør inngå i første semester, og koordineres med Matematikk 1. Institusjonene bør opprette et beregningslaboratorium for å sikre kompetanse og kontinuitet i undervisningen hvor beregningsorientert matematikk inngår. Ingeniørutdanningen bør planlegge å gjennomføre beregningsperspektiv i alle studieløp. Beregningsperspektivet innføres i alle relevante emner.

Implementering Ingeniørutdanningen • Tidlig opplæring i grunnleggende programering: – For- og While-løkker, If-tester, variable, modifisere programkode. • Matematisk programvare erstatter kalkulatoren • Introdusere nummeriske metoder i Matematikk 1: – Newtons metode, Simpson, Eulers metode, nummerisk derivasjon – Vurdere ulike kilder til feil i de nummeriske svarene • Muliggjør mer sammensatte problemstillinger i fysikk: – Eksempelvis skrått kast med luftmotstand.

Valg av programvare • Tenk først gjennom hva de overordnede kravene er. • Bør være egnet til å fokusere på grunnleggende programmering. • Gode plotteomgivelser bør være inkludert. • Ikke for omfattende.

Videre lesning: • Mørken et.al: Beregningsorientert utdanning, En veileder for universiteter og høgskoler i Norge, UiO: Det matematisk- naturvitenskaperlige fakultet, 2011