SALTEN SOM ROBUST REGION -ny oppgavefordeling og nye organisasjonsløsninger Professor Odd Jarl Borch Handelshøgskolen i Bodø/ Nordlandsforskning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Næringsrettet forskning og utdanning Petter Westnes, RF-Rogalandsforskning Martin Gjelsvik, RF-Rogalandsforskning Kjetil Alfsnes, Rogaland Kunnskapspark.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Regional FoU-strategi for Oslo og Akershus Ås 13. oktober 2010.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
……vi bygger Universitetet i Bodø………………………… Forslag Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Regionale fortrinn som grunnlag for marin næringsutvikling Andreas Stokseth, Fiskeri- og kystdepartementet.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Utfordring, skaperkraft og læring i trivsel og harmoni i pakt med natur og miljø Utfordring, skaperkraft og læring i trivsel og harmoni i pakt med natur.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Side 1 Fra Nord-Trøndelagsforskning til Trøndelag Forskning og Utvikling AS.
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
Tom Knudsen Regiondirektør NHO Hordaland
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Regionale forskningsfond
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Vestfolds arbeid med EU-programmer Østlandssamarbeidet tirsdag 24. mai 2011 Thomas Slagsvold, EU-koordinator Vestfold
Kontaktutvalget Arbeidsgruppe regionreform Knut Sletta, 5. juni 2015.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
Framtidens kommuner og regioner
Regionreform og kulturpolitikk
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Hvorfor regionale møter?
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Den internasjonale arenaen
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Utskrift av presentasjonen:

SALTEN SOM ROBUST REGION -ny oppgavefordeling og nye organisasjonsløsninger Professor Odd Jarl Borch Handelshøgskolen i Bodø/ Nordlandsforskning

Innhold: •Utfordringer og trender når det gjelder regional utvikling •Oppgavefordeling og plassering av ansvar i kommunene - eks. fra næringsutviklingsarbeide •Krav til kompetanse og kommunenes ressurser •Nye organisasjonsløsninger –hvor radikal skal en være?

Nye utfordringer for norske regioner •Næringsgrunnlaget er presset -utekonkurrerende næringer sliter med konkurranseevnen -press i retning av økt kapitalkontroll over regionale naturressurser -filialisering av regionalt næringsliv og sentralstyring - dårlig representert i vekstnæringene •Negativ utvikling i befolkningssammensetningen gir dårligere fundament for tjenesteyting og færre potensielle entreprenører •Kompetanseproblem i forhold til nye komplekse oppgaver •Konsentrasjon av statlige ressurser for nye næringer (kultur, kunnskap og FoU-ressurser) i Oslo-regionen •Markedsstyring av offentlig sektor og politisk- forvaltnings- messig forvitring •Fare (sannsynlighet) for regionale innbyrdeskriger

Nye trender innen regional næringsutviklingstenkning-tiltakssiden •Ingen automatikk i å få statlige midler til næringsutvikling •Må vektlegge kommunens særlige vekstkapasitet og konkurransefortrinn i en nasjonal og internasjonal kontekst •Opptatt av næringsinnovasjoner og næringsklynger •Humankapital og særlig forskningsbasert kompetanse sentralt konkurransefortrinn •Regional fordeling av nasjonale ressurser ut fra bidrag til samlet nasjonal verdiskapning, innovasjon og internasjonal konkurranseevne •Må vise at en klarer å koble sammen eksisterende lokale og regionale ressurser og omprioritere – funksjonelt samarbeid •Næringslivspartnerskap skal ligge i bunnen

Kommunale (og statlig regional) forvaltning Robuste regioner Bedriftsrettede finansielle virkemidler: SND/investerings- fond Kommunal tjenesteproduksjon Infra- struktur- ressurser: -fysisk -utdanning -FoU

Hvilke oppgaver kreves ivaretatt i det lokale bedrifts-og næringsutviklingsarbeide? 1.Bedriftsutviklingsoppgaver lokalnivå: Finne (søke nyetableringsprosjekter) Foredle (utvikle bedriftsutviklingskonseptene) Finansiere (finne optimale finansieringsløsninger) Følge opp (evaluere og intervenere for optimal ressursbruk) 2.Partnerskapsoppgaver regionnivå Koordinering og avtaler ift til andre (regionale) virkemiddelaktører (andre kommuner, fylkeskommune, statlige regional forvaltning SND, SIVA, høgskoler/FoU) 3.Infrastrukturakkvisisjon nasjonalt nivå -koble lokale og regionale ressurser (egenkapital) til større (statlige) infrastruktursatsinger: -investorkapital, utdanning og forskning, kommunikasjon (fysisk, digitalt)

De ulike næringers krav til virkemidler: Sentrale næringer: Tradisjonell primærnæring Tradisjonell industri Høykompetanse- næringer/IKT Kulturnæringene FokusUtnytting av lokale ressurser fiske/jordbruk/ skogbruk Industri- lokomotiv Eksportnærings- utvikling Kunnskapsgründerne Internasjonal konkurranseevne Markedsandeler Kulturgründeren Kunstneren Nærings- virkem. Markeds- regulering, Arealtilgang Investeringstøtte Industrianlegg. Utdanning/ Bransjeforskning Kultur-programmer Bedrifts- virkemidl. Etableringsstøtte Investerings- støtte/kvoter Bred bedrifts- oppfølging: -tiltaksapparat FOU -nettverk Såkorn/venture- kapital Kompetanse og kunsterisk støtte Infra- struktur Veier, båt, kai, videregående utd Vei, båt, fly, tele, fagutdanning Universitet/ FoU/Bredbånd/fly Kultur institusjoner, TV Andre off. partnere: SND Fylkesadm. Fisk/landbr.dep SND Regionråd Næringsdep Næringshage/SND investorer Forskningsmiljø Utdanningsdep Fylkesadm Statlige kulturinstitusjoner Kulturdep.

Kommunenes evne til å håndtere næringsutviklingsoppgaver (1) Utfordringer på bedriftsnivå •Finne -svært varierende kvalitet på etablereroppfølging -lite kunnskap om nye kunnskapsintensive næringer -aktivitetsnivå (for) avhengig av ildsjeler/samfunnsgründere •Foredle: •-tradisjonelt god kompetanse på primærnæringer men miljøer forvitrer -manglende markedskunnskap og spesialisert bedriftsforståelse •Finansiere: -manglende inngrep med nye investeringsaktører •Følge opp og intervenere på bedriftsnivå: -mangel på spesialisert kompetanse og tradisjon

Kommunenes evne til å håndtere næringsutviklingsoppgaver (2) Utfordringer på regionnivå •Ad hoc preget, og varierende kontakt kommuner-SND (best på landbrukssiden) •Polarisering ift fylkeskommuner •Regionalt nettverk relativt uforpliktende •Lokale markeringsbehov og brannslukking i et økende antall uttynningssamfunn gir færre politiske frihetsgrader for langsiktig strategisk tenkning •Tendenser til ”nullsumspill” lokalt og regionalt i kampen om offentlige ressurser •Manglende aksess til nye (felles)virkemidler (forskningspark, næringshager, kulturvirkemidler, etc.)

Kommunenes evne til å håndtere næringsutviklingsoppgaver (3) Utfordringer på statlig nivå •Nye vekstnæringer krever betydelig investeringer i infrastruktur (kompetanse, kommunikasjon) •De statlige næringsutviklingsressursene koblet til større nasjonale verdiskapningssatsinger (endogen vekst) •Krav til betydelig innsikt i og allianser med de sentrale maktstrukturer og beslutningsprosesser for å nå fram •Enkeltkommuner for svak ift mobilisering av politisk og økonomisk makt i en nasjonal interesse- kamp

Hva sier oppgavefordelingsmeldingen og St.meld. Nr 19 Nye oppgaver for lokaldemokratiet”? •Oppgaver knyttet til offentlig satsing flyttes ned på laveste effektive administrasjonsnivå •Folkevalgte organer har ansvar for oppgaver som krever skjønn/regionale tilpasninger •Vektlegging av produktivitets og effektivitetsfremmende tiltak i forvaltningsapparatet og forpliktende partnerskap •Eksperimenter med storkommune-/fellesfunksjonsløsninger •Krav til kommunen når det gjelder tilfredsstillende planstatus, kompetanse og kapasitet

Sentrale spørsmål for kommunene: Mer ansvar og økte forventninger på kommunenivået samtidig som krav til effektivitet/addisjonalitet øker: •Spørsmål 1: Hva krever dette av profesjonell kompetanse, administrativ kapasitet og politisk-økonomisk mobiliseringsevne for å sikre effektiv gjennomføring? • Spørsmål 2: Er det samsvar mellom ansvar som plasseres på kommunenivået og de ressurser som følger med? •Spørsmål 3: Hva er laveste effektive forvaltningsnivå, og krever dette nytenkning når det gjelder kommunal organisering for å klare oppgavene? •Hva blir konsekvensene av de økte forventningers misnøye - mistillit og manglende aksept for fellesskaps- løsninger?

Omvendte prinsipper for organisering av kommunale tjenester •Konkurranseutsetting/privatisering/kjøp i marked er utgangspunktet fordi dette gir dynamikk •Mer organisatorisk kontroll hvis markedet ikke fungerer på tilbudssiden eller etterspørselssiden (sannsynlig at en har en svak tilbudsside i regionene som gjør at en må inn og lage nye (felles-)organisasjoner -opplyst befolkning/kommunikasjonsløsninger reduserer imperfeksjoner på etterspørselssiden) •Organisatorisk-politisk integrasjon når det gjelder: -akkvisisjon av ressurser/økning av ”kaka” -fastsette kriterier for fordeling av ressurser -velge ut tjenestetilbydere

Organisatorisk eksperiment rundt kommunens organisering av næringsutviklingsoppgavene: •Forpliktende samarbeid om felles selskap innenfor handels, bo-, tjeneste og arbeidsregionen •Klare operative mål og klargjøring av hva som skal disponeres av ressurser (bindende avtaler for minst fem år) •De kommunale stillinger samt andre (statlige) finansielle ressurser flyttes inn i fellesselskapet •De spesialiserte næringsrettede funksjonene/stillingene plasseres rundt om i kommunene (virtuell organisering) •Tett samarbeid med andre aktører (offentlig og privat) om forvaltning av midler og fellessatsinger (funksjonelle allianser) •Ordførere og rådmenn i samarbeidskommunene strategi- og akkvisisjonsgruppe på statlig nivå

Kriterier for fordeling av fellesfunksjoner mellom kommunene: •Komparative fortrinn når det gjelder kompetanse •Næringsstruktur-hvor er næringene tyngst representert •Tilstedeværelse av samfunnsentreprenører •Hvor er det logistiske knutepunkt for funksjonen •Rettferdig fordeling ut fra at alle skal vinne •Hvor gir fellesressursen størst avkastning? •Omfordelingsmål-sentrum skal gi mest