To undersøkelser: 1.Registeranalyse: –En sammenligning av utvalg med fysisk funksjonsnedsettelse og tilfeldig befolkningsutvalg i samme alder (25-45 år.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Ungdomsundersøkelsen i Sandnes 2010 Standardrapport kjønn 1/1 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
Inkludering i skole og fritid
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra.
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Ungdomsundersøkelsen i Sandnes 2010 Standardrapport svarfordeling 1/1 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
Organisert fritid, uorganisert fritid og mediebruk
Ungdata-undersøkelsen i Modum 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 14 – 23 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 –
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
1 Læringsmiljøet for studenter med nedsatt funksjonsevne Presentasjon på nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø, Trondheim, 15. okt Truls.
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
1 Konkurranseforhold mellom studentene 9. 2 •Få mener at det er negativ e konkurranseforhold mellom studentene, med unntak for UiO, der 15% har en slik.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Blir morgendagens eldre annerledes enn dagens?
Hva er et bærekraftig lokalsamfunn?
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
Ungdata-undersøkelsen i Levanger 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 43 – 45 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 644 (US) / 683 (VGS)
Ungdata-undersøkelsen i Vennesla 2013 Svarfordeling (videregående skole – hele utvalget) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 45 – 48 Klassetrinn: 8.
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
Kommentarer til rapportene «En av flokken?» og «Langt igjen?» v. Pia Paulsrud, Utdanningsdirektoratet.
Om SAFO Bettina Thorvik. SAFO Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk Forbund for Utviklingshemmede.
Ungdata-undersøkelsene i Sandnes 2010 og 2013 Standardrapport undersøkelse (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 47 – 49 (2010) /
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport kjønn (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. klasse.
Olweus spørreundersøkelse Første gangs undersøkelse Grafikk.
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Ungdata-undersøkelsen i Eigersund 2013 Nøkkeltall (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 8 – 10 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Hege Lundeby NTNU-samfunnsforskning/ISH, NTNU.
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 Antall:
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
Hva er Ungdata Randaberg den 13. april 2016Sven Gustafsson, KoRus Ungdata er et kvalitetssikret system for gjennomføring av lokale spørreskjemaundersøkelser.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport kjønn (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse +
Sosial ulikhet på ungdomstrinnet Temaseminar om ungdomstrinnet UTDANNING november 2011 Anders Bakken, NOVA.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
Utvalgte resultater for SVGS
Alkoholbruk blant unge i Agder
UNG DATA – TYRIFJORD VGS
Utvalgte resultater for SVGS
Ungdata-undersøkelsen i Øksnes 2015
Ungdata-undersøkelsen i Vest-Agder 2016
Ungdata-undersøkelsen i Rennesøy 2016
Ungdata-undersøkelsen i Troms 2015
Klassereiser og utdanningens betydning
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Kan foreldre påvirke ungdommers alkoholbruk?
Utskrift av presentasjonen:

To undersøkelser: 1.Registeranalyse: –En sammenligning av utvalg med fysisk funksjonsnedsettelse og tilfeldig befolkningsutvalg i samme alder (25-45 år i 2010): –Hvor mange er yrkesaktive i de to gruppene? –Hvor mye tjener de? –Hvor lang utdanning oppnår de? –Hvilken sammenheng er det mellom yrkesaktivitet/inntekt og utdanningsnivå? 2.Spørreskjemaundersøkelse til foreldre som har barn med fysisk funksjonsnedsettelse i grunnskolealder

Registeranalyse, noen hovedresultater: •Yrkesaktivitet: •I 2010: 36% i utvalget med fysisk funksjons- nedsettelse var yrkesaktive, mot 87% i det tilfeldige utvalget. •Inntekt: •Inntektsnivået er i gjennomsnitt 2/3 av det tilfeldige utvalget. Inntektsnivået for funksjonsnedsatte er ikke påvirket av alder, men øker med stigende alder for det tilfeldige utvalget. •Utdanning: –I alt 64 % blir stående med grunnskole som høyeste fullførte utdanning, mot 17% i det tilfeldige utvalget. –Halvparten av forskjellen i yrkesaktivitet og inntektsnivå mellom funksjonsnedsatte og det tilfeldige utvalget skyldes forskjeller i utdanningsnivå

Høyeste fullførte utdanning Tilfeldig utvalg (referansepopulasjon) og utvalg med fysisk funksjonshemming. Prosent. (N)

Andel som er yrkesaktive etter høyeste fullførte utdanning 2010

Kommende generasjoner: Vil avstanden mellom funksjonsnedsatte og andre avta? Høyeste fullførte og forventet fullførte utdanning. Tilfeldig befolkningsutvalg og utvalg med fysisk funksjonsnedsettelse. Prosent. REGISTERANALYSER : I alt Barne/ungd. Skole 10 år Videre- gående år Univ. Og høy- skole 14 og over (N) Høyeste fullførte utdanning, tilfeldig befolkningsutvalg år, 2010, (8934) Høyeste fullførte utdanning, utval med fys. funksjonsnedsettelse år, (757) SURVEY BLANT FORELDRE: Foreldres forventede utdanningsnivå for sine barn i grunnskolen med fysisk funksjonsnedsettelse, pr (462)

Spørreskjemaundersøkelse til foreldre som har barn med fysisk funksjonsnedsettelse i grunnskolealder: –Integrering i skolen, –Skoleerfaringer (trivsel, samarbeid, vurdering av kompetanse, mobbing, deltakelse i aktiviteter, forventinger) –sosial deltakelse og sosiale nettverk, –funksjonsevne m.m

Tabell 1. Nøkkeltall for undersøkelsen Bruttoutvalg/populasjonen % Frafall % Nettoutvalg (personer som svarte) % Innsamlingsmetode: Postalt spørreskjema Innsamlingsperiode: 31. mars – 4. juni 2012

Klasserommet, er alle med? Barn med fysisk funksjonshemming. Grad av integrasjon i skolen. Prosent. (N) Vanlig klasse hele tiden Vanlig klasse minst halv- parten av tida Vannlig klasse mindre enn halv- parten av tida Spesial- skole (N) I alt (491) Klassetrinn (102) (184) (205)

Konsekvenser av variasjoner i segregerte undervisningsopplegg: •Spesialskolene: Både positivt og negativt •Segregering i klasserommet: Negative konsekvenser for : –Vennenettverk –Sosial deltagelse utenfor skolen –Forventninger til skoleprestasjoner

Spesialskolen, foreldrenes vurdering: •Elevene på spesialskolene har den høyeste trivselen, •Foreldrene opplever at lærerne er mer kompetente •Foreldrene opplever samarbeidet med skolen som bedre

Hvordan tror du barnet trives i klassen sin?

Operasjonalisering: organisert og uorganisert fritid •”Hvor ofte har barnet venner hjemme hos seg selv?” •”Hvor ofte er barnet med venner hjem?” •Hver dag, •flere dager i uka, •en dag i uka, •sjeldnere enn en dag i uka, •aldri •”Deltar barnet på organiserte gruppeaktiviteter utenom skoletid? Vi tenker her på idrett, spill, musikk eller lignende” •Nei •Ja

Hvorfor variasjoner i deltakelse? •Integrasjon i skolen påvirker hva som skjer i fritiden. •Alder •Deltakelse koster tid og penger. Om betydningen av sosio- demografiske faktorer •Grad av funksjonsnedsettelse og hjelpebehov

Andel som ikke deltar i organiserte fritidsaktiviteter: 1-4 klasse……….33% 5-7 klasse……….38% 8-10 klasse……..43% •Referanse: NOVA undersøkelse fra 2003 viset at 12% av barn år ikke deltok

Hvor ofte har barnet venner hjemme hos seg selv?

Hvor ofte er barnet med venner hjem?

Hva påvirker deltagelse? 1.I alle analysene er det en klar sammenheng mellom integrasjon i skolen og deltagelse. 2.Deltakelse i organiserte gruppeaktiviteter er betinget av foreldrenes utdanningslengde, og spesielt inntekt. 3.Nedsatt funksjonsevne begrenser mulighetene til å bli med noen hjem (men ikke til å ha besøk). 4.Barn som mottar relativt små grunn/hjelpestønadsbeløp er oftere med venner hjem eller har besøk. 5.Alder: Å være med andre barn hjem er mindre vanlig for ungdomsskoleelever.

Andel som har venner hjemme hos seg selv minst en dag i uka. Etter integrasjon i skole. Prosent.

Andel som er med venner hjem minst en dag i uka. Etter integrasjon i skole. Prosent.

Andel som deltar på organiserte gruppeaktiviteter etter skoletid. Etter integrasjon i skole. Prosent.

Andel som deltar på organiserte gruppeaktiviteter etter skoletid. Etter foreldrenes samlede inntektsnivå. Prosent.

Andel som er med venner hjem minst en dag i uka. Etter fysisk funksjonsevne. Prosent.

Utdanningsforventninger, alder og segregering: Respons på spørsmålet «Hvor lang utdanning tror du barnet vil oppnå?» Prosent. (N) Grunnskule Vidare- gåande Universitet/ Høgskule I alt (462) Klassetrinn 1– (97) 5– (173) 8– (208) Grad av integrasjon i vanlig skole Hele tida (206) Minst halvparten av tida (116) Mindre enn halvparten av tida (86) Spesialskole (54)