Debattheftet Kommunesektoren ser muligheter!:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Frokostmøte om pensjon - spesielt om nye regler for innskuddspensjon
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Nettverksamling i matematikk
Samiskopplæring i Nordland
Indikatorer for omstillingsutfordringer
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
Endret skattlegging av pensjonister Forsvar offentlig pensjon, 10. mai 2010 Jan Mønnesland.
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Kap. 3: Beslutningsanalyse
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Husbanken 22. Juni 2011 Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Tilskudd til private barnehager i 2011 Presentasjon private barnehager 10. februar 2011.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
KOMMUNALE BOLIGADMINISTRASJONERS LANDSRÅD Med fokus på boligpolitikk og boligsosialt arbeid.
KS Troms Jan-Hugo Sørensen, leder Rådmannsutvalget i Troms
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 4. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Målprogrammering. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.2, men vil nå se på oppfyllelse av flere mål samtidig. Målprogrammering.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Nicolai Heldal Vista Analyse AS 29. april 2011
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1 Forsvar AFP konferanse Sørmarka 13. september 2007 Innledning ved Hans O. Felix Forsvar AFP.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk September 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
PRINTER NORGE AS -Tillegg pris per kopi driftsavtale color, mono og multifunksjonsskrivere.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
KS Kommuneøkonomikonferanse, Tromsø
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Nytt inntektssystem for kommune-Norge
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Maks oppfylte kundekrav og maks resultat. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.1, men gjør trinnene i motsatt rekkefølge: max.
Norwegian Ministry of Fisheries Beslutning om opprettelse av en ny gruppe I for torsk, hyse og sei for kystflåten nord for 62°N Trondheim, 1. november.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
© Bergen kommune Et nytt godt år for Bergen - ambisjoner og utfordringer Presentasjon av Monica Mæland, byrådsleder.
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde
Agenda: –Kort om Utdanningsdirektoratet –Rammen for møtet –Føringer i St. prp. nr. for 2009 – KOSTRA-grunnlaget 2007 – Presentasjon av satsberegningene.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Høringsforslag nytt inntektssystem – eventuelle effekter kommunesammenslåing Sigmund Engdal, Fredrikstad, Hvaler, Råde, 22.. januar 2016.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Gardermoen, 11. februar 2016.
1 NYTT KOMMUNALT INNTEKTSSYSTEM «TA FRA DE SMÅ OG GI TIL DE STØRSTE OG STERKESTE» LOKALSAMFUNNSFORENINGEN BJARNE JENSEN.
Nytt inntektssystem Rune Bye Spydeberg, 6. januar.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Martin Skramstad.
Kommunestyremøte - skolestruktur
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Kostnadsutvikling fosterhjem
Utskrift av presentasjonen:

Debattheftet Kommunesektoren ser muligheter!: Strategikonferansen 2010 KS Finnmark, Alta 9. februar 2010 Inge Berg Nilssen, Norut Alta: Utfordringer i kommuneøkonomien – nye kostnadsnøkler i inntektssystemet Debattheftet Kommunesektoren ser muligheter!: Nye kostnadsnøkler for utgiftsutjamning: Relevante utgiftsfaktorer som bidrar til å forklare ufrivillige kostnadsforskjeller må testes Andre fordelingspolitiske hensyn bør ivaretas av andre deler av inntektssystemet

Skolestruktur og inntektssystemet Strategikonferansen 2010 KS Finnmark, Alta 9. februar 2010 Nye kostnadsnøkler: prosjektet Skolestruktur og inntektssystemet Samarbeidsprosjekt Norut Alta og SINTEF Anvendt Økonomi Oppdragsgiver KS Nord-Trøndelag, Nordland, Troms, Finnmark Finansiert av kommunene i de fire fylkene, KRD

Kort om prosjektet Mål Er de fordelingsnøkler som brukes i inntektsfordelingssystemet relevante gitt kommunenes ulike topografi/befolkningsstruktur? Hovedfokus skolestruktur Metode Beregner «normale driftskostnader» Modell beregner skolestruktur med lavest totalkostnader – hvor totalkostnader er faste kostnader + kostnader per elev + skyss-kostnader

NB! Alle resultater er å betrakte som foreløbige

Vår tilnærming: lokaliseringsmodell Produksjonsteoretisk Todelt tjenesteytingstype: Undervisning levert felles til gruppe/klasse og undervisning levert til enkeltelever (rettighetsbasert) Mål Ønsker å knytte kostnader til demografiske og geografiske forhold Variasjoner i enkeltelevers behov er holdt utenfor analysene, variasjoner i spesialundervisning, morsmålsopplæring etc. er jevnet ut til «normalverdier»

Kostnader til skoledrift Det er rimelig å sette «normale driftskostnader» som: Faste kostnader per skole + kostnader per elev ved skolen Konklusjon: Stordriftsfordeler Flere elever fører til at de faste kostnadene deles på flere Hovedproblem: Hvor mange skoler trenger man? Hvilke kommuner må ha en desentralisert skolestruktur?

Normalkostnader årstrinn 1-4 Grunnlagsdata: Alle kommunale (og private) skoler i Norge, basis: kostnader på hovedtrinn

NOU 1997: 16 Tilskuddssystemet for private skoler

Begrensninger på reisetid, reisekostnader Basert på veiledende norm for akseptabel total reisetid, dvs reisetid én vei under 45 minutter for årstrinn 1-4 60 minutter for årstrinn 5-7 75 minutter for årstrinn 8-10 I det vesentligste forutsettes buss som transportmiddel ved skyssbehov, ferge/båt der det er nødvendig Gjennomsnittshastighet for fylkeskommunale bussruter (data SSB) Nord-Trøndelag: 27 km/t 612,22 kr/km pr år Nordland: 30 km/t 644,64 kr/km pr år Troms: 31 km/t 574,63 kr/km pr år Finnmark: 27 km/t 570,00 kr/km pr år (merknad Finnmark (17 km/t i SSB data, satt lik hastighet for N-T))

Modellen, utviklet av SINTEF anvendt økonomi Minimerer totale kostnader Totale kostnader er summen av Faste kostnader pr skole (en fast sum) Kostnader pr elev (gitt av antall elever og antall grupper) Transportkostnader (kr/km pr elev) Restriksjoner Alle elever må få et skoletilbud Maksimal transporttid for ulike alderskategorier Maksimalt antall elever pr skole Minimum en skole i hver kommune

Modellens prinsippielle oppbygging Beregner kostnadsoptimal skolestruktur avhengig av bosettingsstruktur på grunnkretsnivå Uavhengig av faktisk skolestruktur i kommunene Uavhengig av faktisk kommunestruktur Hvilke kommuner må ha en desentralisert skolestruktur, gitt forutsetningene?

Modell: Kostnader pr elev

Modell: Antall skoler

Modell vs faktiske årsverk

Finnmark Beregnede kostnader pr elev er 2,8 ganger høyere i den ”mest kostbare” kommunen enn i den ”minst kostbare” Seks kommuner får beregnede kostnader over 2 ganger den ”minst kostbare” Ingen kommuner har ”unormalt” lave kostnader (Forbehold: Modifisering av kostnadsfunksjon)

Følsomhetsanalyse: Følsomhet for justerte forutsetninger: Maksimal reisetid Transportkostnader Foreløpige analyser: Stabil modell ved endrede reisetidsgrenser og transportkostnader (noe større følsomhet for reisetid for finnmarkskommuner enn i de andre tre fylkene) Reisetid Transportkostnader

Modellberegningene er stabile over tid (så lenge bosettingsmønsteret er det)

Vårt utgangspunkt: Dagens reisetidskriteria i IS gir dårlig samsvar med modellberegninger og faktisk skolestruktur Forslag til alternative kostnadsnøkler: Skolestrukturkriterie basert direkte på modell Forenklet og forståelig kriterie basert på modellberegnet antall skoler Uansett behov for ny referansemodell for kostnadsnøkler skole

Kontaktinformasjon: ingen@norut Kontaktinformasjon: ingen@norut.no Inge Berg Nilssen, Norut Alta, tlf 784 57103 / 41 64 41 06

Bonusmateriale

Faktisk skolestruktur, landet Kostra 2008: Driftsutgifter (kommuner) undervisning ca 40 mrd kr, herav 87 % lønn skolebygg ca 8 mrd kr, skyss marginalt Store variasjoner i lønnsutgifter undervisning pr årsverk. Flere kommuner med desentralisert skolestruktur har lavere lønnsutgifter, men ikke når det korrigeres for arb.giveravgift Sammenheng mellom høye driftsutgifter pr elev til skolebygg og skolestruktur

Tjenesteproduksjonen: Årsverk til ordinær undervisning (GSI) er en god indikator for faktisk skolestruktur Ressursbruk til spesialundervisning er økende, store geografiske variasjoner (NOU 2005:18 – Borge-utvalget: Foreslått kriterie: barn med grunn- og hjelpestønad) Undervisning av språklige minoriteter: I dag i hovedsak finansiert gjennom øremerkede tilskudd. Foreslått innlemmet i rammetilskuddet (st.prp 60 (2004-05)), foreslått kriterie (NOU 2005:18): 1.generasjons innvandrere 6-15 år utenom Skandinavia

NOU 2005:18 – Borge-utvalget : Entydig sammenheng mellom kostnad pr. elev og skolestørrelse Sammenheng mellom bosettingsmønster og kostnader pr elev Er kostnadsulempene ”frivillige” eller ”ufrivillige” Foreslår en videreføring av dagens reisetidskriteria ,men også utvikling av et nytt strukturkriterium

Årsverk til ordinær undervisning avhenger av av elevtall og gruppestørrelse Årstrinn 1-4 Årstrinn 5-7 Årstrinn 8-10

Transportkostnader i modellen: Faktiske (marginale) kostnader. Å reise 45 minutter med buss 190 dager i året i en hastighet på 31 km/t tilsvarer en kostnad på ca 150 000 kroner i året... Modellen tar ikke hensyn til: TØI rapport 459/1999 ser på tidsverdier av reiser, de er satt til 26kr/persontime for reiser under 50 km med buss (andre reiser, dvs. ikke forretningsreiser eller reiser til/fra arbeid). Å reise 45 minutter med buss 190 dager i året tilsvarer da 2233 kroner i året (en reise til/fra jobb er priset ca 1,5 ganger så høyt) – burde slike kostnader vært inkludert også for barn? Normalt bruker man 1,1 time til reise uansett hvor i verden man bor (Andreas Schafer and David Victor: «The Past and Future of Global Mobility», Scientific American, October 1997, pp. 58-61). Er øvre grense for transport egentlig ca 30-35 minutter (hver vei), mens alt over fører til økte (sosiale) kostnader?