Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Senter for Velferdsteknologi
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Velkommen som nettstudent!
Felles samarbeidsverktøy UHNett Vest Svein Bjarne Brandtsgård Høgskolen Stord/Haugesund.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Tanker rundt opplæring i nytt biblioteksystem Maria Sindre Bjelke, BIBSYS Brukermøte 22. mars 2012.
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
1 Video i undervisningen
Mobiltelefon er kult Sjekk nå!
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Erfaring med bruk av E - læring i Helse Bergen:
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
TROMS Ø Nettbasert kompetanseutvikling
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
TROMS Ø Kompetansebygging i og mellom tjenestenivåene - en mulighet for alle!
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
Gruppe for sanntidstjenester - GFS Årsplan Hovedmål: Mål 1: Avvikling av gammel telefoni-infrastruktur Mål 2 Videreutvikle Sip-infrastruktur med.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
LAVA Læring Prosjektbasert læring med IKT støtte i skolen I PERSPEKTIV Bent Foyn, Prosjektleder Ass. forskningssjef Norsk Regnesentral.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Litt høyttenking på slutten av årsmøtet.  Digital kompetanse er på offentlige agenda  Bruk av verktøy er gøy  Jeg kan noe, du kan noe. ◦ Sammen kan.
Innspill ● Webmøter bør også kunne være utvidelse av videokonferanse (fra auditorium) ● God lyd innebærer ekkokansellering, vi må bruke tid og penger og.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
11 Sekretærkonferansen Januar 2010 Plogspissprosjekt Sekretærens rolle i organisasjonen.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
1 ”NTNU - en trendleder?”. 2 The Horizon report 2010 En av trendene nå: åpne digitale læringsressurser NTNU har både fokus på og lang erfaring med bruk.
NETTBASERT UNDERVISNING Tenk gjennom noen utviklingstrekk som er mulig/ønskelig.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
May Janne Botha Pedersen Avdelingssjef kirurgiske avdelinger Ringerike sykehus.
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Plogspissprosjekt - sekretærens rolle i organisasjonen v/Britt Silseth
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier. Vi dekker en stor geografisk region (Finnmark alene er like stort som Danmark) Størst andel desentrale studenter I UH - sektoren HIFM har en lang tradisjon Lyd/bilde siden 84 tallet Streaming siden 2006 Vi ser at slike kurs/utdanninger rekrutterer godt. Vi mener fleksibilitet er viktig idag og vil være det I større grad I fremtiden. Finne status og veien videre for HIFM (IKKE OM - MEN HVORDAN) Cabarete etc.. 1. Samlingsbaserte studier hvor utfordringene er å opprettholde kontakt med stud. Mellom samlinger. Dette har vi delt inn I 2 hovedgrupper: Videkonferanse/lyd bilde, Nettbaserte tjenester som f.eks en god portalløsning med tilgang til streamede forelesninger, web-konferanse og LMS. Allerede 1998 hadde vi prosjekt mot Grunnskole lærer utdanningen og førskolelærerutdanningen hvor ped.bruk av videokonferanse som medium. Teknologien fungerer ! Veien videre: 1. Bedre tilgjengelighet (f.eks ut av studio inn på kontor. 2. Økt fokus på brukervennlighet 3. Pedagigisk / organisatorisk utv. arbeid.

Arbeidsgruppens konklusjon Nettbasert undervisning Forelesninger Rollespill studentfremlegg Nettbasert samarbeid Dagens situasjon Nettbasert undervisning – HIFm har kun ett 100% nettstudie – Idrett på Cabarete. Forelesninger – rene studioforelesninger, streamingstudio hvor vi gjenskaper det som skjer i rommet. Kamera mot studenter, tavle lærer og Pc inn som Vga. Rollespill – på desentralisert sos.arb. Meget positiv tilbakemedling fra stud. Rollespilet var reelt og skapte grunnlag for diskusjoner. ”Vi fikk kjenne på følelser som ingen bok kan gi oss”. Vi bet bedre hva vi vil stå ovenfor når vi skal ut i jobb. Studentfremlegg – Dette er brukt i kurs hvor fremelegg av forretingside hvor studenten senere skal presentere dette for en tredjepart. Positiv tilbakemelding – Nyttig å se seg selv, plukke bort uvaner. Nettbasert samarbeid - Vi ser at flere fagansatte tar ibruk avstandsoverbyggende medier i sine fag. Her får studentene tilgang til forelesninger via straeming On-demand eller live. Ved live overføringer er chat eller Elluminate benytter for å knytte sammen studentene på Campus og dem der ute. Vi ser at teknologien er tilgjengelig og har vist seg å fungere. De bevisste Pedagogiske valg(samhandlingsped) hvor teknologien støtter opp om dette, ser vi

Integrasjonskrav/brukerkrav Fra studio til Kontoret Sikker tilgang – Feide ? Brukerne ønsker ikke masse kjekt å ha..... Plattformuavhengig Åpen standard Enkelt brukerne må være selvhjulpen, men hjelpa må ikke være langt unna. Fra studio til Kontoret – dette er ikke kommet som et krav, men som en positiv mulighet fordi tilgjengelig er viktig. Opptatte studio – dette kjenenr vil til. Brukerne ønsker ikke masse kjekt å ha – for ofte ser vi at slike løsninger fylles med for mye.. Det er lettere å hive seg ut I det når man vet at det er hjelp å få om noe skulle gå galt.

Pedagogisk perspektiv -ønsker fra forelesere Ei hand å holde i .......... Viktig at den enkelte har et støtteapparat Ped. Knyttet til IKT etterspørres i større grad IKT for å støtte opp om bevisste didaktiske valg Opprettelse av en Ped/IKT støttegruppe. Klar ledelse:«Dette er noe vi satser på» Et større fagmiljø på dette område Her tenker jeg på det ped.støtteapparat. Når undervisning, gammel vane skal legges om er det en stor fordel å kunne ha kolleger å støtte seg til. Hva fungerer, har noen prøvd dette før? Vi har ennå ikke fått denne gruppen opp å gå, men tjenesten fungerer på sett og vis ( 1,5 ildsjer). Vi ser at lederene som er bevisst i forhold til en klar strategisk satsning lykkes i større grad. Et større fagmiljø på dette område – ser ut over sin egen org. Etter samarbeidspartnere.

Planer ved HIFM Webmøter Ser på andre løsninger Elluminate tilgjengelig for alle desentrale kurs Der det brukes er det positivt Ser på andre løsninger Sammensmelte eksisterende og nye løsninger/teknolgier.

Rød linje er framtidig behov/mulighet Blå Linje er eksisterende Rød linje er framtidig behov/mulighet

Erfaringer konkret i undervisning Rene opptak (ankermann på nyheter) Dette blir veldig fort kjedelig Opp av stolen - dra inn tavla, gi av deg selv, illustrasjoner, nettlenker, ppt – (variasjon) De aller fleste ser forelesningene flere enn en gang, repetisjon før eksamen/oppgaveløsning Problembasert læring / samhandlingsped Her er det mye å hente De som har lyktes har engsjerte studenter Teknologien underbygger en slik ped.

Erfaringer konkret i undervisning Gjenskape det som skjer på forelesningen via straming live og ON-demand Et for godt tilbud? Studentene (voksne folk i arbeid) uteble og forelesningen ble avlyst.

Råd fra fagansatte om veien videre Mange ansatte etterspør opplæring og kurs. Forslag fra fagansatte er å legge slike kurs på instituttmøter og fag dager hvor oppmøte er godt. Det er viktig å finne frem til motivasjonsfaktorer for å stimulere de ansatte til å ta i bruk ny teknologi. Teknologi basert undervisning bør komme i kombinasjon med tradisjonell on-campus undervisning.

Råd fra fagansatte om veien videre Disse fagmiljøene kan tenke seg å være positive ”ambassadører” innenfor andre miljøer hvor det er generell skepsis til å ta i buk ny teknologi. Fagansatte ønsker hjelp/veiledning de første gangene en bruker ny teknologi, spesielt viktig for de som oppfatter dette som vanskelig og ”skremmende”. Opprettelse av en pedagogisk/didaktisk arbeidsgruppe som skal være til støtte for den enkelte fagansatte som ønsker å ta teknologien i bruk.