Services offered by hearing aid professionals Draft prEN 15927.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Henvisning og utredning for CI
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Kvalitetssikring av h.app.tilpasn.
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Virksomhetssertifikater i kommunene Erfaringer og utfordringer
Hverdagsrehabilitering
Spørreundersøkelse 2013 Einar Laukli Fagnettverk 2013.
Screening – spedbarn - høreapparater Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
1 (Marianne Riise, fagdirektør, Valgforum 1. – 2. mars 2010) Utviklingsoppgaver på valgområdet.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
ISF poliklinikk 2008 – skjerpede krav til utførende helseperson Fagnettverksmøte Tromsø 9. – 10. oktober 2008.
Prosjekt sterilforsyning Helse Nord
Fremtidig høreapparatformidling SH-dir Problemstilling •Uklare ansvarsforhold •Mange aktører •Lange ventetider •Forskjeller avhengig av bosted.
Nordisk lærebok i Audiologi
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Tjenester tilknyttet formidling av høreapparater
CI i Helse Nord Retningslinjer Barn (< 18 år) henvises til RH Barn (< 18 år) henvises til RH Voksne skal henvises til St. Olav Voksne skal henvises.
Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Arbeidsmøte 6 Patologisvar Annebeth Askevold Ullevål hotell 7. september 2006.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Standardisering 2006 Møter i Barcelona og Madrid IEC: WG 10, 13, 21 ISO: WG 1.
Utvikling, tilgjengeliggjøring og anvendelse av maritim geografisk informasjon Fargis Seminar – 5. mars 2003 Terje Grastveit Prosjektleder.
Drift. Målt energibruk vs beregnet energibruk Erfaringer fra 64 prosjekter fra 5 land Forventet og målt energibruk til oppvarming i boliger og yrkesbygg.
KVALITET I INNKJØPSPROSESSEN
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
KRAV TIL PAKKEMATERIALER
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Hørselvern Always a Safe Step ahead!.
Presentasjons oversikt:
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Arbeidsmiljøet for ansatte
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
HØREAPPARATFORMIDLER-UNDERSØKELSEN
H jelpemiddelformidling lokalt hjelpemidler og tilrettelegging Denne presentasjonen finnes på vår hjemmeside Finnes under
Forsvarsbygg Utleie NS-INSTA 800 Norsk og Internordisk standard som beskriver et system for å fastlegge og bedømme rengjøringskvalitet 1. Utgave.
DILEMMA, DRIVKREFTER OG BARRIERER
Geometri 1.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Forelesning 9 Are Raklev.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Måling.
Arbeidsgiver skal utføre risikovurdering.
Måling.
Nye Bildrivstoff Rotary Skien Nye Bildrivstoff Rotary Skien
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Tallsystemer.
Forsering av fag og fraværsgrense i videregående skole
Kunnskap skaper verdier
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
ELEVER, FORELDRE OG DE SOM JOBBER PÅ EKROM OG KRINGSJÅ
Forelesning 9 Are Raklev.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456,
Omvendt proporsjonale storleikar
Forelesning 6 Are Raklev.
Forelesning 5 Are Raklev.
Forelesning 11 Are Raklev.
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Støypropper og avhjelpsfunksjon
Klarer du oppgavene, og kan dere forklare løsningene?
Lærerutdanningsskoler2025
Palliativ plan i Profil
HVORDAN BØR VI FOREBYGGE OG KURERE SOSIALE, PSYKISKE OG PERSONLIGE Problemer? Bildet illustrerer:  ·        bredden  i SINTEFs ekspertise, fra havrom til.
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
Forslag til Produkforbedringer
Masterprogram i psykologi
Utskrift av presentasjonen:

Services offered by hearing aid professionals Draft prEN 15927

Hearing aid professional = audiograf men i praksis alle som kan tilfredsstille disse krav

Europeisk standardforslag som nylig har vært til høring i Norge Dersom vedtatt blir det automatisk norsk standard Konsekvenser? Ferdig innen utgangen av 2010

Scope  Spesifisere prosessen fra første kontakt med klienten til langtids oppfølging  Beskriver:  Utdannelse (lavere enn norsk audiograf)  Romfasiliteter  Utstyr  Målinger, prosessen  Kvalitetskontroll  Etikk

Kan utelate visse grupper  Barn  Andre handikapp  CI

Utdannelse Vises til europeisk direktiv Lavere grad enn BSc Nasjonale krav kan her bli gjeldende

Lokaler  Mottakelse  Rådgivning  Audiometri  Tilpasning  Teknisk vedlikehold, høreapp.testing osv.  Krav til belysning, støy, etterklang

Utstyr (minimum)  Rentoneaudiometer med luft- og benledning (type 1 eller 2 i IEC ) (type 1 eller 2 i IEC )  Taleaudiometer (IEC )  Kalibrering, lydmåler, øresimulatorer  Otoskopi  Avstøpning for ørepropp  Høreapp. programmerings-utstyr  Innskuddsforsterkning  Høreapp.testing  Div. verktøy og vedlikeholdsutstyr  Demonstrasjonsutstyr, bl.a. tekniske hjelpemidler (teleslynge osv.)

Etiske krav  Forhold til klienten  Forhold til leger og andre faggrupper  Forhold til kolleger  Reklamering, annonsering

Prosessen, målinger  Første kontakt, registrering, informasjon  Hørselprofil  Audiologi  Otoskopi  Rentoneaudiometri  Taleaudiometri  Annet  Tympanometri, UCL/MCL, loudness scaling

Henvisning til medisinsk utredning!

Tilpasning  Valg av hovedtype app.  Programmering  Pre-setting  Fine-tuning

Verifisering (minst en av 3 metoder)  Taleaudiometri i lydfelt med og uten støy, med og uten app.  Spørreskjema  Innskuddsforsterkning  Evt. annet  Lydfeltsaudiometri med og uten app.  Lokalisering (høyttaler-array)

Instruksjon  Produkt-spesifikk instr.  Plassere og bruke app.  Skifte batteri  Rengjøring  Høre-taktikk  Bruk med andre tekn. hj.midl.

Oppfølging  Kontroll etter tilpasning  Otoskopi  Fysisk tilpasning  Brukermessige forhold  Ørevoks  Hørselfunksjon  Rejustering  Hørselstrening (av andre?)  Bistå ved feil, testing av app.

Annen service  Sørge for batterier (info)  Motta brukte batt.  Rengjøringsprodukter  Andre tekn. hjelpemidler (teleslynge, varsling osv.)

Kvalitetssikring  ISO 9001  Tilpasningskvalitet  Klientens tilfredshet  Spørreskjema  Taletesting  Behandling av klager  Korrektiv handling

Dokumentasjon  Klient-journal med alle aktuelle opplysninger  Demografisk  Medisinsk  Hørselprofil  Høreapp. type, serienr.  Tilpasningsdata  Verifisering  Oppfølging

Annex A  Beskrivelse av utdannelses-moduler  Administrative rutiner  Anatomi, fysiologi  Høreapp.  Teknisk  Tilpasn.  Modifisere  Ørepropp  Klient-rutiner  Akustikk, fysikk, elektronikk, data  Praktisk trening

Annex B  Anbefalt klient-info vedr. tilpasningsprosessen