LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Arkitekturpolitikk i Oppland fylkeskommune Hvorfor og hva?  Legg til en tekst •Regjeringens handlingsplan fra 2009: Arkitektur Nå!
Samhandlingsreformen Tove Karoline Knutsen 3. februar 2010.
Læring på arbeidsplassen
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
« gir medlemmene en bedre hverdag». 2 Saker • Kort presentasjon av prosjekt og styringsgruppe • Innmeldingsskjema kvinnenettverk • Kommende seminar/kurs.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Den ideelle kommunesammenslåing
Møreaksen - et samlet fylke
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
1 Etablering av Regional kompetansetjeneste Rehabilitering (RKR) Kirsten Sæther.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Fylkeskommunal boligpolitikk?
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Jonathan Hall1 Historikk 1 Tidligere prosjekter: ”Regionalt samarbeid om vekst, bosettingsmønster og næringsarealer i Tønsbergregionen” (Andebu,
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
IHR IT plangruppa USIT allmøte Medlemmer Ingar Pettersen, leder Kjetil Johnsen, sekretær Morten Dæhlen, instituttbestyrer, IfI Jan Gunnar Bjålie,
Eksempel 4: Smart transport
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Boligpolitikk Sarpsborg - Norge.
DKFU Kunnskapsbyen Drammen - et godt sted å bo, med Norges beste skole 2006: Norges billigste skole 2011: Norges beste skole 2011: Norges billigste skole.
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Prosjektområde Ytre Oslofjord Kjell Løkke Leder i Styringsgruppen.
Vi skal bygge videre på det vi har!
Aktørenes roller i planprosessene
E 16 OG RINGERIKSBANEN STATUS OG FRAMTID Matz Sandman REGION HADELAND, 14. FEBRUAR 2014.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Hva sier tallene oss?.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Hørings- prosessen i Vestfold våren 2007 Status. Rammene for høringsprosessen Prosessen skal munne ut i fylkesvise preferanser når det gjelder: –Valg.
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Sykehuset Innlandet HF Arbeidet med fremtidig sykehusstruktur i Innlandet  Regionrådet for Hamarregionen Prosjektdirektør Roger Jenssen 21. oktober 2014.
Kulturstrategi for Oppland
Velkommen til Nord - Trøndelag Fagsamling om spillemiddelordningen, Nord- Trøndelag 03. – 05. juni 2014.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Regional plan for internasjonalisering i Nordland
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Utskrift av presentasjonen:

LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget

Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det

Vår regions utfordring •I pågående arbeid setter kommunene seg et mål om å øke fra til ca innbygger innen •Regionen vil da måtte ha en årlig befolkningsvekst på personer i snitt, eller 2,5 – 3 prosent •Befolkningsvekst 1990 – 2011: innbyggere •Vekst fra 2010 – 2011 –Ringerike: 0,49% –Hole: 2,74% –Jevnaker: 1,45

Hovedfokus på fem hovedfelter •Ringerike utvikling jobber nå med fem hovedfelter: –Omdømme – kommunikasjonsstrategi –LINK Ringerike – Samferdselssatsingen i regionen –Vekststrategi – befolkning og fortetting –Regional næringsstrategi –Kunnskapspark Ringerike •Målet er å sikre en helhetlig og langsiktig arbeidsform

Hva må til for å nå målene? •Regionen må være synlig og ha et omdømme på nivå med Drammen i dag •De store infrastrukturutfordringene må løses så raskt som mulig –E16 –Rv35 –Ringerikspakken –Ringeriksbanen •Kommunene må være offensive samarbeidspartnere for næringsutviklere –Ledende på tilrettelegging og saksbehandling –Tett og godt samarbeid med Vegvesen, Fylke og Fylkesmann •Det må arbeides med tilretteleggingen av bo- og næringsarealer på en helt annet måte enn nå Kommunikasjons- strategi ”LINK RINGERIKE” RINGERIKSREGIONEN 2030 RINGERIKSREGIONEN 2030

Mandat – LINK Ringerike •En rekke prosjekter av avgjørende betydning for regionen som nå er under utvikling •Prosjektets mandat: –En felles prioritering av samferdselsutfordringene kommunene imellom som fundament for arbeidet. –Tydeliggjøre og synliggjøre regionens behov innen samferdsel – gjennom offensiv og positiv kommunikasjon. Ringeriksregionen må i større grad prege debatten om viktige samferdselsgrep på Østlandet. Fokus rettes mot regionens betydning for utviklingen i det sentrale østlandsområdet – Hvorfor Ringeriksregionen er viktig for Norge. –Koordinere aktørene som arbeider med påvirkning, sørge for forankring og felles strategi. –Utarbeide langsiktig strategi for arbeidet med samferdselsutviklingen i regionen, Behandlet i Rådet for Ringeriksregionen i februar 2012.)

Prioriteringer 1.Raskest mulig ferdigstillelse av E 16 fra Sandvika til Hønefoss – om mulig forsering av tidsplan og alternative finansieringsformer 2.Få på plass nødvendig finansiering av Rv35 Jevnaker 3.Posisjonere Ringeriksbanen som et pilotprosjekt for alternativ finansiering og arbeidsform 4.Ringerikspakken – betydelig tempo- økning i planarbeidet

LINK-prosjektets oppgave •Etablere en påvirkningsstrategi basert på regionens prioriteringer •Etablere en overordnet aktivitetsplan for perioden fram til desember 2013 –Kommunikasjon –Lobby –Lokaldemokrati –Regionalt næringsliv •En vurdering av ressursbehov for gjennomføring •Strategi og aktivitetsplan behandlet i strategigruppa medio februar

Arbeidsform •Strategigruppe etablert – to møter gjennomført –Tre kommuner, Statens vegvesen, Buskerud Fylkeskommune, Ringerike Næringsforum m.fl. •Samferdsels- og fortettingsanalyse gjennomført •Arbeidsgruppe i gang –Matz Sandman, Lennart Hovland, Roar Hammerstad, Lars Olsen, Terje Dahlen og Jan Erik Gjerdbakken •Ferdig strategi medio februar – beslutning før fremleggelse av NTP-forslag 29. februar i strategigruppa

Vårt budskap: •E16 og Rv35 er lengst i planleggingen – og det er maktpåliggende for regionen å unngå forsinkelser i plan- og gjennomføringsprosessen. •KVU/KS1 for Ringeriksbanen må ikke forsinke videre framdrift på E16 •Ringeriksbanen vil uansett valg av strategi være et svært godt prosjekt som er velegnet for alternativ finansieringsmodell •Både E16 og Ringeriksbanen er viktige for landet – ikke bare for Ringeriksregionen