Høyhastighetsutredningen 2010 - 2012 Tom Stillesby Prosjektleder Geilo 26. oktober 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
COINCO II Oppsummering, forankringsprosess juni – juli 2011
Advertisements

EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Hva er Fretex ?.
Høyhastighetsutredningen
Høyhastighetsutredningen 2010 – 2012 Seminar Oslo – Hotel Opera 16. desember 2010.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Innovative anskaffelser som drivkraft til næringsutvikling
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Raskiftet vindkraftverk
Den ideelle kommunesammenslåing
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
februar 2007 Mandat, hovedproblemstillinger og arbeid.
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Dagsorden - Åpent møte kl
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
Medlemsundersøkelsen 2012 Hebe Gunnes Seniorrådgiver NIFU/styremedlem NTL forskningsinstitutter
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Nattland skole 8.juni 2011 Informasjon om det forestående byggeprosjektet.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Prosjekt tidlig innsats
Regional transportplan Agder
Vi skal bygge videre på det vi har!
en jernbane for fremtiden
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Lillemoen skole Foreløpige planer for regulering, utbygging og rehabilitering Enhet for arealplan Britt Søgaard, Charlotte Norstrøm og Erik Johan Hildrum.
KVU for kryssing av Oslofjorden
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Bydelsbesøk Majorstuen T-banstsjon og Sporveistomten.
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – Byggetrinn 2 Tilbudskonferanse 25. september 2012.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Agdersamling 13 sept kommunal responssentertjeneste og felles anskaffelse av trygghets- og varslingsteknologi Agdersamling 13. september 2016 Prosjektleder.
Prosjekt Gjennomføringsplan InterCity - viktige premisser og opplegg for planarbeidet Lars Erik Nybø Jernbaneverket.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Utredningsprosjektet for høyhastighetsbaner
Interkommunal eierstrategi
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
Høyhastighetstog i Norge- Realitet eller utopi?
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Oppsummering 02.september 2016
Aktiviteter i campusutvikling høst 2017
E18 Akershus grense - Vinterbro
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Høyhastighetsutredningen Tom Stillesby Prosjektleder Geilo 26. oktober 2010

Jernbaneverket skal utrede hvilke handlingsalternativer som er best egnet for å nå målene i transportpolitikken i de ulike korridorene,herunder bl.a.; A - referansealternativet; en videreføring av dagens jernbanepolitikk B - en mer offensiv videreutvikling av eksisterende jernbaneinfrastruktur, også utenfor InterCity-området C - høyhastighetskonsepter som delvis bygger på eksisterende nett og InterCity-strategi D - hovedsakelig separate høyhastighetslinjer Hovedmål med Utredningen

Utredningen i 3 Faser Fase I Oppsummere tidligere utredninger Mars 2010 Aug 2010 Jan 2011Okt 2011 Feb 2012 Fase II Etablere Grunnleggende Forutsetninger Fase III Utredninger av strekninger Oppsummering og Innspill til NTP

Utredningen vil gjennomføres i 3 faser: •Fase I : –gi en samlet oversikt og framstilling over det kunnskapsgrunnlag som foreligger i Norge, samt den framlagte utredningen om høyhastighetsjernbane i Sverige (SOU 2009: 74). •Fase II : Definere felles premisser for de korridorvise utredningene. •Fase III : Korridorvise utredninger –Traseer – flere for hver korridor –Samfunnsøkonomiske beregninger –Lokalisering av stasjoner inkl stoppmønster –Endepunkt og underveis kollektiv transport tilknytninger Utredningen i 3 Faser (forts)

for Strekningene: •Oslo – Kristiansand – Stavanger •Oslo – Bergen •Oslo – Trondheim •Oslo – Göteborg •Oslo – Stockholm I tillegg skal: Bergen – Haugesund/Stavanger, utredes i kombinasjon med Oslo – Bergen Oslo – Kristiansand – Stavanger Strekningsvise utredninger

Plan •Fase I ble ferdigstilt I august 2010 •Fase II –Anbudsforespørsler ble sendt ut første uke i juli –Anbudsfrist midten av august –Tildeling 30. september –Gjennomføring oktober 2010 – februar 2011 •Fase III –Anbud sendes ut i november 2010 –Anbudsfrist i desember 2010 –Tildeling februar/mars 2011 –Gjennomføring mars – oktober 2011 –Utarbeide sluttrapport oktober januar 2012 –NTP : 1. februar 2012

Status pr. 28. sept •Fase I ferdigstilt – rapport fra Cowi offentliggjort –Alle tidligere HHB konsepter beregnet på forskjellig måte •Fase II –Forespørsler for Fase II - 6 delutredninger sendt ut som planlagt –Mottatt, Evaluering ferdig –Offentliggjøring av kontrakter 30. september •Mange henvendelser fra media og politiske- og nærings- interessegrupper •Internettside fra 30. september •Ekspert gruppe –Møte i Oslo 30 Aug - Avtale hvordan Ekspertpanelet kan brukes på best mulig måte •Styringsgruppen –2. juni –27. august 2010, –2. november 2010

Høyhastighetsutredningen Jernbaneverket utførte vurderinger av Høyhastighetsjernbane i 2006/07. Høyhastighetsutredningen er ikke bundet av tidligere konklusjoner

Fase II – 6 delutredninger 1.Markeds Analyser 2.Planlegging- og Utviklingstudier 3.Finansielle og Samfunnsøkonomiske Analyser 4.Kommersielle- og kontraktsstrategier 5.Tekniske- og Sikkerhets Analyser 6.Miljøanalyser

Markeds Analyser •Volum •Underveistrafikk •Godstrafikk – nye tjenester •Hvorfor vil markedet bruke HHB – pris, reisetid, komfort •Psykologiske forhold knyttet til lange tunneler – forretnings- og turistmarkedet

•Dedikerte spor for HHB for langdistanse persontrafikk kontra flerbrukspor person/gods trafikk •Mulighet for å bruke eksisterende spor i en stegvis utbygging •Dobbeltspor kontra enkeltspor •Antall stasjoner / lokalisering and stoppmønster basert på markedsanalyser. •Kommersiell hastighet/topphastighet •Ansvar for Bygging og drift av nye stasjoner •Stasjonsutvikling og overgangsmuligheter Plan- og Utvikling

•Vurdere intergrerte bystasjoner/kollektivknutepunkter kontra HHB stasjoner utenfor de større bysentra, og hvordan dette påvirker reisetiden og konkurransekraften til HHB •Kombinasjoner av overnevnte og krysningspor •Hvordan HHB vil påvirke og mulig forandre det kollektive transport systemet som en helhet Plan- og Utvikling (forts)

Utredningen skal finne svaret på om HHB i en eller flere av korridorene er det rette å gjøre fra et samfunnsøkonomisk synspunkt – vil bli utredet I Fase III. Premisser •Vurdere Regionalutvikling, økt konkurransekraft for næring •Vurdere nåværende beregningsmetoder pga den store endringen som bygging av HHB vil medføre •Utrede effekter inkl langtidseffekter som ikke hensyntas i de nåværende metodene •Vurdere konsekvenser for nåværende luft- og busstransport •Vurdere fordeler/effekter ved HHB sammenlignet med utvikling av annen infrastruktur I h.h.t. dagens planer. •Vurdere forskjellige former for finansiering •Vurdere om bygging av HHB vil gjøre annen infrastruktur mer lønnsom Økonomi

•Hvordan HHB skal organiseres i byggefasen •Anbudstrategier – størst mulig grad av konkurranse •Utvikling og valg av tekninske standarder •Utvikling av nye bygge metoder •Hvordan planleggingskostnadene kan minimeres uten at nøyaktigheten av byggekostnadsestimatene forringes Kommersielt

•Hastighetstandarder i de forskjellige korridorene •Tekniske standarder spesielt mht norsk vinterklima •Utrede bruk av innstøpte skinner. •Utrede bruk av krengetog •Vurdere teknisk sikkerhet mht blandet trafikk/hastigheter •Sikkerhets-/ulykkesaspekter mht overføring av person/godstrafikk fra vei til bane •Sikkerhetsaspekter knyttet til sabotasje/terror Teknisk & Sikkerhet

•Hvordan HHB kan bidra til å oppnå de nasjonale miljømålene •Klimagass utslipp i levetidsfasen (bygge- og driftsfasen). Hvordan andre land har kalkulert og vektet dette •Vurdere hvordan traseer og profiler kan tilpasses landskapet. •Utrede konsekvensene av store massedeponeringer •Vurdere hvordan togenes energiforbruk påvirkes av fart, kurver og stigningsgrader. •Økt energiforbruk skal vurderes mot fordelene med økte hastigheter, færre togavganger og en mer effektiv bruk av personell. •Hvordan miljøet vil bli påvirket av at HHB vil påvirke den totale kollektivtransporten. Miljø

Organisasjon Director General JBV Steering Committee Anita Skauge Project Manager Tom Stillesby Supply Management Contracts Per K Ustad Project Coordinator Britt Narmo Gunnar Malm Media Lisbet Kierulf Botnen Ignacio Barron de Angoiti Richard Eccles Oscar Frøidh Bjørn Nilsen Kåre Petter Hagen Steinar Strøm Bo-Lennart Nelldal Thomas Havnegjerde Dagfinn Berge Nils Olsson Siri Pettersen Strandenes Jon Frøisland Project Engineers & Economists (2-6) Railconsult EXPERT GROUP Jean-Francois Paix CONSULTANTS Atkins WSPGroup PwC Pøyry Infra AsplanViak

Samordning med IC utredningen og Kapasitetsvurderinger i Oslo Navet Jernbanedirektøren Etatsdirektør Plan og Utvikling Anita Skauge Prosjekt leder HHB Utredningen Tom Stillesby Seksjonssjef Lars Erik Nybø Prosjekt Leder Kapasitet i Oslo-navet Arne Stølan Prosjekt Leder InterCity Anne Siri Haugen Region Vest/Øst/Nord Strekningsvise Utredninger

Fase III - Strekningsvise Utredninger B - Mer offensive utvikling av dagens infrastruktur C - HHB konsepter delvis basert på eksisterende nett D - Nye HHB Traseer •Plassere traseer i landskapet •Utbyggingskostnader •Miljøkostnader/fordeler •Inntekter •Endepunkt og underveis kollektiv transporttilknytninger •Lokalisering av stasjoner inkl stoppmønster •Areal- og næringsutvikling •Samfunnsøkonomi

•Over 20 forskjellige traseer i de 6 korridorene er identifisert så langt for oppgradering eller nye HHB traseer. •Vi må sannsynligvis gjøre et utvalg å studere i Fase III Fase III - Strekningsvise Utredninger (forts)

Corridor West; Alternatives and Concepts A,B,C,D C,D A,B D D D D D Oslo Drammen Hønefoss Geilo Bergen Haugesund Stavanger