Den islandske ættesagaen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

Norges historie Middelalderen Stavkirker
Skjønnlitterær fortelling
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Soga om Gunnlaug Ormstunge
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
”Ærligere sammen” Anne Brigitta Langmoen Kvelland.
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
CV Curriculum Vitae.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
ELDRE NORRØN TID: (VIKINGTIDA) YNGRE NORRØN TID:
EPISK DIKTNING inkl novelle
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Med sekken full av penger!
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Litteraturhistorie.
10. Samfunn og stat i Norge i middelalderen
Norske Runer Språk i perioden
Tidlig middelalder i Europa
Roman- og novelleanalyse
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Bokpresentasjon Bergen
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Sagadiktning og poesien Snorre Sturlasson
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
En liten smakebit på norsk historie
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Middelalderen 3påk
Problemet og løsningen:
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
100 lure ord å lære.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
En historie om folkediktning og eventyr
Litterære virkemidler
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Og.
Det flerkulturelle samfunnet
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Islendingesagaene Litteraturhistorie og forskningshistorie
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
Om hellige skrifter.
Islendingsagaen – med fokus på Soga om Gunnlaug Ormstunge
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Om eventyr, fabler, sagn, folkeviser.
800 – 1350: Norrøn litteratur.
Kapittel 2 oppgave j. Hvorfor er vikingene så populære?
Middelalderen År Viktoriya/Shutterstock.
Repetisjon av norrønt: språk, litteratur og kilder
800 – 1350: Norrøn litteratur.
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
Atle Sævareid: Bibelens tilblivelse
Betegnelse på felles norsk/islandsk litteratur, ca
Panorama Vg2 Tendenser og faser Språklige forhold i middelalderen
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Den islandske ættesagaen Narrative trekk (fortellertrekk) og samfunn

Narrative trekk ved islandssagaene Strukturen på sagaen/fortellingen er følgende: Presentasjon, uenighet, klimaks, hevn, forsoning, avslutning (slik utvikler også ofte feidene seg) Autoral synsvinkel, 3-person-forteller Objektivt skildret, det skal være sant og underholdende Ingen naturskildringer (romantisk fenomen) Det blir ikke tatt stilling til ting Det blir sjelden vist følelser (understatement) Det blir sjelden fortalt om personers tanker En aller annen har vært til stede og kan fortelle Fyndige replikker (”Han var ikke hjemme, men spydet hans var hjemme!”) Telegramstil – korte setninger Mange navn, genealogier (hvem er i slekt med hvem?) Vi regner med ca. 30 islandssager (egt. 45 totalt), ca. 50 totter (små sagaer) og ingen har kjent opphavsmann og vi vet egentlig svært lite om hvordan de er blitt til Lær deg friprosateorien og bokprosateorien i læreboka (men ingen av dem er antakelig korrekt iht. nyere forskning)

Friprosateorien Friprosateorien: Sagaen har eksistert stort sett ferdig i muntlig form (som eventyrene), og at de som skrev dem ned, bare var nedskrivere av muntlige fortellinger. Nordmenn var først på Island 860-930 (landnåmstida, av ”ta land”, men irske munker var der først, pikterne). Og da må jo sagaene være norske? Altså en teori som har stått sterkt i Norge opp til i dag.

Bokprosa-teorien Bokprosateorien: Nei, det står en forfatter bak hver saga. Sagaforfatteren har hatt muntlige fortellinger og enkelte skriftlige kilder å støtte seg til, men har ellers komponert sagaene som forfattere gjør med moderne historiske romaner. Siden dette skjedde flere hundre år etter hendelsene i sagaene, da Island var blitt et eget samfunn og folk kalte seg islendinger (hit kom det også svensker, engelskmenn og fordrevne folk osv.), har denne teorien stått sterkt på Island selvsagt. Det er ”vår” litteratur, ikke nordmennenes.

Nyere retorisk forskning antyder en ny teori Mange islandske skriftlærde rundt omkring på klostrene og lærestedene på Island på 1100, 1200 og 1300-tallet (alle kristne var underordnet Paven i Roma) hadde vært i Europa og lært seg latin, retorikk, grammatikk osv. De leste greske og romerske keiservitaer (biografier) og målet for all skriving var å kopiere forbildene. Dette ble gjort på klostrene der mange satt og skrev av antikke skrifter i skinn de hadde tatt med seg fra Europa (Paris, Bologna etc). Sæmund Frode var i Paris på 1100-tallet og skrev antakelig et utkast til det som i dag er ”Heimskringla” (De norske kongesagaene). Snorre samlet så på 1230-tallet alt om de norske kongene og ”skrev” en ny utgave der alle historiene er lenket sammen og enkelte gamle ting gitt ny språkdrakt (klipp og lim altså). Snorres ”Edda” (”Den yngre Edda”) betyr antakelig heller ikke ”oldemor”, men kommer av det latinske ”edition” (utgave/samling – og det rimer jo, han samlet sammen det man visste om de norske kongene i ”Heimskringla” og den norrøne diktekunsten og den norrøne mytologien i Den yngre Edda).

Hvem er forfatteren? Hvem skrev så kongesagene og islendingesagaene? Er de bare kopier av gamle romerske vitaer? Nei, men fortellermønsteret og menneskeskildringene er forbausende like de antikke vitaene, jfr. det aristoteliske dydsetikken: rettferdighet, mot, måtehold. De ytre trekk stemmer med det indre hos heltene osv. (Fager og ljos, vansiret og mørk). Mange scener i vitaene går også igjen sagaene (Ragnhilds drøm, trellen Kark dreper på kongen, Olav Digre faller på kne når han stiger i land på Vestlandet osv.). Men det må likevel ha ligget muntlige fortellinger til grunn, for folk i middelalderen elsket å fortelle og det var også den eneste måten å ”få greie på hva som foregikk” – hva skjer’a? Og folk reiste mye i middelalderen – ut i viking, ut å lære, ut å kjøpe og selge. Sagane er preget av en viss form for ”misogyni” (kvinnehat), det er jo kvinnene som holder feidene i gang – og det mange jævlige kvinner i sagaene. Munker (som egt. skulle være seksuelt avholdene) har en viss tendens der, også i dag. Altså det kan være skriftlærde munker som står bak mange av sagaene – eller andre av kirkens menn – skriftlærde har de i hvert fall vært – og de har hatt tid til å skrive og har hatt en viss posisjon i samfunnet. Det kan også være folk som Snorre Sturlason, høvding og gode, som hadde fått opplæring i lesing, skriving, lover, latin, teologi og norsk-islandsk historie. Vi vet egentlig svært lite om opphavsmennene (kvinnene?) til den norrøne litteraturen – og da er det lov å spekulere fritt. Det gjør også jeg.

Det islandske samfunnet på 1000-tallet Gódord (en slags ”fylker” med egne ting) Góder/gódordsmann (øverste leder og lovmann, kunne lovene utenat) Ingen øverste statsmyndighet, ingen utøvende myndighet (et førstatlig samfunn) Feider og ”klaner”/frender (feidene kunne var i generasjoner) styrte samfunnet, men måtte forholde seg til lovverket eller det som ble vedtatt på tinget (Alltinget var øverste organ – en gang i året) Gaver og vennetjenester var normalt og forventet (”smøring” i dag) Kvinnene egget til hevn – slo ring om familiene/gården hvis den var truet Det var hevnplikt iht. loven Forhandlinger kunne føre frem Bøter (selvbøter) Island ble lagt innunder den norske kongen på slutten av 1200-tallet Senere innunder Danmark (Norge innunder Danmark på slutten av 1300-tallet)

Den norrøne mennesket-idealet Idealet bygger på den aristoteliske dydstenkningen – de islandske ættesagaene hadde altså røtter i den greske og romerske biografiskrivingen, særlig Svetonius – Are og Sæmund Frode, de første skriftlærde på Island var utdannet i Europa og hadde fått opplæring i gresk og romersk retorikk og historieskriving – på latin – ca. 1100. Rettferdig Modig Måteholden Gavmild Venners venn, ikke uvenners venn Hegner om ettermælet sitt Beskytter æren Oppfyller hevnplikten, men kan også gå i forhandlinger om bøter (selvbøter) Lys og vakker, langt hår, sterkbygd, fine klær og smykker Det er sammenheng mellom ytre og indre menneskelige egenskaper I middelalderen er det mørke forbundet med det onde (her ser vi kanskje kimen til senere tiders rasisme, dyrkingen av den lyse ariske rase osv.

Det norrøne samfunnet var et klassesamfunn Konge Hirdmann Skald Gode (godordsmann/høvding) - biskop Storbonde – kjøpmann - prest Fri bonde – husmann, degn (klokker) Leilending, løysing (gjort seg fri fra trelleriet), huskar, arbeidskvinne, fisker Trell, trellkvinne, umage (veiking eller ungdom), underdegn

Utenfor samfunnet Fredløs (lyst fredløs pga. (skjult) drap som man ikke har stått åpent frem med) Skoggangsmann (en som lever som fredløs eller forbryter og farter fra sted til sted) Lovløs Trollmann Seidemann (en som seider eller spår ondt) Trollkvinne Tigger og fantekjerring

Norrønt på 900-talet Omtrentleg utbreiing av norrønt tidleg på 900-talet. Det raude feltet viser vestnordisk, det oransje austnordisk og det rosa gammalgutisk. Det grøne området viser utbreiinga av andre nærliggjande germanske språk.

Fargekart norrønt ca. 900 e.Kr.

Før det latinske alfabet og pergamentet Å risse runer

Strektegnede vikinger

Oppgjørets time Holmgang

Vikingene kunne seile Råseil og nesten uten kjøl (ballast)

Det er mange nettsteder om vikinger: http://home.online.no/~o-reim/ www.sola.kommune.no/.../EIRIKRAUDE1.htm