BYGGESAKSBEHANDLINGEN -fra den høye himmel til den dypeste fortapelse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Disiplinærutvalget virksomhet; status og refleksjoner
Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
Brukermedvirkning og pasientmakt
Unntatt offentlighet? Seminar Høgskolen i Vestfold 9. Mars 2006  Møteoffentlighet -  Etter kommuneloven § 31  Etter universitetsloven § 9-6.
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
GRUPPE 14 Bygging i 100-metersbeltetGruppe F
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program • Gjennomgang av praktiske oppgaver •nr 1 og 2 • Prosessuell kompetanse -Forvaltningslovens.
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
PÅRØRENDE RETTIGHETER
Bydelsoverlegens rolle(r) i for hold til psykisk helse
Tidsfrister i planleggingen
Prof. Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk
Informasjonsplikt og uttalerett
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
1 Kommunalt erstatningsansvar på teknisk sektor Hovedpunkter, illustrert gjennom rettspraksis Utg.pkt: Uaktsomhet vilkår for erstatningsansvar FYLKESMANNEN.
ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER.
JUS201 Dag
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Komplekse saker i Elklagenemnda
Rådgiver hos Fylkesmannen og Helsetilsynet i Aust-Agder
Studieadministrativ dag
Utbyggingsavtaler Egil Stabell Rasmussen
SANKSJONER I PLAN- OG BYGNINGSLOVEN

Fylkesmannen i Oslo og Akershus 1 Fylkesmannens behandling av klager etter offentleglova Åpenhetstinget 2010 Eldbjørg Kluften, Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Juristens og ingeniørens tilnærminger – noen egne erfaringer Professor Hans Jacob Bull Nordisk Institutt for Sjørett.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Situasjonen i barnevernet i Agder fylkene Barneverntjenestene i Vest-Agder hadde samlet ved utgangen av 2008, 122,8 stillinger De mottok 1475 nye meldinger.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Fjernvarmedagene 2009 Tilknytningsplikt til fjernvarmeanlegg Forholdet til anskaffelsesreglene Advokat Marco Lilli - Kluge Advokatfirma DA.
Hvorfor er vi her i dag? - Å krenke et barn kan føre til: *selvmord *Sykdom *Læringstap *Sosial isolasjon *Uførhet *Store offentlige og private utgifter.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Foto: Geir Hageskal Kommunens skjønn ved tildeling av bevilling Bruk av hensyn og tyngende vilkår v/ Marte S. Bjørnsen Eierskapsenheten.
KOMMUNENS PLIKT TIL Å FORFØLGE ULOVLIGE FORHOLD
innholdet i enkeltvedtak
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Domsanalyse Rt
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
Forvaltningens omgjøringsrett
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
Ole Henry Halleraker Rektor
Lasse Simonsen Dag 6 a) Retting Lasse Simonsen. 1 Innledning Rettssystematisk plassering av utbedringsplikten.
Naturaloppfyllelse – retting
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
Vilkårlighet, tilfeldighet, forskjellsbehandling - sosialhjelpssatsene i kommunene Innspill til Fagforbundets Fattigdomskonferanse den 22. oktober 2008.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
STRATEGISK STYRING OG LEDELSE: FORUTSETNINGE OG BEGRENSNINGER Irene Dahl Andersen Divisjon for psykisk helsevern Sykehuset Østfold.
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
5 Marius Stub.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
5 Marius Stub.
Naturaloppfyllelse – retting
Domsanalyse Rt
Utvalgte temaer fra plan- og bygningsloven
Fylkesmannen i Buskerud
Seksjon byggesak.
Driveplikt etter jordloven § 8 - Leie av jord
Hva er saken? Vi ser for ofte at legeattester leveres de siste dagene før innlevering av masteroppgave og ber om forlenget frist med uker eller måneder.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

BYGGESAKSBEHANDLINGEN -fra den høye himmel til den dypeste fortapelse

Aktuelle problemstillinger 1.Byggetillatelsen omgjøres av klageinstansen 2.Byggherren og kommunen tolker byggetillatelsen ulikt

Hensyn •Hensyn til utbygger •Behov for rask avklaring •Forutberegnelighet •Samfunnsøkonomiske hensyn •Unngå urimelighet •Hensyn til grundig saksbehandling •Ivareta alles interesser •Sikre realitet i klageadgangen •Hindre spekulasjon i å føre opp bygg før klagen er behandlet

Byggetillatelsen omgjøres av klageinstansen •Bygg oppføres i tråd med byggetillatelse gitt av kommunen. •Det er innkommet klage, men den er ikke gitt oppsettende virkning, forvaltnl. § 42. •Klagen blir behandlet av Fylkesmannen etter bygget står ferdig. •Konsekvensen kan bli riving av et bygg som i utgangspunktet er lovlig oppført

Byggetillatelsen omgjøres av klageinstansen UTBYGGERS INTERESSER •Tidskostnaden •Nabos ”utpressingsposisjon” •Sannsynligheten for å rive

Byggetillatelsen omgjøres av klageinstansen KLAGERS INTERESSER •Er behandlingen i klageinstansen reell? •Har klagerne en reell klagemulighet? •Avgjør kommunen reelt sett klagesaken ved å ikke gi klagen oppsettende virkning?

Byggetillatelsen omgjøres av klageinstansen •Hvilke krav setter regelverket til utøverne i kommunen og Fylkesmannen? •Avgjørelsene må baseres på grundige avveininger av hensynene som står mot hverandre. •Det må sikres at beslutningene tas på et tilstrekkelig opplyst grunnlag •Motsetningene bør komme frem tidligst mulig

Byggetillatelsen omgjøres av klageinstansen •Kan rivingskonsekvensen være grunnlag i seg selv for å påberope at Fylkesmannens vedtak er ugyldig pga urimelighet? •Læren om myndighetsmisbruk ved urimelighet •Plbl. § 116 b: ”Sanksjoner skal stå i rimelig forhold til ulovligheten.”

Byggherren og kommunen tolker byggetillatelsen ulikt •Byggherren og kommunen tolker byggetillatelsen ulikt. •Kommunen reagerer først mot byggherrens forståelse når bygget er ferdig.

Svartediksveien 23 •Utbygging i Svartediksveien 23 •Fikk først byggetillatelse •Naboene klaget •Bygget ble ferdigstilt og solgt til beboerne •Saken til behandling i Komité for byutvikling, som gir klager medhold •Utbygger og kommune er uenig om regelverket vedr. utnyttelsesgrad

Byggherren og kommunen tolker byggetillatelsen ulikt •Hvilke rettigheter har byggherren i slike tilfeller? •Krav om rimelighet i skjønnsutøvelsen •Betydningen av kommunens opptreden •Kommunens håndheving og kontroll

Byggherren og kommunen tolker byggetillatelsen ulikt •Forholdet til tredjemann •Bygget selges til kjøpere før nytt vedtak fattes. •Kjøperne har ikke kjennskap til klagen •Konsekvenser for kjøper

FORHOLDET TIL TREDJEMANN ”Nei, vi eier ikke noe av bygget. Vi har solgt det til beboerne vi.” Utbygger

Sanksjonssystem Dagens sanksjonssystem •Adgang til å beslutte riving •Bør forbeholdes de alvorligste tilfellene •Krav om rimelighet •Strafferettslig ansvar for utbygger Ideelt sanksjonssystem •Endre regelverket slik at utbygger kan bygge uten risiko? •Evt. nye sanksjonsformer som rammer utbygger og ikke tredjemann •Andre økonomiske sanksjoner for byggherren.