Brasil. Utvikling i jord- og hagebruk 1992-2004.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvorfor produsere mat i Norge?
Advertisements

Kommunikasjonsdirektør FHL
Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst
STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Økt frukt- og bærproduksjon i Oslofjordregionen
Noen tanker om Hamarregionens muligheter og utfordringer
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Gunnar Sand – Stiklestadkonferansen Er det kunnskapssamfunnet som skal redde oss? *** Gunnar Sand, direktør i SINTEF Stiklestad 8. mai 2003.
Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Hvorfor satse på forskning i Norge i stedet for i utlandet? Utfordringer og muligheter for forskningsmiljøer, næringsliv og myndigheter Dir. Jan Fikkan,
Værnesregionen(VR) Stjørdal, Malvik, Selbu, Frosta, Meråker, Tydal
Inn på tunet – en del av det aktive landbruket. Asbjørn Helland Fylkesleder Nord-Trøndelag Bondelag.
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Konsernstrategi: Sammensetting, styring og organisering
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Norturas satsing på spesialiteter og regionmat
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
DISTRIKTSLØFTET -BAKGRUNN FOR PROSESSEN -BAKGRUNN FOR KRAVET -VEIEN VIDERE.
"Hvordan lykkes som småbedriftsledere og bønder ?
Aune Transport v/Arnt Egil Aune – daglig leder.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Tillegg til plansjer Midt-Norge. Hvorfor kan vi ikke øke prisen på storfe mer? - men har økt med 30% siden 2006! (kpi økt med 11,5 %) Litt biff – mye.
Innherred En vekstkraftig evig grønn ungdom
Interkommunalt samarbeid Lokale kartdager Finnmark Ingunn Limstrand Norkart Nord.
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Fagopplæring og næringsutvikling i nord Noen synspunkter om nisjer, kompetanse og muligheter NOKORT
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Tom Knudsen Regiondirektør NHO Hordaland
Hvordan bygge og utnytte norske fortrinn Hanne de Mora.
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Hva blir Trøndersk landbruk sin viktigste rolle de kommende tiårene? Hvordan videreutvikle potensialet for verdiskaping? Sør-Trøndelag Fylkesting 14. april.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
PRESENTASJON 3. KVARTAL NORSK VEKST ASA 20. OKTOBER 2006.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Post-FUGE v/UiB Nina Langeland, dekan MOF Dag Rune Olsen, dekan MNF.
Næringsliv Fokusgruppemøte 9. mai Utfordringer E16 – ferdig stamveg – arealplanlegging står på vent Markedsmessig betydning er liten, økes ved større.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Småskala landbruksproduksjon sett fra fylkesmannens ståsted Landbruksdirektør Thor Bjønnes Samling for Norsk Kommunalteknisk forening Quality Hotel, Sarpsborg.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Generell tilnærminger og holdninger Tilhørighet i en viss periode av livet Styrking av identitet Holdningsendring hos voksengenerasjonen Bevissthet hos.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Anne-Marte Kolbjørnshus, komitéleder
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Kraftbransjen – mer enn kun en innsatsfaktor?
Strategiske kostnadsdrivere
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Utskrift av presentasjonen:

Brasil

Utvikling i jord- og hagebruk

Trekk ved utviklingen (1) •Kjedene skjerper kravene – Nøkkelprodusenter, og videreutvikling til driftssamarbeid – Få opplastingsplasser – Ensartet vare – Dokumentert dyrking (KSL) – Seriøsitet – Leveringsdyktighet (arbeidskraftsituasjonen) – Varer hele sesongen – Større kvantum pr. produsent(spesialisering) – Press fra import og produksjon sørfra – Press på kvotene •Marked for etablering av planteoppal i stor skala som spesialisert virksomhet

Trekk ved utviklingen (2) •Horisontal samvirkeorganisering. Produsentsamarbeid om foredling på tvers av grossisttilknytning. – Også innen nøkkelprodusent - enheten – Presset økonomi - Markante stordriftsfordeler – Strategisk tilpasning i forhold til økt kjedemakt (vertikal integrasjon), som følge av avregulert marked og svekket importvern •Veksthus - ekspansjon innen roser, agurk, rapidsalat. – Fra tidligere gradvis utvikling til stordrift/”industri” i første steg.

Motivasjon for”Utviklingsprogram for landbruket på Frosta” (1) •Frosta’s komparative fortrinn: naturgrunnlag, klima, vanningsanlegg, fagmiljø/nettverk, kultur for søken etter ny kunnskap, relativt høy egenkapitalandel, lønnsomhets- og markedsorientert - eller nøysom !? •Utvist stor omstillingsvilje og evne, jfr. perioden •Etablering av Frosta Utvikling AS – Forankret i næringslivet – Næringslivets egen erkjennelse av behov for kontinuerlig satsing på endrings- og utviklingskompetanse.

Motivasjon for”Utviklingsprogram for landbruket på Frosta” (2) •Økt fokus på mulighetene ut fra lokale fortrinn - strategi for økt verdiskapning – Markedspotensiale i volum og nisjer - markedssegmenter – Være i forkant av trender – Dagens ”avfallsfraksjoner” -- > en ressurs i foredling og produktutvikling – Videreutvikling av kompetanse - strategisk planlegging, bedriftsledelse, forsterket markedstenkning, kvalitetssikring fra jord til bord. – Øke lokal kvalitetsproduksjon av bær - Jfr. Strategisk plan for trøndersk bærproduksjon (Utvikling og status innen bærproduksjon, jfr egne trsp.)

Motivasjon for”Utviklingsprogram for landbruket på Frosta” (3) – Oppnå større kvoter/andel av kontrakter gjennom å: •være seriøse samarbeidspartnere til grossistene - ikke en motpart •rasjonalisere i alle ledd - produksjon, pakking, foredling - vilje til omstrukturering – Være leverandører fra A til Å så langt vekst, lagringssesong og lønnsomhet tillater det (kompetanse, teknologi, kvalitet) – Bruke ildsjeler til å motivere/inspirere andre – Oppfordre til produsenteide anlegg - Trøndelag må stå sammen som et grøntrike •Frostamiljøets konklusjonen så langt !: Erfaringene på Frosta viser at det er mulig med felles løft og igjen komme kraftig på offensiven. Utvist evne og vilje til omstilling gjør at grossistene ser Trøndelag som et attraktivt område å satse på.

HVEM OVERLEVER? Kornvekster: De store Melk:Samdrift Kjøtt:Enkle innsatsfaktorer Grønnsaker:Store- proffe Veksthus:Industriproffen Foredling:Samarbeidsfaktoren Kvalitetsmat:Stort potensiale v/samarbeide

AVGJØRENDE FAKTORER Må beholde ungdommen – altså: Må skape kvinnelige arbeidsplasser Må ha et aktivt kulturliv Må holde sammen og skape regional utvikling basert på ”godfot-teori”. ”TRØNDELAG ER KVALITET OG GLEDE”