BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Advertisements

Nordiske logistikkløsninger
Kontraktsoppfølging mv.
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
BIT-avtalene Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Versjon 6.0, november 2003 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
Elektroniske gavekort
KOSTRA KOmmune STat RApportering
BIS PP Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
E-handel.
Strategi 2012 – 2015 Oslo T-banedrift AS
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Pims i Statoil 3. mai 2000.
Nytt østfoldsykehus.
…å få ting gjort… via Vassli… Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger kommune – – Oddbjørn Vassli Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Kapittel 6: Lagermodeller
Atento - innkjøpsportal for store bedrifter
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Konsernstrategi: Sammensetting, styring og organisering
Innherred samkommune 1 Orientering til kontrollutvalget om besparelser og resultater kommunene har oppnådd gjennom samarbeidet i ISK Administrasjonssjef.
1 Regjeringens politikk vedr. situasjonen i byggenæringen generelt og tiltak for å få ned byggekostnadene spesielt Statssekretær Inge Bartnes 26. april.
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Markedspuls 2012 Næring Bolig.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Byggevaredagen april 2005 Eksempel på samhandling – NOBB som felles informasjonsplattform.. Geir Opedal Direktør Norsk byggtjeneste oda as.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Uni Micro AS Uni Micro AS Etablert i 1986 Hovedkontor i Modalen kommune Avdelingskontor i Haugesund, Bergen og Oslo Over 50 ansatte.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Nye markeds- og kommunikasjons -former i byggevarebransjen
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Administrative omorganiseringer i høyere utdanning: Fra omorganisering som «løsning» til omorganisering som «læring»? Bjørn Stensaker.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Samarbeid om flyktningarbeidet Tre forslag til en fellesløsning.
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Hva skal økonomis rolle være ? 1.Utfordrerroller/djevelens advokat 2.Rådgivende rolle, Sparringspartner 3.Pådriver rollen 4.Kontrollerende rolle.
BIT-konferansen 1999 BIT-programmet - pågående og planlagt virksomhet BIT-konferansen 1999 Olav Bardalen, SND.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Bruk av IKT i frivillige organisasjoner Tommy Tranvik, forsker, AFIN,
Elektronisk signering av leiekontrakter for studenthybler.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Resultat 3. kvartal Eiermøte 4. november 2016 Pernille Kring Gulowsen.
Visjon, virksomhetside og verdier
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Liten virksomhet – stor gevinst
Asker - mulighetenes kommune
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
Velkommen til Moelven Numedal AS
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Camilla Hall-Henriksen
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001

Rasjonaliseringseffekter  Bedre grunndata og rutiner  Bedre produksjonsstyring og logistikk  Bedre statistikk og prognoser Strategiske effekter  Bedre markedsføring  Bedre kundeservice  Kontinuerlig kompetanseheving  Grunnlag elektronisk forretningsdrift

Bedrifts-effekter (eksempler) Block Watne (Bransje: Boligprodusentene)  Størst gevinster som følge av sentralisering av innkjøp, bruk av innkjøpsavtaler  Ca. 2% årlig økning i resultat siste årene Byggmakker Zeiner (Bransje: Byggevare)  Logistikk, innkjøp, lagerstyring  Effektivisering av arbeidsprosesser, bedre informasjonsflyt, kompetanseheving i organisasjonen, bedre kundeservice  Resultat økt med ca. 2% fra 1999 til 2000 Alsaker Fjordbruk (Br.: Fiskeri og havbruk)  Produksjonsoppfølging, økonomistyring, rasjonalisering, salgs- og markedsstøtte  Resultat 20% over gjennomsnitt i bransjen; 100 mill. i 2000

Bedrifts-effekter (eksempler) Stavanger Offset (Bransje: Grafisk/Viskom)  Bedre kundeservice som følge av forbedring i mange prosesser; bedre ordre- og produksjonsstyring, økonomistyring, rasjonalisering, salgs- og markedsstøtte  To årsverk innspart i administrasjon Bjørklund (Bransje: Gull og ur)  Sentralisering av innkjøpsbeslutninger  Resultatoppfølging og styring av personressurser etter ferdigheter  Resultat i butikkene økt med 7-8% fra 1999 til 2000

Spredningseffekter Boligprodusentene  78% (ca. 700) av bedriftene i bransjen Byggevare  70-80% (ca. 750) av bedriftene i bransjen Fiskeri og havbruk  65% (ca. 400) av bedriftene i bransjen Grafisk bransje  29% (ca. 100) av bedriftene i bransjen Gull og ur  38% (ca. 290) av bedriftene i bransjen

BRANSJE-EKSEMPLER SND BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001

Boligprodusentene Effektivisering  Gjenbruk av data; kobling mellom tegning, kalkulasjon og ressursbehov  Elektroniske byggesaksblanketter gir mer effektiv søknadsbehandling  Ca. 700 av 900 bedrifter i bransjen bruker bransjesystemer; dvs. ca. 78% dekning Strategi  Grunnlag for EDI og e-handel  Kompetanseutvikling, ”etterutdanning”

Byggevare Effektivisering  Ca. 750 av 1050 bedrifter (utsalgssteder) i bransjen bruker bransjesystemer; dvs. ca % dekning.  Bedre grunndata, fokus på vareregisterets betydning, medfører bedre rutiner og styring, samt bedre kundeservice. Strategi  Grunnlag for EDI og e-handel  Kompetanseutvikling

Fiskeri og havbruk Effektivisering  Ca. 400 av 600 bedrifter i bransjen bruker bransjesystemer; dvs. ca. 65% dekning  Bedre rapportering og kontroll  Bedre forutsetninger for internasjonal drift Strategi  Grunnlag for EDI og e-handel  Kompetanseheving

Grafisk bransje Effektivisering  50 brukerbedrifter og ytterligere 50 kontraktsfestede installasjoner av totalt 350 bedrifter; dvs. 29% dekning  To bransjeløsninger for administrative funksjoner  Effektivisering av alle ledd i administrasjon og produksjon Strategi  Grunnlag for elektronisk forretningsdrift  Kompetanseheving

Gull og ur-bransjene Effektivisering  170 brukere og ytterligere 120 kontraktsfestede installasjoner av totalt 760 bedrifter; dvs. 38% dekning  Standardisering har muliggjort korrekt og oppdatert statistikk og oversikter  Bedre logistikk og reduserte lagerkostnader Strategi  Grunnlag for EDI og e-handel  Kompetanseheving

BEDRIFTS-EKSEMPLER SND BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001

Effekter i prosesser  Størst og mest synlige effekter i innkjøp: Desentralisert organisasjon med ”lokal” virksomhet, der det tradisjonelt (tidligere) har vært vanskelig å håndheve og ta ut gevinster som følge av sentrale innkjøpsavtaler inngått av konsernet Økonomiske effekter  Sentralisert IT-drift gir økonomiske fordeler  Resultat har økt med ca. 2% årlig de siste årene  BIT-prosjektene har bidratt til dette Strategiske effekter  Samordnet drift gir mer enhetlig opptreden i markedet

Effekter i prosesser  Nye og bedre rutiner vedr. logistikk, innkjøp, lagerstyring, funksjonelle styringssystemer  Læringsprosess i organisasjonen, mer utviklende og utfordrende jobber, øket helhetsforståelse blant ansatte Økonomiske effekter  Resultat har økt med ca. 2% fra 1999 til 2000 Strategiske effekter  Mer profesjonell kundebehandling og bedre kundeservice

Effekter i prosesser  Bedre produksjonsoppfølging, spesielt kontroll biomassestatus og sporing  Bedre økonomistyring, rasjonalisering, salgs- og markedsstøtte Økonomiske effekter  Resultat 100 mill. kr i år 2000, 20% over gjennomsnitt i bransjen  Bedre IT-løsninger har vært viktig for resultatforbedring Strategiske effekter  Kompetanseheving

Effekter i prosesser  Bedre ordre- og produksjonsstyring  Bedre økonomistyring, rasjonalisering, salgs- og markedsstøtte  Mye bedre oppfølging av kundene Økonomiske effekter  Spart to årsverk i administrasjonen  Bedre IT-løsninger har vært viktig for resultatforbedring Strategiske effekter  Kompetanseheving

Effekter i prosesser  Alt salg til butikker skjer gjennom hovedkontor (ikke agenter)  Aktiv resultatoppfølging av alle medarbeidere; den enkelte medarbeiders evner utnyttes bedre ved at selgere får ansvar for ”sine” beste produkter Økonomiske effekter  Redusert varebeholdning med 20-30%  Resultatforbedring i butikkene på 7-8% Strategiske effekter  Kompetanseheving, e-læring for alle ansatte  Synliggjøring av effekter skaper entusiasme og innsats blant alle medarbeidere