SARS, flyreiser og flyplasser Preben Aavitsland Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern ( )
Innhold •Ventilasjon og luftkvalitet i fly •Smittefare i fly •Håndtering av mulige tilfeller i fly •Flyplasser generelt
Ventilasjon i fly •Lufta tas inn ”gjennom motorene” –”steril” •10-50% av lufta resirkuleres –sparer energi –bevarer fuktighet •Resirkulert luft filtreres •Om lag 20 luftutskiftninger per time •Laminær luftstrøm
Luftstrøm i kabinen
Luftkvalitet i fly •Menneskene er kilder til smittestoffene •Svært god ventilasjon •Svært god luftkvalitet –nesten som i operasjonsstuer –mye bedre enn i kontorer, kinoer mv •Obs venting med avslått ventilasjon
Tuberkulose på fly •Noen eksempler på smitte ved –hostende smittekilde –langvarige reiser –forsinkelser på bakken •Mest utsatt er –nærsittende passasjerer –mannskap i samme seksjon
Kohortstudie av flyreise og forkjølelse •Reisende fra San Francisco til Denver •516 i 100%-fly •584 i 50%-fly •Passasjerne visste ikke selv •Oppfølging etter 5-7 dager •Lik forekomst av ”forkjølelse” uavhengig av definisjon
SARS på fly •Minst tre kjente SARS-pasienter har flydd –Nøye oppfølging av medpassasjerer –Ingen kjent spredning fra dem •Risikoen knyttet til nærdråpesmitte •Personer på nærmeste rader er mest utsatt
Håndtering av mulige tilfeller på fly 1 •”Isolere” pasienten om bord –eget toalett •Munnbind på pasienten •Hansker, briller og munnbind på ”pleierne” •Varsle flyplassen
Håndtering av mulige tilfeller på fly 2 •Skill pasient og passasjerer •Informer medpassasjerer •Få passasjerenes kontaktdetaljer •Ikke ”isoler” flyet –stigma, frykt og ubehag –bruk helst annet forsamlingssted •Få passasjerene hjem
Håndtering av mulige tilfeller på fly 3 •Nærkontakter er –Passasjerer i samme seterad +/- to rader –Alt kabinmannskap –Andre som har hatt tett kontakt •Nærkontakter uten symptomer er ikke smittsomme og kan bevege seg fritt •Nærkontakter oppgir identitet og kontaktdetaljer til kommunelegen •Nærkontaktene informeres om SARS og legekontakt ved symtomer innen ti dager •Ved sannsynlig SARS-tilfelle, se tidligere foredrag
For stor oppmerksomhet om flyplasser? •Smittevernplaner og tilsyn •Se veiledning på •”Pasientene bærer ikke et SARS-skilt.” –lang inkubasjonstid –ingen europeiske tilfeller oppdaget på flyplasser •”Slaget om SARS i Norge står ikke på Gardermoen.” –beredskap i hver kommune.
Reingjøring av fly etter en pasient •Bruk engangshansker •Hyppig håndvask •Vanlig reingjøring •Desinfeksjon av hyppige kontaktpunkter •Flekkdesinfeksjon
Screening av passasjerer •Skjer på avreiseflyplassene •Lite hensiktsmessig i Norge –gjelder svært liten andel av passasjerene –lite kunnskap om nytten •Informasjon kan være nyttig
Oppsummering •Svært god luftkvalitet på fly •Smittefare bare til nærsittende •Skill pasient og medpassasjerer •Informer passasjerer, få kontaktdetaljer •SARS-forsvarslinja er ikke på Gardermoen •Enhver kommune må være beredt