Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Hva kan KS bidra med for at kommunene skal sikre bruker- representantene relevant opplæring? Spesialrådgiver Liv Kaatorp, KS Hedmark og Oppland.
- Samhandlingsreformen –
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Strategi for rekruttering i kommunene Hva kan kommunene og KS gjøre? Strategikonferanse Finnmark 2009 Liv Overaae, Spesialrådgiver KS.
Arbeidsgiverutfordringene sett fra KS sitt ståsted Rekruttering - muligheter på kort og lang sikt Strategikonferanse Telemark 2009 Gudrun Haabeth Grindaker.
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Hvordan kan vi vite at denne store helsereformen virker i henhold til mål og intensjoner, for pasientene og kommunen som tjenesteyter? Nasjonal helsekonferanse.
KS – de største arbeidsgiverutfordringene Per Kristian Sundnes Områdedirektør KS Arbeidsliv
Morgendagens kompetanse
 Utfordringer etter at «Opptrappingsplan for rus» er over..  Lovhjemler, rettigheter, organisering, mv Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen.
RI´s strategiske plan. Appellen fra Sajuki Tanaka Utrydde polio – vårt høyest prioriterte mål. Fremme anerkjennelse for Rotarys innsats og forbedre Rotarys.
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Visjoner for samhandling Geiranger Christian Bjelke.
Sett inn nok på riktig plass.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Lederutviklingsprogram
Kommunen som arbeidsgiver
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Velkommen til Tilsynsutvalgopplæring
Strategikonferanse Møre og Romsdal 2009
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Senter for helsefremmende arbeid - fra avmakt til mestring
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Erfaringer med samhandlingsreformen
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Rekruttering - muligheter på kort og lang sikt. Ta ansvaret for å rekruttere og beholde ønsket kompetanse! Strategikonferanse Vestfold 2009 Gudrun Haabeth.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Strategisk kompetanstyring i kommunene – i lys av Samhandlingsrefomen Rådgiver Hanne Børrestuen, KS Arbeidsgiverutvikling.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
GEGENVURDERINGEGENVURDERINGEGEN
Helse- og omsorgstjenester
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Velkommen til møte med brukerorganisasjonene
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012

Behovet for kompetente medarbeidere Kommunesektoren = kunnskapssektor • Det unike oppdraget • Den åpne organisasjonen • Kompetente medarbeidere • Helhetlig og utfordrende lederskap • For å yte gode tjenester • For å utvikle gode tjenester • For å bidra i lokalsamfunnsutvikling • For å drive innovasjon

Gode tjenester • Tjenester som ytes skal være forsvarlige • Kommunen skal tilrettelegge tjenesten slik at: – Pasient/bruker gis helhetlig og koordinert tjenestetilbud – Pasient/bruker gis verdig tjenestetilbud – Tjenesten og personell blir i stand til å overholde lovpålagte plikter – Tilstrekkelig faglig kompetanse sikres i tjenestene • Gode tjenester? • Ledelse, kvalitet og prioritering

Strategisk kompetansestyring Er planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak for å sikre virksomheten og den enkelte medarbeider nødvendig kompetanse for å nå definerte mål (Linda Lai 2004) • For å sikre kommunen kvalitet på tjenestene • For å oppnå effektiv ressursutnyttelse • For å få et godt omdømme som en attraktiv arbeidsplass. • Fordi flere er på vei ut enn inn i arbeidsmarkedet.

Hvilken kompetanse trenger vi? Hva skal til for å si; Vår kommune har et robust fagmiljø og kan også påta oss å innfri samhandlingsreformens intensjoner! • Oppgavene må definere kompetansebehovet • Hva som avtales vil være styrende og avklare kompetansebehovet • Kompetansesammensetningen vil styre hvilke oppgaver kommunen kan påta seg…

Hvilke eventuelle tiltak vil kommunen gjennomføre som følge av samhandlingsreformen?

Ulike tiltak • Kapasitetsstyrkende tiltak • Kompetansehevende tiltak • Ledelse og samhandling

Riktig og tilstrekkelig kompetanse, hvordan får vi det til? • Ta i bruk brukerens egen kompetanse og hans/hennes pårørende. Innebærer kompetanseheving også av bruker selv • Ta i bruk frivilliges kompetanse – Organisasjonenes «tilbud», den organiserte frivillighet – Den uorganiserte frivilligheten • Innovasjon og nytenking • Velferdsteknologi • Organisering/ organisasjonsfrihet! • Gode rammevilkår • Styrke sektorens omdømme

Temaområder

Leders ansvar for å oppnå god kvalitet ”Vil du være så snill å si meg hvilken vei jeg burde gå for å komme bort herfra?” ”Det avhenger i høy grad av hvor du ønsker å komme hen”, sa katten. ”Det er ikke så nøye -,” sa Alice ”Så er det ikke så nøye hvor du går heller,” sa katten. Lewis Carroll (Alice i Eventyrland)

12