ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helse Øst RHF Geografisk ansvarsområde: Oslo Akershus Oppland Hedmark
Advertisements

Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Om kvalitetsregistre som del av fellesregistre Trine Magnus SKDE
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Tanker om brukermedvirkning
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
En stor og viktig del av helseforetakenes internkontrollsystem
Hvorfor sertifisere ?? Elisabeth Fahlstrøm Vedlikeholdskoordinator MTA
Regional HR handlingsplan for perioden
Sissel Vevle, Sykepleier Bryst og Endokrinkirurgisk poliklinikk
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Dagkirurgiske avdelinger i Norge ’LEDELSE OG ORGANISERING’
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Arbeidsmiljø i hjemmetjenesten Sandefjord 8.Mars 2007
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
1 Dagkirurgisk oppstart i nytt sykehus 10. januar 2009 Avdelingssjef Berit Karin Helland, Dagkirurgisk senter.
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Magne Hustavenes, sjef for helsefag Lovisenberg Diakonale Sykehus
Tilbud til mennesker med Huntington sykdom i Norge
Operasjonsplanlegging
Infeksjonskontrollprogram i Salten
Strategi for kvalitetsutvikling i Helse Midt-Norge*
Konsernutvalget Adm.dir. Gunnar Bovim Helse Midt-Norge RHF.
HARSTAD KOMMUNE I Harstad bor det ca
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Oslo kommune Sykehjemsetaten
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN
Ekstern revisjon av interkontrollsystemet og kvalitetssikringen Paul Martin Strand Administrerende direktør.
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
Kirurgisk divisjon, Akershus universitetssykehus
Dagkirurgi inn i fremtiden:
KVALITET I HØYERE UTDANNING
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
Hvordan leverer helse-Oslo varer og tjenester til en flerkulturell by? v/leder Akhenaton Oddvar de Leon, Innvandrerrådet i Oslo
Er dagkirurgi et trygt behandlingstilbud til brystkreftpasienter
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
KVALITET I INNKJØPSPROSESSEN
Håndtering av avviksmeldinger
…når resultater betyr noe
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Pasientforløp alkohol
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
EQuass iFokus Forankring Prosessen Erfaringer Resultat Veien videre ”Å dele er å forbedre” Trondheim Anita Saga, leder utvikling og kompetanse.
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Kvalitetskonferansen 5.nov Prosjekt i Forbetringsprogrammet SLUTTRAPPORT «Behandlingslinjeprosjektet» Psykisk helsevern for barn og unge.
1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand.
Tiltakspakken for Trygg kirurgi og postoperative sårinfeksjoner Tiltakspakken på innsatsområdet Trygg kirurgi og POSI skal bidra til å sikre rett praksis.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Helse Førde! EU-prosjektet i Trygg Kirurgi
Kvalitet, risiko og avvik
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Helse miljø og sikkerhet
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
Kvalitet i et moderne sykehus
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Hvordan kan akkreditering bidra til færre ulykker i industrien
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Standardisering av IT-virksomheten
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis NORDAF, 09.01.2010, Sidsel Tuft

Bakgrunn for ISO-sertifisering Kvalitetsstrategien til Helse Øst 2005 – 2008. ”Helse Øst skal sørge for og bidra til at det etableres et helhetlig kvalitetssystem i tråd med ISO-standarden i hele eller deler av virksomheten” Standarden NS-EN ISO 9001:2000 – System for kvalitetsstyring er et ledelsessystem som veileder og styrer en organisasjon i forbindelse med kvalitet. ISO-standard 9001 er et virkemiddel til å sette internkontrollen (1994) i system. To avdelinger ved Aker Universitetssykehus skulle sertifiseres innen 2006. Dagkirurgisk enhet, Operasjonsavdelingen, Kirurgisk klinikk skulle være en av disse. Enheten opererer ca 2500 pasienter pr år innenfor disiplinene karkirurgi, ortopedi, urologi og gastrokirurgi. NORDAF, 09.01.2010, Sidsel Tuft

NORDAF, 09.01.2010, Sidsel Tuft

Arbeidet frem mot sertifisering Arbeidsgruppe; tverrfaglig sammensatt gruppe: Prosjektleder, Driftsteam for enheten ( avdelingsoverleger i kirurgi og anestesi, sykepleieledere for operasjon og –anestesi) Oversykepleier med ansvar for fag - forskning - og utdanning, totalt 6 personer. Kartlegging av hva som fantes av prosedyrer, rutiner og dokumenter på alle områder og nivåer. Dette måtte vurderes opp mot hva standarden krever. I praksis brukes Elektronisk Kvalitetshåndbok med 23 emneområder som verktøy. NORDAF, 09.01.2010, Sidsel Tuft

Kvalitetsmål for Dagkirurgisk enhet Pasienttilfredshet: Mer enn 90 % av pasientene skal være fornøyd. Oppringningssamtale første postoperative dag registreres i SPSS og rapporteres. Ventetid fra gitt oppmøtetid til inn på operasjon bør ikke overskride 90 minutter. Registreres manuelt hver mnd. og rapporteres. Mindre enn 5% strykninger av totalt antall planlagte operasjonspasienter. Registreres hver mnd. manuelt ut i fra operasjonsprogram og rapporteres til driftsteam. HMS – sykefravær skal være mindre enn 6,5% NORDAF, 09.01.2010, Sidsel Tuft

Resultatene er god praksis med trygge og fornøyde medarbeidere. Etterlever ISO-standarden i praksis ved å følge prosedyrer og rutiner i kvalitetssystemet. Personalet har større kunnskap og eierforhold til systemene, samt større åpenhet til forbedringsarbeid, noe som fremkommer i medarbeiderundersøkelsen. Pasienten møter forutsigbarhet, kompetent personell og blir godt ivaretatt. Den gode praksisen gjør en forskjell både for pasient og personalet. Det er orden i eget hus…. NORDAF, 09.01.2010, Sidsel Tuft

NORDAF, 09.01.2010, Sidsel Tuft

Litteratur Norges Standardiseringsforbund, Norsk Standard NS – EN ISO 9001:2000, Oslo Arntzen E., Mikkelsen B: Internkontroll, sertifisering og akkreditering, Tidsskrift. Norsk Lægeforening 2005; 6 Standard Norge og Pronorm. System for kvalitetsstyring i helsetjenesten. Veiledning for bruk av NS – EN ISO 9001:2000. Pronorm 2007 Sosial – og helsedirektoratet (2004). Hvordan holde orden i eget hus. Internkontroll i sosial- og helsetjenesten. Veileder. Oslo. Sidsel.Tuft@akersykehus.no NORDAF, 09.01.2010, Sidsel Tuft