Medisinsk avdeling, Aust-Agder Sykehus HF

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Norsk Sykepleierforbunds Faggruppe for eHelse. Hovedmål: Sykepleierne skal: -ha kunnskap og kompetanse til anvende eHelse og velferdsteknologi -ha tilgang.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Ferdighetstrening (FT)
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Line Hurup Thomsen, PKO sykepleier Stavanger universitetssykehus
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Nytt østfoldsykehus.
HIT – konferanse Bodø den 30. mars 2006 Magne Johnsen Sjef medisinske serviceavdelinger Universitetssykehuset Nord-Norge HF.
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Human Factors i boring og brønn
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Informasjonssikkerhet
Ledetråder til bedre og mindre ”brysom” informasjonssikkerhet dr.med. Hallvard Lærum Stab IKT Oslo Universitetssykehus HF
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Organisering av IKT området
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Elektronisk meldingsutveksling Rana kommune
Enkel og trygg tilgjengelighet til pasientopplysninger i EPJ ved ytelse av helsehjelp – vurdering av lovendringer Seniorrådgiver Hilde Jordal.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Fra papir til skjerm Erfaringer og tanker fra innføring av
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Regionale E-helseseminar 2008 Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Kommunikasjon og dokumentasjon som forutsetning for god pasientbehandling Utfordringer i allmennlege-hverdagen Per G. Johnsen Allmennlege Director.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Superbrukerforum 4. juni 2014 Bjørn Egidius Helle, Leder administrative fellesfunksjoner, OSS.
1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Superbrukerforum Systemeiers rolle og funksjon Erik Carlsen Medisinsk fagdirektør.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Standardisert pasientforløp Elektrokonvulsiv terapi (ECT)
Pilotprosjektet. Gunnar Morken.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Sykepleierens dokumentasjon av helsehjelp
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling
HVA ER EN PDA? PRAKTISK BRUK PROSJEKT PDA, MOBIL PROFIL GEVINST
utfordringer i en ny region
Standardisering av IT-virksomheten
PROSJEKT PDA I STEINKJER KOMMUNE MOBIL PROFIL
Utskrift av presentasjonen:

Medisinsk avdeling, Aust-Agder Sykehus HF Organisasjonsutvikling og gevinstrealisering knyttet til elektronisk pasientjournal Prosjektgruppen: Prosjektleder Tom Hemming Karlsen (Assistentlege, Medisinsk avdeling) Prosjektleder Vivian Eikestad (Seniorkonsulent, PwC Consulting) Tom B. Schulz (Klinikksjef, dr.med., Medisinsk klinikk) Astrid Norberg (Sykepleiekonsulent, Medisinsk klinikk) Anne-Brit Riiser (Avdelingssjef, Medisinsk klinikk) Gerd Saanum Gulstad (Leder for IT-prosjektet, Aust-Agder sykehus HF) Fagspesifikk vitenskapelig kompetanse: Hallvard Lærum (Cand.med., Stipendiat, NTNU) OG-prosjektet Medisinsk avdeling, Aust-Agder Sykehus HF Vinteren 2001-2002

Prosjektets mandat Utarbeide rammeverk for måling av gevinster ved innføring av EPJ. Dokumentere gevinstene ved å innføre EPJ i forhold til effektivitet, kvalitet og tilgjengelighet til informasjon. Kartlegge arbeidsprosesser i medisinsk avdeling med fokus på interaksjonen mellom helsepersonell og pasientinformasjon. Foreslå endringer i organisatoriske og manuelle arbeidsrutiner knyttet til EPJ som kan forbedre og effektiviserer driften. Diskutere hvordan justeringer i EPJ-programvaren kan gjøre det mulig å hente ut ytterligere gevinster.

Arbeidsprosesskartlegging IDEF0 Integrated definition model

Arbeidsprosesskartlegging IDEF0 Integrated definition model

Arbeidsprosesskartenes betydning Tverrfaglig forståelse av alle informasjonsrelaterte arbeidsprosesser ved medisinsk avdeling støtteaktiviteters betydning for kjerneaktiviteter forventet versus reell bruk av EPJ-funksjonalitet pasienten i sentrum Organisasjonsutvikling informasjonsflyt informasjonsbruk Identifisere arbeidsprosesser for gevinstmåling gevinstområder gevinstpotensiale

Gevinstbegrepet og mål for EPJ Bredt forankret målbeskrivelse for innføring av EPJ ved medisinsk avdeling Gevinstsituasjon=målrealisering  identifisere indikatorer på målrealisering 1. Pasientinformasjon skal være tilgjengelig til rett tid for rett person. informasjonstilgang må sikres i alle kontaktpunkter mot pasient og pårørende dokumentasjon må være tilgjengelig på tvers av yrkesgrupper og spesialiteter samfunnets krav til forsvarlig behandling av pasientinformasjon skal tilfredsstilles   2. All registrert pasientinformasjon skal være korrekt og av høy kvalitet. elektroniske godkjenningsrutiner skal sikre ny pasientinformasjon oppfølging tekstjournalen skal være strukturert og dobbeltført informasjon reduseres medikamentrutiner skal forenkles og gjøres sikrere 3. Det skal frigjøres tid for klinisk personale til pasientrettet arbeid. papirløshet er et mål i den grad det gagner den kliniske virksomheten det skal være enkelt og raskt å sette seg inn i nødvendig pasientinformasjon ansatte skal opplæres i hvilke muligheter EPJ gir for å effektivisere arbeidet dobbeltarbeid skal reduseres både ved dokumentering og prøverekvirering 4. Informasjon skal være elektronisk tilgjengelig i det øyeblikket den oppstår. pasientinformasjonen skal kvalitetssikres samtidig som den registreres skrivetiden skal reduseres medisinsk utstyr skal kommunisere direkte med pasientjournalen 5. Pasienter og pårørende skal oppleve helhet og sammenheng i møtet med avdelingen. pasienter og pårørende skal slippe å gjenta de samme opplysningene pasientoppfølgingen skal sikres kontinuitet personalet skal ha oversikt og være oppdatert 6. Kommunikasjon internt og eksternt skal i den grad det er mulig være elektronisk. det skal etableres mer effektive rutiner for rekvirering og tilbakemelding på blodprøver, røntgenundersøkelser og tekniske prosedyrer intern samhandling skal bedres ved elektroniske vakt- og fraværlister elektronisk kommunikasjon med samarbeidspartnere i helsevesenet skal gjøres mulig 7. Pasienter og ansatte på annet nivå i helsevesenet skal oppleve service, kvalitet og tilgjengelighet. telefonkonsultasjoner med pasient og primærhelsetjenesten skal bli mer effektive oppdatert pasientinformasjon skal følge pasienten ved utreise 8. Det skal sikres enkel tilgang til kvalitetsindikatorer for den kliniske virksomheten. medisinsk faglige rapporter skal kunne produseres via elektroniske rutiner EPJ skal stimulere til forsknings- og utviklingsarbeid ved avdelingen 9. Den elektroniske pasientjournalen skal kontinuerlig utvikles og forbedres for å tilfredstille interne og eksterne krav 10. Ansatte ved medisinsk avdeling skal oppleve økt trivsel.

Metoder for gevinstmåling Praktisk anvendelighet og vitenskapelig gyldighet Kombinasjon av kvalitative og kvantitative teknikker: Intervju Spørreskjema Tidsmålinger Daglige driftsparametere Overordnede driftsparametere Sykehusets verdigrunnlag: Effektivitet Tilgjengelighet Kvalitet

Intervju leger Fordeler Elektroniske journalopplysninger er tilgjengelige umiddelbart i den grad det finnes tilgjengelig PC. Dette sikrer adekvat pasientbehandling i situasjoner der papirjournalen tidligere måtte fremskaffes. Ulemper Spesielt en skannet papirjournal og deler av den rene EPJ oppleves som tidkrevende å orientere seg i. Dette kan gå på bekostning av tid som brukes direkte pasientrettet.

Lage informasjonssammendrag og finne informasjonsenhet (sekunder) Tidsmålinger leger Lage informasjonssammendrag og finne informasjonsenhet (sekunder) Ren EPJ Skannet papirjournal Papirjournal

Spørreskjema bruk og endret gjennomføring

Intervju sykepleiere Fordeler Elektroniske journalopplysninger er tilgjengelige umiddelbart i den grad det finnes tilgjengelig PC, spesielt gjelder dette informasjon som sykepleiere har ansvaret for å gjøre tilgjengelig, for eksempel blodprøvesvar. Ulemper Sykepleiernes egen journalføring i sykepleiedokumentasjonen skjer på medisinsk avdeling fortsatt med penn og papir. Skanning av sykepleiedokumentasjon fra tidligere sykehusopphold gjør gjenbruk av dokumentasjonen vanskelig.

Tidsmålinger sykepleiere Bestille blodprøver fra 10 ulike klinisk-kjemiske kategorier (sekunder) EPJ Papirbasert

Spørreskjema bruk og endret gjennomføring

Intervju merkantilt Fordeler Det er mye mindre produksjon, håndtering og henting/levering av papirdokumenter og papirjournaler og alle skriveprosesser er betydelig forenklet. Ulemper Det foregår ekstraarbeid i forhold til dobbeltrutiner der papirdokumenter fortsatt er med. Spesielt skanning av papirdokumenter oppleves som tidkrevende.

Tidsmålinger merkantilt personale Økt kapasitet ved medisinsk sekretariat Bortfall av papirflyt

Spørreskjema bruk og endret gjennomføring

Tilgjengelighet til pasientjournalen Før EPJ: Papirjournal mangler i 10% av behovstilfeller Oppetid EPJ: 99,7% Tid fra behov til journal foreligger for lege i akuttmottak

Tilgjengelighet på informasjon i pasientjournalen

Overordnet økonomi og kvalitet Ingen signifikante forskjeller i driftsdata EPJ-uavhengige påvirkningsfaktorer Ekstrapoleringer fra enkeltprosesser? Praktisk arbeidsfordeling og rutineutvikling

Gevinstforskjeller mellom yrkesgruppene Merkantilt personale Tidkrevende papirhåndtering er eliminert God arbeidsstøtte i EPJ-programvaren Klinisk personale Uendret mengde arbeidsoppgaver Mindre grad av arbeidsstøtte i EPJ-programvaren Den kliniske produksjonen utgjør kjerneaktiviteten ved et sykehus, og må være den viktigste premissleverandør når det gjelder forbedring og effektivisering av arbeidsrutiner og arbeidsverktøy.

Videre organisasjonsutvikling og gevinstrealisering

Videre organisasjonsutvikling og gevinstrealisering Optimal utnyttelse av EPJ Minst mulig papir Enkle og effektive rutiner med bevart kvalitet og trivsel Rett person på rett oppgave Der noe skjer, dokumentér Informasjon registreres en gang Samarbeid og kontinuitet innad og utad

Videre organisasjonsutvikling og gevinstrealisering Akuttmottak Pre-visitt Visittgang Etterarbeid etter visitt Utskrivelse av pasient Sykepleierapportering Henvisingshåndtering Poliklinisk konsultasjon Telefonkonsultasjon

Videre organisasjonsutvikling og gevinstrealisering Organisatoriske forutsetninger Forutsetninger vedrørende IT-systemer og utstyr Forutsetninger vedrørende opplæring

Effektivitetsgevinster Tilgjengelighetsgevinster Videre organisasjonsutvikling og gevinstrealisering Effektivitetsgevinster Kvalitetsgevinster Tilgjengelighetsgevinster

Anbefalinger medisinsk avdeling og Aust-Agder Sykehus HF Formalisere videreutvikling av rutiner og EPJ-programvare. Forslagene til fremtidige arbeidsprosesser ved medisinsk avdeling videreføres, tildels som tidsavgrensede prosjekter. Prioriteringer gjøres på grunnlag av forventede gevinster og en standard kost-nytte mal for rutineendringer og EPJ-funksjonalitet. Til videre endringer knyttes nye målinger av realiserte gevinster.

Anbefalinger andre sykehus - 1 Konkrete og målbare mål for endringsprosessen Aspekter vedrørende både teknologi, økonomi, pasient og organisasjon Løpende evaluering = løpende bevissthet Ledelsesforankring Brukerne av EPJ må involveres og motiveres Endringsvilje/endringsvegring (”people stop change”) Håndtering av opplevde begrensninger i IT-systemene Kommunikasjon og eksisterende møtevirksomhet Realistiske gevinstforventninger Tilgjengelighet til journal vs. tilgjengelighet til informasjon Effektivitet merkantilt vs. klinisk personale Overordnet drift og behandlingskvalitet? Omfanget av skanning vurderes Bulkskanning? informasjonsflyt vs. informasjonsbruk Enkeltdokumentskanning? grafikk vs. elektronisk

Anbefalinger andre sykehus - 2 Rutineendring krever tid Avgrensede prosjekter Frikjøpe relevant personale Reell myndighet Tidlig fokusering på videreutviklingsavtaler Rutineendring til statisk IT-system? Dynamisk prosess også etter innføringsfasen!

Anbefalinger SHD Integrerte systemer på tvers av yrkesgrupper Det knyttes krav til standarder for journalarkitektur Det knyttes krav til standarder for utveksling av hel-elektronisk pasientinformasjon Kvalitetsindikatorer for den kliniske virksomheten

OGprosjektet@aassh.no http://kvalis.ntnu.no/PublicDocs/OGASA/