UTFORDRINGER- MULIGHETER Organisering av -FOU i helseforetakene -relasjonen høgskole – helseforetak Rektor Solfrid Vatne, Høgskolen i Molde Førsteamanuensis,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nye oppgaver for ergoterapeuter i kjølvannet av Samhandlingsreformen
Advertisements

Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Kompetanseprogram for FoU-strategi og –ledelse i sjømatnæringa Landskonferansen 2013 Astri Pestalozzi, prosjektleder (tel )
Oppfølging av fagevaluering UoH Molde 8. oktober 2013.
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Hvordan planlegge framtidas sykehus
Organisering og arbeidet i kommunene
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Regionale forskningsfond
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Realfagskommune Orientering Mari Ugland Andresen Realfagskoordinator.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Rehabilitering i samhandlingsreformen Knut Tjeldnes, seniorrådgiver.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Oppsummering av FOU - prosjekt
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Det integrerte universitetssykehuset
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Overordnet strategi SV-fakultetet
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Innovasjon og nyskaping
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Innovasjon og nyskaping
Oppsummering av FOU - prosjekt
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

UTFORDRINGER- MULIGHETER Organisering av -FOU i helseforetakene -relasjonen høgskole – helseforetak Rektor Solfrid Vatne, Høgskolen i Molde Førsteamanuensis, Avdeling for psykiatri og habilitering

Høgskolens oppgaver  Undervisning  Bachleor  Master  DoktorgradSamfunnsoppdrag  EOV  Forskning

UH - SAMFUNNSOPPDRAG ØKE INNOVASJON OG FORSKNING I ARBEIDSLIVET  Regionalt/nasjonalt ansvar - relatert til våre fagområder  Offentlig sektor  Private næringsliv:  VRI – prosjektet; NFR- virkemidler for regional Fou og innovasjon

Klinikkens utgangspunkt oppgavene Spesialisthelsetjenesteloven § 3-8:  Pasientbehandling  Utdanning av helsepersonell  Forskning  Opplæring av pasienter og pårørende

Utfordringer Fremme kunnskapsutvikling, innovasjon og verdiskaping gjennom samhandling høgskole – helseforetak v/forsterket FOU-innsats Bedre metoder – Organisering ledelse av behandlingsvirksomheten Kompetanseutvikling ansatte Høgskolen – forskningsbasert undervisning, relevant – aktuell forskning Kompetanseutvikling - vitenskapelig ansatte

Samarbeidsutvalg Høgskole – Klinikk  Tiltak  Delte stillinger - bistillinger  Klinikkens behov for undervisning - EOV  Forskning  Konkrete samarbeidsprosjekt i dag  Lokalbasert psykisk helsearbeid  Prosjekt nytt sykehus  Helselogistikk - Pasientforløp  Høgskoleklinikk – nye praksisformer ”helsefag inn i sykehuset”

Forløper - til modell for samarbeid om forskning og undervisning  Deltakelse i oppretting av forskningsenhet i klinikken gjennom utvikling og gjennomføring av et konkret forskningsprosjekt  Postdoktorstilling, med kontor i klinikken  ”FOU-menighet av engasjerte personer”  Forsøk på marginalisering - oppløsning?

Fra menighet til ressurssenter Intervensjonsgruppe for ansatte  Utvikling av konkrete brukerfokuserte FOU-prosjekt  Individuelle planer (master)  Familie- nettverksarbeid (hovedfag, master, ekstern stipendiat )  Friluftsliv (master)  Stemmehøringsgrupper (master)  Anerkjennende kommunikasjon  Tverrprofesjonelt samarbeid (stipendiat)  Nye organiserings- og ledelsesformer (stipendiat)  Historieprosjekt I dag: Paraplyprosjekt: Lokalbasert psykisk helsevern Kompetansesenter Rådet for psykisk helse

Forts.  Interne kurs HF– lokalbasert psykisk helsearbeid  Kursopplegg forskning  Minielf: forskingskurs for ansatte med konkret utvikling av prosjektbeskrivelser (eksamen)  Planlegging og gjennomføring av kurs, relatert til de konkrete forskningsprosjekt i klinikken  EOV-enheten ved høgskolen  Anerkjennende kommunikasjon  Myndiggjørende rehabilitering  Familie-nettverksmøter – ambulant behandling

Klinisk praksis er i sin natur er kompleks  Styres ikke først og fremst av kunnskap basert på verdier og teorier  sprik mellom erfaringsbasert (kontekstuell) og teoretisk utviklet kunnskap  praksisteorier (verdier, følelser og oppfatninger) er integrert i den faglige utøvelsen  den handlingsstyrende kunnskapen er ofte taus, ikke-reflektert

Aksjonsforskning (Argyris et al, 1985:4)  Er en vitenskap om praksis, hvor en undersøker hvordan mennesker designer og iverksetter handlinger i hverdagen  Innebærer basisforskning og teoriutvikling nært relatert til sosiale handlinger  Aktørene deltar i en offentlige selvrefleksjonsprosess  Forsøker å forstå konkrete detaljer i spesielle situasjoner, teori i bruk i en bestemt kontekst  Oppdage og teste generelle teorier i praksis

To prosesser AksjonForskning  Fellesforståelse Systematisk kartlegging  Målsetting  Gjennomføring  Planlegging av begge prosesser  tid  metoder  oppsummering, evaluering

Forskningsdesign  Aksjonsforskning  Tett samarbeid om utvikling av og gjennomføring av prosjekt  Undervisning – Refleksjon over konkret praksis (ulike metoder)  Med fokus på metodeutvikling  Høgskoleansatte rollemodeller i praksis  Samarbeid om forskning  innsamling av data  Analyse  Deltakelse i artikkelskriving (3 referee antatt)

Modell for organisering av samarbeid FORSKNINGENHET KLINIKK Leder fra institusjonen Ansatte: kompetanseutvikling/Fou Bistillinger høgskoleansatte Drøfting av Fou-prosjekt FOU-prosjekt i klinikken Veiledere Prosjektledere HØGSKOLEN Bistillinger klinikken EOV Fagansatte Masterstudenter Stipendiater HF’s Fou-utvalg

Medlem i Fou-utvalg HF Forskningsstrategi - Forskningskultur  Forvalter forskningsmidler  Utlysning – tildeling  Forskningsopplæring  Forskningskurs  Infrastruktur  SPSS, opptaker - avspiller intervju  Referanseverktøy

Forutsetninger - suksess  Engasjerte/dedikerte mennesker  Organisering av FoU – avdeling – enhet, samarbeid med klinikken  Langsiktig tenkning/strategi  Kultur og plass for FoU i virksomheten  Forankring/deltakelse i en slik prosess  Avdelingsledelsens engasjement og forpliktelse  Enhetsledernes engasjement og forpliktelse  Faglige lederes og faggruppenes forpliktelse  Helseforetakets rolle (plan, støtte, organisering, ledelse, økonomi)

KONKLUSJON Store muligheter for Gjensidig utveksling av kunnskap og kompetanse mellom høgskole og klinikk  Igangsetter endringsprosesser i begge institusjoner  Klinikken  Forskning - metodeutvikling i praksis  Kompetanseheving- Rekruttering  Høgskolen  kunnskapsutvikling  utvikler relevant forskningsbasert undervisning  kjent med endringskrav i praksis  rekruttering til studiene  rekruttering til stillinger  studiepoeng

Høgskolen – motor i samarbeid med eksterne aktører  Ressurskrevende prosesser- Forutsetter ledelse – strategi  Prioritere hvilken type samfunnsliv  vinn – vinn situasjon  Ressurser fra næringslivet  Engasjement, konkrete personer, midler for å øke antallet ansatte  Målrette satsingen  Velge bedrifter  Velge områder – klynger/paraplyprosjekter  Velge prosesser- tiltak  Utvikle gode modeller