………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Innlegg – plankonferansen i Bodø 11-12. desember 2013 v/ kommuneplanlegger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
Hurum PPTs erfaringer med LP
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
SNØSCOOTERLØYPER FORSØKSORDNING. Bakgrunn • Strategisk næringsplan vedtatt 2012 – ønsker snøscooterløyper. • MD inviterte til deltakelse i forsøksordning.
Strategisk næringsplan Planrullering 2014
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Vest-Agder fylkeskommune Seminar Bokvalitet – etterlyses! Kommunens syn Er planene gode nok? Blir resultatet kvalitetsmessig bra? Foredrag 15. november.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Mulighetenes jorde……...
Den ideelle kommunesammenslåing
ORIENTERING FRA FORSVARSBYGG Eiendomssjef Rune M. Røen
Ved Svein Helland Sivertsen SLT- koordinator
Kommunal planlegging Vi er her nå.
Undring! Hvorfor er det slik? Må det være slik? Er det for sent å gjøre det som klokt er….
Tema: Deltasenterets arbeid med oppfølging av råd for funksjonshemma
1. Gran kommune – planstatus:  Kommuneplanens samfunnsdel: – vedtatt i 1989 – vedtatt i 1998 – vedtatt i 2007  Kommuneplanmelding: – vedtatt i 2008.
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
Planstrategi som nytt verktøy
Reguleringsplaner.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Styringsprinsipper Styringssystem
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Langsiktig arealstrategi
Aktørenes roller i planprosessene
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
Og.
Presentasjon av tiltakshaver og forslagsstiller
Mange bekker små gjør en stor Å! Fra helhetlig tenkning til helhetlig handling i ? Kristin Uleberg Vest-Agder fylkeskommune Prosjektleder for.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Lillemoen skole Foreløpige planer for regulering, utbygging og rehabilitering Enhet for arealplan Britt Søgaard, Charlotte Norstrøm og Erik Johan Hildrum.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Forslag kommuneplanens arealdel Januar 2015.
TILSYN FOLKEHELSE  Brev frå fylkesmann  Praktisk tilrettelegging og rykte går…  Møte med rådmann og kommunalsjef  Innsending av dokumentasjon.
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Oppfølging av driftsstyreskoleringen 2015 Program.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Rullering av kommuneplanens arealdel Prosess og status i planarbeidet.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Foto: Bjørn Erik Olsen Gode oppstartsmeldinger Geir Davidsen, fagleder plan
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Eksempler på en god reguleringsplan Kristoffer L. Seivåg Byplan.
Forventningene fra Fylkesmann « Fylkesmannen forventer at det er gjort en vurdering av hvorvidt kommunen, gjennom ny kommune eller på egen hånd, er i stand.
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Innlegg – plannettverk på Sortland 6/ v/ teknisk sjef.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Velkommen til folkemøte
Samhandling for effektive planprosesser
kommuneplanens areal- og samfunnsdel
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Forventningene fra Fylkesmann
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Planarbeid Tim Christian Tomkins-Moseng
Utskrift av presentasjonen:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Innlegg – plankonferansen i Bodø desember 2013 v/ kommuneplanlegger Hans Christian Haakonsen Årnesan friluftsområde på Langøya i Hadsel. Foto: Hans Chr. Haakonsen Rullering av kommuneplanens arealdel i Hadsel kommune – erfaringer og vurderinger fra planprosessen

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… •Hadsel kommune rullerte arealplanen i •I slutten av 2011 vedtok man å rullere denne på ny, gjennom behandlingen av styringsdokumentet/ budsjettet. •Vedtaket var som følger: «Kommunestyret vedtar å starte rullering av kommuneplanens arealdel. Arbeidet gjennomføres i løpet av Formannskapet er styringsgruppe der det etableres en prosjektgruppe hvor leder i plan/teknisk hovedutvalg, og en representant fra formannskapet deltar. Det delegeres til formannskapet å vedta endelig planprogram, der følgende temaer skal prioriteres: Havbruksarealer, boarealer, næringsarealer, fritidsområder, reiseliv, NLF 1 områder m/spredt boligbygging, byggegrense sjø, flytebrygger og masseuttak». •Vedtaket kom «fra sidelinja» i forbindelse med behandlingen av kommunens budsjett for det påfølgende året. På den tiden hadde kommunen ingen planstrategi. Denne kom først i mai året etter. I vedtaket sa man noe om tidshorisonten, nemlig i løpet av et år – slik gikk det ikke. •Det ble en laaaang vei…og vi er ennå ikke kommet frem. Bakgrunnen for planarbeidet

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… • Kommunestyret vedtok politisk deltakelse i en prosjektgruppe som skulle drøfte- og arbeide frem et forslag. Man kan spørre seg om dette var så heldig ? • På den ene siden kan her hevdes at det er viktig at politikerne får tilstrekkelig innflytelse på sakene man jobber med, bl.a. at de skal ha muligheten å «farge» sakene ut fra sitt valgprogram, lokalkunnskap og skjønn. • På den andre siden kan her også hevdes at blanding av politikk og administrasjon i mange tilfeller er uheldig. Administrasjonen skal utrede sakens faglige sider, anskueliggjøre aktuelt/gjeldende regelverk og overordnede føringer og lage sin innstilling til politikerne. Politikerne på sin side skal beslutte. • En slik måte å konfigurere ei gruppe bestående av politisk og administrativ deltakelse fordrer stor rolleforståelse, og avklaringer. Dette må gjennomgås på forhånd.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… • Kommunestyret bestemte at bl.a. boarealer skulle prioriteres. Var dette en rett vurdering all den tid man ikke hadde tilgjengelige tall over arealbehov og arealreserver på beslutningstidspunktet? • Det står at man må avklare kommunens arealreserver og arealbehov til boliger, og mål for utbyggingsvolum og utbyggingsmønster. Jf. Brev fra MD til fylkesmennene, samt veileder T-1492 Kommuneplanprosessen s. 29 (sitat): Sammenhengen mellom befolkningsvekst og arealbehov må komme tydelig fram. Arealregnskap over utbyggingsareal som ligger inne i gjeldende plan bør presenteres. Analyser av forventet befolkningsutvikling gir føringer for framtidig arealbehov. Behov for utbyggingsareal bør dokumenteres og begrunnes. • Man har i ettertid laget en slik beregning, da flere etterlyste slik. Foto: Hans Chr. Haakonsen

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Oversikt over boligområder og kapasitet: Område Kapasitet i regulerte områder Kapasitet i eksisterende områder avsatt i nåværende arealplan Kapasitet i foreslåtte nye områder Sum Tomter Som anslagsvis vil vare i: Sandnes år Stokmarknes år Melbu år Fiskebøl/Strandlandet år Sum NB! Tallene i siste kolonne må tas med forbehold. En del av kapasiteten som finnes er i områder som av ulike årsaker ikke er attraktive/ er antatt for dyre å bygge ut. Nedenfor er her gitt kommentarer til de ulike områdene hvor slike data fremgår.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Andre eksempler: • Havbruksarealer ble prioritert. Kun et nytt innspill kom. Dette er et område man bør ha en klar dialog med næringen før man bestemmer seg politisk. • Masseuttak ble prioritert, uten en analyse av behovet. En lokal entreprenør kunne ikke forstå hvorfor man prioriterte dette området da han anså at man hadde tilstrekkelige masseuttak i kommunen. Kommunen på sin side er ikke enig, og legger opp til gjenåpning av et tidligere stengt uttak. Foto: Hans Chr. Haakonsen

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… • Det politiske vedtaket som ble gjort omhandlet en rekke områder. Man kan spørre seg om det her er snakk om en rullering eller en helt ny plan? • Politikerne og administrasjonen oppfordret alle til å komme med innspill, hva enn det måtte være. Dette gav konsekvenser ved at innspillene i kvalitet var veldig varierende: fra konsulentvurderte innspill med gode tegninger, til luftige ideer som ikke var avklart. • Mange innspill var ikke nok konkrete. Bl.a manglet kartskisser og grunneieravklaringer. Dette medførte merarbeid for administrasjonen. I ettertid burde vi stilt klarere krav til innspill, slik som f.eks. Meløy kommune har gjort. • Forslaget til arealplan ble utarbeidet så raskt at man ikke fikk tid til alle avklaringer med grunneiere. Dette medførte mye støy. Næringskai på Myrland. Kartet til venstre representerer hele innspillet. Dette ble lagt inn i forslaget.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Medvirkning • Dette er vi fornøyd med: • Folkemøter om konkrete emner, slik som utbygging av et bestemt område. Eksempel: Børøya • Brev til befolkning/ grunneiere som direkte eller indirekte berøres av et konkret foreslått tiltak. Eksempel: Brattåsen masseuttak. • Brev til grunneiere om de kan tenke seg formålsendring av et område til f.eks. hytteområde. Eksempel: Fleines/ Skaga • God kontakt med lokalpressen. Mail og telefon. • Kommunens hjemmeside. • Bruk av «Jungeltelegrafen» • Dette kunne vært bedre: • Brevene til grunneiere kunne vært sendt ut på et tidligere tidspunkt slik at man unngikk unødig støy. • Bedre kontakt med næringslivet om «hvor skoen trykker» • Flere tematiske møter • Tettere dialog med overordnet myndighet Tegning: Hans Chr. Haakonsen

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Konsekvensvurdering av innspill Kunnskapsgrunnlag: • Aktuelt lovverk med tilhørende forskrifter og veiledninger • Nasjonale og regionale føringer og planer • Kommuneplanens samfunnsdel • Ulike innspill • Aktuelle reguleringsplaner og kartlegginger/ rapporter som er gjort i den forbindelse • Statlige internettbaser: Miljøkommune.no som tjener som et veiviser til basene • Eget saksbehandlersystem • Annet skriftlig materiale som bøker og rapporter • folkemøter, • politikere, • kommunens egne saksbehandlere, • Innbyggere, og innspillshavere. Det ble en god del diskusjon rundt kunnskapsgrunnlaget. Viktig å bruke tid på dette.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Kartproduksjon • Dette er utvilsomt et eget fagfelt og må håndteres av kyndige. • Har man ikke slike ressurser er det bedre å sette bort arbeidet en å «lære det selv» • Meget viktig med nær dialog mellom karttegner og saksbehandler. Dette har vi erfart. • Kartproduksjon tar tid. Dette har vi også lært 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… NivåAnsvarTidsrom 1Skisse til planprogramPlan og miljøFebruar Kunngjøring. Planprogram legges ut til offentlig ettersyn. Plan og miljø Formannskap Februar/ mars Fastsetting av planprogramFormannskapJuni Utarbeide forslag til kommuneplanens arealdel Prosjektgruppe/ plan og miljø Oktober - januar gangsbehandling: Arealdelen legges ut til off. ettersyn FormannskapCa. 15. februar Samråd med offentlige sektormyndigheter om planforslag Plan og miljøFebruar/ mars Høringsfrist arealdelen 15. april Bearbeiding av merknaderPlan og miljøMai-august Møte i prosjektgruppa for arealplanenPlan og miljøMandag 19.august Meklingsmøter med overordnet myndighetProsjektgruppaUke Revidert høringsdokument som legges ut til offentlig ettersyn FormannskapUke 40 12HøringsfristUke 47 13Bearbeiding av merknaderPlan og miljøUke gangsbehandlingFormannskapJanuar Sluttbehandling og vedtak av arealdelenKommunestyretFebruar 2014 Hvor er vi nå ?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Oppsummering - noen momenter vi tar med oss til en senere anledning: •Bruke mer tid på en felles forståelse av virkeligheten. •Bruke mer tid på mer tilrettelegging for medvirkning og grader av innflytelsesmuligheter for borgerne •Bruke mer tid på dialogmøter med næringsliv og interesseorganisasjoner •Veilede borgerne til å levere inn innspill som holder bedre kvalitet med hensyn til kart og grunnavklaringer. •Bruke mer tid på innhenting av kunnskapsgrunnlag og konsekvensvurdering. •Bruke overordnet myndighet aktivt. Disse er også en viktig ressurs. Foto: Hans Chr. Haakonsen