Hans Richardsen, Statens vegvesen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lunchmøte, Statens hus 26. April Robert Olsen, NVDB og Geodata
Advertisements

Trondheim Parkering Konst. Leder Stein Løberg Forvaltning Steinar Myhr
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
FoU-strategi Hensikten med strategien er bl.a. •å gi bedre overordnet styring •målrette FoU-arbeidet mot formål og fokusområder •utnytte gode.
Bruk bilen med glede!! Bilfører 65+ Bruk bilen med glede! Bilfører 65+
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
GPS og logistikk GPS og førerstøtte
Sykkelregnskap Regionalt sykkelbynettverk Mats Larsen By- og kollektivplanleggingsseksjonen Statens vegvesen Region øst.
Transport og transportutfordringer
Teknologi og samfunn 1 Fartsmodell for næringslivets transporter av Prosjektleder Dr Trude Tørset.
Maria Wirkola Plansjef
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
UNGDOM – en risikosportutøver i trafikken !?
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Smartere vegtrafikk med ITS Etatsprogram
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
1 Litt om NTNU og NT strategi, mål, handlingsplaner Infodag for PhD-studenter ved NT Dekanus Bjørn Hafskjold Mer info finner du her:
”Bakgrunn for multimodal samarbeidsplan for ITS”
Bruk av ATP-modellen i Trondheim kommune
Sognsveien sør for John Collets Plass - Kirkeveien
VegReg og NVDBReg ver – 7. juni, Tromsø
Page Cooperative and multidisciplinary Departements and Research areas 1.
Vi skal bygge videre på det vi har!
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Skien, 2. oktober  Et nasjonalt samarbeid mellom bedrifter  Spennende medlemsmasse  Skape en sterk og internasjonal konkurransedyktig næringsklynge.
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
Bærekraftig transport: Fysisk planlegging, livsstil eller teknologi?
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Transport og miljø: Utfordringer og løsninger Samferdselsseminar 17
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2
Mal for sykkelregnskap Nettverksamling Region midt Torstein Bremset Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Bygg og miljø DynamIT Dynamiske informasjonstjenester for transportsektoren Gardermoen, 29.april 2003 Ragnhild Wahl.
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Kunnskap for en bedre verden Sommerjobb 2015 ? Tore Hoven Studieprogramleder bygg- og miljøteknikk.
Fra forfall til kvalitet - Fagdag for Varige konstruksjoner 12. februar 2013 Kjersti Kvalheim Dunham Trafikksikkerhet-, miljø- og teknologiavdelingen(TMT)
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Sykling på skoleveien – trygt frem og hjem 1. Sykling er bra for alle Trygg Trafikk – Statens vegvesen – Helsedirektoratet – Syklistenes landsforening.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
KVU Oppland grense - Jaktøya Verksted 22. november 2010 på Oppdal Statens vegvesen Region midt Jill Hammari Sveen.
Forvaltningsreformen m.m. Østlandssamarbeidet. Samferdsel
1 NVF-ITS Formann Even Myhre Ledende land: Norge Reykjavik 4-5.september 2008.
BÆREKRAFTIG MOBILITET I OSLO BYMILJØETATEN DIALOGKONFERANSE RUTER
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Greener Harvest Presentasjon for springbrett arrangert av Connect Norge Torsdag 12.mai 2016.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Foto: Thor-Wiggo Skille Infrastruktur og samferdsel krysser grenser Fylkesråd for samferdsel og miljø – Ivar B. Prestbakmo (SP) Tromskonferansen 1.november.
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Kommunemøter RPBA - om RTP
Prosjektutløsende behov
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Presis, ofte og behagelig
Innlegg på driftssjefkonferansen 2008
veginformasjon i verdensklasse” Liv Nordbye, Statens vegvesen
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Veileder for fysisk sikring av snøscooterløyper
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Hans Richardsen, Statens vegvesen ITS Intelligente TransportSystemer Hans Richardsen, Statens vegvesen

ITS ITS Hensikten er : Økt trafikksikkerhet Bedre fremkommelighet ITS er en felles betegnelse på bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi innenfor transportsektoren Lyskryss Hensikten er : Økt trafikksikkerhet Bedre fremkommelighet Bedre miljø Fotobokser ITS Variable skilt GPS

ITS er et satsingsområde internasjonalt EU har anslått at ITS vil kunne bidra til: • Reduksjon i reisetider på 20 % • Økt kapasitet i vegnettet på 5-10 % • Reduksjon i drepte og alvorlig skadde med 15-20 % • Vesentlige reduksjoner i miljøbelastninger Hvis mye av det som kommer er avhengig av at vegmyndigeter og bilfabrikantene blir enige om løsninger. Lille Norge kan ikke gjøre mye alene for å påvirke bilfarikantene Norge langt fremme i testprosjekter og utprøving.

Påbudt med bilbeltevarsler Elektronisk kant- og midtlinjevarsler ITS teknologi som testes Trafikksikkerhet ISA og streknings-ATK Alkolås Påbudt med bilbeltevarsler Elektronisk kant- og midtlinjevarsler Dette er teknologi som eksisterer i dag og er i bruk. ITS-tiltak som ISA og streknings-ATK kan bidra til å senke fartsnivået Mellom hver tredje og fjerde drepte trafikant er påvirket av alkohol, og alkolås kan derfor bidra til bedre trafikksikkerhet 10% av bilførerne kjører uten belte, og en effektiv bilbeltevarsler kan bidra til en høyere bruksprosent 40 % av drepte har ikke brukt belte, halvparten av disse kunne kanskje berget livet med belte Møte og utforkjøringsulykker utgjør 2/3 av alle drepte og hardt skadde i trafikken, noe som aktualiserer en satsing på elektronisk kant- og midtlinjevarsler

Dynamiske fartsgrenser Betalings- og billetteringssystem ITS teknologi som testes Fremkommelighet Sanntidsinformasjon Dynamiske fartsgrenser Betalings- og billetteringssystem sanntidsinformasjon om reisetider og kjøreforhold på vegnettet, samt automatisk kødetektering og dynamisk varsling til trafikantene. Dynamiske fartsgrenser og informasjon på friteksttavler langs vegen. Samordne betalings- og billetteringssystem for vegtransport , ferje og parkering. Bedre utnyttelse av eksisterende veger kan utsette eller kanskje gjøre nye veger unødvendig.

Varsling om forurensning ITS teknologi som testes Miljø Kollektivtransport Bedre flyt i trafikken Varsling om forurensning Miljø Bedre fremkommelighet for kollektivtransport i storbyområder – Signalprioritering for kollektivtransport på hovedvegnettet i de største byområdene Overgang fra bil til kollektivtrafikk – bidra til etablering av intelligente Park&Ride-løsninger og til etablering av sanntids informasjonssystemer for kollektivtrafikken Akuttiltak i storbyområder – system med variable fartsgrenseskilt og friteksttavler på strekninger med stor lokal luftforurensing Etterspørselsstyring og trafikkregulering – friteksttavler med informasjon om luftkvalitet, trafikkregulerende avgiftssystemer for vegtransport som oppfølging av politisk vedtak Automatiske lys Bedre flyt i trafikken gir mindre utslipp

ITS fremover MERK VENSTREKJØRING!! Mer overvåking og informasjon vil gi uante muligheter. Førerløse biler? All ITS må vurderes opp i mot trafikksikkerhet, for mye informasjon og forstyrrelser fra ting i bil og langs veg kan bli ett trafikksikkerhetsproblem.