Samhandlingsreformen – hvordan innovasjon, teknologi og kampen om hodene kan forandre spillereglene Paul Chaffey, Abelia
Tre perspektiver: •Det er større knapphet på hoder enn på penger
Tre perspektiver: •Det er større knapphet på hoder enn på penger •Teknologi er krevende, men ikke mer i helse- og omsorgssektoren enn ellers
Tre perspektiver: •Det er større knapphet på hoder enn på penger •Teknologi er krevende, men ikke mer i helse- og omsorgssektoren enn ellers •Det handler mye om innovasjon – å gjøre ting smartere
Hvem er hovedperson her?
Det kan være små marginer som avgjør om ting fungerer… •Tid •Holde avtalte tidspunkter •Hjelpemidler når de trengs og ikke lenge etterpå •Informasjon om ulike tilbud og hjelpemidler som finnes •At mennesker med ansvar for ulike biter snakker sammen av og til •Skjemaer der en slipper å svare på helt unødvendige spørsmål
Kampen om de kloke hodene •Kampen om talentene •Knapphet på arbeidskraft – hvordan beholder vi de beste vi allerede har •Arbeidsgivere konkurrerer om å være mest attraktive •Er ikke en ansatt fornøyd med sjefen så finner hun seg en ny sjef •Økende kamp om grupper med lengre utdanning – flere vil gå til privat sektor
Hva slags jobber? •Innen helse- og sosialtjenester utgjør helsetjenester , pleie- og omsorgstjenester i institusjon og sosiale omsorgstjenester uten botilbud
Arbeidsmarkedet 2025: •Enorm vekst i behov for helse- og sosiale tjenester •Sterk vekst i kunnskaps- baserte tjenester •Nedgang i sysselsetting i tradisjonell industri og landbasert matproduksjon •Høyt og stabilt behov i varehandel, offentlig forvaltning, byggenæring, undervisning, transport, reiseliv og opplevelser •Viktige spesialiserte nisjer i olje, maritim, sjømat og telekom
Det store spørsmålet: •Har 430 kommuner mulighet til å skaffe seg nok kompetanse og attraktive nok fagmiljøer? •Er de i stand til å samarbeide slik at de ikke må eie kompetanse selv?
Teknologi - fem ting vi kan bruke den til, men som det er vanskelig å få til: •Samhandling •Hjelpemidler i hverdagen •Kunnskapsdeling og læring •Kommunikasjon og omdømmebygging •Disruptiv innovasjon
•25% av arbeidstiden brukes til å lete •Rom for betydelige forbedringer •Finnes lignende utfordringer i andre virksomheter •Finnes teknologi og kompetanse
•BA-næringen har mange fagområder. Alle har sin egen terminologi, teknologi, uttrykksmåte og informasjonsstruktur •innenfor samme fagområde forekommer det betydelig kommunikasjonsbrist og tap av prosjektinformasjon. •25-30% av byggekostnadene skyldes oppsplitting av prosesser og dårlig kommunikasjon. •Samme opplysninger legges i snitt inn minst 7 ganger i forskjellige systemer, frem til et bygg overleveres •Samme informasjon skapes på nytt i flere applikasjoner Eksempel fra byggenæringen:
Hjelpemidler i institusjon og i hjemmet
Podcasting og modularisering
Kunnskapsdeling i nettverk
•Er det mulig å få til en smartere ressursbruk gjennom innovasjon? •Er det mulig å tenke seg noen helt nye virksomhetsmodeller?
Fra Statfjord til Snøhvit Statfjord: •Tre store plattformer med 620 personer på jobb •Har produsert olje og gass for over 1000 mrd kroner •Verdensledende teknologi på 70-tallet Snøhvit: •Første utbygging uten installasjoner på overflaten •Fjernstyring fra landanlegg 140 km unna •Verdensledende på tallet
Tjenester og tjenesteinnovasjon
Kanskje vi skal drive med litt innovasjon?
Helsesjekk på kjøpesenteret
Portabel ultralyd
Sosiale medier drevet av og for pasientgrupper
Noen egne erfaringer til slutt: •Et medisinsk perspektiv - og et hvordan fungerer ting i hverdagen- perspektiv •Helsevesenet gjør de merkeligste ting selv •Ulike kroppsdeler har ulik tilhørighet •Man venter på tur •Helheten er avhengig av det svakteste leddet •Teknologi gir en viss grunn til optimisme