Joseph Haydn 1732-1809 Hva skjer hvis jeg skriver her?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Filmmusikkens historie.  Forskningsområdets historie  Kunstformens historie.
Litteraturhistorie oversikt.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Kultur, innovasjon - og humanistisk forskning Dekanus Kathrine Skretting, Det historisk-filosofiske fakultet, NTNU.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Institutt for nordisk og mediefag
Bodøs store komponist.
Nasjonsbyggingen på 1800-tallet
Læreplanen i eldre historie
Sosiologi i barnehagen
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Master musikkvitenskap
Perspektiver i sosiologien
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
Kunstmusikken på 1900-tallet
En presentasjon av May og Espen
ROKOKKO WIENERKLASSISISMEN
WIENERKLASSISISMEN Etter Barokken kom en periode som vi kaller for wienerklassisismen eller klassisismen.
Jazz – Musikk for kultiverte og ukultiverte
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Presentasjon av operaprosjektet
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Kapittel 8 Hovedpunkter.
De kollektive bevegelsenes historie Oppsummering av noen momenter 16. november.
100 lure ord å lære.
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Morten William Knudsen
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Å skrive historie Kilder og kildebruk
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Institusjonalisering av ulikhet Formelle eksempler: Inntektssystemet, herretoalett og dametoalett, utdanningssystemet - kanskje de tre mest iøyenfallende.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Audun Engelstad Høgskolen i Lillehammer Forelesning, IMK
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Strategi- og aktivitetsplan
Joseph Haydn: The Esterháza Years ( ). ” Fyrsten var tilfreds med alle mine verker. Som leder for et orkester kunne jeg eksperimentere, observere.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Identitet og subkultur SAM 1
Bourdieus kapitalbegrep
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
* Vi jobber med: * Kulturforskjeller og hvordan de påvirker kommunikasjon * Internasjonale utdanningstilbud og arbeidsmuligheter * Engelskspråklige mediers.
OPPLYSNINGSTIDEN. Kunnskap mot tro. I høymiddelalderen hadde kirken stor makt. Bøker på latin ble skrevet i stort antall. Kirkene ble rikt utsmykket med.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Kunstmusikk / lytting Utdrag fra musikkhistorien for 10.trinn LYTTING.
Elvis Presley «King of rock & roll». Litt om livet hans Født 8.januar 1935 Død 16.august 1977, 42 år gammel. Hans fulle navn var Elvis Aaron Presley,
W IENERKLASSISISMEN Mål: Diskutere særtrekk ved kunstmusikk. Gjenkjenne og benevne forskjellige instrumenter. Gjøre rede for hvordan musikken gjenspeiler.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
SAMFUNNET: Store endringar i Europa
Wienerklassisisme
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Barokken -ein overdådig stil.
SOCIETY: Big changes in Europe
Musikkoppgave - kunstmusikk
Musikkoppgave - kunstmusikk
Kapittel 12 Litteratur på 1700-tallet
SAMFUNNET: Store endringar i Europa
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Utskrift av presentasjonen:

Joseph Haydn 1732-1809 Hva skjer hvis jeg skriver her?

Mål med dette kurset:

Mål med dette kurset: Få et inntrykk av bredden og spennet i Haydns musikk, forhåpentligvis også verdsette noe av den

Mål med dette kurset: Få et inntrykk av bredden og spennet i Haydns musikk, forhåpentligvis også verdsette noe av den Forstå hvorfor Haydns biografi er en av de mest interessante i vestlig kulturhistorie

Mål med dette kurset: Få et inntrykk av bredden og spennet i Haydns musikk, forhåpentligvis også verdsette noe av den Forstå hvorfor Haydns biografi er en av de mest interessante i vestlig kulturhistorie Krever en evne og vilje til å lytte på en annerledes måte

Mål med dette kurset: Få et inntrykk av bredden og spennet i Haydns musikk, forhåpentligvis også verdsette noe av den Forstå hvorfor Haydns biografi er en av de mest interessante i vestlig kulturhistorie Krever en evne og vilje til å lytte på en annerledes måte Krever en interesse for litt andre spørsmål og problemstillinger enn musikkhistorieforskningen tradisjonelt har operert med

Joseph Haydn: Symfoni nr. 6 ”Le Matin” (1761) Første symfoni i en trilogi som skildrer de ulike tidene på dagen (nr. 7 C-dur ”Le Midi”, nr. 8 G-dur ”Le Soir”) Antagelig de første symfoniene Haydn komponerte for fyrst Paul Anton Esterházy, som angivelig selv foreslo dette temaet for Haydn

Joseph Haydn: ”In vollem Glanze steiget jetzt die Sonne strahlend auf”, fra oratoriet Skapelsen (1798) Verket som i størst grad sikret Haydn status som symbol på tyske verdier og kulturell identitet

Hvem var Haydn?

Hvem var Haydn? Aktiv som komponist over en periode på over 50 år (fra slutten av 1740-tallet til 1803)

Hvem var Haydn? Aktiv som komponist over en periode på over 50 år (fra slutten av 1740-tallet til 1803) Over 100 symfonier, over 60 klaversonater, 70-talls strykekvartetter, 170 verker for baryton, etc.

Hvem var Haydn? Aktiv som komponist over en periode på over 50 år (fra slutten av 1740-tallet til 1803) Over 100 symfonier, over 60 klaversonater, 70-talls strykekvartetter, 170 verker for baryton, etc. Levde i en tid preget av omfattende politiske og kulturelle endringer (f.eks. den franske revolusjon)

Hvem var Haydn? Aktiv som komponist over en periode på over 50 år (fra slutten av 1740-tallet til 1803) Over 100 symfonier, over 60 klaversonater, 70-talls strykekvartetter, 170 verker for baryton, etc. Levde i en tid preget av omfattende politiske og kulturelle endringer (f.eks. den franske revolusjon) Oppnådde en berømmelse og kulturell status som var ny i musikkhistorien

Georg August Griesinger: Biographische Notizen über Joseph Haydn, Leipzig: 1810. Joseph Haydn har avsluttet sin ærefulle løpebane. Gjennom hans død lider Tyskland et nasjonalt tap, for Haydn var grunnlegger av en ny epoke innenfor musikken. Klangen av hans universelt forståelige harmonier har styrket utlandets aktelse for den tyske kunstbegavelse mer enn all vår litteratur tilsammen. Haydns kvartetter og symfonier, hans oratorier og kirkemusikk, behager like mye ved Donau som ved Themsen, ved Seinen som ved Neva, ja, de aktes like mye på den andre siden av havene som i vår verdensdel.

Joseph Haydn: Missa Brevis F-dur, Kyrie (Wien, ca. 1749) 2 S, 4 vv, 2 vn, org S. Gritton (s) et.al, Collegium Musicum 90, R. Hickox, 09.1998 (studio)

Joseph Haydn: Missa Bb-dur (”Harmoniemesse”), Kyrie, (Wien 1802) S, A, T, B, 4vv, fl, 2 ob, 2 cl, 2 bn, 2 hn, 2 tpt, timp, str, bc (org) J. lynn (s) et.al., Monteverdi Ch., English Baroque Soloists, J. E. Gardiner ”symfonisk” stil

Joseph Haydn: Divertimento G-dur (Wien ca. 1758) Christine Schornsheim, cembalo (William Dowd, rekonstruksjon basert på historiske modeller)

Joseph Haydn: Klaversonate Ess-dur, Hob. XVI 52 (London, 1795) Christine Schornsheim, hammerklaver (Broadwood, 1804)

Joseph Haydn: Symfoni nr. 1 D-dur (Wien, ca. 1757) 2 ob, 2 hn, str The Academy of Ancient Music, Christopher Hogwood (dir.)

Joseph Haydn: Symfoni nr. 104 D-dur (London, 1795) 2 fl, 2 ob, 2 cl, 2 bn, 2 hn, 2 tpt, timp, str Orchestra of the 18th Century, Franz Brüggen (dir.)

Det ”tradisjonelle” bildet

Det ”tradisjonelle” bildet ”Symfoniens og strykekvartettens far”

Det ”tradisjonelle” bildet ”Symfoniens og strykekvartettens far” Den første ”wienerklassiker”

Det ”tradisjonelle” bildet ”Symfoniens og strykekvartettens far” Den første ”wienerklassiker” Forløper for Mozart og Beethoven

Det ”tradisjonelle” bildet ”Symfoniens og strykekvartettens far” Den første ”wienerklassiker” Forløper for Mozart og Beethoven Grunnlegger av noe som senere ble fullbyrdet av andre komponister; moderne i form men gammeldags i innhold

Den ”nye” Haydnforsknignen Komponisten fortolkes på grunnlag av sin egen kulturelle kontekst

Den ”nye” Haydnforsknignen Komponisten fortolkes på grunnlag av sin egen kulturelle kontekst Et mer komplekst og flerdimensjonalt bilde av Haydns personlighet

Den ”nye” Haydnforsknignen Komponisten fortolkes på grunnlag av sin egen kulturelle kontekst Et mer komplekst og flerdimensjonalt bilde av Haydns personlighet Større bredde av musikalske sjangre (kirkemusikk og opera)

Den ”nye” Haydnforsknignen Komponisten fortolkes på grunnlag av sin egen kulturelle kontekst Et mer komplekst og flerdimensjonalt bilde av Haydns personlighet Større bredde av musikalske sjangre (kirkemusikk og opera) Målet er å på ny erfare musikken på dens egne premisser

Leon Botstein: ”Når vi forsøker å forstå Haydn fra 1700-tallets perspektiv i stedet for 1800-tallet, forstår vi raskt at Haydns musikk for sin samtids lyttere formidlet alvor, filosofisk dybde, lidenskap og kompleks skjønnhet.”

”Kunstmusikk før ca. 1800”

”Kunstmusikk før ca. 1800” Forestillingen om ”vestlig kunstmusikk” oppstår rundt 1800

”Kunstmusikk før ca. 1800” Forestillingen om ”vestlig kunstmusikk” oppstår rundt 1800 Uttrykket ”kunstmusikk før 1800” innebærer en retrospektiv omtolkning

”Kunstmusikk før ca. 1800” Forestillingen om ”vestlig kunstmusikk” oppstår rundt 1800 Uttrykket ”kunstmusikk før 1800” innebærer en retrospektiv omtolkning Mye av musikken Haydn komponerte svarer dårlig til dette begrepet

”På vei mot den wienerklassiske kvartettstil” Teleologisk perspektiv på stilistisk utvikling Reduserer Haydns tidlige musikk til ufullkomne forstadier Gjør det vanskelig å forstå de tidlige verkene på deres egne premisser

James Webster: ”Forestillingen om ’klassisk stil’ er i forbindelse med Haydn anakronistisk, og både forfalsker det essensielle i hans musikk og villeder oss når det gjelder Haydns kunstneriske utvikling. I tillegg forhindrer den en verdsettelse av hans mesterskap før 1781 og utenfor de ”sentrale” instrumentalsjangrene. På det historiografiske plan er den beslektede forestillingen om ”wienerklassisisme” like problematisk. Begge begreper fører med seg skjulte og primært konservative ideologiske implikasjoner for analyse og historiske studier.”

Haydns karriere 1740-tallet (tenårene): Korsanger og -solist ved St. Stefansdomen i Wien 1750-tallet: ”Frilans” musiker, musikklærer og komponist i Wien 1761-1790: Kapellmester for Esterházy-fyrstene 1791-95: Oppholder seg i London, komponerer bl.a. sine siste symfonier og feires som ”musikkens Shakespeare” 1795-1809: Bor i Wien, feires som internasjonal kjendis og nasjonal heltefigur

Haydns fødested

St. Stefansdomen, Wien ca. 1700

Johann Joseph Fux (1660-1741): Stabat Mater Hoffkomponist i Wien Forfatter av kontrapunktlæreboken Gradus ad Parnassum, som Haydn studerte inngående på 1750-tallet Fux’ kirkemusikk ble mye fremført ved St. Stephansdomen i perioden hvor Haydn var sanger

Haydns karriere ca. 1749-61

Haydns karriere ca. 1749-61 Frilansmusiker, musikklærer og komponist

Haydns karriere ca. 1749-61 Frilansmusiker, musikklærer og komponist Øke sin kapital (Bourdieu)

Haydns karriere ca. 1749-61 Frilansmusiker, musikklærer og komponist Øke sin kapital (Bourdieu) Økonomisk kapital (frilansjobbing)

Haydns karriere ca. 1749-61 Frilansmusiker, musikklærer og komponist Øke sin kapital (Bourdieu) Økonomisk kapital (frilansjobbing) Kulturell kapital (selvstudier av Fux’ og Matthesons lærebøker)

Haydns karriere ca. 1749-61 Frilansmusiker, musikklærer og komponist Øke sin kapital (Bourdieu) Økonomisk kapital (frilansjobbing) Kulturell kapital (selvstudier av Fux’ og Matthesons lærebøker) Sosial kapital (knyttet kontakter med Metastasio, Porpora)

Haydns karriere ca. 1749-61 Frilansmusiker, musikklærer og komponist Øke sin kapital (Bourdieu) Økonomisk kapital (frilansjobbing) Kulturell kapital (selvstudier av Fux’ og Matthesons lærebøker) Sosial kapital (knyttet kontakter med Metastasio, Porpora) Symbolsk kapital (summen av det som gir fortrinn foran de andre aktørene på samme felt)

Joseph Felix von Kurz (1715-84) ”Bernardon” Samarbeidet med Haydn om komedien ”Den krumme djevel” (”Der krumme Teufel”) på 1750-tallet

Ca. 1757-61 Kapellmester hos grev Morzin Komponerte trolig mest instrumentalmusikk Kanskje rundt 13-14 symfonier

Joseph Haydn: Symfoni nr. 4 D-dur, 2. sats Andante (ca. 1757-60) The Academy of Ancient Music, C. Hogwood, 07.1990 (studio)

Joseph Haydn: Symfoni nr. 3 G-dur, 4. sats Alla breve (ca. 1757-60) The Academy of Ancient Music, C. Hogwood, 07.1990 (studio)