Synsvansker hos hørselhemmede

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

De dårige følelsene. Veiene ut..
Bruke blits Vi trenger blits når det er for lite lys. Med blits inne: Når du tar bilder inne, er det ofte lurt å bruke blits. Når det er mørkt i rommet,
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Ta livet og øyeblikket tilbake
4 Bruk øynene riktig.
Hva er psykisk utviklingshemming?
Psykiske utfordringer ved MS
Synspedagogtjenesten på ytre Nordmøre
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Tilbudet til døvblinde
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Faglige og ufaglige feller. Strategier som virker mot sin hensikt.
INNSTILLING AV STOL OG BORD
Fritidslederen min roper hjelp!
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
En måte å lese Bibelen på
5 Øk lesesynsfeltet. 5.1 Lesesynsfeltet, lesehastigheten og oppfatningen •Når du fikserer blikket på et sted i teksten, kan du bare lese bokstavene og.
Ulf Wike Ljungblad Overlege Barnesenteret SiV Tønsberg
En lærevanske for Læringsakademinettverket??
På vei mot likevekt! Likevekt!.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Differensiering fordi…
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
Eldre & bevegelse Et møte med brukere av eldresentre
Barns læring, voksnes ansvar!
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
3 Les bedre.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Synsproblematikk og ADL-hjelpemidler
9.Trinn 0910 Uke 11 Vurdering: Skriftlig prøve
Foreldre som gode leseveiledere
TEKNIKK KVELD VIKERSUND 1.november 2010
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Nettverkskurs Pinnelien barnehage Bergen, Sally Damslora
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Kombinert syns- og hørselshemming/døvblindhet Regionsenteret for døvblinde Britt Anita Mikkelsen Regionsenteret for døvblinde er et kompetansesenter.
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Aldring og sansetap Kolbein Lyng NOVA.
Aggresjon.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Hva handler det om?. Synet og det å se er et komplekst samspill mellom sanseorganet øyet og prosesser i hjernen. Vi må lære å se! Du er synshemmet når.
Observasjon av det nyfødte barnet The Newborn behavioral observation.
Livreddende førstehjelp. 113 – medisinsk nødsentral Når et annet menneske trenger profesjonell medisinsk behandling Huskeregel når du ringer: HVEM – HVA.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
SYNSVANSKER etter hjerneslag Spesialergoterapeut Hanne Kristin Sigmond Basert på kurs med ergoterapeut Elizabeth Solhjem, Ringerike sykehus, Vestre Viken.
Talevansker: Hva er årsaken? Spesialergoterapeut Hanne Kristin Sigmond slagenheten SSK.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Utredning av autismespekterforstyrrelser (ASF)
Asperger syndrom og ADHD
Øyets ulike deler og deres funksjon
Øyets ulike deler og deres funksjoner
Øyets ulike deler og deres funksjoner
Alta.
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Smak på maten!.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Emilios jobb som assistent
Sinne Film:
Øyets ulike deler og deres funksjoner
Utskrift av presentasjonen:

Synsvansker hos hørselhemmede Av Karen-Johanne Andersen Synspedagog og konsulent for døvblinde

ØYESPESIALISTENE SYNSPEDAGOG Pedagog med spesialutdanning i funksjonell utredning, planlegging av pedagogiske tiltak og undervisning av synshemmede barn og voksne OPTIKER/OPTOMETRIST Spesialist i tilpasning av briller og linser

ØYESPESIALISTENE FORTS. ORTOPTIST arbeider med trening av øyemusklene, spesielt ved skjeletilstander ØYELEGE foretar medisinsk utredning, stiller diagnoser og behandler

PEDAGOGISK DEFINISJON PÅ DET Å VÆRE SYNSHEMMET Enhver som har problemer   med synet på ett eller begge øynene er   synshemmet

SYNETS DELFUNKSJONER Synsstyrke (visus) Synsfelt Dybdesyn Mørkeadaptasjon Akkomodasjon Øyebevegelser Kontrastsyn Fargesyn

PROBLEMER MED SYNET KAN SKYLDES At lyset forstyrres eller hindres på sin vei gjennom øyet før det når netthinnen og gir et mer eller mindre perfekt bilde som hjernen må tolke At et større eller mindre antall av synscellene i netthinnen er skadet, slik at bildene som føres videre til hjernen ikke blir fullstendige At synsbanene eller synscortex er skadet slik at deler av synsfeltet er borte

PROBLEMER MED SYNET KAN SKYLDES, FORTS. At deler av hjernen som har med tolkning av synsinntrykkene å gjøre, er påvirket

TEGN OG SYMPTOMER SOM KAN SKYLDES SYNSPROBLEMER Unormal hodestilling Unormal betraktningsavstand, holder ting svært nær øynene eller skyver dem fra seg Myser med øynene (kniper dem igjen) Gnir seg ofte i øynene Atferd som kan tyde på smerter i hodet eller øynene Trykker på øynene

TEGN OG SYMPTOMER. FORTS. (s.2) Dårlig ballanse, er uventet klossete Vil gjerne holde noen i armen ved svak belysning og i tussmørke, vil ikke gå ut alene etter at det er mørkt Vil ha lyset på om natten Virker lysømfintlig (reagerer på sol, lamper og skinnende gjenstander) eller liker å stirre inn i lyskilder

TEGN OG SYMPTOMER, FORTS. (s.3) Skjeler Vender hele hodet for å se i stedet for å bare flytte blikket Overser, snubler i eller går på personer og gjenstander Overraskes av gjenstander eller personer som kommer nær Finner ikke igjen ting som mistes på underlaget

TEGN OG SYMPTOMER, FORTS. (s.4) Vansker med å skjenke og setter glasset like gjerne innenfor som utenfor bordkanten Føler seg frem med hendene eller føttene eller tråkker feil f eks i første trinnet i en trapp og på fortauskanter Liker ikke å gå i terreng og på snø Vansker med å ta i mot baller som kastes til dem

TEGN OG SYMPTOMER, FORTS. (s.5) Manglende eller svært kortvarig blikkontakt Øyne som ser unormale ut Urolige øyne og vandrende blikkretning (nystagmus) Loddrette pupiller (”nøkkelhull”)

CHARGE SYNDROM DIAGNOSEKRITERIER De 4 C-er: Colobom (spaltedannelse i øyet) Cranial nerves (hjernenerve anomalier) Characteristic ear anomalies (øre misdannelser) Choanal atresi (blokkering eller forsnevring i nese og svelg)

CHARGE, USPESIFIKKE KRITERIER Hjerte/kar misdannelser Genital skade Leppe/ganespalte Spise- og svelgeproblemer (reflux) Karakteristiske ansiktstrekk Veksthemming Forsinket utvikling

DISSE TEGNENE OG SYMPTOMENE KAN LETT FEILTOLKES SOM Klossethet Dårlige evner Uvilje Lathet Frekkhet Dominerende og styrende væremåte eller tilbaketrekning fra aktiviteter og sosiale sammenhenger

HVA KAN DERE GJØRE Ale hørselshemmede bør ha jevnlige synsundersøkelser Kontakt foreldre og be dem oppsøke øyespesialist Tenk fysisk tilretteleggelse der forstørring, god belysning og kontrast er de viktigste hjelpemidlene Senk tempoet Innhent barnets oppmerksomhet før du snakker. Skap gode lytteforhold Bruk taktil støtte om nødvendig Snakk med eleven og klassekameratene når misforståelser opptrer