Synsvansker hos hørselhemmede Av Karen-Johanne Andersen Synspedagog og konsulent for døvblinde
ØYESPESIALISTENE SYNSPEDAGOG Pedagog med spesialutdanning i funksjonell utredning, planlegging av pedagogiske tiltak og undervisning av synshemmede barn og voksne OPTIKER/OPTOMETRIST Spesialist i tilpasning av briller og linser
ØYESPESIALISTENE FORTS. ORTOPTIST arbeider med trening av øyemusklene, spesielt ved skjeletilstander ØYELEGE foretar medisinsk utredning, stiller diagnoser og behandler
PEDAGOGISK DEFINISJON PÅ DET Å VÆRE SYNSHEMMET Enhver som har problemer med synet på ett eller begge øynene er synshemmet
SYNETS DELFUNKSJONER Synsstyrke (visus) Synsfelt Dybdesyn Mørkeadaptasjon Akkomodasjon Øyebevegelser Kontrastsyn Fargesyn
PROBLEMER MED SYNET KAN SKYLDES At lyset forstyrres eller hindres på sin vei gjennom øyet før det når netthinnen og gir et mer eller mindre perfekt bilde som hjernen må tolke At et større eller mindre antall av synscellene i netthinnen er skadet, slik at bildene som føres videre til hjernen ikke blir fullstendige At synsbanene eller synscortex er skadet slik at deler av synsfeltet er borte
PROBLEMER MED SYNET KAN SKYLDES, FORTS. At deler av hjernen som har med tolkning av synsinntrykkene å gjøre, er påvirket
TEGN OG SYMPTOMER SOM KAN SKYLDES SYNSPROBLEMER Unormal hodestilling Unormal betraktningsavstand, holder ting svært nær øynene eller skyver dem fra seg Myser med øynene (kniper dem igjen) Gnir seg ofte i øynene Atferd som kan tyde på smerter i hodet eller øynene Trykker på øynene
TEGN OG SYMPTOMER. FORTS. (s.2) Dårlig ballanse, er uventet klossete Vil gjerne holde noen i armen ved svak belysning og i tussmørke, vil ikke gå ut alene etter at det er mørkt Vil ha lyset på om natten Virker lysømfintlig (reagerer på sol, lamper og skinnende gjenstander) eller liker å stirre inn i lyskilder
TEGN OG SYMPTOMER, FORTS. (s.3) Skjeler Vender hele hodet for å se i stedet for å bare flytte blikket Overser, snubler i eller går på personer og gjenstander Overraskes av gjenstander eller personer som kommer nær Finner ikke igjen ting som mistes på underlaget
TEGN OG SYMPTOMER, FORTS. (s.4) Vansker med å skjenke og setter glasset like gjerne innenfor som utenfor bordkanten Føler seg frem med hendene eller føttene eller tråkker feil f eks i første trinnet i en trapp og på fortauskanter Liker ikke å gå i terreng og på snø Vansker med å ta i mot baller som kastes til dem
TEGN OG SYMPTOMER, FORTS. (s.5) Manglende eller svært kortvarig blikkontakt Øyne som ser unormale ut Urolige øyne og vandrende blikkretning (nystagmus) Loddrette pupiller (”nøkkelhull”)
CHARGE SYNDROM DIAGNOSEKRITERIER De 4 C-er: Colobom (spaltedannelse i øyet) Cranial nerves (hjernenerve anomalier) Characteristic ear anomalies (øre misdannelser) Choanal atresi (blokkering eller forsnevring i nese og svelg)
CHARGE, USPESIFIKKE KRITERIER Hjerte/kar misdannelser Genital skade Leppe/ganespalte Spise- og svelgeproblemer (reflux) Karakteristiske ansiktstrekk Veksthemming Forsinket utvikling
DISSE TEGNENE OG SYMPTOMENE KAN LETT FEILTOLKES SOM Klossethet Dårlige evner Uvilje Lathet Frekkhet Dominerende og styrende væremåte eller tilbaketrekning fra aktiviteter og sosiale sammenhenger
HVA KAN DERE GJØRE Ale hørselshemmede bør ha jevnlige synsundersøkelser Kontakt foreldre og be dem oppsøke øyespesialist Tenk fysisk tilretteleggelse der forstørring, god belysning og kontrast er de viktigste hjelpemidlene Senk tempoet Innhent barnets oppmerksomhet før du snakker. Skap gode lytteforhold Bruk taktil støtte om nødvendig Snakk med eleven og klassekameratene når misforståelser opptrer