Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012 VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS AS
TA VARE PÅ MOMENTUM Sjøtransport høyere på agendaen Må ta ”neste steg” nå DEDIKERE BUDSKAP I RIKTIG FORA Skreddersøm ovenfor målgruppene Utpeke dedikerte og interesserte ”tauholdere”
SHORT SEA / NÆRSKIPSFART Passasjer ferger Ro – Ro skip Sideport skip Container skip
MARKEDSBEARBEIDING Vareeiere * Søke til deres arena når de ikke kommer til vår Speditører * Sterkere påvirkning av Bil-avd, og ikke kun Sjø-avd * Ønsket ”kanal” for det store antall små / mellomstore kunder Reelle diskusjoner om logistikk løsninger Konkurransedyktig * Kostnader * Enkelhet * Miljø
REDERIENES PRIORITERINGER Fokus på å flytte last fra vei til sjø Mindre fokus på å flytte last mellom sjø-aktører
NORSKE HAVNER Private havner Nasjonale havner Short Sea havner SHORT SEA / NÆRSKIPSFART HAVNER Færre havner Bedrer frekvensen Bedrer konkurransekraften for sjørelaterte løsninger
HVORDAN TILSIKRE FÆRRE HAVNER ”Legge ned” noen – lite sannsynlig Se på regionale Short Sea havner Slå sammen havner i en ny struktur Fordele oppgaver på en annen måte innenfor ny havnestruktur Prosess som må starte nedenfra
MULIGE KONSEKVENSER MED NY HAVNESTRUKTUR Revurdering av Stamnetthavner / Hovedhavner Styrke det regionale næringslivet Bidra til ønsket politisk utvikling Miljøeffekter Bedre utnyttelse av investeringer Interkommunalt eierskap
INTERMODALE KNUTEPUNKT Bil, Bane, Havn – HVORFOR Knutepunkt Midt-Norge Terminalstruktur Østlandet Sammenfallende interesser med norske sjåfører BIL, BANE OG SJØ I SAMME DEPARTEMENT
Q / A