Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arild Haraldsen og Anne Salvesen NorStella
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Defo – Distriktenes energiforening1 Paretokonferansen 2013 Strukturendring og leveringssikkerhet 17. Januar 2013.
Arbeidsmøte: Effektiv havnelogistikk og flere kunder Oslo Havn, 3. desember 2013.
mai Havneforeningens Lederprogram Barcelona Foto: Joachim S. Müller.
2013. Kart- legging Arrange- ment Over- føring Deltagere • Havner • Rederi • Speditører.
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.
GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk
Nor Lines – det unike transportsystem.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
”En enslig svale gjør ingen sommer”
Seminar januar 2012 Geir Berg
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Forhåndsvarsling av all eksport til EU n EUs nye sikkerhetsregler i ”Customs Code” – vedtatt i april 2005 (forordning 648/2005) n Prinsipp om å etablere.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Adm. direktør/ vise adm. direktør
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
ARNE – prosjekt – faggruppe Energi / Offshore Regionens fordeler / forutsetninger:  Strategisk / fordelaktig beliggenhet  Gode havnefasiliteter / infrastruktur.
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
Logistikknettverk Buskerud15 februar Logistikknettverk Buskerud Presentation by: Christian Amundrød.
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Hvorfor velger Smith sjøveien?
«Velg Sjøveien» Trondheim 5. juni 2012 Bruk sjøtransport, bli rik ! Arne Jakobsen Gründer/CEO.
Årets store mønstring for sjøtransporten
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Norge AS, logistikk avd. Narvik
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Rammebetingelser og NTP Hva er gjort? Hva er status? Hva gjør vi nå? Gardermoen Erling Sæther.
Program for Årsmøte i Norsk Havneforening Drammen September – 7. September.
Foto: Jo Michael Godsfergen Tom Rune Nilsen,
GodsFergenkonseptet Eivind Dale, DNV GL
Framtidsretta godstransport (med fokus på nærskipsfart) Innlegg på MAFOSS-seminar om rammevilkår for samferdsel Ulsteinvik, 30. august 2007.
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
Hans Kristian Haram, Shortsea Promotion Center Norway
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
/1 AVINOR - KRISTIANSAND LUFTHAVN Politisk samordningsgruppe RTP 12.Juni 2014.
Velg sjøveien Erfaringer så langt – veien videre.
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Advokat Brynjar Østgård Norsk Havneforenings fagseminar 14. april 2015.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Innovative offentlige anskaffelser Dialogkonferanse Sør-Trøndelag fylkeskommune, ,
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Henry Ford ( ) ” Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er fremskritt. Å arbeide sammen er suksess! ”
Program for Årsmøte i Norsk Havneforening
Østlandssamarbeidet Orientering v/Ann Irene Sæternes.
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Mindre utslipp og smarte logistikkløsninger.
Kan laksen endelig ta båten til markedet
Utskrift av presentasjonen:

Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012 VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS AS

TA VARE PÅ MOMENTUM  Sjøtransport høyere på agendaen  Må ta ”neste steg” nå DEDIKERE BUDSKAP I RIKTIG FORA  Skreddersøm ovenfor målgruppene  Utpeke dedikerte og interesserte ”tauholdere”

SHORT SEA / NÆRSKIPSFART  Passasjer ferger  Ro – Ro skip  Sideport skip  Container skip

MARKEDSBEARBEIDING  Vareeiere * Søke til deres arena når de ikke kommer til vår  Speditører * Sterkere påvirkning av Bil-avd, og ikke kun Sjø-avd * Ønsket ”kanal” for det store antall små / mellomstore kunder  Reelle diskusjoner om logistikk løsninger  Konkurransedyktig * Kostnader * Enkelhet * Miljø

REDERIENES PRIORITERINGER  Fokus på å flytte last fra vei til sjø  Mindre fokus på å flytte last mellom sjø-aktører

NORSKE HAVNER  Private havner  Nasjonale havner  Short Sea havner SHORT SEA / NÆRSKIPSFART HAVNER  Færre havner  Bedrer frekvensen  Bedrer konkurransekraften for sjørelaterte løsninger

HVORDAN TILSIKRE FÆRRE HAVNER  ”Legge ned” noen – lite sannsynlig  Se på regionale Short Sea havner  Slå sammen havner i en ny struktur  Fordele oppgaver på en annen måte innenfor ny havnestruktur  Prosess som må starte nedenfra

MULIGE KONSEKVENSER MED NY HAVNESTRUKTUR  Revurdering av Stamnetthavner / Hovedhavner  Styrke det regionale næringslivet  Bidra til ønsket politisk utvikling  Miljøeffekter  Bedre utnyttelse av investeringer  Interkommunalt eierskap

INTERMODALE KNUTEPUNKT  Bil, Bane, Havn – HVORFOR  Knutepunkt Midt-Norge  Terminalstruktur Østlandet  Sammenfallende interesser med norske sjåfører BIL, BANE OG SJØ I SAMME DEPARTEMENT

Q / A