Prediksjon og modellering av kundeavgang fra Gjensidige

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Studier i Tyskland.
Del 2: Personlig økonomi.
Stråling fra stjernene Fysikk 1
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
Muzzafer Marvati Brukermanualer Service og vedlikehold.
Markeder med asymmetrisk informasjon
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
Kap 5 - Prediksjonsmodeller
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Dine penger= din fremtid
Del 2: Personlig økonomi.
Informasjonssikkerhet – en forutsetning for elektronisk forretningsdrift “Sikkerhet i programvareindustrien” Guttorm Nielsen Utviklingsdirektør SuperOffice.
Kap 05 Betinget sannsynlighet
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Tolkning av resultatene fra logistisk regresjon
Always on, live research Rapport Finans Norge – 2013.
Produktinformasjon om Ergogrip
SSB laget tidligere hvert år levekårsindeks – siste år 2008 (data 1-2 år forut). Kristiansand var hvert år blant kommunene med høyest indeks.
Frostating Folketallprognoser SSB 2006 – Øystein Lunnan, Levanger kommune 1 Folketallprognoser SSB 2006 Innherred.
Kapittel 14 Simulering.
Forside Motivasjon Analyse Forside Motivasjon Analyse  -notasjon O og  Relasjoner Klasser Fallgruver Spørsmål Kompleksitetsanalyse Åsmund Eldhuset asmunde.
15. september, 2008 Rapport utarbeidet for KS Topplederne i kommunesektoren.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Hiv- og hepatitt B situasjonen i Norge Smitteverndagene 3. juni 2009
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Avslutningsseminar pilotprosjekt 2014 Prosjektets erfaringer sett fra finansnæringen = Forsikring Kari Mørk (aktuar) fra Finans Norge.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Fungerer den norske forvaltningsplanen etter hensikten?
Vestlandske bygg- og anleggsdag 2010 Torsdag 4. november 2010 Kjell Senneset, Prognosesenteret Full fart inn i fremtiden!? Går det sånn….. Eller sånn…..???
Tall og fakta 2010 Legemidler og helsetjeneste Legemiddelindustrien (LMI)
Tall og fakta 2008 Legemidler og helsetjeneste Utarbeidet av Legemiddelindustriforeningen (LMI)
1 Arrayer og form(ularer) (Kapittel 4). 2 Mål  Forstå assosiative og superglobale arrays  Kunne behandle webformularer (forms)  Kjenne forskjellen.
1..
1. Sakura Hauge Mål Postenligaen: Født: Posisjon: Målvakt
Modellering av avhengighet. Anvendelser ► I mange anvendelser av finans og forsikring er en interessert er det viktig å kunne måle.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Foreldreundersøkelse – RSMK mai Invitasjon til 34 foreldre – alle som har e-post 22 svar = oppslutning på 65 prosent 5 tema: informasjon, foreldremedvirkning,
Fridalen Lever! Deputasjon Komité for oppvekst 26. oktober 2006.
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Arbeidsmarkedet nå desember 2011 Balsfjord, Karlsøy og Tromsø.
Diskrete stokastiske variable
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Hodelus – dagens situasjon Luseprosjektet i Oslo (og 5 andre byer)
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
GODT NOK? Hvordan vi jobber med datakvalitet i NOIS Hege Line Løwer seniorrådgiver Nasjonalt folkehelseinstitutt Avdeling for infeksjonsovervåking.
Bayesiansk statistikk Petter Mostad Overblikk Tilbakeblikk på sannsynlighetsbegrepet Hvordan gjøre Bayesianske analyser Analyser ved hjelp.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Regresjon Petter Mostad
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Operasjonsanalytiske emner
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Norsk Finansbarometer 2016
Om Norsk Finansbarometer 2014
SIV : Regresjon Kapittel 13 17/01/2019 Fred Wenstøp.
Utskrift av presentasjonen:

Prediksjon og modellering av kundeavgang fra Gjensidige Clara-Cecilie Günther, Ingunn Fride Tvete, Geir Inge Sandnes, Ørnulf Borgan, Kjersti Aas Statistics for Innovation (SFI)2 SFI-dag finans, NR, 20.10.2011

Innledning Lett å bytte forsikringsselskap. Ustabil kundemasse. Vanskelig å tiltrekke seg nye kunder. Behold de eksisterende. Hvilke kunder har størst sannsynlighet for å forlate selskapet? Kundeavgang: Kunde sier opp alle polisene. www.clipart.com http://www.newsviewspedia.com/insurance.html

Data fra Gjensidige Bil, bolig og personforsikring November 2007 – mai 2009 (19 måneder) 160 000 kunder www.clipart.com

Modell I La og Kunde Måned Respons Forklaringsvariable 1 2007/11 Y1,2007/11 2007/12 Y1,2007/12 X1,2007/11 . 2009/05 Y1,2009/05 X1,2009/04 2 2008/02 Y2,2008/02 2008/03 Y2,2008/03 X2,2008/02

Model II Trinn 1: Bruk generaliserte additive modeller (GAM) til å oppdage ikke-lineære sammenhenger mellom og Trinn 2: Tilpass generalisert lineær modell (GLM) med variable definert fra trinn 1. .

Forklaringsvariable Alder Kjønn Årspremie (totalt, bil, bolig, person) Levetid Antall poliser (totalt, bil, bolig, person) Rabatt Partner www.clipart.com www.photos.com

Variable definert fra GAM S(Alder) Alder

Redefinerte forklaringsvariable ToHjem: Mer enn to boligforsikringer. Hovedforsikringer: Antall hovedtyper forsikringer. ReturnertKunde: Tidligere kunde har returnert til selskapet. BilKansellert: Bilforsikring sagt opp sist måned. RabattEndring: Fra rabatt til ingen rabatt sist måned.

Endelig modell 10% av dataene brukes til å tilpasse modellen. Variable i modellen: Originale variable: Partner, Kjønn, Rabatt Fra GAM: log.Årspremie, Alder.T, Levetid.K Redefinert: Hovedforsikringer, ReturnertKunde, ToHjem,BilKansellert, Rabattendring Samspill mellom: Partner og log.Årspremie Hovedforsikringer og log.Årspremie Rabatt og log.Årspremie Rabatt og Hovedforsikringer Kjønn og Alder.T

Estimerte hovedeffekter Variabel Estimert effekt Returnert kunde 0.58 ToHjem -0.47 Levetid.K=1 Levetid.K=2 0.61 0.34 BilKansellert 0.16 RabattEndring 1.79 Se opp for "røde" kunder - disse har større sansynlighet for avgang!

Estimerte samspill Kunder med høy årspremie er mer lojale hvis deres partner også er kunde hos Gjensidige. Dersom man får rabatt avtar avgangssannsynligheten, og den avtar videre dersom antallet hovedtyper forsikring øker.

Prediksjon Samme tidsperiode: Ny tidsperiode: Gjenværende 90% av dataene, ikke brukt til modelltilpasning. Ny tidsperiode: Nye data: Juni 2009 – januar 2010 Testsett A: Kundene fra opprinnelig testsett. Testsett B: Kundene fra opprinnelig treningssett.

Resultater - prediksjon Klassifiseringsregel: Kunde med avgangssannsynlighet høyere enn valgt cut-off klassifiseres som avgått. ROC: Sann positiv rate mot falsk positiv rate for alle mulige cut-offs.

Flere resultater - prediksjoner Blant de 1000 høyeste prediksjonene predikerer modellen avgangskunder 15-18 ganger bedre enn tilfeldig gjetting. Prediksjonsevnen avtar ikke med tiden.

Lignende problem: Soft fraud Identifisere svindlere. Beregne sannsynlighet for at en kunde er svindler basert på et gitt sett av forklaringsvariable. Sette inn tiltak mot kundene med høy svindelsannsynlighet. Kan kanskje bruke samme metoder som for kundeavgang.

Avsluttende kommentarer Denne modelleringsteknikken kan brukes i customer relationship management (CRM). Identifisere kunder som vil forlate selskapet. Bedre enn tilfeldig gjetting. Modellen kan forbedres med mer informasjon. Vi vet ikke hvorfor kundene forlater selskapet.