Presentasjon av Trafikkprosjekt for ungdom TS Fokus Lillehammer 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

I.
Skjønnlitterær fortelling
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
BEVIS I DENNE ART-TIMEN VAR DU SPESIELT BRA DU VISTE DATO: _______.
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Hvordan intervjue en forsker?
Kapittel 28 Norgeskartet
Spøken som gir deg lykke!
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Den autentiske læringsdialogen
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
Avdeling for sosionomutdanning
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Sett inn synes eller tro.
Sett inn nok på riktig plass.
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet Kapittel 10 oppgave c.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
Mestring og forebygging av depresjon
En multimedia presentasjon
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Presentasjon av Trafikkprosjekt for ungdom Trafikkdagene Ålborg Universitet 2006.
Samtale 2.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
Anerkjennelse som grunnlag for læring gjennom kollegaveiledning
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Foreldregodkjenning av fosterhjem
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Besøk på Beracah barnehjem som ligger i Kerala i India
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Om å forstå ungdom.
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
”Amerikabrev” Sett inn et pronomen som passer. Kjære venner! Jeg vil ganske kort sende dere noen ord fordi jeg vet at flere landsmenn kunne tenke seg.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Idoler & idealer. Et trygt rom Her er du velkommen som den du er Du er en bra person akkurat slik du er Ikke si og gjør noe du ikke selv vil Ha respekt.
Helsesøsterkongressen 2017
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Venner og valg Film og samtale.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
2. Melissa, Petter og Cindy
Venner & valg Velkommen.
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av Trafikkprosjekt for ungdom TS Fokus Lillehammer 2005

Beliggenhet På området til Skandinavisk Trafikksenter øst for Kristiansand

De ytre rammene Eget bygg med særegen arkitektur og fem rom

De ytre rammene Eget bygg med særegen arkitektur og fem rom

De ytre rammene Eget bygg med særegen arkitektur og fem rom Egen webside Styringsgruppe

De ytre rammene Eget bygg med særegen arkitektur og fem rom Egen webside Styringsgruppe En ansatt prosjektleder

Navnet TRAFO kommer fra transformasjon = endring/forandring

En gjennomgang i Trafoen for fire tar en time T T id er første rom. Men tenker på sine drømmer og verdier R R eisen. Man ser ulykkesstedet A A kutten. Følger de skadde på sykehuset F F arvel. Man kommer til en minnestund O O ppsummering. Samtale om filmene. Oppgaver.

I oppsummeringsrommet gjøres forskjellige oppgaver, f.eks denne…

Ungdommene selv peker på disse …

Hvordan forhindre vi ulykker? Årsakene henger sammen med sjåføren, omgivelsene, kjøretøyet – eller de andre …

Pedagogisk fundament Ingen pekefinger Kombinere følelser med intellektuell aktivitet Holdningsendring gjennom erfaringsdeling i gruppe Størst mulig aktiv deltakelse fra den enkelte

Erfaringer til nå Trafoen åpnet etter påske 2005 Antall ungdomsbrukere pr. 10. oktober: 460 Antall besøkende gjester: 209

Noen reaksjoner: Hvordan var din umiddelbare reaksjon etter å ha gått gjennom Trafoen? - Det gikk veldig inn på meg. Det gav meg noe å tenke på. Jeg hadde ikke tenkt på hvor farlig det kan være i trafikken, og så fikk jeg det rett i ansiktet. Denne opplevelsen kommer jeg til å tenke på når jeg skal begynne å kjøre på egenhånd. Jeg synes også det var bra å få snakket om opplevelsene etterpå, og for meg var det en fin ballanse mellom filmopplevelse, følelser, snakking og oppgaver. Gina Student allmennfag 2.klasse. Jobber deltid på McDonald’s. Ikke spesielt opptatt av bil og trafikk. Bruker bilen som et fremkomstmiddel

Noen reaksjoner: Flere deltakerintervju på websida - Hvordan opplevde du en gjennomgang i Trafoen? - Det var en veldig sterk opplevelse, det var det. I det første rommet hvor man kom kjørende fram mot ulykkesstedet kom tankene: Hva om dette var meg? Hva om det var noen av vennene mine? Det siste rommet tror jeg nok var en av de beste avslutningene jeg har sett på sånne filmer. Jeg synes veldig synd på dem som stod der og hadde mistet noen. Det var der følelsene virkelig blei satt i gang. - Hva synes du er viktig for få slutt på ulykker blant ungdom? - Få slutt på lekinga med bil i trafikken. Slutte med den delen av rånekjøringa som går ut på sladding og spinning i rundkjøringer og i trafikken ellers. Jeg tror det hadde vært en god ide om vi kunne hatt en bane der vi kunne lekt kontrollert. Da hadde man ikke trengt å leke i trafikken. (Flere deltakerintervju på websida) Reno Har gått på VK1 Transport i Vennesla. Ønsker å bli lastebilsjåfør. Liker å råne og kjøre bil.

Kan konseptet utvikles? Andre steder? Andre aldersgrupper? Andre filmer?