SOSIALISERING OG AKKULTURASJON

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Advertisements

HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO  Delemne 2: Barnevern og vernepleie.
Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
1 «Hva sier du etter at du har sagt hallo» - om bruk av kommunikativ etikk i praktisk barnevernsarbeid Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College.
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Smartere Sammen Bedre utnyttelse av kunnskaper og erfaring
Prosessarbeid: Bion | Kelly
Hva skal et styre gjøre av arbeidsoppgaver?
Langhus G97 «Play what you see»
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Tirettelegging for SWOT
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Språk og sosialisering
Den Norske Skolen i London
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
En sammensmelting av figurene på side 97 og 128 i boken Kulturanalyse
SØR: Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO.
2009 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Magid Al-Araki, 2. opplag NB!  Figurene på første side er fra boka Kulturanalyse.
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Arbeid med ungdom i risikosonen for radikalisering
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Bokpresentasjon Oslo.
. Seema AS Fagforbundet Hva binder oss sammen?
al-Araki, Magid. Kulturanalyse Et Verktøy for God Kommunikasjon Mellom Mennesker. Oslo: Cappelen akademisk forlag, Familie, oppvekst og.
Barns læring, voksnes ansvar!
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
Månedsevaluering januar Denne måneden har vi feiret Edis 3 år, Emma 5 år og Evan 5år. Vi har også lekt masse ute i den etterlengta snøen. Ellers holder.
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
NIVÅSTIGEN Gå gradene 4 Avhengig av utv.nivå, ikke alder
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Barnehageloven §2 tredje ledd Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske.
Ull/Kisa En positiv klubb for alle Fotball – Friidrett - Håndball – Idrettsskole VisjonVerdigrunnlag.
Status barn og unge Barnevekststudiet: hver 6. elev i 3. klasse er overvektig Etablert overvekt i 4. klasse gir økt risiko for varig vektproblematikk i.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47)
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
BV: [PH:131] Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Stikkord  Primærsosialisering  Annerledeshet  Språk og forståelse  Hodeplagg, nakenhet...  Fleksibilitet  Sekundærsosialisering  Ekskludering og.
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
Deltakende læring.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Overgang barnehage -skole Brunes naturbarnehage. Endelig eldst i barnehagen Gaupe som 3 åring, Rådyr som 4 åring og endelig ELG som 5 åring! Forventningene.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Som flyktning, for eksempel i Syria, skriv kort hva du selv har som: Egne bidrag i det nye samfunnet Ønsker (hjertet) Forventninger (hjerne)
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47)
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Van Hiele-modellen.
Ledelse og Den nordiske modellen Kl
SOSIALISERING OG AKKULTURASJON
PROSJEKTLEDER OG PROSJEKT? SPAR MED OPP_RETT
1 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
1 Kommunikasjon.
PROSJEKTLEDER OG PROSJEKT? SPAR MED OPP_RETT
Utskrift av presentasjonen:

SOSIALISERING OG AKKULTURASJON Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Magid Al-Araki, 2. opplag 2009. [Figurene s. 46 og 128 fornyes] Trondheim 1 av 6 SOSIALISERING OG AKKULTURASJON

NB! Detaljene er i siste lysark Tertiærsosialisering Trondheim 2 av 6 Samhandlings- identiteter Akkulturasjons- stiler Tertiærsosialisering I hver sammenheng agerer «magefølelsen» gjennom identiteter og stilene. Sekundærsosialisering Primærsosialisering NB! Detaljene er i siste lysark Disiplineringspotensialer Stridslyst & selvhevdelse Sosialt anlegg Solidaritetsfølelser 2

1) Orientering gjennom ryggsekkviten Trondheim 3 av 6 Niklas Luhmann, George Kelly, Welfredo Bion, Ibn Khaldun osv Med selvhevdelse mener jeg Selvaktelse 1) Orientering gjennom ryggsekkviten 3

Trondheim 4 av 6 Trygghet Oppmerksomhet

Hva med spørsmålene som dere har stilt? Trondheim 5 av 6 [Okto] 0) Erfaringer: Frankrike og Norge 1) Språk og skriftlighet: Skole og skrivearbeid. 3) Ryddighet: planer, fremgangsmåte og tid 4) Kontakt med andre: Stil og holdning 4) Sosiale aktiviteter: Nærmiljø, barn, ungdom og voksne. 6) Trivsel: premissene for kulturdialog  7) Lovparagraf, penger og syvende sans/mobil. Aktivitet og avislesing. Hvilken bok har du lest denne sommeren, så du hva som står i avisen i går om…? 8) Å utvikle eller bygge opp sitt nettverk går gjennom å justere gamle vaner til nye og gjennom å takle nærmiljøet. 9) Samsvar med virkeligheten: Hvor hører en person egentlig til? Hva med spørsmålene som dere har stilt? 0-9 er fra Oktografen

Detaljene er i neste slide  Spørsmål hittil Trondheim 6 av 6 Takk for meg Detaljene er i neste slide  Spørsmål hittil Kjennskap til språk og historie (K) aktiviserer sosiale erfaringer (V), balanserer etiske og religiøse ståsteder (Ø) samt overveielse av slektskapsforhold (M). Oppfattelsesmodeller gjør det mulig å utnytte redskaper og artefakter, kontrollere klima og naturforhold og tillater en genuin forståelse for myter og symboler. Informasjon om kjønn og personprofil samt tukling med alder og modenhet gjør at man opparbeider roller og rang som er stereotypiske. Selvstendighet og konsolidering av atferd og ferdigheter er en gevinst som sikrer makt og myndighet. Slik blir samhandlingsidentiteter og akkulturasjonsstiler til. Kjennskap til språk og historie (K) aktiviserer sosiale erfaringer (V), balanserer etiske og religiøse ståsteder (Ø) samt overveielse av slektskapsforhold (M). Oppfattelsesmodeller gjør det mulig å utnytte redskaper og artefakter, kontrollere klima og naturforhold og tillater en genuin forståelse for myter og symboler. Informasjon om kjønn og personprofil samt tukling med alder og modenhet gjør at man opparbeider roller og rang som er stereotypiske. Selvstendighet og konsolidering av atferd og ferdigheter er en gevinst som sikrer makt og myndighet. Slik blir samhandlingsidentiteter og akkulturasjonsstiler til.

7