Tekniske hjelpemidler ved telefonbruk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om trygghetsalarmer
Advertisements

Generisk nettstruktur inklusive CT-iq Offentlig Nett (ON) Bedriftsinternt Nett (BiN) CTI(opsjon)CT-iq Bedrifts LAN IN lev. LAN InnringerINleverandør(IN)Mobiloperatør(MO)
Outlook, Mobile løsninger – status Agenda: 1.Abonnement for mobile løsninger 2.Mobiltelefoner som er testet og er ferdig konfigurert 3.Outlook integrasjon.
2. Elektronisk kommunikasjonstjeneste
HELFO utland Helserettigheter for pensjonister bosatt utenfor EØS 2014
NAV Hjelpemiddelsentral Hva kan hjelpemiddelsentralen bistå med for at flere med funksjonsnedsettelser kan delta i arbeidslivet ? Arbeidsmetoder og.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Prosjekt samordnet kommunikasjon
Bildetolking for døve/døvblitte i arbeid. 2 Bildetolking BAKGRUNN:  Et ønske om å utnytte eksisterende tolkeressurser bedre.  En stor del av tolkenes.
EN GOD START MED HØREAPPARAT
Filer til og fra mobiltelefon
Alu Rehab Trøndelag AS Startet i 1996
Av oss kan du forvente service og kvalitet Morgendagens løsning i nettskyen.
Avtale mellom RHFene og NAV  Oppdragsdok. HOD:  For å få en mer samordnet formidling av høreapparater skal det inngås avtaler om oppfølging og rehabilitering.
Kapittel 8: Nettverk i praksis
Bakgrunn Fra 1. januar 2011 blir bank- og finansnæringen pålagt å ta opptak av alle telefonsamtaler. Pålegget kommer etter en endring av verdipapirforskriften.
Screening – spedbarn - høreapparater Fagnettverk for hørselsrehabilitering Tromsø 16. og 17. september 2010.
ReSonare  Fra 2005 til i dag…… 2005: Hovedprosjektet avsluttet 2006: Overgangsprosjekt 2007: Overgangsprosjektet – LMS 2008: Prosjektet forlenges.
Kommuneavtalene - nok en gang Oppfølging av samarbeidsavtale om formidling av høreapparat og høretekniske hjelpemidler.
Trådløs telefon 7921G Nye Menyer
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland sin rolle i velferdssamfunnet.
Rettigheter og muligheter for pasienter og pårørende
Fremtidig høreapparatformidling SH-dir Problemstilling •Uklare ansvarsforhold •Mange aktører •Lange ventetider •Forskjeller avhengig av bosted.
Handlingsplan for helhetlig rehabilitering av hørselshemmede Sosial- og helsedep
Dynamisk publisering med fri programvare ● Den digitale esperanto ● Dematrialisering ● Hva gjør vi så når vi... publiserer? 1 Av prosjektleder for Skolelinux.
Eldrid Hodneland Rasmussen
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Tilbud til pasienter med tinnitus ved Nordlandssykehuset Bodø
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
IT Tjenestekatalog og Tjenesteorientering av IT i Møre og Romsdal fylkeskommune
IPS Molde Individual Placement and Support
Fartsmåling Mål: Lage et program som regner ut gjennomsnittsfart ut fra to passeringer av fotobokser.
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
INF2110 Web-utvikling og publiseing Eksamensinformasjon BI OSLO.
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.
Revidert system for formidling av høreapparater UNN, 24. og 25. august 2006.
CI i Helse Nord Retningslinjer Barn (< 18 år) henvises til RH Barn (< 18 år) henvises til RH Voksne skal henvises til St. Olav Voksne skal henvises.
Nord-norsk Fagnettverk Hørsel nettverkets rolle Samordne organisering av hørselomsorgen Høresentralen ansvarlig koordinator (Sosial- og helsedep. 2002)
Fagnettverksmøte 17. september 2009
Systemintegrasjon og strategi bak valgene hos UiA
Mer effektiv hjelpemiddelforvaltning (MEHF) i NAV
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Ulike kalendervisninger I denne kalenderen ser vi en månedsvisning. Da har man en oversikt over hele måneden. Dette er Nokia Her er det en blå ramme.
Lage og sende SMS 1a Lage SMS
Kartforklaring Fjordlinje
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Rådgiversamling Vigo og Vilblino. Nytt design og funksjonalitet, tilpasset ny forskrift. Ikke bruk for gammel versjon av nettleser. Skolemodulen.
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Brukerseminar NAV, Side 2 Brukerseminar 25. oktober 2007  Informasjon fra NAV / Tolketjenesten  Tolk på arbeidsplass v/ tolkene på ASVO.
D4223 Systemtelefon.
Hørselhjelpere Aktive høreapp.brukere Opprettet av HLF
Rutiner ved skade elever
Strategiweekend Vatnar Ungdomssenter Fredag 4. – 5. april 2008 Hjelpemidler for å få til en effektiv kommunikasjon.
Mobil turistguide Suman & Siril. Mobil turistguide Prosjektidé Prosjektmål Undersøkelser Teknologier Status.
ProffNett Total Mobilen med hussentral funksjonalitet.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Oppgave 2 Digitale Rettigheter slik de fremstår teknologisk, i forhold til hvilke rettigheter man som forbruker tradisjonelt har hatt.
SLIK FUNGERER: TEKSTTELEFONENTJENESTEN 149 OG NØDTELEFONEN 1412
Per-Christian Døhl Oslo, Telefonitjenester i SSB - Dialogkonferanse.
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
H jelpemiddelformidling lokalt hjelpemidler og tilrettelegging Denne presentasjonen finnes på vår hjemmeside Finnes under
Anskaffelse synstekniske hjelpemidler Leverandørmøte
Velferdferdsteknologi – Hva er det helhetlige bilde? Velferdsteknologiseminar 19. november 2015, Honne konferansesenter Åshild Sæther Engen, Terningen.
Brukerveiledning* for Cypromeds termostatregulerte varmesko
Støypropper og avhjelpsfunksjon
NTAF Etterutdanningskurs
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
Utskrift av presentasjonen:

Tekniske hjelpemidler ved telefonbruk EU09 Etterutdanningskurs for audiopedagoger, audiografer og ingeniører Tekniske hjelpemidler ved telefonbruk Monica G. Myklebust Fagansvarlig rådgiver Hørsel NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal

Hvilke behov innenfor telefoni skal ”Ånden i lampen” oppfylle?

Retningslinjer for stønad til telefonihjelpemidler 9. Januar 2004 Retningslinjene i forhold til å kunne gi stønad til telefoner for hørselshemmede er at de må være spesial(om)bygde telefoner og/eller individuelt tilpasset ekstrautstyr som er nødvendig for å kunne benytte telefonen. Vi kan ikke gi stønad til telefoner som er å få kjøpt på det åpne marked som dermed regnes som brunevarer. Ved vurderingen skal det tas utgangspunkt i om brukeren kan benytte en butikkjøpt telefon, eventuelt etter ombygging eller ved hjelp av individuelt tilpasset ekstrautstyr som da kan dekkes av NAV.

Hvilke hjelpemidler finnes i forhold til telefoni?

Har brukeren høreapparat? Halsslynge? FM-sender m/bluetooth? Trådløs telefon? Systemtelefon? Hva må vi vite for at brukeren skal få rett hjelp? Nummervisning? Bluetooth? Streamer? ISDN? Flere som skal benytte telefonen? IP? Telekroker? Telespole i høreapparat? Gjelder det mobiltelefon?

Sjekklistens første del: Har brukeren høreapparat (HA)? Nei q Ja q 9 Foretrekker brukeren å høre i telefonen: Uten høreapparat? (Tar det av/bruker det ikke) q Med høreapparat på ”T”? q Med høreapparat på ”M”? q Har tilleggsutstyr m/tilkoblingsmuligheter som ønskes benyttet? q 9 Type:____________________________ (for eksempel streamer/FM-utstyr) SJEKKLISTE 

Sjekklistens andre del: Hva trenger brukeren hjelp til å høre? Mobiltelefon : Har/vil benytte bluetooth-løsning q Har ikke/ønsker ikke benytte bluetooth-løsning q 9 Type mob.tlf. (f.eks. Nokia 5800): ____________________

Sjekklistens andre del forts. Fasttelefon-abonnement: Analog linje? (”vanlig”) q IP-/bredbåndslinje? 9 Kan det benyttes analog telefon? q Må det være spesialapparat for IP-telefoni? q Evt. leverandør av IP-abonnement? ____________ ISDN-linje? q Systemtelefon? (koblet opp mot et sentralbord) q - ofte tilfelle i arbeidsplassaker Stasjonær telefon? q Trådløs telefon? q

Sjekklisten vil bli lagt ut på nav.no Under ”lokale skjemaer” på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal’s sider

Takk for meg!